Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustaoset i slutten av Oktober


tcDigg

Anbefalte innlegg

Har fått tildelt en bedriftshytte i slutten av oktober, 22-28 okt. Hadde selvfølgelig lyst til å fått tildelt noko nå i august eller september, men slik gikk trekninga denne gang.

Det eg lurer på er forholdene der opp på denne tiden, eg vurderer nemlig å avbestille.

Er det fortsatt høst med muligheter for fine gåturer / fisketurer? Eller er det blitt vinter? Eller er det en litt "trasig" mellomting???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gikk engang ustaoset - finse med telt i første halvdel av november, og hadde alt fra fint, stille sommervær til kuling og snødrev. I oktober er det absolutt mulighet for fine turer og bra vær. Snøen som faller blir ofte ikke liggende. Synes nesten tidlig vår og sen høst er periodene med best vær, for tiden. Men kle dere for vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er været som bestemmer heilt og haldent.

Dersom det ikkje har vore nedbør, er det fortsatt barmark, uansett temperatur. Med litt barfrost, er gjerne myrane harde og lette å gå i. I så fall er dette den aller finaste tida å gå tur. Dersom det er nedbør på den tida, er dette (forhåpentlegvis) helst som snø, men ikkje rekn med skiføre i terrenget. Temperaturen kan vera alt frå -20 til +10, mest truleg mellom -5 og +5. Fiske ville eg ikkje rekne med ettersom det gjerne har lagt seg is, i alle fall eit stykke utover frå land.

Dersom du spør att i veka før turen, skal du få meir nøyaktig beskriving av forholda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd snø i august i Finsetraktene. Så man vet aldri. Hos oss på hytta (ved Femunden) har jeg gått på (gamle) ski i høstferien (10-15 cm snø). Men for all del, bare dra dit. Det kan jo være artig å tråkke rundt i snø. Snøen er vel ikke dypt på denne tiden. Og hvis du ser på været at det faller mye, bør du ta med ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det fortsatt godt mulig med fotturer på den tida. Det kan være litt kaldt i været men ikke værre enn att høstklær holder. Veldig sjelden att det er kommet mye snø så tidlig på året, om i det hele tatt noe. Vi bruker å ha siste campingturen vår der oppe i midten av oktober og synes det er en vakker tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.