Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ behandling av betennelser?


HegeJohnsen

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så "heldig" å pådra med en hælbetennelse (under hælen, ikke akilles) som ikke lar seg knekke av skolemedisin (betennelsesdempende tabletter og kortisonsprøyte). Er det noen som har prøvd alternative behandlingsmåter med godt resultat? I tilfelle vil jeg veldig gjerne høre om det! Jeg er i ferd med å bli desperat da turlivet for tiden er redusert til et absolutt minimum (dvs. så godt som null) :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det alternativ medisin har til felles er at det ikke kan vise til dokumentert effekt. Men dersom du ønsker å bruke penger på å ha noen å snakke om disse problemene mens det går over av seg selv (forhåpentlig vis), så er det bare å plukke hva som helst. :)

Verdt å huske at noen aktører kan risikere å gjøre problemet verre, men det er det umulig å vite noe om på forhånd. Jeg ville kanskje si at sånn sett er homøopati mest harmløst siden du er garantert at de ikke gjør noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så "heldig" å pådra med en hælbetennelse (under hælen, ikke akilles) som ikke lar seg knekke av skolemedisin (betennelsesdempende tabletter og kortisonsprøyte). Er det noen som har prøvd alternative behandlingsmåter med godt resultat? I tilfelle vil jeg veldig gjerne høre om det! Jeg er i ferd med å bli desperat da turlivet for tiden er redusert til et absolutt minimum (dvs. så godt som null) :sad:(

Jeg kjenner flere som sverger til Arnika til behandling av betennelser og hevelser etc. Fåes vel både som salve og i en tynnere løsning man kan smøre på. Jeg har sånn passe trua på det men kan jo være vert ett forsøk. Mulig de har det på apoteket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er snakk om betennelse av den typen som fint kalles noe slikt som plantarfascitt, og som kjennetegnes ved att det er mildt sagt vondt å tråkke på hælen så er det lite hjelp i medisin. Det er en belastnings-skade, og blir nomalt bra etter alt fra 2 måneder til 2 år. Sleit med det i min ungdom engang grunnet feil sko når jeg trente friidrett. Noen mener akupunktur hjelper, trykk/sjokk behandling er vanlig og noen sverger att kiropraktor er det som skal til. Det du kan gjøre selv vist du ikke er klar over det er for det første å få undersøkt beinstllingen ved gange, om du har over eller underpronasjon og få laget såler til innlegg i sko, samt investere i et par gode joggesko som er laget for foten din,med god demping. Unngå å gå mye på hardt undelag og med mye vekt i sekken. I tillegg til å gjøre øvelser av typen "Stå på en serviett og plukk den opp me tærne" er fine. Å massere hælen hver kveld gjerne med noe som vibrerer og evt har infrarød varme samt varme fotbad er ofte behagelig, men vet ikke om det hjelper noe fra eller til. For min del har det aldri vært et problem igjen etter jeg begynte å kjøpe riktige sko for mine føtter. Av annen alternativ behandling som homøopati osv videre så har jeg ingen tro på det utover att tro i seg selv gjør underverker, å samarbeide med kroppen derimot bruker å funke godt sammen med skolemedisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg akn anbefale deg en tur til kiropraktor for deretter å besøke en fysioterapeut som kan sette nåler i triggerpunkt evt bruke trykkbølge behandling.

Mye mere effektivt enn alt mulig betennelsesdempende drit som legene auser ut i øst og vest.

Og for all del hold deg unna kortison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så "heldig" å pådra med en hælbetennelse (under hælen, ikke akilles) som ikke lar seg knekke av skolemedisin (betennelsesdempende tabletter og kortisonsprøyte). Er det noen som har prøvd alternative behandlingsmåter med godt resultat? I tilfelle vil jeg veldig gjerne høre om det! Jeg er i ferd med å bli desperat da turlivet for tiden er redusert til et absolutt minimum (dvs. så godt som null) :sad:(

Mange leger er veldig glade i å sette kortisonsprøyter når ingen andre ting hjelper. Effekten av dette er veldig omdiskutert.

