Gå til innhold
  • Bli medlem

Parafin til primus


Henrik

Anbefalte innlegg

Jeg har nå de siste dagene vært å sett etter parafin jeg kan bruke til primus, og har kommet over et hav av forskjellige typer parafin.

Lampeolje

Denne typen parafin er flere stoffer blitt tatt ut fra de opprinnelige råvarene for å redusere blant annet lukt. Til gjengjeld oppnår ikke denne like god varmeeffekt som en litt feitere parafintype.

Lampeparafin

Denne skal være noe bedre da denne unngår sot i stor grad, hvordan lukten er vet jeg ikke, men varmeeffekten skal være høyere enn ved vanlig lampeolje.

Fyringsparafin(original parafin)

Dette er vel den parafinen som skal gi best varmeeffekt av alle sammen, men til gjengjeld får man mer sot og denne lukter gjerne litt mer også.

Det jeg lurer litt mer på er hva er egentlig fritidsparafin?

Så kommer det store spørsmålet, hvilke andre typer parafin finnes og brukes, og hva og hvorfor bruker dere denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker tennvæske, først og fremst fordi den selges overalt til en grei pris på praktiske 1 liters flasker som tåler litt juling. Og aldri noe tull med den på tanken. Mulig jeg fikk det anbefalt en gang og av en eller annen..... Funker som gull på min Nova+ i hvert fall. Lukter vel ikke så halvgale heller synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeolje er lite egnet drivstoff til primus pga at det er tilsatt voks som kan tette brenneren.

Tennveske er knallgod primusdrivstoff, jeg bruker det og fritidsparafin. Men for det meste bruker jeg bensin...

Helt enig.

Lampeolje, og andre lampesaker som liksom skal gi mindre sot er tilsatt stoffer for å redusere sot i en vanlig lampe. Dette passer overhodet ikke i en primus, der skal du ha renest mulige væsker og da er fritidsparafin, bensin (4-takts alkylat bensin, og kun hvis brenneren din tåler bensin) og tennvæske i følge mange på forumet gode ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags primus er det du fyrer på? Kjøpte selv en dunk med fritidsparafin fra hydro texaco, men den var meget dyr. Anbefaler heller derfor å bruke 4-takts alkylat bensin hvis det er mulig.

OT- hvor mye koster tennvæske per liter igjen? Og er ikke tennvæske solgt kun under grillsesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags primus er det du fyrer på? Kjøpte selv en dunk med fritidsparafin fra hydro texaco, men den var meget dyr. Anbefaler heller derfor å bruke 4-takts alkylat bensin hvis det er mulig.

OT- hvor mye koster tennvæske per liter igjen? Og er ikke tennvæske solgt kun under grillsesongen?

Tennvæske koster 19,95 per liter i de fleste butikker, grei nok pris det. Og i min verden er det grillsessong året rundt. Har aldri hatt noe problem med å oppdrive tennvæske. I værste fall har de det på bakrommet. Foretrakk egentlig bensin jeg og før men nova+ brenner mye bedre på tennvæske (helt lattelig mye bedre faktisk) , og alkylatbensin kan være vanskelig å oppdrive noen steder samt det selges omtrent kun i 4 liters dunker, De fleste steder det bor folk har en coop marked eller lignende, og da har de som regel tennvæske. Alkylat bensin er vel og dyrere per liter, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags primus er det du fyrer på? Kjøpte selv en dunk med fritidsparafin fra hydro texaco, men den var meget dyr. Anbefaler heller derfor å bruke 4-takts alkylat bensin hvis det er mulig.

OT- hvor mye koster tennvæske per liter igjen? Og er ikke tennvæske solgt kun under grillsesongen?

Primus multifuel EX. Ja fritidsparafin kostet meg 150 kroner for 4 liter.

Hvor får man tak i god gammeldags parafin? Og er tennveske en parafintype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God gammeldags parafin heter D60 eller Jet fuel A1 om du kjenner noen på flyplass. og noen bensinstasjoner (statoil tror jeg) har dette på fat. Men veit ikke om noen for å si det sånn.

