Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 2manns kuppeltelt?


lougil

Anbefalte innlegg

Litt forhistorie:

Jeg gikk til innkjøp av et Fjellheimen 3-camp 2011modell tidligere i sommer, men er ikke helt fornøyd med valget.

Teltet var hovedsaklig tiltenkt en ukestur i fjellet for 2 personer, men ble først brukt 1 uke som campingtelt i lavlandet og på en kort helgetur på fjellet.

For å raskt oppsummere problemer med teltet:

- 1stk pluggfeste revnet fra duken

- 1 stang knakk under oppsett i sterk vind (måtte til slutt gi opp hele teltet og ty til nødløsning på turisthytte)

- 2 stengre knakk når det sto oppslått som campingtelt (ukjent årsak iom at jeg ikke var tilstede - mulig barn eller vind)

Alt dette var før jeg hadde kommet til hovedturen, og jeg var blitt litt skeptisk til hele teltet, men de brekte stengrene ble fikset og gått over for å sjekke eventuelle svakheter :???:

Teltet fungerte fint store deler av ukesturen på fjellet, men på dag 3 knakk en av stengrene (ja, igjen! :shock: ) når vi hadde campet for kvelden. Det skal nevnes at det var bra med vind, og da dette skjedde hadde vinden skiftet retning slik at den kom inn fra siden. Fikk heldigvis byttet ut med et nytt stangledd.

Teltet var godt bardunert alle gangene, også som campingtelt, så det var ganske overraskende at det tålte såpass lite.

Nytt telt:

Etter å ha hatt dette teltet en kort stund så er jeg mer bevisst på hva jeg ønsker av et nytt telt:

- Hovedsaklig 3 sesongs da jeg ikke telter om vinteren

- 2pers. telt istedet for 3 (har ikke bruk for så mye plass)

- Et lettere telt, gjerne rundt 2kg

- Helst et kuppeltet som kan være selvstående (utfordrende å finne en stor nok og egnet teltplass flere steder)

- Telt som tåler bra med vind og regn dersom jeg skulle være uheldig med været

Usikker på om det finnes noe kuppeltelt som oppfyller kriteriene til den vekten, men er lov å håpe :-P

Bare å rope ut dersom du har orket å lese gjennom alt dette og har noen gode tips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et MSR Carbon Reflex 3. Det er et 3-sesongs 3-mannstelt som veier 2 kg. Det er et telt med dobbel duk og leveres med karbonstenger. Nå virker det som om du er hard med teltstengene, men hvis du har slått opp teltet med stram duk og god bardunering skal dette teltet tåle både vind og regn vår, sommer og høst. Det er lett å sette opp og er selvstående. Det er litt trangt i forteltet, men hvis du skal ha det til 2 stk er det god plass. Jeg så at Fjellsport.no solgte teltet for 3 500 kroner i sommer (1/2 pris). Det er et kostbart telt hvis du må kjøpe til fullpris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nyeste telt har blitt en favoritt! God plass til to, flott høyde, og det er raskt å sette opp. Eneste ankepunkt er små fortelt som ikke passer for primusbruk. Det er imidlertid såpass høyt under taket i innerteltet at jeg bruker primusen der.

Jeg drar som regel på tur alene med hunden min, og har blitt veldig glad i dette teltet. Praktisk med to utganger, der hunden kan ligge og kikke ut på verden og småknurre på "skumle" saker hun hører i mørket fra sin en "dør". I godvær kan hun gå inn og ut som hun vil uten å forstyrre meg. ;)

post-8832-0-22085900-1345208911_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hovedsaklig 3 sesongs da jeg ikke telter om vinteren

- 2pers. telt istedet for 3 (har ikke bruk for så mye plass)

- Et lettere telt, gjerne rundt 2kg

- Helst et kuppeltet som kan være selvstående (utfordrende å finne en stor nok og egnet teltplass flere steder)

- Telt som tåler bra med vind og regn dersom jeg skulle være uheldig med været

Usikker på om det finnes noe kuppeltelt som oppfyller kriteriene til den vekten, men er lov å håpe :-P

Eg har Hilleberg Soulo til denne bruken, dvs vår og haustbruk med mykje vind og liten plass til teltpluggar. Vekta er rundt 2kg (200g over), men det er bare einmanns, og trangt for ein mann med mi lengde.