Kroppen produserer kortison selv og når dette i tillegg settes som sprøyter så risikerer du bare at kroppen reduserer sin egen produksjon, og når effekten av sprøyta avtar så havner du på minussida. Kroppen produserer da for lite kortison og kroppens egen evne til å reparere skader og plager blir bare dårligere.

Noen mener at f.eks. akupunktur kan øke kroppens evne til å reparere seg selv ved at en del naturlige funksjoner, som er redusert på grunn av stor tilførsel av legemidler, blir stimulert og kommer i gang igjen.

Jeg kjenner folk som neten har vert gitt opp av skolemedisinen, og som i sin fortvilelse har søkt slik hjelp med meget godt resultat.

men selvfølgelig skal man ikke se bort fra at et av vår tids sterkeste legemiddel, nemlig PLASEBO, kan ha spillt en stor rolle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at f.eks. akupunktur kan øke kroppens evne til å reparere seg selv ved at en del naturlige funksjoner, som er redusert på grunn av stor tilførsel av legemidler, blir stimulert og kommer i gang igjen.

Ja det er jo en artig tanke, men har jo lite med virkeligheten å gjøre.

vår tids sterkeste legemiddel, nemlig PLASEBO

Er det i likhet med hvordan NOCEBO er vår tids dødeligste sykdom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte alt Docker forteller. Har hatt samme belastningsskade selv, og det tok litt tid før jeg fikk sortert ut om det var "Haglunds hæl" eller om det var "Hælspore" (plantarfascitt). Det sies andre steder her at medisin ikke virker, noe jeg er uenig i. Begge diagnosene bunner ut i en betennelse, noe man kan dempe med medikamenter, men uansett må grunnen til betennelsen sorteres vekk for å hindre at det blomstrer opp igjen. Derav en solid gjennomgang av sko, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg akn anbefale deg en tur til kiropraktor for deretter å besøke en fysioterapeut som kan sette nåler i triggerpunkt evt bruke trykkbølge behandling.

Mye mere effektivt enn alt mulig betennelsesdempende drit som legene auser ut i øst og vest.

Og for all del hold deg unna kortison

Kortison er allerede prøvd. Uten virkning.

Triggerpunktbehandling er helt uaktuelt for min del. Fikk slik behandling pga lårmuskler som ikke vil samarbeide for et par år tilbake og oppnådde ikke annet enn vanvittige smerter under behandling og forverring av lårmuskulatur. Jeg vil heller føde en gang til enn å oppleve smerter fra triggerpunktbehandling.

Trykkbølge hører jeg litt forskjellig om, så står over det også. Har i stedet forsøkt et par behandlinger med lydbølge, men kan ikke si at det har hatt noen effekt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger er veldig glade i å sette kortisonsprøyter når ingen andre ting hjelper. Effekten av dette er veldig omdiskutert.

Kroppen produserer kortison selv og når dette i tillegg settes som sprøyter så risikerer du bare at kroppen reduserer sin egen produksjon, og når effekten av sprøyta avtar så havner du på minussida. Kroppen produserer da for lite kortison og kroppens egen evne til å reparere skader og plager blir bare dårligere.

Noen mener at f.eks. akupunktur kan øke kroppens evne til å reparere seg selv ved at en del naturlige funksjoner, som er redusert på grunn av stor tilførsel av legemidler, blir stimulert og kommer i gang igjen.

Jeg kjenner folk som neten har vert gitt opp av skolemedisinen, og som i sin fortvilelse har søkt slik hjelp med meget godt resultat.

men selvfølgelig skal man ikke se bort fra at et av vår tids sterkeste legemiddel, nemlig PLASEBO, kan ha spillt en stor rolle her.

Jeg har kun fått én kortisoninjeksjon, og siden det ikke virket mer enn en dag, blir det ikke flere slike på meg.

