Gå til innhold
  • Bli medlem

Setesdal Austheiene


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle ha meg en alene-tur i Austheiene nå i september. Har lyst til å gå fra Bjørnevasshytta i Valle til der DNT løypa ender i Dølemo, ved Åmli. Men jeg er litt usikker på hvor lang tid jeg bør beregne, hvis en tar hensyn til at jeg også har lyst til å kose meg litt med fisking og ikke bare "rushe" igjennom. Tenkte først å gå fra Hovden, men da blir det nok for langt tror jeg..

Noen som er kjent i traktene?

Kommer også til å ta med meg bikkje, så lurer på om det er mye sau i området event når de blir hentet ned?

Er det mobildekning der oppe?

Kan jeg forvente å møte "mye" folk?

Dette blir min første lengre tur alene, men er godt vant til å være på tur og ute, men da typisk helger og torsd-sønd turer. Noen tips som kan være greie å ta med seg?

Til dere med bikkje, er det noe jeg må tenke på å ta med til denne bortsett fra mat? Han skal bære kløv..

Med ønske om en fin sensommeren og høst til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Fenrik, og velkommen til Fjellforum :smile:

Høres ut som en utrolig fin tur du planlegger, blir nesten litt misunnelig her! Jeg kjenner ikke til første del av turen din, men i Mai 2011 gikk jeg og en kamerat siste del av ruten din, dog motsatt vei. Vi gikk fra Dølemo til Kvipt i Øvre Birtedalen, og brukte en uke på det uten å stresse veldig. Det var en kosetur med dagsetapper på 7 - 16 km, som vi avsluttet med 2 dagers fisking og leirkos ved Grøssæ.

Min erfaring med området er at det er forholdsvis kupert, så du må regne med å klyve litt både opp og ned. Når det endelig flater ut er det endel tunge myrer som må forseres, så området er nok ikke så lettgått som f.eks Hardangervidda. Mobildekningen er begrenset, men vi fikk sendt noen "alt ok" SMS'er hjem innimellom.

Vi så hverken hverken folk eller fe på turen, de eneste menneskene vi møtte var et eldre ektepar på vår avslutningsetappe fra Grøssæ til Kvipt. Jeg er helt sikker på at det går fint å ha med seg en hund på denne turen så lenge den er i bånd ;-)

Ha en riktig god tur, håper på en fyldig turrapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fenrik, og velkommen til Fjellforum :smile:

Høres ut som en utrolig fin tur du planlegger, blir nesten litt misunnelig her! Jeg kjenner ikke til første del av turen din, men i Mai 2011 gikk jeg og en kamerat siste del av ruten din, dog motsatt vei. Vi gikk fra Dølemo til Kvipt i Øvre Birtedalen, og brukte en uke på det uten å stresse veldig. Det var en kosetur med dagsetapper på 7 - 16 km, som vi avsluttet med 2 dagers fisking og leirkos ved Grøssæ.

Min erfaring med området er at det er forholdsvis kupert, så du må regne med å klyve litt både opp og ned. Når det endelig flater ut er det endel tunge myrer som må forseres, så området er nok ikke så lettgått som f.eks Hardangervidda. Mobildekningen er begrenset, men vi fikk sendt noen "alt ok" SMS'er hjem innimellom.

Vi så hverken hverken folk eller fe på turen, de eneste menneskene vi møtte var et eldre ektepar på vår avslutningsetappe fra Grøssæ til Kvipt. Jeg er helt sikker på at det går fint å ha med seg en hund på denne turen så lenge den er i bånd ;-)

Ha en riktig god tur, håper på en fyldig turrapport!

Hei og takk for det :) Har vært innom å lest litt her titt og ofte, men har ikke hatt noen grunner til å spørre om noe, før nå. Har lest om turen deres, som så veldig fin ut. Det var etter å ha lest om den jeg begynte å lure litt på om jeg trenger litt mer mere tid enn de 8 dagene jeg har satt av, event korte ned turen littegrann. Kanskje avslutte med Øvre Ramse istedetfor? Jeg liker å kose meg litt også :)

Gikk dere DNT løypa, eller gikk dere utenom denne? Tenkte litt ift terrenget..

Vet du om det er båndtvang i Austheiene i september? Det skurrer litt for meg å gå med han i bånd på en slik tur, selv om han skal jo være under kontroll såklart. Kløve skal han også, så det blir lite anledning til å løpe galemattias :) Men er det båndtvang, så er det båndtvang!

