Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny i Lillehammer.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja. Kommer vel helt ann på hva du er på jakt etter.

Men om du tenker tur på fjellet kan jeg fint anbefale øyerfjellet!(nabokommunen) Flere åpne hytter som styres av Øyer fjellstyre som er gratis og bra beboelig! Sjekk nettsiden til Øyer fjellstyre! I tillegg er det flere store fiskevann og jaktmuligheter om høsten. Har du ikke søkt i vår, kan du jo evt. kjøpe småviltkort for å jakte rype. Videre nordover har man jo Ringebu, eller litt vestover har man gausdal(Huldreheimen). Der er jeg ikke like godt kjent, men skal visst være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldholsætra, Bøsætra, Prøva(går fra Lillehammer kommune og inn i øyer kommune), Ner-Åsta/nedreåsta, Grunnsætra/Goppollvatnet, Uksbåsen. Det er i hvert fall fine startområder å starte fra. Har gått fra alle stedene selv. Ser du på kartet til øyer fjellstyre er det til dels noe mer detaljert mtp. hytter og stier enn UT.no sitt kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Lillehammer!

Er muligheter i alle himmelretninger her, hyytelansbyene er ganke konsentrerte og ikke så vanskelige å unngå.

Noen ganger kan de likevel være gode å ha som utganspunkt og provianteringsted.

Om du skriver litt mer om hva slags turer du vil ut på er det lettere å gi deg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har akkurat flyttet til Lillehammer og lurer på om det er noen bra steder å dra til? Helst ikke rundt en hyttelandsby.

Hei Kristian 123 !

Du har allerede fått mange gode tips. Her er ett til : Huldreheimen (Vestre Gausdal) Kort vei fra L.hammer Åpne almennimngshytter og fiskevann. www.ut.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian123: Velkommen til Oppland! Fylket trenger flere ivrige primusfyrere :D Jeg holder til i nærheten av Gjøvik og har løpt i skogene her i alle år, men aldri helt turt meg opp på fjellet vinterstid, da jeg ikke har erfaringen jeg føler jeg trenger og ingen kjente og erfarne fjellfarere i nærheten til å dra på tur med. Hvis du kunne tenke deg selskap på en fjelltur etter nyttår, må du bare si ifra, så er jeg mer enn gjerne med :) Det eneste jeg må insistere på, er ingen "hytteturer", kun telt på meg!

Send meg en meld i innboksen hvis det skulle være interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere bra svar! Skal også ta en tur innom Vestre Gausdal for å se hvordan det er der. Regner med man kan kjøre opp til f.eks Kittilbua eller Svarthamar?

Villmarka kaller: Har startet på høyskolen i Lillehammer, så vet ikke helt hvor mye tid jeg får brukt på tur. Uansett så er det så fint her oppe at jeg tror jeg blir boende :P Pleier faktisk også å telte fremfor å bruke hytter også. Tror ikke jeg er så veldig erfaren fjellfarer, men har en del døgn på samvittigheten ute i både vinter og sommer, fjell og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en tur oppom Øyerfjellet. Det koster 50 kr å kjøre inn på fjellet og det er kun betaling kontant. Fiskekort koster 40 kr per dag eller 100 kr for en uke, kan betales med sms.

Nå kjørte jeg ikke inn på området siden jeg manglet kontanter. Så lurer fortsatt på om det lar seg gjøre å kjøre opp til Goppollvatnet, eller er det bom et stykke før man kommer så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausdal Vestfjell er ett nydelig område. Fikk ei uke der i sommer. Kan anbefale Liomseter som utgangspunkt. (Bompenger)http://ut.no/hytte/liomseter På vintern er vegen stengt ved Værskei. ca 2,4mil i luftlinje, fra Liomseter)

Det er veldig spesiell furuskog i området og snaufjellet rett i nærheten. Dokkelva som du kjører langs på tur inn til Liomseter er ett veldig populært vassdrag å fiske i. Mange fiskeplasser lett tilgjengelig fra vei. Dessuten er det mange fiskevann med i dagsmarsj avstand. Flere åpne buer og noen Turistforeningen hytter i området.

