Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett sovepose, forslag?


jondanir

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på tanken å ta meg noen overnattingsturer førstkommende vinter, uten telt. Trenger da en sovepose som er vanntett og vindtett. Jeg har lyst på en pose som er av dun og som tåler temperaturer ned mot -25.

Har sett MYE på nettet (som i mnd.) selv og kommet fram til noen alternativer, men det er alltids noe med dem alle:

Cumulus Teneqa 850:

http://www.sleepingb...ng-bags,65.html

+ Latterlig lett vekt

- Den er ikke vann eller vindtett :unsure:

Marmot Lithium MemBrain:

http://marmot.com/pr...brain?p=173,117

+ OK vekt, etter tester å lese så holder den til lavere enn -18C.

- Etter hva jeg har lest har den en helt forferdelig nakkekrage som slipper inn kaldt luft, pris.

Feathered Friends Snowbunting:

http://www.feathered...ct/0Degree.html

+ Alt, kun topp...

- Pris, atter en gang...

Noen andre forslag til en dunpose som holder meg god og varm i -25 under åpen himmel selv om det snør? :mrgreen:

199332_17936_XL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanntett gjer bare at kondensproblem vert større. Det er fuktigheit i posen ein vil unngå, og det skal vera rått vær og føre før fuktigheita utanfrå overgår fuktigheita innanfrå. Dersom det er sikre kuldegrader, ville eg aldri lagt meg til i ein vanntett sovepose.

Dette har vore diskutert her før, og det har vore personar som har gode erfaringar med vanntett pose. Men uansett kva enkelte vil seie, det vert kondens og det er bare eit tidsspørsmål før dette vil følast som eit problem.

Vindtett kan vera fornuftig, sjølv om dette også er uheldig med tanke på kondens, men heldigvis ikkje så ille som ein vanntett pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har evt et Grevling Shelter 2000 trekk til sovepose du kan få kjøpt billig. Kan du bruke på en pose du allerede har. Kostet opp 1099,-, få det for 400,-. brukt 3 ganger. Jeg bruker alltid telt så jeg har ikke hatt behov for det.

Men erfaring med vanntette ting i kulde er at det blir litt kondens. Spes hvis man ikke får fetet trekk godt til pose og puster mellom trekk og pose. Brukt det en gang på uteliggertur i påsken. Det holdt jo fint det tynne islage som la seg på unna selve posen. Den natta ble det ikke spes kondens. Ser dog mest behov for vanttette poser/trekk når det er rått ute men enda ikke frost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan være usikker på mangt her i livet...

Ingen av posene du nevner er vanntette, alle har utvendige sømmer. Jeg har aldri sett en vanntett sovepose, bare vanntette yttertrekk, og de fungerer dårlig dersom de ligger tett til posen uten ventilasjon imellom. Som afe nevner så vil kondensproblemene ved en vanntett pose bli store, og isolasjonseffekten redusert etter kun en natts bruk. Du kan bruke dampsperre, men det er et annet kapittel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe makspris?

Og som nevnt over her så er det lite poeng i vanntett når det er 20minus.

nullføre derimot.... For å slippe problemer med kondens innenfra så kan man bruke en fuktsperre pose inni soveposen.

Dette er først og fremst ett problem på lengre turer. Ei natt eller to skal normalt gå bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet mange gode poser allerede. Du blir fornøyd om du bruker et vanntett yttertrekk. Ligg unna fjellduk fra Jerven! Den skal brukes sittende våken på post når du venter på elgen, ikke sove i telt!

Jeg har en Exped Waterbloc 1200L. (http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf) Denne holder brukbart på mine aller kaldeste turene i telt om vinteren.

Kortfattet erfaring; Fine saker når det snør kondens inne i teltet om morran. Den tåler veldig våte kluter når den har blitt skitten. Vannet preller av! Er vanntett selv om smeltevann renner inn direkte mot poseduken om våren. Alle øvrige tekniske detaljer holder samme gode standard som alle Exped-produkter. Kjekt med glidelåser som ikke kan hefte inn i posestoffet. Veldg tett snøring i halsen gjør det litt vanskelig å ligge på siden.

Problemet kommer når du til slutt har slurva lenge nok med luftinga og fuktigheten har sivet inn gjennom innerforet i posen. Du får ikke fuktigheten ut igjen! Vanntett stoff, må vite...! Du kan risikere flere isklumper i posen på dine aller lengste turer dersom luftingen uteblir. Hørt om dette fenomenet før, ikke sant? Det er nøyaktig det samme som skjer med vanlige dunposer. Jeg har en velbrukt, men fabelaktig god Ajungilak Goose Bay Winter som tørker mye fortere om den har blitt våt. Jeg har aldri opplevd at duna har klappet sammen i Expeden! Det skjedde med Ajungilak GBW.

Derfor; du har ikke kommet til himmelen med vanntett vinterpose med dun. Du vil ikke angre på kjøpet, men ha realistiske forventninger, særlig om du ofte skal være på tur i 15 døgn i strekk som meg. Lykke til!

Posen kjøpes på Moontrail i USA; http://www.moontrail.com/exped-waterbloc-1200-large.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett soveposetrekk som er pustende på oversiden (membran eller lignende), og vanntett på undersiden?

Det eneste jeg kommer på i farten er helsport sin vindsekk, som er vanntett på den ene siden, og i pustende membran på den andre siden. Den er for seg selv også en god sikkerhet å ha med seg på tur når man ikke har med telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein kikk på Mountain Equipments soveposar dei brukar no eit nytt ytterstoff kalla drilite loft som har ei vannsøyle på 1500mm. Trur også andre produsentar brukar dette. Sportsnett har for tida tilbud på Glacier 1250 modellen nedsatt frå 5699 til 2999kr. (Fekk ikkje til link så du må søke sjølv) RAB sin vintersoveposar brukar Pertex Endurance utvendig, også desse tåler ein god del vatn uten å vera heilt vanntette. I det heile så er det fleire produsentar som brukar ytterstoff som toler ein del vatn. Cumulus som du sjølv nemner brukar Pertex Microlight(som også RAB brukar på ein del rmelegare modellar) Microlight er vel ikkje det verste, utan at dei toler spesiellt mykje fuktigheit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Altitude 5 season .

Varm som hvilken som helst annen amerikansk pose. Vanntett/ pustende.

Føler ikke den blir klam. Kan absolutt anbefales.

Kvalitetsmesig tror jeg ikke den ligger bak noen andre.

Koster litt, vært hver eneste krone.

Far og sønn har hver sin her i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.