Gå til innhold
  • Bli medlem

Kurs i natulig


Martin*

Anbefalte innlegg

Annonse

Selvlært er vellært. Skaff deg noen kiler og finn et crag med lette ruter med grad 3-4. Enten kan du klatre boltede ruter og legge kiler i tillegg til boltene, eller gå rett på boltene. Hvis du bevisst vil falle litt kan noen bolter innimellom være greit. Les deg litt opp på hvordan du lager standplasser og rapellankere.

Hvis du på sikt vil klatre lengre ting kan det være lurt med et kameratredningskurs.

Stein Tronstad sin "Innføring i klatring" er en grei bok å skaffe seg. Den tar for seg en de fleste sider av klatringen. Mange er nok uenig med meg at man ikke trenger kurs, men om man er stødig på led på bolt er det ingen grunn til å ikke prøve seg med kiler. Et natuligkurs koster fort et par tusen og de pengene synes jeg det er greiere å bruke på utstyr og på å skaffe seg en erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - aldri tro at selvlært er vellært når det gjelder klatring!! Det er det samme som å tro at man ikke trenger dykkerkurs heller, fordi man "lærer det bedre av seg selv, og man skal jo bare puste under vann..", og kan spare noen tusen.

Det er to vidt forskjellige ting å klatre på bolter og naturlig! På bolter trenger man oftest f.eks. bare korte slynger, men det er dessverre ikke åpenbart for mange at det IKKE gjelder på naturlig. Dessuten trenger man mer å vite hvilken vei draget på forankringene blir på naturlig, mens man stort sett ikke tenker på dette på bolter (hvilket ofte også oppleves på boltede toppfester som løsner stadig vekk pga at bolteren ikke har tenkt på hvilken vei belastningen kommer..). Hvor mange ganger har du f.eks. sikret forankringen din med en annen når du klatrer på bolter? Det gjøres stadig vekk ved naturlig klatring.

Det hjelper ikke å begynne å klatre på naturlige forankringer på lettere ruter dersom man ikke vet om forankringene er gode nok eller ei. Du skjønner sikkert selv at det ikke bare er "å falle litt på forankringene for å teste om de holder" selv om ruta er enkel? Dersom man faller 10 m over bakken spiller det liten rolle hvor enkel ruta er, hvis forankringene ikke holder. "Oi, sånn var det visst ikke.."

Det står lite om hvordan man legger naturlige forankringer i bøker, så det er heller ikke anbefalt. Skulle du velge å begynne å klatre med naturlige forankringer uten kurs, bør du finne noen som har erfaringe med dette og klatre som nr 2 etter vedkommende, så lærer du kanskje mye om hvordan og hvorfor han har lagt forankringene. Men, å begynne av seg selv, eller ved å lese bøker? NEI, det bør du ikke finne på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok dykkerkurs lærte jeg mye. Da jeg hoppa i vannet hadde jeg aldri dykket før, ut over barnslig snorkling på hytta på sørlandet. Instruktøren gikk gjennom dykking, riktig prosedyre for å stige opp osv. Jeg forutsetter at man har en del erfaring på bolt før man setter igang med naturlig, slik jeg nettopp skrev.

Jeg mener at det er alt for defensivt å si at man -må- ha kurs for å kunne klatre på kiler. Man bør være klar over at det kan være farlig om man gjør ting feil, derfor må man lese teori, prate med erfarne klatrere og sette seg inn i hvordan utstyret man har fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør være klar over at det kan være farlig om man gjør ting feil, derfor må man lese teori, prate med erfarne klatrere og sette seg inn i hvordan utstyret man har fungerer.

Altså noe helt annerledes enn "selvlært er vellært" slik du tidligere antydet.. Hvor leste du at jeg skrev at man "definitivt må ha kurs" for å klatre på naturlige forankringer? Slik du nå selv antyder, så skrev jeg at man i det minste bør finne kunnskapen med noen som kan dette fra før av, og ikke "selvlært er vellært" slik du tidligere antydet.

