Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmenn gidder ikke gå ned fra fjellet selv


totoni

Anbefalte innlegg

Almindelig borgerlig Straffelov:


§ 387. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som undlader, uagtet det var ham muligt uden særlig Fare eller
Opofrelse for ham selv eller andre,

 

1. efter Evne at hjælpe den, der er i øiensynlig og overhængende Livsfare,
eller
2. gjennem betimelig Anmeldelse for vedkommende Myndighed eller paa anden
Maade efter Evne at afverge Ildsvaade, Oversvømmelse, Sprængning eller lignende Ulykke, der medfører Fare for Menneskeliv.

       Saafremt paa Grund af Forseelsen nogen omkommer, kan Fængsel indtil 6 Maaneder anvendes.

 

 

 

I tillegg finnes også andre ordlyder i andre lover, som spesifiserer bistandsplikt for feks bilførere, helsepersonell, brannvesen og politi.

Men selvom vi har noen lovbestemmelser, så betyr ikke det at de ofte brukes eller at mange blir dømt etter en slik tiltale.

 

Det er forskjell på å overtrede straffelovens bestemmelser, og hva som etisk sett blir sett på som skammelig.

Jeg ville først og fremst vært interessert i stedets navn, så kan man istedet bruke gapestokken som virkemiddel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 måneder senere...

Utmattet og sliten i tåka ja. Denne karen har gått på en smell mtp mengden mat han har tatt med seg, og da gått seg tom. Nå vet jeg ikke hvordan hans fysiske form er, men det høres ut som han rett og slett har bæsja på leggen spør du meg. Håper han lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å bli så sliten at man ringer helikopter?

Ja, det går an å bli så sliten, men hvis du ringer etter helikopter så må du betale dette selv. 

Du kan kun bestille et privat helikopter og det koster deg sannsynligvis minimum kr. 1000,- pr. minutt.

Du kan ikke selv ringe etter ambulansehelikopter eller redningshelikopter, men hvis du ringer AMK, 113, og forklarer hva som har skjedd så vurderer de hva som skal gjøres og hvis de sender ut helikopter for å hente deg hjem så er det en redningsaksjon og det er helt gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmattet og sliten i tåka ja. Denne karen har gått på en smell mtp mengden mat han har tatt med seg, og da gått seg tom. Nå vet jeg ikke hvordan hans fysiske form er, men det høres ut som han rett og slett har bæsja på leggen spør du meg. Håper han lærer.

Kan godt hende, men jeg synes det er litt urett å bare gå ut i fra slikt uten å kjenne mer til saken. Å ringe etter hjelp 10:40 høres unektelig litt rart ut om det bare var en liten utflukt i tåke med for liten matpakke. Men kanskje ikke så rart om han har havnet på avveie på slutten av en lengre tur. Var det førstnevnte tilfelle burde han jo vite noenlunde hvor han var og i sistnevnte kan det jo være mange grunner til at han havnet på avveie.

 

:cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article8141799.ece

 

http://www.rbnett.no/nyheter/article8141277.ece

 

Jeg klarer ikke å lese noe sted at denne mannen ikke GADD å gå ned fra fjellet selv?

Ser mer ut som han gikk seg bort, og der er det vel en forskjell?

Tror noen bommet og la denne i feil tråd?

 

Ja er forskjell på å gå seg vill og ikke gidde å gå ned fra fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er forskjell på å gå seg vill og ikke gidde å gå ned fra fjellet :)

 

Dersom du leser tråden fra begynnelsen av ser du at tråden har et litt annet innhold enn bare akkurat viljen til å gå ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kun bestille et privat helikopter og det koster deg sannsynligvis minimum kr. 1000,- pr. minutt.

