Gå til innhold
Gjest Anonymous

klatring i Jotunheimen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som vet om det finnes felt med boltede ruter i nærheten av Spiterstulen i Jotunheimen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er av bolter i Jotunheimen er nok stort sett fra Arne Næss senior og de gutta der. Av hensyn til ønske om et videre liv ville jeg ikke brukt disse. Hvorfor ikke gå ruter med naturlige sikringer? Jotunheimen har alle vanskelighetsgrader og mange nydelige ruter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ein ganske interessant debatt i grunnen. Kvifor kan ein ikkje bolte rapellfester på til dømes Storen? Det ville gjere rapellen sikrare og meir diskret enn hundrevis av rosa og gule slynger rundt blokkene som brukast i dag?

I Molladalen er det bolta rapellfester på mange av dei populære rutene, svartelokserte boltar, kjettingar og ringar er veldig elegant og slitesterkt, og ein har i allefall ein farefaktor eliminert!

Kvifor er det så stor motstand mot dette i fjellet?

Køyr debatt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med siste innlegg, selv om det er en avsporing av temaet. På de populære stedene ligger det fargerike stoffslynger bare et døgn etter at en samvittighetsfull guide har plukket dem ned, og de synes, og de er til dels stygge. 2-3 ringbolter med karabiner som førerne på storen kunne byttet ut hver sesong eller oftere. Hadde spart mange klatrer for mange penger, så kunne de heller vært en "boltekasse" hvor de kunne slengt oppi 20 kroner nede på bandet som førerne kunne tømt.

Det er et faktum at Storen er et meget populært fjell, og med mindre man vil innføre restriksjoner der, vil det bli en haug med slyngesøppel.

Nå er det etter min mening en viss forskjell på det å bolte rappellfeste på et standard nedfiringssted og det å bolte mellomforankringer. Dersom det er boltet på de mest populære rutene som f.eks. Bandet-SDyrhaugstinden, Heftyes etc (nå står det forresten en stygg bolt ved Heftyes) så gjør dette noe ved følelsen folk har av å gjøre dette på egenhånd. Det er jo for mange det som er sjarmen ved høyfjellet at man er ute på egenhånd.

Jeg har stor sans for å holde fjellet så inngrepsfritt som mulig, men på enkelte rappellsteder er det bare å innse at slynger er et forsøplingsproblem. Ved bolting av noen slike steder velger man etter min mening det minste av to onder i forhold til inngrep / forsøpling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Uff uff uff, slynger er jo tross alt tekstiler da. Bolter er litt verre å få bort. Bolter er like ille som rødmaling i nasjonalparken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jo dette vært diskutert til døde en rekke ganger på Steepstone, men hovedargumentene mot bolting i fjellet, selv av rapellfester, er som følger, ingen spesiell rekkefølge:

1. Sikkerhet: tilrettelegging vil trekke for mange klatrere til fjellet som ikke har den nødvendige erfaringen til å klatre der ("hvor vanskelig kan det egentlig være å komme opp på Storen når klatringen er 4+ og det er boltet rapellfeste?"). Slik jeg ser det bør alle som klatrer i fjellet kunne legge sitt eget rapellfeste hvor som helst, når som helst, i tilfelle dårlig vær og tvungen retur.

2. Inngrep: gamle slynger kan lett kappes bort (og de fleste klatrere i fjellet bør jo egentlig gjøre det), sår etter bolter blir aldri borte. Etisk - har vi rett til å lage varige spor i fjellet? Selv om et flertall er enige i det nå - ødelegger vi ikke litt av klatreopplevelsen til seinere generasjoner?

3. Senking av en terskel: veien er kort fra boltede rapellfester til boltede ruter i fjellet. Og da gjelder pkt 1 og 2 tifold.

4. Vedlikehold: bolter krever tilsyn og vedlikehold, hvem skal ta på seg ansvaret for dette? Hvis dette ansvaret forsømmes er det svært alvorlig, da de aller fleste regner bolter som sikre og bruker dem uten å vurdere dem. Legger du din egen slynge er du pent nødt til å vurdere den.