Hilleberg har eit 2 manns kuppeltelt på 2,1kg, det heiter Rogen. Ytterteltduken går ikkje ned til bakken, det er sjølvsagt med på å spare vekt, men det gjer det trekkfullt i vind. Eg sjølv ville ikkje valgt dette teltet. Men det er kanskje det rette teltet for deg, det er det i så fall bare du sjølv som kan svare på.

http://hilleberg.se/sv/product/rogen

PS Eg har også dårlege erfaringar med Helsport sine sprø stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Scarp 2 med ekstrastenger, oppfyller dine kriterier. Er selvstående og veier ca 2kg. God plass til to i innerteltet og to fortelt/innganger. Har selv scarp 1, og er meget fornøyd med det. Bestilt fra USA inkl porto/toll/gebyrer havner det rundt 3000. I motsetning til de fleste amerikanske telt setter du her opp ytterteltet først, eventuelt med innerteltet festet til. Akkurat slik vi liker det her i Europa med andre ord. teltet har også god innvendig høyde.

http://tarptent.com/scarp2.html#overview

113scarp2_th.jpgscarp2sneak1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et MSR Carbon Reflex 3. Det er et 3-sesongs 3-mannstelt som veier 2 kg. Det er et telt med dobbel duk og leveres med karbonstenger. Nå virker det som om du er hard med teltstengene, men hvis du har slått opp teltet med stram duk og god bardunering skal dette teltet tåle både vind og regn vår, sommer og høst. Det er lett å sette opp og er selvstående. Det er litt trangt i forteltet, men hvis du skal ha det til 2 stk er det god plass. Jeg så at Fjellsport.no solgte teltet for 3 500 kroner i sommer (1/2 pris). Det er et kostbart telt hvis du må kjøpe til fullpris.

Gjorde litt research på teltet, og det virker som det kan bli litt for luftig, og dermed kaldt?

Prisen er som du nevner ganske høy når det ikke er på tilbud. Ellers ser det ut som et veldig bra telt.

Mitt nyeste telt har blitt en favoritt! God plass til to, flott høyde, og det er raskt å sette opp. Eneste ankepunkt er små fortelt som ikke passer for primusbruk. Det er imidlertid såpass høyt under taket i innerteltet at jeg bruker primusen der.

Jeg drar som regel på tur alene med hunden min, og har blitt veldig glad i dette teltet. Praktisk med to utganger, der hunden kan ligge og kikke ut på verden og småknurre på "skumle" saker hun hører i mørket fra sin en "dør". I godvær kan hun gå inn og ut som hun vil uten å forstyrre meg. ;)

post-8832-0-22085900-1345208911_thumb.jp

Ser ut som et veldig bra telt til en bra pris. Eneste minuset er vell at det ikke blir noen opp/nedgradering iforhold til vekt, men rundt 3kg går jo greit når man er 2stk på tur. Skriver det opp på mulig-lista :)

Eg har Hilleberg Soulo til denne bruken, dvs vår og haustbruk med mykje vind og liten plass til teltpluggar. Vekta er rundt 2kg (200g over), men det er bare einmanns, og trangt for ein mann med mi lengde.

Hilleberg har eit 2 manns kuppeltelt på 2,1kg, det heiter Rogen. Ytterteltduken går ikkje ned til bakken, det er sjølvsagt med på å spare vekt, men det gjer det trekkfullt i vind. Eg sjølv ville ikkje valgt dette teltet. Men det er kanskje det rette teltet for deg, det er det i så fall bare du sjølv som kan svare på.

http://hilleberg.se/sv/product/rogen

PS Eg har også dårlege erfaringar med Helsport sine sprø stenger.

