Gå til innhold
  • Bli medlem

Rallarvegen


stigd

Anbefalte innlegg

Annonse

Det var ikke så lange fenner. 20-50m kansje. Det sinket oss noe selvsagt men ikke noe stress egentlig.

Vil tro det er enda litt mindre mengder nå. Om du har en sykkelhenger med ett hjul børe den kunne trekkes greit i det oppkjørte sporet.

Fennene var kansje 2/3 av strekket mellom Finnse og Vatnahalsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom hjem i dag og hadde en fantastisk tur. nydelig føre (6-7 "snøfonner" som var enkle å komme over ved å trille) og var heldige med været. anbefaler et stopp på finse, ta en fireretters middag der - ubeskrivelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei folkens  :) Ny på forumet i dag, og har spørsmål om rallarvegen. Poster her, isteden for å lage en ny tråd, siden denne finnes allerede. Lurte på hvilken tid på året det er best å sykle turen - tenkte på i midten av august. Lurte også på hvilken tid på året det er minst turister - er ikke så begeistret for å gå/sykle i kø når jeg er på tur  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukedager er som nevnt et bra tips.

Tidlig start er også en faktor.

De mest ivrige starter fra Haugastøl i 9-tia har jeg sett, men det er ikke snakk om mer enn noen få.

Det går gjerne et par timer til før det er "mange" på tur.

Se på togtidene, start en halvtime før første tog på formiddagen. Blir vel ca 10.30 om jeg ikke tar feil.

Evt velg en overskyet eller regntung dag, da ser du ikke så mange :mrgreen:

Fortsatt så er det mye snø over vidda, men noen år så kan turen tas i juni, andre ganger så ligger det igjen snø i august.

Sist jeg syklet var for to år siden, midt i juli. Da hadde det vært snøfritt nesten en mnd allerede.

I fjor drøyde det noen uker til før det var "bart".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å starte sykklinga seint for så å ligge i telt midt i en plass. Da er det få ute om kvelden og du har en bra tjuvstart på de fleste andre på morgenen etter. Men du sykler fint hele veien på en dag også, så det kommer an på hvor mye tur du vil gjøre ut av det.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips  :) Satser nok på midten eller slutten av August, med sykling midt i uken. Kommer også til å strekke turen over 2 dager, med en overnatting i telt. Alternativt over 3 dager med to overnattinger i telt. Men da blir turen kanskje i rooooooligste laget, med mer trilling av sykkelen en faktisk sykling  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatbike på rallarveien vinterstid virker for meg like komfortabelt som å ta turen over der i dress og slips.

Men sistnevnte er jo gjennomført flere hundre ganger :)

Vinterklærne var ikke stort annerledes, men de hadde ull innerst!

 

post-6027-0-82453000-1367189866_thumb.jp

post-6027-0-68879900-1367189882_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikkje lov til å sykle innanfor Hallingskarvet nasjonalpark. Men både Rallarvegen og vassdraget er utanfor nasjonalparkgrensa. Vassdraget er regulert, så ver klar over at isen kan vera dårleg enkelte plassar (spesielt ved tunellinntaket i austenden av Tungevatnet og utosen på Finsevatnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.