Prøver nå akupunktur + lydbølge, men så langt liten virkning på det også. Muligens er jeg en verre pasient å behandle enn "vanlige" pasienter med plantar facitt fordi hælbetennelsen ikke er en isolert betennelse i kroppen. Jeg har trolig fått den som en helt vanlig bivirkning av en annen type artritt i kroppen. Lucky me.

Placebo hadde vært en veldig hyggelig måte å bli frisk på, men dessverre er jeg vel litt for skeptisk til at det virker. Dog... jeg klarer ikke å sitte i sofan i 2 år, så er villig til å prøve litt forskjellig i håp om at noe vil virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det alternativ medisin har til felles er at det ikke kan vise til dokumentert effekt. Men dersom du ønsker å bruke penger på å ha noen å snakke om disse problemene mens det går over av seg selv (forhåpentlig vis), så er det bare å plukke hva som helst.

Nei, jeg trenger ingen å snakke med om problemet. Jeg trenger å bli frisk! Hvis ikke ender jeg opp på psykiatrisk pga for lite turliv, og DA trenger jeg kanskje noen å snakke med :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg kan forstå det. Hvis du synes det er verdt det kan det kanskje fungerer bedre å gå til et privat legesenter som kan gjøre en litt større utredning? Kan muligens bli litt kostbart. Ellers så er det nok ganske enkelt leger som vet best hvordan å løse problemet. Men for all del, be om en 'second opinion'. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er snakk om betennelse av den typen som fint kalles noe slikt som plantarfascitt, og som kjennetegnes ved att det er mildt sagt vondt å tråkke på hælen så er det lite hjelp i medisin. Det er en belastnings-skade, og blir nomalt bra etter alt fra 2 måneder til 2 år.

Ja, det er visst det, iflg. legen. Men om jeg automatisk blir bra av meg selv, se det er jamt ikke så sikkert. Ref. innlegg over. (svar til REs).

Det du kan gjøre selv vist du ikke er klar over det er for det første å få undersøkt beinstllingen ved gange, om du har over eller underpronasjon og få laget såler til innlegg i sko, samt investere i et par gode joggesko som er laget for foten din,med god demping. Unngå å gå mye på hardt undelag og med mye vekt i sekken.

Har allerede spesiallagede såler som jeg må bruke pga. feil i fotstillingen. Hatt dem i snart 2 1/2 år nå. Prøver også å unngå hardt underlag (spes. asfalt) og kjører derfor til p-plass i marka selv om det strengt tatt er gangavstand fra meg. Alt for å belaste hælen så lite som mulig. Gode sko har jeg, men på fjellet må jeg bruke fjellsko pga en slarkete ankel og fare for overtråkk. De er strengt tatt ikke så mye dempet, men bruker en silikonhæl inni for å kompensere.

I tillegg til å gjøre øvelser av typen "Stå på en serviett og plukk den opp me tærne" er fine.

Må bli flinkere her. Hører også at det å rulle foten over en tennisball skal være bra, så får vel prøve det og. Er i allefall gratis og uten bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Drar opp denne igjen. 

Er det noen i det hele tatt har funnet en god måte å roe ned Plantar Facit på? Jeg blir sprø. Smører på Voltarol Forte fortiden. Det gjør vondt og jeg orker ikke å gå så mye nå. Har helpute i silikon i skoen nå. Det hjelper litt. Fysioterapeut vil behandle med trykkbølgebehandling. 

Dette er venstre fot. Og siden jeg har noen heftige slimposebetennelser i høyre fot, så skal de sprøytes nå. Ikke happy for det heller. Har noen blitt behandlet for bursitt i føtter her? 

I mitt tilfelle har faktisk såler fra ortoped forverret tilstanden min. 