Rogen så ganske interessant ut. Det er ca. 1kg lettere enn teltet nevnt over, men vet ikke helt om det forsvarer de ekstra tusenlappene.

Skriver det uansett opp før jeg gjør litt mer research.

Tarptent Scarp 2 med ekstrastenger, oppfyller dine kriterier. Er selvstående og veier ca 2kg. God plass til to i innerteltet og to fortelt/innganger. Har selv scarp 1, og er meget fornøyd med det. Bestilt fra USA inkl porto/toll/gebyrer havner det rundt 3000. I motsetning til de fleste amerikanske telt setter du her opp ytterteltet først, eventuelt med innerteltet festet til. Akkurat slik vi liker det her i Europa med andre ord. teltet har også god innvendig høyde.

http://tarptent.com/...2.html#overview

113scarp2_th.jpgscarp2sneak1.jpg

Spennende telt til en fin pris, men er vell ikke spesielt selvstående, og kan kanskje bli litt problematisk å sette opp på høyfjellet der bakken hovedsaklig består av stein, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende telt til en fin pris, men er vell ikke spesielt selvstående, og kan kanskje bli litt problematisk å sette opp på høyfjellet der bakken hovedsaklig består av stein, eller?

Jeg har dette teltet selv og hvis du bruker kryssstengene så er det fullstendig selvstående. Brukte det i fire dager i Rondane i fjor sommer og det fungerte helt glitrende. Teltet er rimelig lett å sette opp og kan settes opp helt stramt slik at du ikke får noe særlig flagring i vind. Fra 2010 versjonen går duken også lenger ned mot bakken men kan trekkes opp langs hovedstanga og midt på kortenden på begge sider. I tillegg er det en ventil på begge sider i toppen som kan lukkes noe.

Det er verdt å merke at dette teltet ikke kommer ferdig silikonert i sømmene så du må gjøre dette selv. Tok meg ca 30 minutter å gjøre på terrassen. Forteltene er også en smule små hvis du er vant til stort fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle på jakt etter lett 2-manns kuppel til bruk i barmarksesongen bare MÅ vurdere Hilleberg Rogen. Det er svindyrt, men kvaliteten er som vanlig suveren.

Andre forslag; Exped er min sedvanlige favoritt fordi kvaliteten er 75-80% av Hilleberg til drøye halve prisen.

Barmarkstelt fra Exped har ikke fått mye oppmerksomhet i Norge. Men nylig har de laget noen fabelaktige modeller for høyfjellet som gir bedre lufting enn noe annet jeg har sett på markedet!

Siden importør UTEdepot har vært litt passive i markedsføring og innførsel av disse teltene, vil jeg gjøre oppmerksom på en nettside som er blant de aller største på Expedprodukter i verden, nemlig Moontrail.

Se følgende linker:

Mira II;

Gemini II;

Begge er store 2-mannstelt der spesielt takhøyden gir luftighet og romfølelse. De fanger derfor noe mer vind enn ekstremtelt for vinterbruk, men rivestyrke i duk og sømmer holder heldigvis vanlig Exped-nivå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 slike kuppeltelt selv.

Dette til sommerbruk https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

Veier 1,64 kilo. Bra plass i det og 2 fortelt. Litt mye nett i innertelt til å bli brukt vår og høst i kjølig vær med mye vind.Man er beskyttet mot direkte trekk da det er duk et godt stykke opp i innertelt. Veldig god lufting så det blir ikke spes varmt inne om morgenen, ei heller noen kondensproblemer.

Dette til "helårsbruk" https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Veier 2,6 kilo. Litt mer plass inne men litt mindre fortelt enn det andre. Mange stenger men det står støtt ja. enorme oppbevaringslommer i det, for den som liker slike detaljer. Pluggene som følger med er hverken eller, for tynne til løs snø og for kraftig til hard jord. Egner seg til hard snø og sand. KJøp med noen ekstra DAC v-pegs.