Det er en helt annen måte å klatre på med naturlige forankringer enn bolter. På bolt tenker man ikke så mye på om draget kanskje også kommer ut av veggen i tillegg til nedover. På naturlige forankringer er det den første forutsetningen at man har det i hodet i det øyeblikken man legger denne. Selv "gode" klatrere som klatrer harde ruter på bolter, har jeg utallige ganger sett klatre naturlige ruter med altfor korte slynger, og hvor flere av dem har falt og forankringene "selvfølgelig" har løsnet. Takk og pris har det gått relativt bra med dem de gangene jeg har opplevd det på de stedene jeg har vært, men det skyldes flaks og ikke kunnskaper. Ergo, det er noen vesentlige forskjeller på det å klatre på bolt og naturlige forankringer man bør fatte før man begir seg med dette på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Edsson her! Å lære seg naturlig sikring i fjellet gjøres ikke ved prøve/feile-metode, YouTube osv. Selvsagt vil det kanskje gå bra og du kan bli en kløpper i faget. Problemet er at følgene fort blir så tragiske hvis det ikke går bra..

Det er nok mange klatreklubber som arrangerer kilekurs. Ta kontakt med din lokale klubb så får du nok tips om kurs.

Sjekk at instruktøren(e) er godkjent av NKF / Norsk Fjellsportforum / Nortind.

PS. Hva er problemet med DNT sine kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du klatre boltede ruter og legge kiler i tillegg til boltene, eller gå rett på boltene. Hvis du bevisst vil falle litt kan noen bolter innimellom være greit.

Hvilke "vandaler" bolter dersom det er mulig å legge naturlige forankringer?! Og, dersom man "bevisst vil falle" og da bør gjøre det på bolter, så skjønner jeg ikke på hvilken måte det gjør at man lærer seg å klatre naturlig, når de ikke en gang tør/"bør" falle på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke "vandaler" bolter dersom det er mulig å legge naturlige forankringer?! Og, dersom man "bevisst vil falle" og da bør gjøre det på bolter, så skjønner jeg ikke på hvilken måte det gjør at man lærer seg å klatre naturlig, når de ikke en gang tør/"bør" falle på dem.

Boltediskusjon hører ikke hjemme i denne tråden, men det er mange crag i Norge som har boltede ruter som kunne vært godt naturlig. Forøvrig er jeg enig med deg. Bevisste fall kan slik jeg ser det være en test om sikringen er satt riktig, og man får en fortrolighet med at "disse små kilene faktisk er trygge/satt riktig".

Støtter @Edsson her! Å lære seg naturlig sikring i fjellet gjøres ikke ved prøve/feile-metode, YouTube osv. Selvsagt vil det kanskje gå bra og du kan bli en kløpper i faget. Problemet er at følgene fort blir så tragiske hvis det ikke går bra..

Det er nok mange klatreklubber som arrangerer kilekurs. Ta kontakt med din lokale klubb så får du nok tips om kurs.

Sjekk at instruktøren(e) er godkjent av NKF / Norsk Fjellsportforum / Nortind.

PS. Hva er problemet med DNT sine kurs?

Ulykker skjer også på kurs, gjør det ikke? Uansett, jeg mener ikke at det er noe galt med DNT eller andre sine kurs, jeg hadde lyst å fortelle trådstarter at det finnes andre metoder for å lære seg dette.

Altså noe helt annerledes enn "selvlært er vellært" slik du tidligere antydet.. Hvor leste du at jeg skrev at man "definitivt må ha kurs" for å klatre på naturlige forankringer? Slik du nå selv antyder, så skrev jeg at man i det minste bør finne kunnskapen med noen som kan dette fra før av, og ikke "selvlært er vellært" slik du tidligere antydet.

Jeg kan ha utrykket meg noe uklart tidligere i tråden. Slik jeg forsto Edsson oppfattet jeg det til at du ikke under noen omstedigheter mente at noen burde prøve seg på kileklatring uten kurs eller veiledning. For å lære seg kileklatring på egnhånd er jeg enig med Edsson om at man gjerne kan prate med noen som har erfaring, prøve på egenhånd, lese teori i feks overnevnte bok, se introduksjonsvideoer på nett samt lese seg opp på temaet fra flere forskjellige kilder på nett eller papir.

Poenget mitt er fremdeles at man ikke trenger kurs, men kan tilegne seg kilekompetansen på andre vis også. Det krever kanskje mer egeninnsats enn på kurs, men det trenger på ingen måte å være mer usikkert enn på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltediskusjon hører ikke hjemme i denne tråden, men det er mange crag i Norge som har boltede ruter som kunne vært godt naturlig. Forøvrig er jeg enig med deg. Bevisste fall kan slik jeg ser det være en test om sikringen er satt riktig, og man får en fortrolighet med at "disse små kilene faktisk er trygge/satt riktig".