Innenfor Vestjell fjellstyre er det ca 90 vann med hovedsakelig Ørret. Noen få vann med Røye, Abbor og Sik

Flere vann med båtutleie, husker ikke helt men tror det var 70kr for ett døgn. Les mer her http://www.gausdal-f...enu-27#M107-012

Kan virkelig anbefale denne setra som vi leide i sommer. Ligger 10min kjøring fra Holsbru der veien inn til Liomseter starter.

http://www.finn.no/r...831&type=ADVERT

2500for ei uke og du kan fint ta med en 6-10venner. God plass og mange sengeplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du betaler 50 kroner i bomavgift kjører du hele øyerfjellet for den samme billetten. Alle veiene/bommene er tilknyttet hverandre(se kart). Så når du skal til goppollvannet kan du kjøre inn fra flere veier/bommer og kjøre ut igjen et annet sted.

Du får da også sesongkort på fiskekort der inne til 150 kroner om jeg ikke tar feil :s Kjøpte sesongkort der tidligere i sommer, mulig det kostet 200. Men nå er jo fiske med oter og garn i hvert fall over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i Gausdal. Der var det blitt yngelsesong eller noe liknende så Alt fiske er forbudt f.o.m. 11/9 t.o.m. 15/10, og man får derfor ikke kjøpt fiskekort. Dette står på siden www.gausdal-fjellstyre.org .

Bomavgiften inn til Liomseter er på 70 NOK. Ned til Dokkfløyvatnet er koster det 50 NOK.

Kittilbua er veldig lett å finne, er skiltet helt inn til hytten. Det er også strøm på hytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fiske er forbudt f.o.m. 11/9 t.o.m. 15/10, unntatt i vann hvor det er bestander av røye, sik og abbor. Det vil si at du i denne perioden kan fiske i: Hornsjøen, Dunglungen, Mossjøen, Dokkføy, Kroktjønnet på Vetafjellet, Mjogsjøen, Kroktjønnet på Kittilbu og Svarttjønnet på Grøtåsen.

Ikke helt forbud altså, men det er vanlig med ekstraordinære restriksjoner i en periode på høsten. Det er for eksempel vanlig at all fiske blir forbudt i elver og 50m fra bekke/elveos.

Hvordan likte du området i gausdal sånn ellers? Fikk du gått deg en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jodda, var litt rundtomkring i Gausdal og fikk sett mye fin natur. Var ikke helt snaufjellet der jeg var så det var muligheter for bålfyring for de som lurer på det.

Kjørte ikke inn til Liomseter men stoppet der veien starter inn dit hvor det var en kafe. Der selger de vanligvis fiskekort og har muligens kontanter til bompengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Åssen ser det ut på Øyerfjellet i forhold til snømåking? Går det ann å kjøre helt inn til Djupslia eller Lyngbua eller er det et stykke å gå på ski inn?

Skal du til Djupslia må du nok gå på ski fra brennlia eller neste parkeringsplass (som ikke er merket opp på kartet og som jeg ikke husker navnet på i farten). Da må du nok påregne 1-2 timer avhengig av hvor du går fra, da er det også oppkjørte løyper.

Skal du inn på lyngen har du litt flere alternativer å velge mellom, men ut fra topografien er nok det beste å gå fra goppollen(fra ringebu kommune). Da er det heller ikke oppkjørte løyper noen steder. Turen én vei er på mellom 6-8 timer, men forbered deg på at været kan skifte fort der inne!

Jeg har faktisk planer om å gå inn på Lyngen senere i vinter(februar/mars). Jeg skal muligens gå med noen andre, men det er meget usikkert. Så hvis ikke, kan du jo evt. bli med!

Planen er da å gå fra goppollen, over herratind/høgtind(lokalt :P)(skrives høgtinden og heratinden på kartet), videre mot tautern og skjelbua og tilslutt mot steinhytta som egentlig er en bedre hytte enn lyngbua. Så går det evt. å ta en dagstur på lyngkampen/lyngen på dag nr. 2. og så ned igjen dag nr. 3.

Om man vil være der inne en dag til, slik at det blir 4 dager tilsammen er jeg også klar for det. Er også mulighet for å velge en litt annen og lengre rute tilbake til bilen hvor det også er tilgang til åpen hytte - harlandshytta(hallandshytta på kartet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en bra tur. Jeg kan desverre ikke delta på så lange turer grunnet problem med beinet. Tror det blir til 1-2 timers turer med telt som mulighet. Er nok best å vente til februar/mars om man skal gå utenfor løypene, lurer litt selv på hvordan det går med løyper over myrområder ol. Men det har kanskje blitt såppas kaldt at det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.