Shell parafin premium er jo ett alternativ som er litt renere enn den grønne

Grønn fyringsparafin fra pumpe koster rundt 8kr litern. Det er noen som får problemer med at denne soter/kokser igjen primusen sin. Har ikke merket noe problem selv med 111 bråkebrenner. Nå er 111 bråkebrenner riktignok en av verdens mest pålitelige primuser.

Det er forøvrig ikke alle lampeoljer som skaper problemer men det kan være like greit å styre unna da lampeolje er unødvendig dyrt.

Legg også merke til at frysepunktet på forskjellige produkter kan variere veldig. Noen blir til slush allerede ved 10 til 15minus. Andre klarer seg for eksempel til 50minus. Mener det er Naphta baserte produkter som fryser først. I motsetning til petroleumsbasert

Var en tråd her tidligere der mye av dette ble tatt opp. Er ihvertfall mye om dette i Primushjelpetråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God gammeldags parafin heter D60 eller Jet fuel A1 om du kjenner noen på flyplass. og noen bensinstasjoner (statoil tror jeg) har dette på fat. Men veit ikke om noen for å si det sånn.

Shell parafin premium er jo ett alternativ som er litt renere enn den grønne

Grønn fyringsparafin fra pumpe koster rundt 8kr litern. Det er noen som får problemer med at denne soter/kokser igjen primusen sin. Har ikke merket noe problem selv med 111 bråkebrenner. Nå er 111 bråkebrenner riktignok en av verdens mest pålitelige primuser.

Det er forøvrig ikke alle lampeoljer som skaper problemer men det kan være like greit å styre unna da lampeolje er unødvendig dyrt.

Legg også merke til at frysepunktet på forskjellige produkter kan variere veldig. Noen blir til slush allerede ved 10 til 15minus. Andre klarer seg for eksempel til 50minus. Mener det er Naphta baserte produkter som fryser først. I motsetning til petroleumsbasert

Var en tråd her tidligere der mye av dette ble tatt opp. Er ihvertfall mye om dette i Primushjelpetråden.

Jet A1 er det drivstoffet som fly og helikopter bruker. Den er renere enn vanlig fyringsparafin, og får du tak i den så er den helt super til primus og parafinlamper.

Grønn avgiftsfri parafin kjenner jeg ikke til, men jeg fikk en gang en dunk med rød avgiftsfri parafin. Dette bør du styre unna. Fyrer du i lukket rom så renner og svir øyne og nese i løpet av ganske kort tid.

Jeg hadde en gang et lite hobbydrivhus og tidlig på året varmet jeg det med en Aladin parafinovn. Til å begynne med fyrte jeg på Jet A1 og det var ingen problemer, men da jeg fikk rød parafin måtte huset luftes grundig før det var mulig å oppholde seg der mer enn noen få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har jeg fyrt en del på tennvæske. Har funnet ut at både nafta- og petroleumsbasert sådan fungerer helt utmerket på Optimus Nova og 111, "gammel messing" i ulike varianter og min litt spesielle Phoebus 625. Ville ikke brydd meg om å søke spesielt etter den litt bedre fritidsparafinen på 4-5 litersdunker som kan kjøpes for en formue på bensinstasjoner. Har forsøkt å legge tennvæske i frysen for å sjekke forskjell på nafta- og petroleumbasert tennvæske. Phaser sier allerede i sitt innlegg at nafta fryser - krystalliseres - først. Han har helt rett. Blir det skikkelig kaldt, bør vi derfor vurdere fritidsparafin for sikkerhets skyld.

Jeg blir derimot litt mer usikker når Phaser kaller D60 og Jet A1 for, sitat: "God gammeldags parafin". Begge deler er naftabasert, renset parafin. Spesielt Jet A1 inneholder dessuten ganske korte karbonstrenger i molekyloppbyggingen fordi den skal antenne lett og unngå frysing i stor høyde jmf. tidligere utsagn om nafta tennvæske i fryser'n.

Shellsol D60 (og senere D70) og Exxon D60 er nyutviklet fyringsparafin spesialdesignet for fyringsanlegg med høytrykksdyser (f.eks. Webasto kupevarmer)

Dersom man får tak i Shellsol D60/70 - ikke lett - blir dette i praksis fritidsparafin til tennvæskepris.