Ulykker skjer også på kurs, gjør det ikke? Uansett, jeg mener ikke at det er noe galt med DNT eller andre sine kurs, jeg hadde lyst å fortelle trådstarter at det finnes andre metoder for å lære seg dette.

Jeg kan ha utrykket meg noe uklart tidligere i tråden. Slik jeg forsto Edsson oppfattet jeg det til at du ikke under noen omstedigheter mente at noen burde prøve seg på kileklatring uten kurs eller veiledning. For å lære seg kileklatring på egnhånd er jeg enig med Edsson om at man gjerne kan prate med noen som har erfaring, prøve på egenhånd, lese teori i feks overnevnte bok, se introduksjonsvideoer på nett samt lese seg opp på temaet fra flere forskjellige kilder på nett eller papir.

Poenget mitt er fremdeles at man ikke trenger kurs, men kan tilegne seg kilekompetansen på andre vis også. Det krever kanskje mer egeninnsats enn på kurs, men det trenger på ingen måte å være mer usikkert enn på kurs.

Jeg synes fremdeles det er en dårlig ide å teste fall på egne sikringer dersom du ikke er sikker på at den holder, inkludert naturlige sikringer. Å lese seg til hvordan og HVORFOR sikringer legges slik de gjør, har jeg pr dags dato ikke sett gode bøker på, ei heller boken du viser til, og jeg tviler på at forfatteren har ment at denne boken kan erstatte viderekursing/veileding. Man skal også skjønne en del fysikk og hvordan krefter forholder seg, hvilket det dessverre skrives lite om i bøker. Dog kan man stå og fikle en del på bakken for seg selv, men at en sikring virker være trygg fordi den henger der og da, betyr ikke at den hadde vært det i et evt fall, hvor fallet kunne kommet med draget utover, sidedveis, etc.. Har som tidligere nevnt opplevd mer enn en gang at selv "gode klatrere" (for meg er ikke en god klatrer en som klatrer harde ruter, slik det ofte defineres av andre) har falt ned pga feil satte sikringer. Likheten for de fleste av dem, var at de brukte altfor korte slynger, slik de gjør ved bolteklatring, og tenkte ikke på at draget også kommer UTOVER når de faller. For en som kan sette naturlige sikringer er det "opplagt" at man må tenke på dette, fordi det er jo "den veien" man setter kiler inn, og derfor kommer de like fort ut igjen dersom man ikke faller forbi dette punktet.

Skjønner fremdeles ikke hva du mener når du skriver at man ikke trenger kurs eller veileding for å klatre naturlig, når du samtidig skriver at man bare kan snakke med noen som har erfaring. Er ikke DET veileding/kursing, da? Jeg har aldri skrevet av det kreves betalte kurs, bare at man bør ta kurs, veileding, læring, you_nam_it, med erfarne klatrere som har klatret naturlig før. Du må gjerne linke til bøker, videoer, youtube etc som du mener er gode nok til å erstatte kursing eller veileding fra erfarne klatrere, fordi det har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, takk for tipsene:) Selvom det ikke var de tjeg spurte om, DNT sine kurs er toppers, har myye kurs derfra, derfor jeg kansje tenkte å orientere meg litt om det finnes noe kurs uteom DNT med tanke på at det kansje finnes billigere steder altså forskjellige priser. Har fått anbefalt å prøve på egenhånd før ja, men det er da med en erfaren klatrer som kunne lært meg, alle mine venner som klatrer naturlig er på min alder- rundt 20år, da er man som regel ikke mye erfaren nok til å lære bort klatring på natulig, blir nok nødt til å melde meg på et kurs innen DNT da, har sjekket litt, er nok på noen tusen dem ligger uansett. Men apro kurs, jeg er student å begynte med fjellsport for et par år siden, det er ikke lett as når du er ung, tror jeg har brukt utrolig mange tusen på forksjellige kurs innen skred, topptur-ski, klatring, kajakk, brekurs osv osv. Er en dyr sport, men verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Glad for å lese at du har funnet din egen instruktør og at du ikke prøver deg for mye på egenhånd etter "prøv- og feilemetoden". At du har funnet en instruktør som skreddersyr et kurs for ditt behov, høres perfekt ut, og du er heldig synes jeg! Lykke til med tilrettelagt kunnskap og videre erfaring innen klatringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.