Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangerjøkulen rundt


morten_b

Anbefalte innlegg

Her i august har jeg planlagt en tur rundt om Hardangerjøkulen. Jeg flyver fra København til Bergen, hvor jeg lander 13:30. Fra Bergen regner jeg med at tage toget til Finse 15:58. Hvor i nærheden af togstationen er det muligt at købe gasdåser med skruegevind til en JetBoil samt tændstikker?

Er der nogle anbefalelsesværdige afstikkere fra den DNT-mærkede rute rundt om Jøkulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like ved jernbanestasjonen i Bergen ligger Bergen Storsenter - der finner du en G-Sport-butikk med OK utvalg av friluftsutstyr. Jeg antar at de har gassbokser til JetBoil - hvis ikke,prøv Platou Sport.

God tur!

Sturlalv :smile:

Tak for informationen :-P

Jeg kan også se i en anden tråd, at der skulle være mulighed for at købe gasdåser i Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag den 17. august forventer jeg at skulle med toget fra Bergen til Finse enten 15:58 eller 16:10, men på NSBs hjemmeside står der, at billetterne er udsolgt til de to afgange. Betyder det, at det slet ikke er muligt at komme med toget eller vil det være muligt at købe billet på stationen i Bergen eller i toget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utsolgt ja. Det betyr at alle plassene er opptatt.

Men ved å se på toget 15:58 med billett kun til Voss, og derifra med ny billett fra Voss til Finse så ser jeg at det fortsatt er ledig.

Merkelig...

Jeg anbefaler en telefon til kundesenteret snarest mulig i morgen tidlig for å få en ledig billett, eller bestille to billetter på nettsiden i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt som Astrid sier, sålenge det gjelder én togstrekning. Derfor er det alltid et triks å ringe kundesenteret, nettsidene til nsb er veldig dårlige til å vise slikt.

I tillegg så er det ikke alltid alle billettene som selges på nett, da det er et visst antall billetter som er reservert stasjonssalg og via kundesenteret.

Det Jaap opplevde er enten at det er for kort tid mellom togene (Otta-Finse er to strekninger med bytte), eller at det avsatte antall for gjennomgangsreiser bestillt via nett allerede var kjøpt opp, og må dermed bruke kundesenteret.

Slik er det fordi det her som eller i vårt lille kommunistland finnes kvoter for alt, også togbilletter til tross for at det er ledige plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være heldig å få kjøpt billett i toget, og kan få sitte en stund i restaurantvogna.

At dette er vanlig praksis er feil, og det er ikke noe man bør forvente. Da står man fort plutselig igjen på plattform mens toget kjører uten deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt som Astrid sier, sålenge det gjelder én togstrekning. Derfor er det alltid et triks å ringe kundesenteret, nettsidene til nsb er veldig dårlige til å vise slikt.

I tillegg så er det ikke alltid alle billettene som selges på nett, da det er et visst antall billetter som er reservert stasjonssalg og via kundesenteret.

Det Jaap opplevde er enten at det er for kort tid mellom togene (Otta-Finse er to strekninger med bytte), eller at det avsatte antall for gjennomgangsreiser bestillt via nett allerede var kjøpt opp, og må dermed bruke kundesenteret.

Slik er det fordi det her som eller i vårt lille kommunistland finnes kvoter for alt, også togbilletter til tross for at det er ledige plasser.

At Norge er et kommunistland, er vel å ta litt vel hardt i, eller hva?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å bli kasta av toget når du kan betale billett er vel minimal - har aldri høyrt om det, men du kan risikere å måtte stå eller å måtte kjøpe ein kaffi. Til og særleg frå Finse er det ganske vanleg å ta toget sjølv om det er fullt

Om du ikkje kan betale, eller er til sjenanse, kan du bli kasta av. Nsb seier sjølv det er greit å kjøpe billett ombord, men det koster 20 kroner ekstra. Eg hadde aldri nølt med å ta eit fullt tog til Finse om andre alternative tider ikkje går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lader til, at der er lidt forskel på, hvordan "langdistancetog" i Danmark og Norge fungerer. I Danmark får togene bare lov til at blive overfyldt, jeg har kun én gang oplevet, at en konduktør har afvist passagerer. Mellemgange og kupeer bliver så fyldt med stående passagerer.

Jeg valgte at købe billet af to omgange, så jeg i princippet skal skifte plads undervejs, men mon det sker i praksis.

Jeg har valgt ikke at købe returbillet fra Finse, da det er umuligt at sige, hvornår jeg returnerer dertil.

Det bliver fedt at komme afsted selvom vejrudsigten dog ser lidt tvivlsom ud - specielt lørdag: http://www.yr.no/place/Norway/Hordaland/Ulvik/Finse/long.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FU: Selvsagt blir man sjelden (aldri?) kastet av toget om man kan betale og det finnes plass på en rimelig måte selvom alle seter er opptatt.

Jeg advarte kun mot å møte opp på utgangsstasjon uten å ha en plass på toget, der kan man nemlig ende opp med å bli bedt om å ta neste tog om du ikke har sikret deg din plass på forhånd.

Det er desverre slik det fungerer på langdistansetogene, og dermed er det kjedelig om man står turklar i Bergen og ikke kommer derifra :)

Men jeg håper vår danske venn får en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er netop vendt hjem fra turen der gik som planlagt. Vejret var ikke fantastisk men heldigvis var det hovedsagligt regn og blæst om natten.

Visse steder en udfordrende tur specielt nedstigningen til Rembesdalsseter og opstigningen langs Rembesdalsvatnet, der stedvis nærmest må betegnes som klatring.Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvorfor ruten er afmærket som den er, da det ser ud til, at en mindre eksponeret rute er mulig.

Den sydligste del af ruten var præget af mudder der visse steder var kviksandsagtigt. Jeg røg selvfølgelig i med begge ben til lårene - ikke så fedt og potentielt ret farligt.

Men alt i alt en god og flot tur.

Senere kommer der en turbeskrivelse samt billeder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.