Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 2manns kuppeltelt?


lougil

Anbefalte innlegg

Annonse

Nei, du kjem aldri til å finne eit telt som dekker alle årstider, til det er behova for ulike gjennom året. Sjølv har eg eit vintertelt, eit 2 sesongstelt (vår og haust) og eit sumartelt, det fungerer godt for meg. Heilårstelt er ein utopi.

Eg har nok fleire sko, men det er forbruksvare. Eg kjøper nye lenge før dei gamle er utslitt, og kan også ha fleire ulike par til nesten same bruk.

Du tok poenget her, telt som skal dekke alle krav finnes ikke. Det er nok bedre å analysere hvordan en vil praktisere friluftslivet for så å finne det som passer best. Og som du, har også jeg kjøpt flere telt for flere årstider.

Interesse og bruk er så forskjellig at det er vanskelig å gi råd, en kan bare dele sine erfaringer, og kanskje gjøre en observant på ting, men resten må erfares selv.

Inne på www.holmeslet.no er mye info om telt, kalt "teltskolen" som kan hjelpe en på vei i å finne sitt telt, og lære noen tekniske begreper.

Tenker på å kjøpe Holmeslet telt, som base-telt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mulig å få tak i Exped Auriga til 2700 kroner her i Norge. Dette er et stødig og solid kuppeltelt som forsvarer vekta uten problemer. 3,1 kg for et tomannstelt som kan brukes vinterstid, er ikke så verst.

http://www.oslosport...-telt-5611.aspx

OBS: Jeg tror det finnes to typer. Et med netting i hele innerteltet, og et med "vanlig" innertelt med myggnetting i åpningene, som jeg har selv. Teltene har ikke stormmatter, og ytterduken går ikke helt ned i hodeenden (nærmest åpningene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twin arch-teltet har veldig fin høyde. Det har også inngang i enden, noe som gjør at (det lille) forteltet har nok høyde til å koke litt.. Jeg sitter innenfor innerteltet og fyrer rett på utsiden hvis været er for ille til å holde på ute. Inngang i enden er også en fordel i små telt i forhold til sideinngang (hvis ikke de har inngang på begge sidene..). Litt slitsomt å måtte rulle seg over den andre.

Jeg har ingen betenkeligheter med å ta dette teltet med på en ukestur på Hardangervidda utenfor snøsesongen. Men du har rett i at det er litt lite for to. For meg er det perfekt som enmannstelt.

Teltet har bare mesh i taket. Det er tynn innerduk ganske langt opp på sidene av innerteltet. Det gir "litt" mer vindbeskyttelse enn bare netting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Exped Auriga selv og er knallfornøyd. Fin plass til to stk. med oppakning og bikkje i fotenden. Det jeg liker best med det er at det virker skikkelig solid, har smarte løsninger ang. repkit. plugger osv. To innganger med (små) fortelt og god takhøyde. OG det er selvståendes, noe som er supert på fjellet eller ved kysten. Det er og god avstand til innerduk og ytterduk, selv ved mye nedbør og vind. Eneste jeg ikke liker ved teltet er pakkposen. Så den skifta jeg ut med en vanntett pakkpose med innstramminger på siden og, noe som reduserte volumet betraktlig.

Jeg har det med hel innerduk, noe som egner seg best i nordisk klima.

Den ekstra vekta for du igjen i kvalitet. Jeg hadde selv et Helsport Fjelleheimen 3, før jeg gikk til innkjøp av Aurigaen. Og jeg ble overasket over den store forskjellen i kvalitestfølelsen.

Anbefales!

Her har du det i aksjon:) Krever og lite plass for å sette opp, som du ser.