 

Å leie et lite helikopter koster 100 pr minutt inkl pilot, eller 5000 pr time. Du burde finne deg et nytt sted å leie helikopter. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende, men jeg synes det er litt urett å bare gå ut i fra slikt uten å kjenne mer til saken. Å ringe etter hjelp 10:40 høres unektelig litt rart ut om det bare var en liten utflukt i tåke med for liten matpakke. Men kanskje ikke så rart om han har havnet på avveie på slutten av en lengre tur. Var det førstnevnte tilfelle burde han jo vite noenlunde hvor han var og i sistnevnte kan det jo være mange grunner til at han havnet på avveie.

 

:cool:

Ening med Koppen, vi bør ikke være så rask med å dømme uten å vite fakta. Han her hadde vel god grunn til å ringe etter hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leie et lite helikopter koster 100 pr minutt inkl pilot, eller 5000 pr time. Du burde finne deg et nytt sted å leie helikopter. ;-)

Jeg hadde min pris fra en som bygget hytte og fikk flydd inn materialene med helikopter, men det kan godt være at det er en del billigere hvis de bare skal fly sightseeing. 

Det eneste jeg har flydd med helikopter er en del turer til og fra plattformene i Nordsjøen i forbindelse med jobb, og en del turer med redningshelikopteret til 330 skvadronen mens jeg var aktiv i Røde Kors Hjelpekorps, og da var det heldig vis ikke jeg som betalte billetten. :)

post-4220-0-12137300-1377253991_thumb.jp

post-4220-0-67321300-1377254001_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig, folk eier ikke grenser for hva de mener de har rett til. Har hatt vridd kne på vei ned en gang og gåen rygg en annen, men har aldri vurdert å ringe helikopter for noe sånt hehe!

Jeg begynte en gang på en dagstur, men etter ca. 15 minutt skled jeg på en issvull og brakk høyre leggbein.

Jeg laget en improvisert krykke og brukte 1,5 time på å komme meg tilbake til bilen. Så kjørte jeg hjem, ca. 40 min. før min kone tok over og kjørte meg til sykehuset. 

Det går hvis man bare vil, men nå er kanskje jeg litt spesiell. Etter over 20 år med aktivt medlemskap i Røde Kors Hjelpekorps så blir det en litt uvandt situasjon å skulle be om hjelp i stedet for å være den som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte en gang på en dagstur, men etter ca. 15 minutt skled jeg på en issvull og brakk høyre leggbein.

Jeg laget en improvisert krykke og brukte 1,5 time på å komme meg tilbake til bilen. Så kjørte jeg hjem, ca. 40 min. før min kone tok over og kjørte meg til sykehuset. 

Det går hvis man bare vil, men nå er kanskje jeg litt spesiell. Etter over 20 år med aktivt medlemskap i Røde Kors Hjelpekorps så blir det en litt uvandt situasjon å skulle be om hjelp i stedet for å være den som hjelper.

Om jeg hadde spurt deg, som aktivt medlem i røde kors, om jeg burde ha ringt til etter hjelp om jeg var i din situasjon. Ville du ikke da rådet meg til å gjøre det? Er det ikke bedre å spørre etter hjelp, fremfor å risikere å ødelegge seg mer eller gjøre situasjonene verre/mer akutt? (Det er iallefall det jeg har fått beskjed om av luftambulansen.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skal flytte dit luftambulansen holder til, for så og få skyss dit folk setter seg fast, så man på egen maskin kan komme seg hjem. Høres ut som en forretningsplan for luftambulansen....

Da kan man ta betalt for å sende folk ut mens man henter andre inn. Jeg er rett og slett genial! Og det etter en flaske vin, halv kasse pils og et par ratzeputz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn gidder ikke gå ned fra fjellet selv

 

Sludder !

En kompis kjørte øksa inn under kneet.

Han gikk over mila til legevakta.

Måtte pent sitte å vente på tur.

Sykesøstra reagerte med hysteri da blodet begynte å renne over støvlekanten.

 

Gikk selv 5 km ned til veg etter rundvelt med ATV.

Kjørte til legevakta og fikk konstantert brudd i overarmen.

