Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang. behandling av lette dunplagg.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på ett par ting. :)

Jeg har en tynn dunjakke. Det jeg har merket er at hvis jeg tar den på meg når jeg skal ha pause, og fra før av er ganske god og svett på ryggen av både høy aktivitet i bratt terreng og en sekk på ryggen, skal det ufattelig lite fuktighet til før den kollapser og blir like tynn som ett frimerke.

1. Kan det hjelpe å vaske dunjakken med sånn spesialsåpe for dun for å få den til å tåle fukt litt bedre? Eller er det best å utsette vasking av lette dunplagg så lenge som mulig?

2. Finnes det noen måte å få lette dunjakker med tynt ytterstoff til å tåle fuktighet litt bedre?

3. Tar slike dunjakker skade av å bli våte, eller blir de helt tipp topp igjen når du tørker de?

4. Hvordan er det best å tørke de? (Hengende, liggende, trommel med eller uten varme?)

Tusen takk på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en tynn dun sovepose som ble som ny etteren omgang med dunvask og dunimprignering. Både vasken og imprigneringen skal vistnok gjøre duna mer motstandsdyktig mot fukt. Til tørk bruker jeg å la det tørke liggende på et stativ først mens jeg snur og løser opp litt innimellom og deretter får den en "refresh" i trommlen med en liten ball, eller i mitt tilfelle en hundeleke, type kong puppy. Synes duna er like god som ny etter denne behandlinga. Men er ingen dunekspert, bare min erfaring at det funker, har brukt nixwax sine produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrønas letteste dunjakke og har ikke samme erfaring som deg. Den tåler litt fukt. Hvis du er så dyvåt av svette at den blir våt, må du gjøre noe med aktivitetsnivået.

Husk også at man kan dra jakka utenpå ytterklærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilsvarende jakke som forøvrig er en av mine favoritter i sekken.

Om jeg bare skal ta en kjapp rast trekker jeg den utenpå skalljakken. Om jeg skal slå leir skifter jeg først til tørt

underplagg før jeg tar den på. Bruker den også mye som forsterkning i min tynne dunpose på høyfjellet om sommeren.

Men fukt liker den ikke, det er sikkert. Så jeg er påpasselig med å holde den tørr i vintertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrønas letteste dunjakke og har ikke samme erfaring som deg. Den tåler litt fukt. Hvis du er så dyvåt av svette at den blir våt, må du gjøre noe med aktivitetsnivået.

Husk også at man kan dra jakka utenpå ytterklærne.

Jeg har en jack wolfskin jakke, som jeg ikke finner på nettsidene deres lengre. Ihvertfall veldig høy dunkvalitet. Meget lett og komprimerbar. Men kommer det en liten dråpe vann på den så suger den det rett til seg. Og jeg prøvde noe sprayimpregnering for gore-tex og "alle typer" ytterklær, på ett lite område inni jakken, men det fungerte ikke i det hele tatt.

Jeg er klar over at man kan dra den over yterklærene ja, og det fungerer bra dersom man går med ytterklær. Men det fungerer ikke hvis det er litt regn i luften. Da må den innunder skalljakken.

Men hvorfor skulle jeg gjøre noe med aktivitetsnivået? Hvorfor skal jeg daffe oppover fjellet når jeg vil løpe opp?

Hvis jeg har lyst å gå på det jeg klarer oppover det bratteste partiet til f.eks. Gullfjellstoppen har jeg ikke på meg ytterklær. Vanligvis bare en ull t-skjorte eller lignende, og selv naken ville jeg blitt skikkelig svett etter en slik økt. Da er det deilig å dra på seg en dunjakke før man besvimer på toppen og slapper av en sund og tar seg en nistebit før man rusler nedover eller bortover "platået" til en annen topp i området. Selvfølgelig jeg er da ganske våt på ryggen når jeg kommer til toppen, og spesielt med sekk på ryggen.

Om jeg beholder jakken på i 5 minutter når jeg begynner å gå rolig nedover igjen, eller har den på litt lengre fordi det er bitende-iskaldt på toppen i forhold til nede ved start (noe det ofte er i området) er det nok til at den suger til seg litt av svetten som ligger i undertøyet. Og dette lille er nok til å den kollapser helt der den blir fukig, spesielt nederst på jakken på ryggen der sekken presser litt.

Jeg har en tilsvarende jakke som forøvrig er en av mine favoritter i sekken.

