Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarp og spiss krok trenger best inn - også i tommelen


Tom42

Anbefalte innlegg

Au, der satt den, en Pålsbu dobbelkrok nr 10 - i tommelen. Ikke engang ved et fiskevann, men ute i boden.

Men fordi jeg har tenkt gjennom de fleste ting som kan gå galt - også en krok i kjøtt som ikke er fisken, har jeg alltid med avbitertangen.

Derfor grep jeg tak i krokøyet for å presse spiss og mothake ut. Det var bare en ting jeg ikke hadde regnet med, og det var smertene. Derfor avbrøt jeg rimelig fort selvpiningen, og oppsøkte nærmeste legevakt.

Hva så om dette hender lang fra en legevakt? Da kom jeg på isspary. Hvor ofte har jeg ikke settfotballspillere falle som døde, Så kommer en trener styrtende til og hva gjør han?; - sprayer på is.

Og så oppstår den døde og springer som aldri før.

Håper at is også kan hjelpe - om uhellet skulle være ute..

Eller finnes det bedre råd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Har selv klippet av kroker og bøyd mothaker som har gått inn i fingrene.

Ondt er det. Men på den annen side......legen gjør vell det samme.

Må kansje legge til at min terskel for å dra til legen er rimelig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv fått skore ut ein fiskekrok langt til fjells. I mitt tilfelle satt kroken pal fast, så han vart skore ut i staden for å bli tredd igjennom for å klippe av mothaken. Det var vondt medan det stod på, men når ein ikkje har noko valg, må ein takle såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv klippet av kroker og bøyd mothaker som har gått inn i fingrene.

Ondt er det. Men på den annen side......legen gjør vell det samme.

Må kansje legge til at min terskel for å dra til legen er rimelig høy.

Må nok slutte med selvironiske innlegg, og forsøk på å være morsom. Mer var det faktisk ikke. For øvrig har jeg frikort og når jeg tenker etter ar jeg visst vært ute minst en vinternatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden som er vist på filmen virker bra. Denne anbefales i mange bøker om sportsfiske.

Hvis du går til lege så vil han helt sikkert sette en bedøvende sprøyte, finne en skalpell, snitte opp, ta ut kroken og sy eller tape igjen såret.

Mye styr og penger for lite.

Hva så om dette hender lang fra en legevakt? Da kom jeg på isspary. Hvor ofte har jeg ikke sett fotballspillere falle som døde, Så kommer en trener styrtende til og hva gjør han?; - sprayer på is.

Og så oppstår den døde og springer som aldri før.

Håper at is også kan hjelpe - om uhellet skulle være ute..

Eller finnes det bedre råd?

En fotballspiller som "tråkker over" og blir sprayet med is spray har ikke vondt før han blir sprayet. Han bare tror det.

En slik skade sitte inne i foten og er forårsaket av strekk i muskler eller sener. Isspray kjøler bare huden og virker bare psykisk eller i beste fall i et par minutter.

Jeg tror ikke du vil ha så stor nytte av dette hvis en fiskekrok sitter litt dypt.

Men jeg har vert sanitets vakt på en del fotballkamper hvor spillerne er fra 7 - 8 år og oppover. Her er kombinasjonen isspray og en kjerlighet på pinne (slikkepinne) den absolutt beste medisinen. Og så kanskje et "Donald Duck plaster" til de verste skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøve skikkelig krok i vinter. Skulle skynde meg og lempe ut en 400g stingsild etter torsk. Båten fikk en sleng og den bakerste king size gummimakken gikk inn midt i høyre hånds ringfinger andre ledd, videre forbi leddet og ut gjennom midten av fremste ledd. Så den var ferdig trædd. Jeg hadde ikke med avbiter, og å skjære ut tre millimeters tjukk krok + mothake var egentlig ikke å tenke på, fordi leddet bøyde seg når jeg rykka i makken - satt under sener. Så da kutta jeg snøret, kjørte båten til nærmeste legekontor (anna øy), fikk haik med ei dame og legen hadde skikkelig tang. Det forunderlige er hvor lite vondt det var på sjøen, og hvor ekkelt det var å ta den digre sprøyta med smertestillende. Var glad for at vi klarte å lirke av gifteringen før fingen hovna opp, for det gjorde den til gangs etter noen timer. Nå er det bare to bittesmå arr igjen, fingeren er som før.

Etter jeg hadde vært hos legen kjørte jeg båten tilbake igjen - men via fiskeplassen - for å berge noen sniksnører jeg måtte dra fra. Jeg fant dem en kilometer i strømretningen.

Smerter fra krok i fingeren er null og niks i forhold til betennelse i nerve i tann. Jeg fikk et helt annet syn på smerte etter å ha gått to dager med slik nervebetennelse før jeg kom meg til lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eg har sjølv fått skore ut ein fiskekrok langt til fjells. I mitt tilfelle satt kroken pal fast, så han vart skore ut i staden for å bli tredd igjennom for å klippe av mothaken. Det var vondt medan det stod på, men når ein ikkje har noko valg, må ein takle såpass.