KJøpte de fra Campsaver http://www.campsaver.com/camp-hike. Tilbud der om dagn på 25%. Gratis frak til Norge over USD400. Så det først må man kjøpe litt mr for å få gratis frakt. Helårstelt kommer på 449 Usd, med mva så er det ca 3400. Bra pris for et slikt telt sammenlignet med priser her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette teltet selv og hvis du bruker kryssstengene så er det fullstendig selvstående. Brukte det i fire dager i Rondane i fjor sommer og det fungerte helt glitrende. Teltet er rimelig lett å sette opp og kan settes opp helt stramt slik at du ikke får noe særlig flagring i vind. Fra 2010 versjonen går duken også lenger ned mot bakken men kan trekkes opp langs hovedstanga og midt på kortenden på begge sider. I tillegg er det en ventil på begge sider i toppen som kan lukkes noe.

Det er verdt å merke at dette teltet ikke kommer ferdig silikonert i sømmene så du må gjøre dette selv. Tok meg ca 30 minutter å gjøre på terrassen. Forteltene er også en smule små hvis du er vant til stort fortelt.

Det høres veldig lovende ut :) Er det kommet en ny modell etter 2010 modellen hvor duken går lengre opp, eller var det på tidligere modeller?

Hadde vært kjempefint om du har en link til hvor jeg evnt. kan få kjøpt teltet på nett.

Alle på jakt etter lett 2-manns kuppel til bruk i barmarksesongen bare MÅ vurdere Hilleberg Rogen. Det er svindyrt, men kvaliteten er som vanlig suveren.

Andre forslag; Exped er min sedvanlige favoritt fordi kvaliteten er 75-80% av Hilleberg til drøye halve prisen.

Barmarkstelt fra Exped har ikke fått mye oppmerksomhet i Norge. Men nylig har de laget noen fabelaktige modeller for høyfjellet som gir bedre lufting enn noe annet jeg har sett på markedet!

Siden importør UTEdepot har vært litt passive i markedsføring og innførsel av disse teltene, vil jeg gjøre oppmerksom på en nettside som er blant de aller største på Expedprodukter i verden, nemlig Moontrail.

Se følgende linker:

Mira II;

Gemini II;

Begge er store 2-mannstelt der spesielt takhøyden gir luftighet og romfølelse. De fanger derfor noe mer vind enn ekstremtelt for vinterbruk, men rivestyrke i duk og sømmer holder heldigvis vanlig Exped-nivå.

Nærmere 7000,- for Rogen (2,1kg) blir litt i dyreste laget for min del, men jeg har sett litt på Exped Orion Extreme (3,0kg) til ca. 5500,- og Venus II Extreme (3,2kg) til ca. 5000,-. Er det noe som skiller disse noe i egenskaper, bortsett fra 500kr i pris og ca. 200g i vekt?

Exped Auriga (2,7kg) til ca. 3700,- er jo også et billigere alternativ som jeg har sett litt på. Noen som vet hvordan kvaliteten er på dette?

Skal undersøke litt mer teltene på linkene du la ved.

Har 2 slike kuppeltelt selv.

Dette til sommerbruk https://www.bigagnes...pperspurul22012

Veier 1,64 kilo. Bra plass i det og 2 fortelt. Litt mye nett i innertelt til å bli brukt vår og høst i kjølig vær med mye vind.Man er beskyttet mot direkte trekk da det er duk et godt stykke opp i innertelt. Veldig god lufting så det blir ikke spes varmt inne om morgenen, ei heller noen kondensproblemer.