Selv er jeg nøye på å streche føtter, legger og bein generelt. Også brukt prøve og feilemetoden på egne såler og funnet noe som fungerer bedre enn ortopeden sine ubrukelige. Er latterlig hulfot. Men legen sier jeg har pene føtter om ikke annet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneippkur for hest! Funka fjell på folk og! Rennande kaldt vatn i ca 10 min etter dusjen. Funka på meg; i tillegg til tøyeøvelser, rulle med ball under fotbuen, unngå asfalt og hardt underlag, såler med støtte i fotbuen, teiperegimer med sportsteip, trykkbølgebehandling, skikkelige sko med demping og tolmodighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, TonePåTur skrev:

Kneippkur for hest! Funka fjell på folk og! Rennande kaldt vatn i ca 10 min etter dusjen. Funka på meg; i tillegg til tøyeøvelser, rulle med ball under fotbuen, unngå asfalt og hardt underlag, såler med støtte i fotbuen, teiperegimer med sportsteip, trykkbølgebehandling, skikkelige sko med demping og tolmodighet...

Når jeg husker så kjøler jeg ned hælen ja :) jeg bruker kjøleelementer jeg. Og varmer opp etterpå med ullsokker. Rulle ball høres aua ut, men skal prøves. Tålmodighet derimot er et fremmedord :P men må fikse bursitten først før hælen blir prioritert. 

Føtter assa... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tubbs skrev:

Kan en TENS boks fungere? (strømboks med pads som fysior bruker)
Bruker min mye men det er jo mot betennelse i rygg og nakke både ved betennelser samt litt forebyggende når jeg
kjenner at det begynner å komme

 

Helt klart for strøm. Er dette noe man kan gjøre selv hjemme altså? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja 🙂
Jeg har såpass med plager at fysion min anbefalte å kjøpe en egen TENS boks.
Hun hadde kjøpt en til mannen sin for 2 år siden og den ble brukt mye.
Den er ikke fullt så kraftig som de fysione har men fungerer topp for meg og flere venner som har kjøpt etter
at jeg kjøpte min.
Koster så mye som 499 kr hos Clas Ohslon og en pakke ekstra pads koster 89 spenn 🙂
Mange forskjellige program på den også.
Bruker vanlige AA batterier og er jaggu gjerrig også
http://www.clasohlson.com/no/TENS-EMS-massasjeapparat/Pr341548000

http://www.clasohlson.com/no/Tensplater/34-4103-1



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Jaja 1f642.png
Jeg har såpass med plager at fysion min anbefalte å kjøpe en egen TENS boks.
Hun hadde kjøpt en til mannen sin for 2 år siden og den ble brukt mye.
Den er ikke fullt så kraftig som de fysione har men fungerer topp for meg og flere venner som har kjøpt etter
at jeg kjøpte min.
Koster så mye som 499 kr hos Clas Ohslon og en pakke ekstra pads koster 89 spenn 1f642.png
Mange forskjellige program på den også.
Bruker vanlige AA batterier og er jaggu gjerrig også
http://www.clasohlson.com/no/TENS-EMS-massasjeapparat/Pr341548000

http://www.clasohlson.com/no/Tensplater/34-4103-1



 

Fiffig. Er det nok trøkk i den altså? Var jo ikke dyrere enn at man kan teste :) Har tidligere fått akupunktur med strøm og det var utrolig digg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Er det nok trøkk i den altså?

Er ihvertfall såpass med trøkk at om jeg har den på underarmen og skrur på 2/3 styrke så krøller hånda seg sammen og man har null sjanse til å rette hverken fingre eller håndledd.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tubbs skrev:

Er ihvertfall såpass med trøkk at om jeg har den på underarmen og skrur på 2/3 styrke så krøller hånda seg sammen og man har null sjanse til å rette hverken fingre eller håndledd.
 

Høres veldig bra ut 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hege,

Kanskje dumt spørsmål, men har du hatt en utredning hos spesialist. Fastlegene er koordinatorene i helsevesenet. En viktig oppgave for fastlegene er å sende pasientene videre i systemet. Til spesialister. Har du fått noen reseptbelagte medisiner av fastlegen, må du sjekke hvis du vil blande "skolemedisin" med alternativ medisin, eller kan du utsette deg for en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.