Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindretning Eureka Zephyr


Balle

Anbefalte innlegg

Heisann. Er for andre gang i mitt liv usikker på bruken av et telt. Har nettopp kjøpt dette:http://www.eurekaeurope.com/products/productdetail/Zephyr+2+SUL/part_number=12E010-ZEPH2/1329.0.4.10.7559.15001.0.0.0?pp=136& , og lurer litt på hvilken vei det er meningen at dette teltet skal stå i forhold til vinden. Er det noen som har erfaringer med dette teltet eller lignende? Er forøvrig et supert telt, veier mindre enn oppgitt gjør det og, til og med på fiskevekta mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 måneder senere...

Heisann. Er for andre gang i mitt liv usikker på bruken av et telt. Har nettopp kjøpt dette:http://www.eurekaeurope.com/products/productdetail/Zephyr+2+SUL/part_number=12E010-ZEPH2/1329.0.4.10.7559.15001.0.0.0?pp=136& , og lurer litt på hvilken vei det er meningen at dette teltet skal stå i forhold til vinden. Er det noen som har erfaringer med dette teltet eller lignende? Er forøvrig et supert telt, veier mindre enn oppgitt gjør det og, til og med på fiskevekta mi!

Hei, har brukt Eureka Zephyr 2 SUL ved liten kuling og regn/sludd i Svartdalen i Jotunheimen sist sommer. Jeg vil absolutt anbefale å sette opp teltet med liggeretning = vindretning, da teltet ellers vil gi etter (tverrstengene på vindsiden trykkes ned og teltet "kneler"). I sterk vind vil jeg i tillegg anbefale å bruke 8 barduner (se manualen, og husk at du trenger ekstra plugger) oppe på teltet i stedet for bare 4. Vil du ha ekstra stabilitet kan vandrestaver/skistaver plasseres inne i vestibylen for å støtte det midtre tverrstaget på hver side, da står det "fjellstøtt".

For øvrig er teltet helt supert etter min mening, men det trenger relativ mye bardunering i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har brukt Eureka Zephyr 2 SUL ved liten kuling og regn/sludd i Svartdalen i Jotunheimen sist sommer. Jeg vil absolutt anbefale å sette opp teltet med liggeretning = vindretning, da teltet ellers vil gi etter (tverrstengene på vindsiden trykkes ned og teltet "kneler"). I sterk vind vil jeg i tillegg anbefale å bruke 8 barduner (se manualen, og husk at du trenger ekstra plugger) oppe på teltet i stedet for bare 4. Vil du ha ekstra stabilitet kan vandrestaver/skistaver plasseres inne i vestibylen for å støtte det midtre tverrstaget på hver side, da står det "fjellstøtt".

For øvrig er teltet helt supert etter min mening, men det trenger relativ mye bardunering i vind.

Takk skal du ha, stemmer med mine erfaringer så langt. Har dog ikke prøvd det i kuling ennå, men det kommer vel. Er litt overrasket over hvor lite vind det tilsynelatende tåler, men noen ulemper følger vel med disse UL-produktene...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.