 

Har selv klippet av kroker og bøyd mothaker som har gått inn i fingrene.

Ondt er det. Men på den annen side......legen gjør vell det samme.

Må kansje legge til at min terskel for å dra til legen er rimelig høy

Selv om tråden er mer enn ett år gammel, bare  jeg legge til en kommentar.  Har den siste måneden vært to ganger på legevakta.  Sydde 4 sting i hodet uten bedøvelse og da jeg skulle sy en måned senere i venstre langfinger valgte jeg også å sy denne også uten bedøvelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kompisen bestemte seg å bli akutt lege etter en sånn episode (mange år siden).  Til lokal bedøving kunne man evt bruke lidocain e.l. (fungerer også sprøytet inn i kroppen på flått og andre insekter som biter seg bestemt fast...brukt av en annen kompis som var ekspedisjons-lege i tropene)....NB jeg er ikke lege! Har bare delt hybel med mange akutt leger...dvs...på eget ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om tråden er mer enn ett år gammel, bare  jeg legge til en kommentar.  Har den siste måneden vært to ganger på legevakta.  Sydde 4 sting i hodet uten bedøvelse og da jeg skulle sy en måned senere i venstre langfinger valgte jeg også å sy denne også uten bedøvelse. 

Det er det dummeste jeg har hørt....hahahahah!!! Eller var det såpass mange innabords at du ikke fikk lov til å få bedøvelse? Var en fin historie uansett.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torø, on 08 Sept 2013 - 17:59, said:snapback.png

Selv om tråden er mer enn ett år gammel, bare  jeg legge til en kommentar.  Har den siste måneden vært to ganger på legevakta.  Sydde 4 sting i hodet uten bedøvelse og da jeg skulle sy en måned senere i venstre langfinger valgte jeg også å sy denne også uten bedøvelse. 

Det er det dummeste jeg har hørt....hahahahah!!! Eller var det såpass mange innabords at du ikke fikk lov til å få bedøvelse? Var en fin historie uansett.... icon_razz.gif

 

For ordens skyld:  Det sterkeste jeg nyter er kneipbrød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Au, der satt den, en Pålsbu dobbelkrok nr 10 - i tommelen. Ikke engang ved et fiskevann, men ute i boden.

Men fordi jeg har tenkt gjennom de fleste ting som kan gå galt - også en krok i kjøtt som ikke er fisken, har jeg alltid med avbitertangen.

Derfor grep jeg tak i krokøyet for å presse spiss og mothake ut. Det var bare en ting jeg ikke hadde regnet med, og det var smertene. Derfor avbrøt jeg rimelig fort selvpiningen, og oppsøkte nærmeste legevakt.

Hva så om dette hender lang fra en legevakt? Da kom jeg på isspary. Hvor ofte har jeg ikke settfotballspillere falle som døde, Så kommer en trener styrtende til og hva gjør han?; - sprayer på is.

Og så oppstår den døde og springer som aldri før.

Håper at is også kan hjelpe - om uhellet skulle være ute..

Eller finnes det bedre råd?

Trekker tilbake alt jeg ar sagt om krok i fingeren, og bedøvelse.  I går satt en MB i venstre langfinger.  Ingen legevakt, ingen form for bedøvelse.  Det største problemet var å fjerne ribbingen for å få krokspissen langt nok ut. slik at jeg kunne klippe.  Snakk om tøffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

For ordens skyld:  Det sterkeste jeg nyter er kneipbrød.

 

Da kan jeg anbefale noen brune flasker som inneholder en blanding tilsvarende ca. to skiver kneipbrød og et glass vann.

Flere forskjellige bryggerier lager denne "provianten" og i likhet med kneipbrød fra bakeren så varierer de noe i smak og konsistens.

Kanskje bedre kjent under betegnelsen "Øl".  :ahappy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg anbefale noen brune flasker som inneholder en blanding tilsvarende ca. to skiver kneipbrød og et glass vann.

Flere forskjellige bryggerier lager denne "provianten" og i likhet med kneipbrød fra bakeren så varierer de noe i smak og konsistens.

Kanskje bedre kjent under betegnelsen "Øl".  :ahappy:

Vørterøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ennå en episode fra da jeg var liten. Vi var nordpå og skulle stoppe på en rasteplass under ei bro. Der var det også noen tyskere på fisketur, og ei av de satt med en krok i fingeren, og de fikk den ikke ut. Pappa - en litt rett-frem fyr, hentet tanga og forklarte hva som måtte gjøres. Stakkar, hun ble så redd at hun besvimte før han kom i nærheten av kroken, så da sørget han for å få jobben gjort før hun kom til seg selv igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.