Jeg er ingen beinhard anti-bolter selv, men jeg syns det skal virkelig gode argumenter til for å forsvare permanente inngrep i fjellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1. Sikkerhet: tilrettelegging vil trekke for mange klatrere til fjellet som ikke har den nødvendige erfaringen til å klatre der ("hvor vanskelig kan det egentlig være å komme opp på Storen når klatringen er 4+ og det er boltet rapellfeste?"). Slik jeg ser det bør alle som klatrer i fjellet kunne legge sitt eget rapellfeste hvor som helst, når som helst, i tilfelle dårlig vær og tvungen retur.

Akkurat dette argumentet kjøper jeg ikke. Forutsatt at man vet hvordan et rapellfeste skal settes, er dette langt enklere enn å klatre opp på led. Så det er vel ikke det som avgjør trafikken opp til f.eks. Store Skagastølstinden.

"Hei, har dere hørt dem har satt to bolter på kanten for rapell. Da tror jeg vi tar sjansen og prøver oss....." Den var i tilfelle ny for meg..

Men de andre argumentene kjøper jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså - jeg tror ikke at boltet rapellfeste alene gjør at uerfarne klatrere drar til fjells. Men jeg tror at et etablert rapellfeste helt klart bidrar til at turen oppfattes som lettere.

Ferske klatrere opplever ofte at en klatretur gir utfordringer på litt for mange områder, og de er gjerne svært takknemlige for at noe er tilrettelagt "så slipper vi å tenke på det, ihvertfall". Når man legger til at mange klatrere idag er langt bedre til å klatre enn til å sikre tror jeg det er reelt at man kan bli overmodig i forhold til fjellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tja, en bolt eller to på Storen kan forsvares, synes jeg.

Etter min mening burde det ikke finnes en eneste bolt i Jotunheimen, uansett! Klarer du ikke å mekke rapellfeste, så har du ikke noe der å gjøre. Så enkelt er det. Slynger er kanskje forsøpling, men dette kan fjernes på enkelt vis. Bolter gir permanente spor, som flere allerede har påpekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slyngesøppel er bedre enn bolt ja... Det er allerede forklart maaange ganger tidligere; slynger er i tekstil og kan lett fjernes. En bolt er et varig inngrep, i tillegg til at den krever vedlikehold. Og har man satt én bolt, så kommer det sikkert noen som mener at det kunne være nyttig med én til, etc. etc. etc. Dessuten må "bolterne" være seg sitt ansvar bevisst; en vakker dag løsner/ryker bolten som folk satser livet sitt på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous
Tull at det vil balle på seg med bolter bare fordi man blir enige om ett feste.

Det er det vel ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Det er det vel ikke. Slynger er ikke noe verre enn skispor i fjellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Hvorfor forsøker du å tildele meg meninger jeg ikke har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis en slynge er som et skispor i dine øyne, hvorfor er en blikkboks noe annet? Det er ingen logisk forskjell rent forsøplingsmessig.

Forskjellen er at en rapellslynge er noe du legger igjen for å komme deg videre, og som det er fysisk umulig å plukke med seg når man er ferdig med den. Nestemann som kommer forbi kan imidlertid ta med seg den forrige sin slynge, men det vil alltid ligge igjen en slynge etter sistemann som har rapellert ned der. En blikkboks eller annet søppel har derimot ingen slik funksjon, og det er jævlig sløvt å ikke ta det med seg. De som slenger fra seg søppel i naturen er natursvin, det tror jeg ingen er uenige i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Noen ganger blir jeg sjokkert over hvor uintelligent Tom fremstår.

Helt enig med Torgeir. Slyngen er jo umulig å få med seg. Å sammenligne slynger med søppel, og derpå implisere at bolter minker søppelmengden i fjellet er jo helt idiotisk. Det er jo ingen barnehage her heller da. Bolten vitner om en holdning til tilrettelegging i fjellet som jeg hater.

Skispor og slynger går ut på det samme. Du legger jo igjen litt blåekstra, evt. klister i sporet på vei nedover, umulig å unngå. Dette har med fremdriften å gjøre. Bolten er der jo for å gjøre det lett/ensrette i fjellet.

Bolter og avfall derimot, er søppel i fjellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.