Dette til "helårsbruk" https://www.bigagnes...nt/StringRidge2

Veier 2,6 kilo. Litt mer plass inne men litt mindre fortelt enn det andre. Mange stenger men det står støtt ja. enorme oppbevaringslommer i det, for den som liker slike detaljer. Pluggene som følger med er hverken eller, for tynne til løs snø og for kraftig til hard jord. Egner seg til hard snø og sand. KJøp med noen ekstra DAC v-pegs.

KJøpte de fra Campsaver http://www.campsaver.com/camp-hike. Tilbud der om dagn på 25%. Gratis frak til Norge over USD400. Så det først må man kjøpe litt mr for å få gratis frakt. Helårstelt kommer på 449 Usd, med mva så er det ca 3400. Bra pris for et slikt telt sammenlignet med priser her hjemme.

Telt 1: Enig ang. mesh. Mulig det kan bli litt for trekkfult, spesielt på høyfjellet. Står også i beskrivelsen at både yttertelt og gulv kun har 1200mm vannsøyle - det er vell ikke spesielt vanntett?

Telt 2: Ser ut som at yttertelt ikke går helt ned, og her også står det med 1200mm "waterproof" på yttertelt og gulv. Står at det er frittstående, men det gjelder vell ikke ytterteltet?

41E1Wfzv3uL._SS500_.jpg

Jeg har dette:

http://www.backcount...person-3-season

Knapt med plass for to, men det går.

Ser ut til at det har gått gode reviews på nett, men leste at vannsøyle på yttertelt kun var 1500mm (gulv: 3000mm). Har du brukt det ute i mye regn enda? Vekten var jo også bra, ca 2,5kg så det ut til. Hvis det er vanntett så skal jeg sjekke det litt mer opp :)

En annen ting, for noen år siden fikk jeg rådet å kappe teltstengene med 3-4 cm. Det gjør at mine telt står bedre enn før, og belastningen på stengene blir heller ikke så stor.

Kan kanskje fungere, men blir ikke teltstengrene mer sårbare for sprekker etc. der hvor de er blitt kuttet? Det er vell også en grunn til at de er laget i den lengden i utgangspunktet, ikke at jeg vet så mye om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig lovende ut :) Er det kommet en ny modell etter 2010 modellen hvor duken går lengre opp, eller var det på tidligere modeller?

Hadde vært kjempefint om du har en link til hvor jeg evnt. kan få kjøpt teltet på nett.

Du kan kjøpe teltet her. Duken går nesten til bakken fra og med 2010. Du vil se på noen av bildene at den går lenger ned enn på andre bilder. Bilde 1 og 2 her ser riktig ut, bilde 3 er gammel modell. Bilde 9 viser også godt hvor nærme bakken det kommer.

Hvis du spør pent så skriver nok Henry også ned verdien på pakken sånn at det ikke smeller like mye i lommeboka når den skal fortolles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på dette? http://www.blackdiam...firstlight-tent

Veit det er noen her inne som har det og er veldig fornøyde. Med fortelt bikker det 2kg så vidt det er. Da har du to telt i ett. ett på 1,5kg når du ikke trenger fortelt og ett med fortelt når du trenger mer plass. Dette er ett telt som har blitt brukt de fleste steder på kloden vår og tåler ei skikkelig vinternatt. Obs dette er ett endukstelt så ved visse forhold kan man nok oppleve noe mere kondens enn i ett 2duks telt. Det er nok ett av de bedre enduksteltene på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt 1: Enig ang. mesh. Mulig det kan bli litt for trekkfult, spesielt på høyfjellet. Står også i beskrivelsen at både yttertelt og gulv kun har 1200mm vannsøyle - det er vell ikke spesielt vanntett?

Telt 2: Ser ut som at yttertelt ikke går helt ned, og her også står det med 1200mm "waterproof" på yttertelt og gulv. Står at det er frittstående, men det gjelder vell ikke ytterteltet?

Er ikke sikker på om 1200mm indikerer det vi kaller vannsøyle eller selve coatingen. Mine er hvertfall vanntette i det jeg har hatt av regn.