Skal lage en fin turrapprt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk stort sett DNT løypene, med noen få avstikkere til noen spennende vann vi ville se nærmere på. Og med mindre du er en topptrent fjellgeit vil jeg påstå at 8 dager fra Bjørnevasshytta til Dølemo er en ambisiøs tur. Terrenget er såpass kupert at det er vanskelig å sluke kilometere på dagsetappene, og når du i tillegg gjerne vil kose deg litt underveis også så tror jeg du gjør lurt i å legge inn litt margin her.

Når det gjelder hunden din så er jo hundeloven ganske klar. Utover det så mener jeg det er opp til hver enkelt hundeeier å sørge for at de har kontroll på hunden sin, uansett hva slags hund de har ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg fryktet. Får se om det blir ett par dager til eller korte ned turen litt. Kanskje begge deler..

Har kikket litt på kart og hvis en følger DNT løypene så sier de at turen skal ta 52timer (tror jeg det var) i marsj, fra bjørnevass til Dølemo. Det betyr sånn ca 7timer hver dag (hvis 8dager).. Er det på trynet å ta de estimerte tidene som ett utgangspunkt?

Forsto ikke hva du mente med hundeloven. Er jo lov å ha hunden fri under kontroll, utenom båndtvangsprioden? Er ikke tamrein i Austheiene heller lengre. Noe åpenlyst jeg overser?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på trynet å ta de estimerte tidene som ett utgangspunkt?

Neida, de estimerte tidene stemmer nok godt dersom du er litt over gjennomsnittlig godt trent og går med en dagstursekk på 4 - 5 kg. Er du derimot litt sånn som meg (litt under gjennomsnittlig trent) med 20+ kg på ryggen så må du nok legge inn litt margin her. Tidene til DNT er kun marsjtid, uten pauser, så jeg ville nok beregnet minimum 30% tillegg på tiden.

Forsto ikke hva du mente med hundeloven. Er jo lov å ha hunden fri under kontroll, utenom båndtvangsprioden?

Det er båndtvang fra 1. April til og med 20. August. Utover dette er det opp til hundeeier å påse at de har kontroll på hunden sin, og her er det jo kun du som vet hva som er best for deg og din hund. Dersom du er 100% sikker på at du kan kontrollere hunden din uansett hva som dukker opp så er det jo bare å la den gå fritt. Er du derimot litt usikker så bør du holde den i bånd. Husk på at uansett hvor god kontroll du har på din hund så kan du møte på andre mennesker som er redde for hunder, eller andre hunder som ikke er under den samme kontrollen som din. Dette kan føre til ubehagelige hendelser for både hund og mennesker, og jeg mener derfor at hund i bånd er den beste løsningen for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Hvis vi møter på andre (frie) hunder, er det best at min også er fri. Opptakt til bråk er båndet da.. Ting går stort sett bra om hunder får hilse fritt på hverandre.

Klart man skal ta hensyn til folk og fe, skal bare mangle. Men jeg som hundeier, må jeg også ta hensyn til hunden min. Og da går jeg ikke med han i bånd, på en slik tur. Det er en grunn til at turen blir gjenomført etter båndtvangsprioden..

Jeg har god kontroll og er ikke nervøs for noenting, men skal innrømme at jeg synes det hadde vært greit om sauene var tatt ned. Derfor jeg spurte om noen visste når det skjedde. Vet at det skjer i sept en gang, bare ikke når :)

Hunden min er en golden retriever, som rundet 2 år i juni. Han går fri året rundt i Kristiansand sentrum, hvor jeg bor. Det har han alltid gjort og mestrer det utmerket. Og på tur som den jeg planlegger nå,vil han få kommando om å gå bak meg, slik at jeg ser event sauer først og så vil ikke han slite seg ut med å gå for fort med kløven på. Da fotfølger han meg og holder mitt tempo.

Alle hunder og hundeiere er ikke umulig og uansvarlige. Og hundene trenger også frihet fra båndet sitt.. Om de aldri får det grenser det til dyreplageri.

Det var ikke meningen at denne tråden skulle handle om hunden min. Men lurer fortsatt på om noen (hundeiere) vet om ting som en bør tenke på ang hunden. Trenger enn å ta med noe annet enn mat til han? Potesokker er vel ikke vits? Edit: Potesokker er lurt som førstehjelpsutstyr i tilfelle kutt i poten. Og må selvfølgelig medbringes.

