Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped downmat - er det verdt prisen?


Anbefalte innlegg

I oktober 2008 kjøpte jeg et Exped Downmat 7, som jeg har brukt med stor forsiktighet. Aldri brukt det på annet enn inni teltet som alltid står på gress, lyng eller mose. Har alltid brukt pumpeposen på det og behandlet det veldig pent. Det ser som nytt ut utvendig.

Nå på siste fjellturen kom duna ut av begge ventilene. Det er altså punktert inni. Er det flere som har opplevd dette - eller som har lignende erfaringer? Det er jo bare å kassere hele underlaget.

Ser ut i fra e-poster fra den gangen at jeg handlet på en lokal sportsbutikk, og det er 4 år siden, så det spørs nok om ikke toget er gått for reklamasjon på dette her, og jeg er vel også usikker på hvor jeg evt skal klage.

Jeg mener vel at når man legger såpass mange penger i et liggeunderlag bør det holde lenger enn 4 år. Vi skal handle inn nye underlag til oss og barna og velger vel neppe Exped igjen.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kjell Iver.

Etter hva du skriver ser jeg at du har hatt den gamle modellen som pumpes opp med pakkposen.

Jeg hadde selv den i 9DLX og fikk det samme problemet som deg, ventilene gikk og duna tøt ut. Vet Fimax har hatt det samme problemet.

Da mitt gikk i stykker leverte jeg det inn på butikken (Oslo Sportslager) og fikk nytt uten noen problemer/spørsmål selv uten kvittering, da fikk jeg det nye med intern pumpe.

Har nå 2 stk. 7'ere samt en 9 DLX og disse har fungert problemfritt så langt (det eldste er 3 år gammelt).

Så rådet mitt blir; ikke gi opp Exped, de med intern pumpe fungerer aldeles utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../Lurer på om det kan være en kjent produksjonsfeil?/...

Det var en kjent svakhet med det gamle pumpesystemet, det var derfor ikke noe problem ved reklamasjon.

Som sagt, de nye virker mer solide i så måte (men det tar noe lengre tid å pumpe opp enn den gamle modellen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bestillt spesielt eller ikke har ingen betydning.

Det er leverandør(importør) som står ansvarlig uansett, selvom det er butikken som er forpliktet til å ta saken for deg.

Importør er Ute Depot, og de har jeg aldri hørt om problemer med, men mye positivt.

Jeg mener å huske at dette var et problem på versjonen uten integrert pumpe, slik du har, som var nettopp at duna kunne komme ut.

Jeg har versjonen med både skruventil og integrert pumpe, og den nyere med proppventil.

På begge de så er det en tykk stripe (ca 4cm) med skumgummi langs kanten som er barriere mot duna, og på versjonen din mener jeg å huske at denne barrieren var mindre/fraværende.

Skulle butikken din være uvillig, så ring importøren og snakk med de.

Jeg fikk byttet ett underlag da ene skruventilen ikke var helt tett.

Gi ikke opp matta enda, jeg bruker den likegjerne utenfor teltet både i lyng og på fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt fra mange som har hatt problemet med pumpesystemet. Alle skryter av at du fikk byttet matten. Men jeg for min del har ikke kjøpt Exped Down. Må ikke tenke på at den skulle gå i stykker på tur. Det hjelper lite med god service når du kommer hjem igjen, hvis du sover dårlig på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var så utrolig "merkelig" var at jeg hadde med et termarest ridgerest på utsiden av sekken og klarte å miste det samme dagen som dununderlaget røk! :)

Så selv om man har dobbelt sett kan man altså havne i uføre. Men fikk luft inn og ut av underlaget selv med disse utfordringene med dunpeproppen i ventilene ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med ute depot og det var ingen problemer men utfordringen var at jeg ikke visste hvilken butikk jeg hadde handlet i.

Men jeg måtte bare klippe av ventilene og sende de inn - samt skrive opp lott nr som står i pakkposen så skulle jeg få nytt. God service.

Men å ha kun ett liggeunderlag er nok et sjansespill..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Exped Downmat er dyrt. Svindyrt med tanke på at 1. generasjon var sårbare greier som punkterte så duna føyk etter kort tid. Mitt 9DLX hadde trekk som gav mulighet for å sitte. Kanskje nettopp på grunn av disse brekkebelastningene tok det ikke mer enn to år, dog med aktiv bruk, før jeg i et temmelig sårbart øyeblikk fikk teltet fullt av dun midt ute i vinterkulda langt fra ly og lindring.

Jeg klagde og opplevde suveren support fra både Utedepot (importør) og Amfibi (sluttforhandler). Nytt underlag uten kvitteringer og motforestillinger. Fikk beklagelse og brukerveiledning på ny internpumpe på kjøpet.

Fordi jeg etter å ha forsøkt en del forskjellige løsninger mener at Exped Downmat fremdeles er det mest komfortable og best isolerende underlaget jeg vet om har jeg utvidet parken til 2 stk 9DLX som fyller bredden i mitt Exped Orion (sannsynligvis en bevisst valgt løsning)

Videre har jeg en Downmat 7M for solotur med 1-mannstelt.

