Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget turfrokost? Oppskrifter?


Umbros

Anbefalte innlegg

Ser det er en ganske lik tråd fra før, men den tar for seg bålmat og tilberedning.

Det er ofte en utfordring og få mat til å smake tidlig på morgenen. Igjen trenger de fleste av oss et jevnt stigende blodsukker for å kunne ha den beste starten på dagen ( ja også en kopp kaffe ;) )

Har dere noen gode forslag til mat som kan klargjøres hjemme(og eventuelt bare tilsettes vann), med mye energi og langsomme karbohydrater, som kan gjøre seg som lett,næringsrik,mettende over litt tid og ikke minst god frokost på fjellet?

Her kommer allefall min oppskrift på sjokolade superfrokost:

(Dette er pr.porsjon)

¤ 1 neve gojibær (svært næringsrik på både aminosyrer og antioksidanter. Går for å være en av de mest næringsrike bærene på jorden.

¤5 ss sesamfrø

¤5 ss linfrø

¤ 2 ts fiberhusk ( sikre fiberinnhold i grøten. dette er også med som langsomme karbohydrater)

¤ 1 dl kruskakli ( fiber og langsomme karbohydrater)

¤1,5-2 dl havregryn ( meget høy metthetsverdi,proppfull av næring som jern, sink, magnesium, E-vitamin, vitamin B1, langsomme karbohydrater)

¤ 1 scoop melkesjokoladeprotein (jipp,kanon godt i grøt,og som navnet sier, STAPPFULT av proteiner som kroppen trenger foran en lang dag,for å hindre melkesyre og for bedre tilheling av muskler og senefester)

¤ 30 gram mørk 70% sjokolade. ( setter ekstra smak på sjokolasegrøten. Gjør ingenting at dette er raske karbohydrater,med tanke på at de resterende ingrediensene tas opp langsomt. )

¤ Honning eller annen søtning etter behov.

¤1-2 forskjellige typer nøtter(tilsammen 1 neve) som hakkes og has i blandingen.( sunt fett,godt på smak,og med en hvis næringsverdi)

¤ ved behov: vita hjertego olje for å øke kcal innhold og også energimengde i grøten på harde turer.

Jeg kan skrive under på at denne grøten er kanongod til frokost (allefall for en sjokoladeelsker) og ikke minst blir man mett og har en god metthetsfølelse lenge!

Bra med energi og en fin flyt på starten av dagen.

Fylles på med melkepulver og/eller vann til man selv syns det er grei konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg brukar ei blanding av hakka nøtter, rosinar, havregryn og smaksatt litt ekstra med tørka frukt. Den tørka frukta er forskjellig fra gong til gong for å få litt variasjon. Har eg ferdigblanda müsli i huset, kan eg ha litt slikt i også. Dette brukar eg kaldt vatn på om sumaren og varmt vatn på om vinteren. Den same blandinga brukar eg til undervegsmåltida.

Smaken er forskjellig, og enkelte ting kan ein gå grundig lei, men denne blandinga har eg brukt fast på tur sidan 90-talet, og eg synest fortsatt at det er godt. Utan frukta, trur eg at eg hadde vorte lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk fra mange tråder her inne at havregryn kun forbindes med havregrøt. Selv starter jeg gjerne dagen med ei skål havregryn med vann og litt sukker eller syltetøy. Melk er best, men vann har man jo som regel der man er. Da trenger jeg bare å varme kaffevannet mens jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke nøyaktige mål foran meg, men allikevel, her er min "faste" turfrokost:

ca 120 g havregryn

1 ts fruktose

1-2 ss viking melkepulver

1 real neve knust nøttemiks (valnøtter, paranøtter, hasselnøtter osv)

noen knuste mandler

en liten neve rosiner

Evnt litt kruskakli

Litt kanel

Av og til tilsetter jeg tørket frukt om jeg har med dette.

Er det kaldt tilsetter jeg kokende vann, på vanlige dager tilsetter jeg kaldt vann og venter litt.

Godt, billig og VEELDIG tilfredstillende og vite at en har "laget" det selv.

Jeg vegrere meg mot å spise det til hverdags av frykt for å bli lei, med du verden hvor godt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladegrøt for barn på 7 år?

Hehe.

Jeg skal med stor glede meddele at jeg setter pris på enkle gleder ;)

Sjokoladegrøt til frokost på tur er mitt i blinken, ikke minst med tanke på at dette er en billig løsning på "ferdig" hjemmelaget grøt, gir asse energi og gjør deg mett lenge :)

Kjempe greit med flere tips også, utrolig fint å kunne variere :)

Takk for flotte tips så langt til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Sluring. En gammel tømmerhuggerfrokost.

En neve flesketerninger stekes og legges vekk.

Deretter koker jeg opp en saus. Jeg foretrekker Sopp og sjampinjong. Originaloppskriften sier brunost, som smeltes i litt vann

Deretter tilsettes nok havregryn. Dette skal småkoke til en limaktig konsistens.

Ha i flesket og varm opp.

Legg det hele på brøskiva. Nam, nam - og så lenge jeg er mett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min lunsjrett når vi går Hardangervidda på kryss og tvers hver vinter, kan sikkert brukes til frokost og:

ca 1,5dl havregryn

3 ss rosiner

2 ss tørrmelk

1 ts kanel

1/2 ts salt

Hell i gryte/dyp tallerken med ca 5 dl kokende vann, det blir en tynn grøt/suppe som smaker godt og gir langvarig energi. Men etter noen dager blir man lei!

Pleier å forhåndsposjonere i pose. Heller i en stor frysepose, lager en knute, heller på ny porsjon, lager en ny knute, også en tredje porsjon. Lunsj som perler på en snor!

Får du mye tørrmelk til overs, legges det i fryseren, så holder det i mange år. Ubrukte havregrøt porsjoner legges også i fryseren til neste tur.

Et år sammenlignet vi energivarigheten mot real tørrmat. Vi gikk mye lengre på havregrøten enn real middagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primmølje - fungerer fint som både frokost og lunsj, og nytes rett fra stekepanna:

En panne med baconterninger i passe størrelse, selv pleier jeg kjøpe et stykke bacon og skjære i gode biter.

Når baconet er hardt og godt stekt, hiv på masse brunost, rør om til alt er smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primmølje - fungerer fint som både frokost og lunsj, og nytes rett fra stekepanna:

En panne med baconterninger i passe størrelse, selv pleier jeg kjøpe et stykke bacon og skjære i gode biter.

Når baconet er hardt og godt stekt, hiv på masse brunost, rør om til alt er smeltet.

Kjært barn har mange navn. Primmølje og sluring er nok i utgangspunktet dret samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.