Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva biter ørreten på?


Helge.R

Anbefalte innlegg

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har hatt samme problemet, men man kan si det er løst nå, kjøpte meg en oterfjøl med wobblere på snøret i stedet; http://www.google.no...84&tx=100&ty=54

Funker sinsykt bra, fra båt bruker jeg bare wobblere og amerikaner,

Husk, jo større wobblere jo færre fisk, men større!

Fikk forleden en ørret på 3,5 kg

Høres spennende ut. Er klar for og prøve wobbler fra kajakk/kano men fra land med stang i mindre/større skogstjern er det ofte vanskelig med "båt".....Er det dupp som gjelder og hvordan er det mann gjør det. er så mange måter mann fisker på etter det jeg har hørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er jo som regel den sikreste måten å få fisk på er min erfaring. Er i grunn bare å prøve litt forskjellig. Andersdupp eller tilsvarende. søkke og krok. Da synker marken ned og legger seg på bunnen. La den ligge ett par minutter og trekk den forsiktig inn noen meter og vent noen minutter til, osv.

Dupp med oppheng. Dupp med pinne som låser sena eller annen låse funksjon. Da behøver du ikke søkke. Heng opp duppen 1,5-2m over kroken. Samme opplegg med å sveive inn og vente og sveive inn og vente.

I elv kan man også fiske uten søkke og dupp. Bare la strømmen føre krok og mark nedover med strømmen og sveiv sakte inn igjen.

Prøv å dekk hele kroken med mark. Tre gjerne på ett par tre marker så du får ei skikkelig klyse. Kan godt ligg mens du driver med andre ting og natta over. Men av og til sitter ikke fisken uten tilslag. Napp til når du ser duppen har bra fart i en eller annen retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd mye med forskjellige sluker og spinner. Spinner best bitt så langt. Men fikk min første ørret på dupp i går kveld. Fin skogsvann ørret, feit og fin på 240gr. ikke verdensrekord men fin matfisk. Er nok i varmeste laget og bare tryta ville bite til godt utpå kvelden, da kom ørreten i skumringa. Jeg har nok vært formye på dagfiske tidligere og tror nok som andre her inne sier at kvelden og tidlig natta, tidlig morgen er den beste tiden. Ikke værst og få min første ørret på dupp etter 30 år med feiling... :-P:grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hva og hvordan?

Med mark, spinner, sluk eller flue.. I varmt vann står fisken dypere, og det er vanskelig å nå dem. Hvordan du fisker kommer an på hvor du er, hvordan vannet ser ut, om det er elv eller vann. Én fiskemåte kan ikke brukes alle steder..

En ting som er viktig å huske er at mørke sluker/spinnere/fluer fisker bedre om natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mye av sluker fungerer i mindre myrvann/tjern her på sørlandet. Men den sluken som fungerer desidert best for meg i slike vann erSølvkroken spesial gull oransje med sorte prikker på mine fisketurer på kvelden før skumring. Alt avhenger selvfølgelig av vær og vind men får jeg ikke noe på denne etter diverse sluker/spinnere så går jeg som regel hjem :cool:

skitt fiske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mye av sluker fungerer i mindre myrvann/tjern her på sørlandet. Men den sluken som fungerer desidert best for meg i slike vann erSølvkroken spesial gull oransje med sorte prikker på mine fisketurer på kvelden før skumring. Alt avhenger selvfølgelig av vær og vind men får jeg ikke noe på denne etter diverse sluker/spinnere så går jeg som regel hjem :cool:

skitt fiske!

Ok. Men det der med vind hva er det? Hørt flere sier det blåser fra feil retning. Hva er feil og hva er riktig?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.