Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassboks - merkelig fenomen


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

post-10401-1345315142,2754_thumb.jpgKjøpte en gassboks som jeg stusser litt på. Når brenneren er helt tilskrudd er det allikevel en glippe på 3-4 mm mellom pakning og boks.

Vi har brukt brenneren for det, og det ser tett ut, men er det trygt? Noen som har sett noe lignende ?post-10401-1345315245,0199_thumb.jpg

Som man ser går gjengene noe høyere opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trygt eller ikke, jeg ville ikke brukt den. Kan godt være en produksjonsfeil som gjør at gjengene stikker så mye opp, og hva annet kan da være feil i tillegg? Gass eller flytende drivstoff, jeg bruker ikke noe som fraviker fra standard vare. For sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kaste den på bålet da ja... Har brukt den mye i teltet med 2 små unger i samtidig - det vil helst gå godt...Kjøpte denne boksen i Sverige tror jeg. Kan jo være noe å holde øye med når man handler bokser dette da..

Ville definitivt ikke kastet den på bålet... Ta den tilbake til butikken og bytt den!

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... Den så litt snodig ut ja, men jeg vil tro at den er helt ufarlig til bruk f.eks. til en gasslykt. Inne i brennerens tilkobling til en gassboks har du en o-ring, er denne i orden er det helt trykt, ringen rundt selve "proppen" med gjengene er kun en støtteanordning, for at ikke all belastningen av matlaging osv. Kommer på denne lille delen, men altså blir fordelt over et større område.

Så min anbefaling ville være å ikke bruke boksen til matlaging eller ting som utsetter skruehodet for belastning, men heller bruke den til f.eks. gasslykt eller lignende som ikke øver press eller belastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når brenneren også er av typen skru på toppen, så vil jo hele byggverket bli veldig ustødig? når brenneren ikke får ligge an mot ytterringen?

Brenner, kasserolle og 2liter vann, som balanserer på kun gjengene til boksen...

Er ikke mye disse svenskene får til riktig... :mrgreen:

(Edit : ca dette storli skrev før meg ser jeg nå, helt enig med han.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var slett ikke uvanelig tidligere, kikker du nøye på de ulike slangeprimus koblingene så vil du oppleve at enkelte kinesiske brennere ikke når ned på ventilen og funker med f. eks primus sin boks. Løsningen blir da å ta av gummiskiva, og så står man igjen med den indre oringen som eneste tetting.

Ser du på gamle kokeapparater var det ingen krage, og o-ringen var eneste tetting.

Bare bruk sunn fornuft så går det meste bra.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du kunn en barriere for gassen og det er gjengene.

Eg måtte sjekke korleis to tilfeldige gassbrennarar eg fann, var laga. Begge var frå Primus, den eine var slangebrennar. Ingen av dei hadde pakning mot den store ringen på boksen, eller var konstruert for å ha det. Med dei to brennarane, vil ikkje denne litt høgare ventilen gjera noko som helst til eller frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.