Dersom man fyrer mye Petromaxlamper og andre trykkbaserte parafinlamper, er Shellsol D70 et funn! Vapalux, Tilley og Petromax kan med fordel benytte gammel Shell Premium (grønn guffe) pga litt mindre varmeeffekt - lavere forbrenningspunkt. Men, "grønn guffe" stinker noe helt inni.... og blir ikke til å leve med ved bruk over lengre tid innendørs. Selv avgassen stinker, synes jeg! D70 gir temmelig luktfri forbrenning, men varmeeffekten er temmet noe.

Etter mye om og men i dette innlegget, ender jeg opp med tennvæske av alle slag som et temmelig sikkert valg for all primusfyring. Skal du på ekspedisjoner i 25 blå, kan vi snakke litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

 

I sommer har jeg fyrt en del på tennvæske. Har funnet ut at både nafta- og petroleumsbasert sådan fungerer helt utmerket på Optimus Nova og 111, "gammel messing" i ulike varianter og min litt spesielle Phoebus 625.

 

Når eg les dette, vert eg litt nysgjerrig på kva du har gjort med Phoebusen din som gjer han så spesiell. Eg har nemleg ein heilt standard Phoebus 625 med parafindyse, og den er totalt umogleg å få til å brenne reint uansett kva parafintype (inkludert Shellsol D60 og fleire ulike tennvæskemerker som alle fungerer ypperleg på Nova og 111) eg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har merket forskjeller (under bruk i litt strengere kulde) på fritidsparafin fra ulike produsenter?

Jeg har hatt mange vellykkede vinterturer turer med fritidsparafin fra Statoil, men ser at eks Europris selger en rimeligere fritidsparafin.

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om parafinen til primusen koster 20 eller 40 kroner pr. liter så er det sikkert ikke det som knekker økonomien til turfolk som har både primus og klær som koster nesten hundre ganger mer.

Målet er vel å bruke det som brenner best, soter minst og varmer mest under alle forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at den på Europris er lampeolje. Men ta det med en klype salt for det er en stund siden jeg sjekket det. Hvis det står: N-parafin C10- C13 så er det visstnok lampeolje. 

 

Det er ganske forvirrende med alle disse variantene. Men tidligere så brant jeg det jeg hadde for hånden i den ene primusen min, en 111C. Det gikk faktisk mye lampeolje gjennom den. Noen år senere når jeg ble klar over koksing og slikt med lampeolje så åpnet jeg den for å sjekke. Det så ikke ut som at primusen hadde hørt noe om dette for den var blank og fin innvendig under dysa og i røret/silen inn til brenneren. Men det kan jo for alt jeg vet ha vært rein flaks at jeg ikke har fått koksing.

 

Men når jeg nå snart skal kjøpe inn mer parafin så vil jeg prøve å finne den riktige typen. 

 

Her er en artikkel fra primuskongen om parafin og lampeolje: https://sites.google.com/site/primuskongen/Home/parafin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på hvor følsomme brennerne er også så 111  i hvertfall t.o.m. 111T er nok blant de som klarer det meste.

 

Feite oljer kokser, men det er jo laget diesel-brennere også....

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en episode fra min tid i Røde Kors Hjelpekorps.

Vi skulle ha en øvelse hvor det var lagt inn primusfyring og koking av mat ute.

Etter ganske kort tid fikk vi flere primuser i retur fra mannskaper ute i felt. Det var primus av typen 111. Militærutgave fra 1970 - 1980 tallet.

Det som skjedde var at når primusen var blitt god og varm så sluttet den å virke. Den sluknet, men fortsatte å blåse ut gass som ikke brant.

Noen mente at grunnen var at de var fylt opp med lampeolje. Lampeoljen ble skiftet ut med vanlig fyringsparafin og så var alt i orden.

Men det rare var at ikke alle primusene oppførte seg på denne måten selv om de var fylt opp med samme type lampeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo veldig rart ut. Men det kan jo tenkes at de som slukket hadde blitt fyrt kalde. At de hadde stått på lav effekt en stund slik at brenneren ikke lenger holdt den temperaturen den trengte. 111C er kjent for dette siden brenneren på denne trenger mer varme for å holdes i gang. Men vanligvis så flammer de bare opp når dette skjer. De slukker ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.