Det tar tid å fylle disse underlagene med luft. Upraktisk og styrete i fjellblesten! Med pulk transporterer jeg underlagene fullt oppblåste i egen egnet pose fra Sportsnett der også soveposen får plass.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd. God søvn er essensielt på lengre, slitsomme turer. Exped Downmat er nærmest en garantist for en uthvilt skrott når dagen tar til. Anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ingen tvil om at Exped Downmat er dyrt. Svindyrt med tanke på at 1. generasjon var sårbare greier som punkterte så duna føyk etter kort tid. Mitt 9DLX hadde trekk som gav mulighet for å sitte. Kanskje nettopp på grunn av disse brekkebelastningene tok det ikke mer enn to år, dog med aktiv bruk, før jeg i et temmelig sårbart øyeblikk fikk teltet fullt av dun midt ute i vinterkulda langt fra ly og lindring.Jeg klagde og opplevde suveren support fra både Utedepot (importør) og Amfibi (sluttforhandler). Nytt underlag uten kvitteringer og motforestillinger. Fikk beklagelse og brukerveiledning på ny internpumpe på kjøpet.Fordi jeg etter å ha forsøkt en del forskjellige løsninger mener at Exped Downmat fremdeles er det mest komfortable og best isolerende underlaget jeg vet om har jeg utvidet parken til 2 stk 9DLX som fyller bredden i mitt Exped Orion (sannsynligvis en bevisst valgt løsning)Videre har jeg en Downmat 7M for solotur med 1-mannstelt.Det tar tid å fylle disse underlagene med luft. Upraktisk og styrete i fjellblesten! Med pulk transporterer jeg underlagene fullt oppblåste i egen egnet pose fra Sportsnett der også soveposen får plass.Alt i alt er jeg kjempefornøyd. God søvn er essensielt på lengre, slitsomme turer. Exped Downmat er nærmest en garantist for en uthvilt skrott når dagen tar til. Anbefales!
Dette hørtes meget interessant ut! Men kan ikke se å finne det du snakker om. Kunne du postet en lenke? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den posen fra Sportsnett heter Artic Bedding. Tror ikke den ligger på nettsidene deres nå.

Jeg har fått bedkjed fra Sportsnett at det kommer ny type Arctic Bedding til høsten. Det kommer en som tar store underlag også.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompissen min har en Exped Downmat 7.

Synes den var så innmari knotete å pumpe opp.

Med nesten to meter på karen ble det et durablig styr i teltet hver gang det skulle pumpes.

Kjøpte meg derfor nylig heller en Therm-A-Rest NeoAir XTherm.

Svindyr, men lovende. 20 innblåsninger så er den klar. Ikke noe pumpe dilldall.

430 gram( Model - R) og R-verdi på 5,7.

E:D:7 har 5,9 og vekta er vel bortimot 900 g ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får mulighet til og kjøpe "overgang" hvis man har den "gammle" exped downmate dvs innebygd pumpe til att man kan bruke en stor "pose" som man fyller med luft og da går det en del raskere.

kjenner meg igjen med styr inne i teltet,man blir hverfall ikke kald etter og fått pumpe opp 2 downmate som jeg gjør når jeg er på tur med junior,har ikke prøvd den overgangen enda (kun kjøp inn) blir spennende og prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Expeds pumpesekk og overgang, som gjør at jeg kobler sekken til håndpumpeventilen. Det har gjort det mye enklere å få luft inn i downmaten. Med litt trening i bruk av sekken fylles min downmat LW i løpet 3-4 fyllinger av sekken. Anbefales absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite triks jeg ikke tror alle er klar over når det gjelder å pumpe opp downmat med integrert pumpe:

Legg pumpa over lårene når du sitter på kne, og klem sammen istedet for å pumpe som om man bedriver hjertekompresjoner.

Matta blir full på mye kortere tid.

Hvis ikke er så de nevnte pumpesekkene også veldig effektive :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å avslutte denne saken så fikk jeg et nytt underlag fra Exped i posten. Super service derifra. Måtte klippe av og sende inn ventilen samt sende inn serienummeret så fikk jeg ny.

Det er tydeligvis en feil med de første underlagene. Jeg åpnet mitt underlag for å sjekke og det er altså skumgummien som løsner i fra selve yttertrekket - se vedlagte bilde.

post-10401-0-68971500-1347567268_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg observerer faktisk nå dunlekkasje fra ventilen på det liggeunderlaget jeg fikk i september 2012 også - ref posten over.

 

Dette er veldig skuffende - og noe jeg kommer til å følge med på fremover. Ved tømming av underlaget kommer det dun og støv ut av ventilen. Jeg er ikke helt overbevist om kvaliteten på Exped sine liggeunderlag er helt som forventet. Om fler har erfaringer med det så post gjerne erfaringer - gode som dårlige. Jeg har vel kanskje brukt det 30 -40 netter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt i august 2012 og er fortsatt veldig fornøyd. Har brukte det både i telt og rett på bakken, det har ikke alltid vært mykt underlag under det, men også endel stein, hunden min har sovet på det når han har vært våt i pelsen uten at underlaget har bli vått igjennom (tror jeg ihvertfall) og det tørker fort. Jeg har ikke herjet rundt med det, men jeg har heller ikke vært spesielt forsiktig. Det har nok hatt ca 40 overnattinger. Men nå ble jeg jo litt usikker på om jeg kan forvente at det begynner å lekke dun snart :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg Synmat og er kjempefornøyd. Kjenner flere som har hatt Downmat lenge, og ingen av de har hatt problemer med dunlekkasje så vidt meg bekjent.

For de som er ute etter Downmat er de dagens røver på sportsnett, de er ned 25% (04.08 tilfelle noen leser posten senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 9 DLX og er kanonfornøyd. Har sikkert hundre netter på det. En del inne (har det med på hytteturer osv). Mange i telt. Noen under tarp, noen rett på fjell. En del i stoltrekk, ca 60-70% uten trekk.

 

Har ikke opplevd lekkasje eller problemer, men skal begynne å se etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.