Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å komme i gang.


KimLH

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt ny her, men prøver meg på et innlegg. Etter en litt vrien tid med litt for mye fest og testing av litt forskjellige ting, så har jeg funnet ut at naturen er mye bedre! Går heller en skogtur på lørdagen istedenfor by tur. Da er jeg så sliten på kvelden at jeg bare ville slappe av isteden :) Eller at det har blitt teltur de helgene jeg har hatt lyst til å dra ut.

Men har noen av dere gode minner fra noen steder i naturen der marka og fisking står i fokus? Bor i drammen, så fint om det ikke er for langt unna 3-4t i bil går fint :)

Veldig klar for å komme til steder jeg ikke har vært før, å bare nyte naturen å komme seg vekk fra folk. Har en kompis som er veldig glad i turer, men vi mangler litt fantasi hvor vi kan dra.

Takker for alle svar :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Med 4 timer kjøretid har du ufattelig mange valg egentlig i alle rettninger, alt etter om du vil opp på fjellet eller vil være under skogsgrensa. Femunden med området rundt er 5 timer unna og byr på både små fiskevann og fine turer. Butikken i engerdal selger fiskekart som viser både hvilken art som er i vannet og størrelse på bestanden. Hatt mange gode dager i det området selv om det kan være mye folk på de mest populære stiene til tider, men ikke noe problem å finne sine egne plasser vist man ønsker

Du har jo og blefjell som ikke er langt unna, som byr på flott natur, fiske vet jeg ikke, men så lenge det finns vann som ikke er regulerte er det som regel noe som biter nedi der.

Vist du vil på fjellet er hardangervidda og 4 timer unna ca. Mange fine tjern å fiske i og en liten rundtur fra skulevik innover dyretjørnane og rundt til olavsbuvatnene gir mulighet for både fiske og fine nturopplevelser.

Oppover mot haukeli er og noen fine steder. Fra Vågslid kan du gå sydover og finne noen fine fiskvann, og fin natur.

En fint råd er jo å studere kart på nettet, finne området man vil til, legge en liten plan uten mye detaljer og bare reise. Har man rette innstillngen blir turen alltid fin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4timer så er du jo midt i Jotunheimen. En tur på Galdhøpiggen er jo veldig overkommelig og veldig inspirerende :) Ellers har du jo mye å velge i nærområdet ditt skulle jeg tro.

innefor 2 timer så har du blandt annet Vassfaret,Norefjell,Trillemarka,Nordmarka,Blefjell,Gaustadtoppen osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har lastet ned ut.no appen, så da får jeg se litt på den nå :)

Ja, Har lest litt om femundsmarka og sett på kart over den. Ser veldig fint og bra med fiske leste jeg. Skal lese litt til og ta med meg noen tips, så får jeg planlegge en tur dit.

I september går turen til dovre fjell med en kompis, Så da får vi helt sikkert en fin tur i fjellet!

Nå er det bare å kjøpe inn rett utstyr, så har dere noe tips til bekledning, telt, sko osv. Så tar jeg i mot det med et smil :) Jobber på intersport, men veldig lite tur utstyr i butikken vår, så har ikke så god peiling på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er rett utstyr for deg, men skal du flere dager i fjellet så vil du kanskje være mer komfortabel med klær som holder deg tørr.

Det store problemet med tur som hobby er at det koster skjorta, så min anbefaling til deg er at du leser tester for alt mulig rart, og kjøper "mye for pengene" varer. Om penger derimot ikke er en hindring, så blåser du lett av 30000-50000 på en high-end pakke med grunnleggende utstyr. Og det er bare før vinteren setter inn, det er da pengene virkelig flyr.

To ting jeg ikke anbefaler venner å spare på, er jakke og sko. Kjøper du kvalitet så har du i mange år, og det holder deg tørr. Les tester, det fins mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med att jakke og sko er greit å bruke penger på, men vil si att telt, liggeunderlag, og sovepose er vel så viktig. Erfaringsmessig kan man godta litt av hvert om man kan tilbringe natta behagelig. Ellers er det mulig å få "billig" utstyr som holder mål, men bakdelen er att da veier det en del. Om vekt er et tema kan man bare vinke farvel til tusenlappene. Jeg har nett blåst av feriepengene for å spare 5 kilo i sekken på tur så det koster. Når det gjelder telt er helsport enkelt og greit, de tåler en del vind, er tette, og xxl pusher de relativt billig. Det finnes andre gode alternativ, men det er nå et forslag, jeg har i hvert fall overlevd i de under ganske mange sære forhold, og det ganske behagelig. Men ville hoppet over trek segmentet og heller gått for pro segmentet for å få litt mindre vekt og litt bedre løsninger. Og kjøp uannsett et telt som gjør det forsvarlig å bruke brenner/primus inni når erfaringen er på plass. Alt blir så mye bedre når man kan fyre i stugu etter en dag med fiske og ha det godt og varmt noen timer.

Underlag har jeg to jeg er fornøyd med. Exped down mat kjøpt på oslo sportslager, og mammut light pump mat kjøp på xxl. De er tykke varme og tar liten plass.

Sovepose, kjøpte en dunpose på xxl nå som heter helsport haukeli. Den er varm og grei nok. Har og en som heter sveabreen. Nett like varm, men 400 gram lettere og godt og vel dobbel pris. Foretrekker dun, men mye fint i kunstfiber, men det tar mer plass og veier mer. Helsport alta er jo en klassiker som er varm og god, og passer det meste av året.

Og vist du skal gå mye er en god sekk viktig. Ingenting ødelegger en tur mer enn en dårlig sekk. Ta en tur i butikken og be om å prøve de med ca 15-20 kilo oppi. Gå gjerne opp og ned noen trapper, en god sekk sitter på hoftene og er tight og fin. Og hva som er bra er ganske ulikt fra en person til neste.

Når det gjelder jakker kan jeg si mye fint om bergans sine, har hatt turjakka mi i snart ti år og den har tålt mye juling.

Å lese tester er ikke så dumt, de bruker å stemme godt vist man tar høyde for sitt eget bruk. Når jeg skal ha noe nytt leser jeg de, og erfaringer med produktene i ulike forum, og finner den butikken som selger det billigst. De som jobber der har sjelden noe erfaring eller kunnskap om det de selger, selv om det finnes noen unntak, mens f.eks folk her inne og andre forum har mye praktisk erfaring til sammen.

Og ta høyde for att når du skal på høyfjellet (dovre,vidda osv) kan været forandre seg fort, ubehagelig fort, så bruk heller noen kroner ekstra på det viktige utstyret slik att du er trygg. Et godt telt vil tåle en storm på fjellet. Et dårlig et vil rives sund og så ligger du der i storm uten tak over hodet. Verken snø eller storm er veldig uvanlig i høyfjelllet i august. Min "rekord" er 15 cm snø og stiv kuling på finse 20 august, tror det var i 1997. Noen timer før var det bare en passelig fin sommer med 10+ og regnbyger. Og dagen etter var det fint vær igjen.

Så da har du i hvert fall noen forslag til greit utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.