Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur telt


Brekke

Anbefalte innlegg

Annonse

Er telt på 4 kg drøyt mye?

Nei, ikke om budsjett veier tungt og du har behov for god plass til andre turmedlemmer.

Mange billigere 3-4 mannstelt veier rundt 4 kg. Det er bare 1 kg per person. Hvis jeg går på tur med Helsport Superlight 1-2 så er det nesten 1kg per person det også.

Men du kan få 4 personer telt inkludert stort fortelt ned i 3.3kg, men det koster 7000 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He ikkje budsjett. Eg ska hovedsaklig ha eit telt te kun meg sjøl. Men er jo greit med lit plass. Vil og få meg hond så snart eg vet kos eg ska bu framøve.

Mine kriteria må vel ver at an tåle mye regen å vind. Då vet eg at RINGSTIND SUPERLIGHT er jo bra 0,89kg.

Men vil våga meg ut i vinter og. Å då må det jo tåla en del snø. Eg stole lit blint på 71 grade nord å der he di brukt FJELLHEIMEN X-TREM CAMP. Så he eg hørt at et komfortabelt tomanstelt er i realiteten eit tri mans telt. Å det vege jo 3,55 kl telte + 0,38 pluggan. Derfor sa eg ca 4 kg.

Men vist nogen he et forslag te telt som di he brukt i vind, høljeregen og snøver så vege lite å har plass til meg + hund så er eg meget fornøyd:)

Uvesentlige ting: 2-3 mans for komfor er jo greit og fint å hat en aen farge en grønn....

Bruks område: Først og fremst helgeturer i varierande tereng på fjelle... pla ikkje gå lengre strekk en 6 t perdøgn

Kun meg + seinare hund.

2 netter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel neste spørsmål hva slags hund du skal ha? Hvor stor den er og hvor mye vær den tåler? Jeg har et Fjellreven akka r/s 3 telt, det veier 3,5 kg. Har uten problemer hatt 2 personer og 2 hunder i det. Er stort fortelt med plass til matlaging og kan brukes hele året. Personlig har jeg ikke testet det på vinterstid, men det har stått gjennom veldig mye vind og vann uten problemer, det tålte også fint uventet mai-snø. Har også et Exped vela 1, det veier 1,75 kg og der er det plass til meg og hunden min, men vet ikke helt hvordan det er på vinteren, må velge om man vil ha bagasje eller hund i innerteltet. Når det er sagt er hverken jeg eller hunden min spes store og han har så mye pels at han fint kan ligge ute ihvertfall 3/4 av året.

Er god plass viktig vil jo vekta øke noe, men jeg føler meg rimelig sikker på at du får et solig helårs-telt med plass til deg og hund som veier langt mindre enn 4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje Fjellreven akka r/s 3 er bra i snø. Hund vil eg ha elghond. (men det er et heilt anna tema eg må tenka hart å lenge på når eg vet kor eg ska bu, en plass øve lengre tid, kor det går fint å ha hond. + en hau me andre ting) Men ska eg ha hond så blir det ala en elghond.

Telte i 71 grader nord va brukt i ein av ekspidisjonane då. Kan ikkje heilt detaljan. Svalbard 3 låg på 4kg så eg finne ut av.

Storsylen x-trem 2+ Lige på 3,34 kg. Då he en hond ein meter å boltra seg på:) Er 3,34 kg endå tongt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på telttur med bikkje, er det ofte bikkja som setter premissene for teltvalget! En voksen mann med krav til komfort som vil være på tur med vind, høljeregn eller vinter, har stort utbytte av ekstra plass i et 2-3-mannstelt. For å spare vekt og sikre plass i forteltet til bikkja, blir tunnelløsning ofte foretrukket. Modeller med store fortelt med inngang fra siden, er best!

I jungelen av telt anbefales Exped. Hilleberg er best, men priser seg ut. Helsport har aldri gjort noe galt, men rivestyrken er mulig for svak for skarpe bikkjeklør.

Den prisgunstige "under-dog"; Exped Andromeda Extreme (Plus) (Pris ca 5000) http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10502&prodid=14451

(Plus-variant med bathtub bunnduk)

Bare for å vise hva som finnes, der ytterduken er spesielt egnet for polarhund med klør;

Den soleklare toppmodell; Hilleberg Keron 3 GT http://www.sportsnet...pid=380&cid=176

(Innlegget er nærmest en kopi av noe jeg har skrevet på en annen tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i telt er ensbetydende med et telt med god plass, og solide løsninger. I hvert fall ikke Superlight 1-2, med mindre du skal skaffe deg kanindachs eller noe slikt. Noe med stort fortelt er og kjekt. Våt hund inni teltet er f.eks ikke mye kos. Ville nok sagt minimum 3 manns telt og med litt plass i forteltet er vel ikke 4 kilo mye. jeg gav til slutt opp å ha hunden inni teltet. Kjøpte egen hule til den i stedet og nå sover den der, og er fornøyd med det. Husker ikke hva det heter men er en halv kuppel med åpning som kan lukkes. Kostet noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) Her va mange gode råd:)

Virke så 4 kg bør reknas med for komfor og plass til hund. Eg he endå ikkje gått me så tung sekk at eg har kjent noge til det, i anna en lange brate bakka. Så eg får bare stå i dei kiloan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere netter i Ringstind Superlight 1-2 med mine to voksne vorstehhunder. Jeg er godt over gjennomsnittet lang selv. Det er ikke veldig komfortabelt men det går helt greit synes jeg. Det største problemet er at den eldste av de to snorker noe helt forferdelig.. :???:

Når det gjelder hunder er det veldig stor forskjell på hvor stor plass de tar. Noen raser kan krølle seg veldig godt sammen mens andre er veldig romstore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nogen fina nogen grun til at dette telte ikkje kan funka?

Vile ha helårstelt med ok god komfor plass, og mulig plass til hund. (Får ikkje heilt bilde av kos dårleg plass det vil bli der i fortelte) Men dette e ialefal en billig midlertidig nødløsning :).....

http://www.sportogfiske.no/produkt/telt/fjelltelt/ferrino-telt-pumori-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrino Pumori er ikke noe stort og komfortabelt telt. Og dessuten; Hvordan ble det med den bikkja, egentlig? Med et fortelt som bare er ynkelige 60 cm dypt, er det knapt nok plass til egen bagasje. Forteltet er under minstemål for primusfyring også.

Med begrenset budsjett er Finn.no og temmelige stort utvalg av brukte telt et bedre valg.

Alene ute i marka med begrenset bagasje som du rydder godt, blir noe annet. Ferrino er et undervurdert teltmerke med gode praktiske løsninger. Lette og kompakte, men litt knotete og få satt opp i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det e nogen så he peiling på størelsan på telto. Eg har ikkje hat denne type telt så eg forstår ikkje heilt målane. Men angående hund, har ikkje set mange av di hundene eg tenker på. Men på gaustatoppen i sommar traff eg nogen med elghond å drøste lit me di. men den va liten må ha vore valp. Men eg tenkte jo det va størelsen på slik hond eg vil ha. men i dag traff eg ein me ein Alaska M... å den va enorm! så eg har ikkje heilt kontrollen over det heller.

Ska leita meir på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.