Hilleberg har jo Kerlon 1200 og 1800 i sine telt men der indikerer tallet rivestyrke på 12 eller 18 kilo. Helsport har i følge sin side 4000mm vannsøyle så rart hvis det var så mye mindre.

Tittet kjapt på nettet om dette. Det jeg fant var at vannsøyle på coating ikke var nok å se på alene. Det kom og an på hvilket materiale det var lagt på. Vanlig nylon vil f.eks trenge et tykkere lag coating enn silnylon som er mer vanntett i seg selv. Men får jo ikke noe indikasjon på hva total vannsøyle er for materialet + coating.

Som sagt noe jeg fant kjapt, mulig andre kan noe mer om dette.

Så i følge BA sin hjemmeside er String Ridge laget med Corduba som både er behandlet med silikon(=Silnylon) og i tillegg har PU coating på 1200mm. PU oating er vist mindre brennbart en nylon behandlet med bare silikon.

Det andre er mer et sommertelt så det tåler nok mindre vann.

26aug en liten oppdatering:

Da har jeg vært en tur ute i helgen og brukte Copper Spur , sommerteltet. Ikke noe vann som fant veien inn. Når det gjelder bunn så hadde jeg med footprint. Det jeg så om morgenen var at det har rent vann under teltet og det har lagt seg vann mellom footprint og bunn. Logisk siden footprint bare er en duk som ligger på bakken. Men selv under der jeg lå har det ikke lekket noe vann gjennom bunnen.

På begge kan man sette opp bare innertelt, begge deler, eller bare yttertelt. Alle alternativ er selvstående. Dog krever oppsett av bare yttertelt at man kjøper ekstra footprint. Jeg bruker det uansett på baremark for å beskytte bunnduk. Lettere å skifte en footprint etterhvert enn å sy om bunn i selve teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det har gått gode reviews på nett, men leste at vannsøyle på yttertelt kun var 1500mm (gulv: 3000mm). Har du brukt det ute i mye regn enda? Vekten var jo også bra, ca 2,5kg så det ut til. Hvis det er vanntett så skal jeg sjekke det litt mer opp :)

Kan kanskje fungere, men blir ikke teltstengrene mer sårbare for sprekker etc. der hvor de er blitt kuttet? Det er vell også en grunn til at de er laget i den lengden i utgangspunktet, ikke at jeg vet så mye om det :P

Jeg har hatt det ute noen netter i skikkelig regn, og det er ikke mindre vanntett enn mine andre telt. Hadde ei natt med skikkelig plaskregn på Hardangervidda nå i sommer, og det gikk veldig fint. Må innrømme at jeg kjøpte det på impuls på salg, og ikke sjekket vannsøyle og sånt..

Til dette med kapping av stenger: Jeg løsner strikken som løper inni, og kapper nederste delen med vinkelsliperen. Da får man et rent kutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle hjelpsomme tips og råd!

Etter å ha lest litt om teltene på nett så har jeg prøvd å sette sammen en oversikt i prioritert rekkefølge:

1. Tartptent Scarp2 I 1,5kg I 2270kr før frakt/toll - Veldig lett, forholdsvis billig og solid telt.

2. Mountain Hardwear Twin Arch 2 I 2,2kg I 1000kr før frakt/toll - Grei vekt, veldig billig og for det meste gode reviews. Litt lite plass. Solid nok?

3. Exped Auriga I 3,1kg I 2700kr (tilbud) - Virker som et veldig bra telt til den prisen. Vekt trekker litt ned.

4. Black Diamond Firstlight I 1,5kg I 2200kr før frakt/toll - Veldig lett, ikke spesielt dyrt heller. Ytterduk kan være litt lite solid?

5. Exped Venus II Extreme I 3,1kg I 4999kr - Er nok et veldig bra telt, men vekten er litt høy, og prisen klarer jeg ikke helt å forsvare.

6. Big Agnes String Ridge 2 I 2,6kg I 3500kr før frakt/toll - Er andre telt som er både lettere og billigere i samme kategori.