292013_10151171677727349_169869700_n.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og har hatt pinlig mange telt etter hvert. Det er alltid kompromisser mellom vekt, komfort/brukervennlighet og konstruksjon (sikkerhet). Et (lite)2 manns som jeg liker, og som har litt av alle disse tingene, er Big Agnes copper spur 2. Det må kjøpes på nettet eller brukt her som jeg gjorde. veier 1,7 kg. Det teller. Det har mye netting i innerteltet, men jeg har hatt suksess med en 7 åring på tur i det, senhøstes i sterk vind på høyfjellet, og det gjør jeg gjerne igjen. Vekt blir spes.viktig med barn på tur og en må bære dobbelt av nesten alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen bedre? Husk å ha på lyden!

<klippelitt>

Du må nok spa på med noen detaljer hvis det skal hjelpe. Hvilket telt? Hvor fæl var vinden?

Lyden av blåsbortvær er lett å få med seg på det meste av amatørkameraer ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bedre? Husk å ha på lyden!

Et kjapt øk på nett gir at dette teltet har en totaltvekt på ca 3 kg, og en nyttbar liggelengde på 194 cm. Med fire stenger er det sikkert knallgodt i vind, men sammenlignet med en god del av det andre som er presentert her så burde du vel ha lest gjennom hele tråden før du spør om det er noe bedre her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd (les overlevd) en natt på Litlos i dette teltet. I stiv kuling med storm i kastene og slagregn. (Video'n vet jeg akkurat like mye om som dere.)

Oppsummering fra Backpackinglight:

Article Summary:

The Crux X2 Storm is a double-walled, four-pole, two-person winter mountaineering tent of geodesic design. At around 6 pounds, it is the lightest four-pole mountaineering tent available. The Crux X2 Storm is in the same structural class of tents as the REI Mountain 2 (7 lb 10 oz), Kelty Orb 2 (9 lb 11 oz), The North Face Mountain 25 (8 lb 7 oz), and the definitive tent in this category, the Mountain Hardwear Trango 2 (9 lb 2 oz). The Crux X2 Storm saves weight over these models primarily by eliminating the vestibule pole and using an ultralight siliconized nylon flysheet. During our testing of the Crux X2 Storm, we subjected it to extended snow loading rates in excess of 4 inches per hour and winds to 75 miles per hour.

Her har jeg også spadd opp link til hjemmesiden:

http://www.crux.uk.com/en/tents.php?range=14&product=8

Pluss intervju med konstruktøren. http://www.ukclimbing.com/gear/news.php?id=3816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med Auriga, hvor stort er forteltet? Får du en sekk på 6080L pluss sko. Hvordan er tørkemulighetene? Er det tørkeloft? Rivstyrke på duk? Grei plass til to mann med store synt.vinterposer? Evt en voksen og ett barn. Litt fristet siden Oslo sportslager har de til 2500, i rødt også :-P

Driver å veklser litt mellom dette og Venus 2 Extreme. Vanskelig å bestemme seg gitt, Aurigaen kan jeg få nå, Venus 2 må bestilles med uviss leveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auriga har et så lite fortelt at du må pakke smart og holde pinlig orden for å ha sekk på 80 liter og sko der. En sekk vil alltid "flyte litt ut" etterhvert som vi graver etter innholdet i denne og krever derfor endel luft rundt seg. Tørkeloft? Nei! Det rommet over hodet ditt - hodene deres - er høyt nok til å sitte skikkelig oppreist på oppblåste, store og tykke underlag, men å bruke det til tørkeloft som i f.eks. Exped Orion, er helt umulig. Prøv likevel i det trange teltet... Mye er mulig!

Med to store, syntetiske soveposer, blir det temmelig fullt i innerteltet, men jeg vet det skal gå med litt øvelse og planlegging.

Hva som virkelig er utrolig bra, er rivestyrken i både ytterduk og bunnduk. Stort bedre blir det ikke uansett teltprodusent!! Vær imidlertid obs på at Auriga med Mesh-innerduk er sårbare saker! Myggnetting er ikke akkurat noe for bikkjeklør... Anbefaler vanlig Auriga-variant om topp rivestyrke på innerduk er viktig. Da får du duk som ikke smelter eksplosjonsaktig heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.