For oss begge hadde det nok vært et stort nederlag å ringe etter hjelp.

Nei denne trådtittelen tror jeg passer for et absolutt mindretall.... ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde spurt deg, som aktivt medlem i røde kors, om jeg burde ha ringt til etter hjelp om jeg var i din situasjon. Ville du ikke da rådet meg til å gjøre det? Er det ikke bedre å spørre etter hjelp, fremfor å risikere å ødelegge seg mer eller gjøre situasjonene verre/mer akutt? (Det er iallefall det jeg har fått beskjed om av luftambulansen.) 

Selvfølgelig er det riktig å be om hjelp, men da er det personalet ved AMK sentralen som avgjør hva som skal gjøres og hvilken type hjelp du får.

Folk kan ikke selv bestemme at de f.eks. skal hentes med helikopter. 

En gang for mange år siden var jeg på rypejakt i området sør for Kjerag. På formiddagen så vi en gruppe turister som var på vei ut mot Kjeragplatået, noe som ikke er uvanlig en søndag med fint vær.

Ut på dagen trakk det over og ble lavt skydekke og tåken begynte å bygge seg opp over Lysefjorden, men det hadde ingen betydning for oss. Sikten var bra nok, og så skulle vi jo hjem til kvelden like vel.

På slutten av dagen da vi var på vei hjem møtte vi en ambulanse på vei opp mot Øygardsstølen som er det vanligste utgangspunktet for turen ut til Kjerag. 

Det var "vår" ambulanse, altså våre venner fra Røde Kors Hjelpekorps.

Vi lurte litt på hvorfor de var der, men en rask telefon neste dag ga svar på det.

En fotturist på vei tilbake fra Kjerag hadde brukket ankelen. De ringte da til AMK og ba om hjelp. AMK vurderte forholdene slik at det ikke var forsvarlig å fly, og de alarmerte da Røde Kors.

Seks personer fra Røde Kors brukte da ca. en halv time til å få ut bilen, min. 2.5 timers kjøring opp til Øygardsstølen, ca. en time inn til pasienten, ca. to timer tilbake til bilen og ca. 2.5 timer i bil til sykehuset. Dette blir da nesten 9 timer fra alarmen går til pasienten er på sykehus.

Et helikopter hadde sikkert gjort unna turen på maks et par timer.

Hva som bør gjøres er det altså AMK som avgjør og da blir det litt feil å si at folk, på grunn av at de ikke gidder å gå hjem selv, bare kan ringe etter helikopter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvorfor har tråden tatt denne vendingen egentlig? Det er da vel ingen som nekter fotturister å leie privat helikopter for å komme seg ned?

Det er heller ingen som nekter de å ringe 1-1-3 som deretter tar en vurdering på forholdene.

 

Lete og redningsaksjoner hvor folk faktisk har gått seg vill eller skadet seg er vel utenfor temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Vel, dette helikopteret ble sendt ut etter at redningssentralen hadde vurdert situasjonen. Da var det sannsynligvis det rette å gjøre, ikke sant?

Alt vi vet om situasjonen er det journalisten i Nordlys greier å skrible ned i en kort artikkel i nettutgaven.

 

Redningssentralen snakket med de involverte, vurderte garantert vær, føre, utstyr og kondisjon på folkene det gjaldt og fant ut at dette var den beste løsningen. Hvilket gjelder de fleste eksemplene i denne tråden. Ta inn over dere at det meste som står i avisene er i beste fall mangelfullt, i verste fall vinklet for å selge flere aviser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min var på et fjell i Lofoten i fjor sammen med datteren og en veninne av henne. Sistnevnte tråkket  over i et hull og onkel ringer etter hjelp. De sendte da helikopter. Onkel er en erfaren røde-kors hjelpekorpsmann så det er mulig det var utslagsgivende...samt at det dreide seg om en 15 åring.

 

Desuten...klarer man ikke gå selv kan det uansett fort bli alvorlig på fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.