Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose


norpixx

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal ikke kalle meg erfaren villmarking men...

Jeg er ekstremt frysen av natur og trenger virkelig noe som varmer. Hentet inn en ajungulak tyin vinter i fjor og den holdt meg mer en varm nok i min kaldeste vinter natt som jeg sov ute under åpen himmel som holdt -12,13gr

Den veier litt men ikke mer en mann burde klare..... Anbefales på det varmeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget god erfaring med Helsport Austfjorden, dunpose med et syntetisk lag utenpå, den går til ca -30 men blir det kaldere funker det bra med en lett sommer pose innvendig i tillegg. Har ikke opplevd noe kollaps av dun selv etter 8-9 dager med til tider mye kondens i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For max 3000 kr. sliter du med å finne en veldig god dunpose som tåler ned mot f.eks. -25.

En del medlemmer hos oss har god erfaring med Nanok sine dunposer, selv har jeg ikke brukererfaring med de posene.

Ser f.eks. at Oslo sportslager har Nanok Performance Down -30 til ca. 2.400 kr (denne er ikke EN-testet) på litt under 2 kg. For min del ville denne posen antagelig blitt overkill til høstbruk.

Selv bruker jeg poser fra Western Mountaineering men de koster mye kjøpt her på berget.

Mange har også meget gode erfaringer med Mountain Equipment sine poser, men de ligger også over maksprisen du har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Helsport Austfjorden som jeg er veldig fornøyd med, men det er jo en kombo dun/fiber og dermed tung (ca3kg). Vil anbefale Kvitbreen fra helsport med samme specs som min. Det er en ren dunpose med komf temp på -13 g. t-lim på -21. Ellers så kan du jo ta en titt på Polheim og med mye råere specs. men det blir ren vinterpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange fine opplevelser i Tyin Winter både i telt og vindsekk. Skulle jeg byttet den ut i en annen syntetpose ville jeg kikket på isbjørn sine poser.

Har hørt mye godt om Jan Mayen. Ville kanskje valgt med kort glidelås.

Etter at jeg fikk meg Downmat 9cm ble alle mine soveposer varmere :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke koste mer enn 3000kr.

För det priset så tror jag att du måste titta på begagnat (brukt), något jag själv hade varit skeptisk till.

En annan variant som kan fungera är att handla från någon av dess två tillverkare. Norska kronan är stark och deras priser är låga. Du kan även få viss tillpassning av sovsäcken, i alla fall hos Roberts.

http://www.sleepingb...759571ffaaa89c8

http://www.roberts.pl/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Denali 5-season har jeg kjøpt, etter anbefaling fra flere jeg kjenner som er hardbarka fjellfolk, samt erfarene på bruk av vinterutstyr.

Dette er en syntetisk sovepose med komfortemp fra 10+ til 25- og en ekstremtemp på 49-

Den er etter det jeg har hørt meget god å overnatte med både i telt og under åpen himmel. Den er også ekstra polstret over føttene og armene og holder deg dermed ekstra varm på utsatte steder.

Bakdelen Denali`en er at den veier nesten 4 kg, og ikke er i dun, dermed tar den mye plass i sekken ( 20 liter) noe mange annser som en stor bakdel.

For min del er jeg en ekstrem frysepinne ( der andre åpner hele posen kan jeg fremdeles ligge å fryse)

Derfor veide jeg opp i opp og etter mye anbefalinger av denne posen fra erfarene fjellfolk, så bestemte jeg meg for å kjøpe den.

Skal på min første ordentlige tur med denne i begynnelsen på Oktober, da går vi hardangervidda på langs.

Heldigvis har jeg 2 hunder som kan bære litt i kløv (omlag 10 kilo tilsammen fordelt på begge bikjene), dermed er det ikke så alt for mye borsett fra pose,underlag og litt småting som behøver å bæres i min egen sekk.

Jeg gleder meg utrolig mye til å teste denne posen.

Har bare gode erfaringer med Ajungilak`en fra tidligere,og min gamle pose har holdt meg varm i nesten 10 år. Ajungilak har fått en fast kunde hos meg allefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to soveposer fra før. Begge er fra McKinley. Den ene heter Nanook 750 og har komforttemp. på >0grader, Tolerance >-5grader og Extreme >-21grader.

Har fryst på +7grader i den. Altså jeg tenker da nesten jeg trenger ordentlig liggeunderlag.

Så har jeg en til som heter Denali Light. Comfort >4grader Extreme >-4grader

Den siste nevnte er grei for sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.