Om jeg bare skal ta en kjapp rast trekker jeg den utenpå skalljakken. Om jeg skal slå leir skifter jeg først til tørt

underplagg før jeg tar den på. Bruker den også mye som forsterkning i min tynne dunpose på høyfjellet om sommeren.

Men fukt liker den ikke, det er sikkert. Så jeg er påpasselig med å holde den tørr i vintertiden.

Kanskje ett sett tørt undertøy i sekken er greit å ha ja :)

Men jeg håper at den dunimpregneringen og vasken som Docker snakker om gjør at den blir mer motstandsdyktig mot fukt, slik at den tåler litt mer før den kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo anbefale Primaloft som material i ei tynn varm jakke, da kan du svette som bare F og allikevel holde deg nogenlunde varm. Bruker vanligvis jakker med Primaloft i tre av årstidene (regn og surt høstvær), mens vintertid går det i dun på lengre og iskalde turer ...

Nikwax er det jeg vasker duna i (down wash trur jeg det heter) .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så stor erfaring i bruk av dunjakka under fuktig/varmere omgivelser.

Er det mildt ute så bruker jeg også, som TS lette ullplagg som gjerne blir svette underveis. Når jeg stopper under slike omgivelser bruker jeg istedet

en tynn pustende jakke i e-vent materiale. Om det ikke er så varmt holder det fint under rasten. Når jeg tenker skall jakke er det forøvrig en slik supertynn sak

jeg tenker på. Liker de generelt bedre enn de tykke Goretex plaggene. Spesielt i kombinasjon med dunjakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det ille opp, men jeg tenker vel som så at da er ikke dette riktig plagg for deg. Jeg har også en sånn type dunjakke, for meg har den foreløpig fungert, fordi jeg ikke blir så svett (går sakte :) )

Men noen ganger, eller titt og ofte tror jeg det er viktig å stoppe opp litt å si til seg selv; fungerer denne tingen/plagget til meg?? Gudene skal vite hvor mye utstyr jeg har kastet fordi det ikke er som forventet. Sist nå er det ett dyrt telt, Mountain Hardware, forbanna drittelt som ikke er laget for norske forhold.

Og det er viktig å påpeke slike ting til produsenten syns jeg. Bare da kan produktene bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dunjakke kan man ikke bruke i småregn. En liiten dråpe blir sugd rett inn.

Primaloft har jeg vurdert. Men da må man kjøpe enda mer. Om den tåler fukt litt bedre med litt dunvask og dunimpregnering så er egentlig "problemet" løst. Eller så har man jo alltids muligheten til å ta med seg en ullgenser i sekken også da.

Tykke skalljakker bruker jeg selv kun om vinteren (g-1000). På vår sommer og høst bruker jeg en mikrofiberjakke fra bergans, og en tynn lett regnjakke i menbranstoff i sekken. Alt annet blir litt vel varmt synes jeg.

Men jeg skal forsøke den dunvasken og impregneringen som ble nevnt legre oppe jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skulle jeg gjøre noe med aktivitetsnivået? Hvorfor skal jeg daffe oppover fjellet når jeg vil løpe opp?

Du skriv svaret sjølv: fordi dunajakka som du har planlagt at skal halde deg varm i pausa ikkje taklar sveitta.

Alternativet ditt er å ta konsekvensen av at dun ikkje egner seg til ditt bruk.

Du kan velge eit isolasjonsplagg i andre materialer enn dun. Den meste vekta i ei så lett jakke, er ikkje isolasjonsmaterialet, men ytterstoffet og glidelås. Derfor er ei tilsvarande jakke med kunstfiberfyll eit heilt brukbart alternativ. Det er i tjukkare jakker at dun har noko for seg. Sjølv ville eg i situasjonar som det du beskriv, bruke ei ullfrottetrøye, eller bare droppa pausa (alternativt ta ei rask pause litt før toppen, slik at eg vert varm att før eg byrjar på nedturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pause før toppen var ett godt tips ja. Man da går man glipp av den flotte utsikten når man sitter med nisten ;)

Utgangspunktet for tråden er engtlig de spørsmålene i 1. innlegg, så det begynner å spore litt av nå. Har forsåvidt fått godt svar fra Docker på dette med impregnering av dun.

Som nevnt, så suger jakken til seg en liiten vanndråpe helt øyeblikkelig den treffer stoffet, så jeg skal forsøke dunvasken og dunimpregneringen som ble nevnt for å se om jakken bare blir litt mer motstandsdyktig for fukt. Da gjør den nytten sin bedre, og jeg slipper å bruke penger og plass på å fylle opp huset med enda flere jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.