Bare å komme med innspill og/eller rettelser :)

For øyeblikket virker Scarp 2 som den mest lovende kandidaten, men Auriga på tilbud er også veldig fristende iom. at det kan kjøpes i norge, og er dermed enklere å klage på/bytte inn dersom det skulle oppstå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interessant mål kunne kanskje vært plass i m2 (enkelt) eller m3 (en smule mer komplisert...).

Husk at vekten av Scarp 2 er avhenging av hvorvidt man har netting eller duk innertelt og om man tar med kryssstengene eller ikke. Jeg kjøpte like gjerne hele lasset slik at jeg kunne justere etter forholdene. :) (0 grader om natta med netting innertelt og uten krysspåler i Rondane i begynnelsen av august var helt greit for meg. Kunne nok brukt litt mer solide plugger er eneste kommentar jeg har.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å merke seg er at på mange Amrikanske telt er innerteltet nokså luftig på grunn av det er laget som netting og ikke som de fleste Helsport og Hilleberg teltene med "tett duk" i innerteltet. Har et Marmont telt som har slik åpent innertelt, og det er jo helt greit når det ikke blåser mye, men med skikkelig vind så blir det trekkfullt selv på sommerern. Det er et kuppeltelt.

Samt det at det er bare to kryssende stenger som ikke var sterkt nok når det kom noen kraftige vindkuler slik at teltet lå nesten flatt over trynet på meg. Men plassen inni er svært komfortabelt men er nok et lavlandstelt.

Har også et Salewa telt som er det mest stabile telt jeg har vært borti, men det som irriterer meg noen ganger der er at innerteltet settes opp først og så legges ytterduken på, alså i to omganger. Det er jo kjempe flott i regn og vind ikke sant???

Helsport storsylen 2+ og Hilleberg Allak er mine to første valg når jeg nå skal kjøpe meg telt. Minuset er vekten her, men for å ha det jeg trenger så finner jeg noe i sekken som skal vekk pga vekt slik at jeg kan bo trygt, godt og lenge......!

Når jeg går langt så er vekt viktig og da bruker jeg Salewa teltet(2kg) om enn så lenge........!

Har nå 6 telt ,erfaringen og visdommen vokser, men vil jeg noen gang finne et telt som dekker alle årstider samt komfort vekt kvalitet osv???

Det blir som med sko, "hver til sitt bruk". (har en haug med sko også..!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå 6 telt ,erfaringen og visdommen vokser, men vil jeg noen gang finne et telt som dekker alle årstider samt komfort vekt kvalitet osv???

Det blir som med sko, "hver til sitt bruk". (har en haug med sko også..!!)

Nei, du kjem aldri til å finne eit telt som dekker alle årstider, til det er behova for ulike gjennom året. Sjølv har eg eit vintertelt, eit 2 sesongstelt (vår og haust) og eit sumartelt, det fungerer godt for meg. Heilårstelt er ein utopi.

Eg har nok fleire sko, men det er forbruksvare. Eg kjøper nye lenge før dei gamle er utslitt, og kan også ha fleire ulike par til nesten same bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Exped Auriga på 2.7kg er nok med mesh innertelt. Mitt veier vel 3.1/3.2kg, og ja - jeg skulle ønske det var en kilo lettere... da hadde det vært genialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Du bør nok ikke en gang spørre om verdien kan skrives ned. Det har jeg inntrykk av at skjer automatisk. 400$ har blitt til 200$ ced de siste to bestillingene mine

Amerikanske butikker er ofte helt klare på at de ikke jukser med verdien på pakker. Asia-regionen er kroniske på å gjøre det, og ellers i verden er det litt opp og ned på om de gjør det og/eller er villige til å gjøre det :). Jeg ville ikke satset på at noen gjør det, så hvis det er en dealbreaker bør prisen vurderes som du må betale mva for full verdi og frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.