Gleder meg uansett villt til turen og har Idag pakket sekken og veid alt sammen. Mangler foreløpig mat, kokeapperat og telt. Og før manglene veide alt totalt 14kg. Telt er jeg også litt usikker på om jeg skal ta med. Noen som har synspukter på det? Har alltid vært en gapahukmann egentlig og lurer på om jeg skal kjøre det nå også, i tilegg til hytte ett par nettet.. Har også med jervenduk.

Vel vel, god kveld ti, alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har nok rett idet :) Gjør jo ingenting å slippe den vekta heller..

Har du Dag G. Evje gått turen tidligere? Hva tenker du ang tidsperspektiv isåfall? Vet du hvor mye en sparer på å gå ned i Dale fremfor Dølemo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ruta en av de gode varme sommerene på begynnelsen av 90 tallet.

Trur det var 5 overnattinger, to i gresset.

Når du først er i gang så ville jeg tatt hele strekket i stedet for å svinge ned i Tovdalen.

Du sparer muligens en dagsmarsj på +-20 km, dersom det er noe mål.

Synes du taper helheten. Men nå er nå ikke jeg typen som kan kose meg for lenge med et fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tenkte jeg skulle ha meg en alene-tur i Austheiene nå i september. Har lyst til å gå fra Bjørnevasshytta i Valle til der DNT løypa ender i Dølemo, ved Åmli. Men jeg er litt usikker på hvor lang tid jeg bør beregne, hvis en tar hensyn til at jeg også har lyst til å kose meg litt med fisking og ikke bare "rushe" igjennom. Tenkte først å gå fra Hovden, men da blir det nok for langt tror jeg..

Noen som er kjent i traktene?

Kommer også til å ta med meg bikkje, så lurer på om det er mye sau i området event når de blir hentet ned?

Er det mobildekning der oppe?

Kan jeg forvente å møte "mye" folk?

Dette blir min første lengre tur alene, men er godt vant til å være på tur og ute, men da typisk helger og torsd-sønd turer. Noen tips som kan være greie å ta med seg?

Til dere med bikkje, er det noe jeg må tenke på å ta med til denne bortsett fra mat? Han skal bære kløv..

Med ønske om en fin sensommeren og høst til alle :)

Det er nok nok noen sauer igjen på heia i september, men de fleste er hentet hjem før jakta starter (25. september).

Mye sau er det ikke uansett sammenlignet med Setesdal vesthei.

Mobildekning er best fra NetCom i heiene rundt Åmli etter min erfaring. Men på dekningskart ser det ut som Telenor er best.

Delvis uten dekning er det nok uansett.

Mye folk tviler jeg på du ser, men i begynnelsen av jakta kan du snuble over noen jegere.

Jeg har hund, men har ikke med noe annet enn mat til den på turer. Eneste jeg har tenkt på kunne vært greit, er noe medikamenter som kan hjelpe om hunden blir bitt at huggorm.

Jeg har jo selv førtehjelpspakke som kan brukes på hunden også. ;)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er turen gjenomført :)

Jeg begynte turen ved Torsdalsbu og gikk sørover. Brukte ei uke og hadde 1 hviledag med bare fiske og avslapping.Var flere lange etapper og tungt terreng å gå i. Mye opp/ned og mye myrterreng. Jeg gikk med 26kg sekk, da jeg planla og ikke gå innom hyttene. Det var tungt og jeg banna litt mot slutten av hver etappe :)

Var kjempemange sauer mens jeg var i Fyresdal kommune og her var det utvidet båndtvang som gjelder til 10okt, om noen skulle lure. Tøffe og uredde mange av de sauene også ;)

Mobildekning var stort sett dårlig, men lykkes av og til på toppene. Ble lettere å finne dekning jo nærmere Dølemo man kom.

Møtte heller ikke ett menneske på turen!

Var en meget fin tur som anbefales sterkt. Var ett fint mangfold av terreng og natur, da man går opp ned mellom 650m og 1000moh stort sett hele tida. Toppen er viddeterreng men bunnen er skauen.

Mange fine fiskevann og mange fine utsiktspunkter.

Man får litt av alt her :)

Ohoi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.