Gå til innhold
  • Bli medlem

3 Måneders fisketur aleine i norsk natur, trenger tips og råd!


Mjolnir

Anbefalte innlegg

Heisann forum,

Jeg er en 21 års gammel gutt fra Moss (Norge ) og jeg har tenkt lenge på å planlegge en 3 måneders tur aleine i norsk natur på sitt beste.

Formen min er ikke på topp for øyblikket men jeg skal få trent meg opp før turen.

Jeg er en smule usikker hvor reisen skal starte, så jeg spørr en rekke spørsmål her med håp om at noen kan hjelpe meg!

Hvis jeg skal bytte camp sånn ca hver annenhver dag, og da bevege meg bortimot 5 timer til en ny camp, hvor langt burde jeg regne ut at jeg kan reise over 3 måneder?

Dette kommer jo selfølgelig ann på omstendighetene, vær, hvor jeg er, osv, så jeg lurer også på:

Hvor er de beste stedene i Norge og reise med telt i April - Juni når målet mitt er å fiske masse og leve mest på fisk, og få spektakulær natur og ha en maks 2 dagers tur til nermeste "sivilasjon"?

Jeg skal prøve å være lengst mulig vekk fra mennesker, men vil gjerne ha muligheten til å reise tilbake hvis noe går galt.

Jeg har også et annet spørsmål angående utstyr:

Hvordan mat er den beste å leve på lenge med tanke på vekt og størrelse?

Har tenkt på havre, nøtter, rosiner, potetmos, tørrmat til stormkjøkken, og diverse sukkerbaserte goder for de tidene jeg trenger det.

Jeg har tenkt til å gå opp litt kiloer før jeg drar så jeg kan leve litt på det uten å bli veldig spinkel når turen er ferdig.

I forhold til utstyr lurer jeg også på om noen her vet om ca hvor mye en tur som dette vil koste? Har ikke kjøpt tursko, tursekk (bortimot 90-100 liter tenker jeg holder for meg aleine) og diverse annet utstyr.

I forhold til klær tenker jeg og ha 2 par av det meste, og ha flis\varmende klær med 1 set regntett utstyr, men tar gjerne tips for hva som er lurt å ta med, med tanke på at det kan bli veldig kaldt til tider.

Telt har jeg ikke kjøpt, trenger et singelmanns telt, men vil gjerne ha 2 lag med tanke på at det kan bli mye regn og fukt.

Noen som har noen tips for telt under 3000 kroner som kan holde denne reisen? Desto billigere desto bedre, men kvalitet er også veldig viktig.

Fiskeutstyr er selfølgelig også da en faktor, hvor alt av fisketips er høyt ønsket!

Alt i alt så trenger jeg alt av tips i forhold til reisemål, utstyr, mat, camp plassering, dyreliv og alt som er nødvendig i forhold til en såpass lang tur alene. >

Jeg håper på en vakker opplevelse av overlevning, isolat fra sivilasjonen, og en indre reise hvor jeg finner meg selv på et sted helt uavhengig av nåtidens sosiale medier og materialisme.

Fred, kjærlighet og forståelse til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.../Hvis jeg skal bytte camp sånn ca hver annenhver dag, og da bevege meg bortimot 5 timer til en ny camp, hvor langt burde jeg regne ut at jeg kan reise over 3 måneder? Det er en rekke variabler her. Alt etter form, oppakning, terreng, værforhold kan du regne med en snittfart på omtrent 3 kmt. Det er som sagt en rekke variabler her.

.../Hvor er de beste stedene i Norge og reise med telt i April - Juni når målet mitt er å fiske masse og leve mest på fisk, og få spektakulær natur og ha en maks 2 dagers tur til nermeste "sivilasjon"? Hvis du satser på at fiske skal gi deg proviant vil du nok slite litt i denne perioden, her vil faktorer som vanntemp. isforhold samt annet spille inn. Min anbefaling til deg vil være å starte noe senere enn april, i mai/juni.

.../Jeg har også et annet spørsmål angående utstyr:

Hvordan mat er den beste å leve på lenge med tanke på vekt og størrelse?

Har tenkt på havre, nøtter, rosiner, potetmos, tørrmat til stormkjøkken, og diverse sukkerbaserte goder for de tidene jeg trenger det. Du er inne på riktig tankespor her, sjekk tips og annet om mat på tur her: http://www.fjellforu.../39-mat-pa-tur/

I forhold til utstyr lurer jeg også på om noen her vet om ca hvor mye en tur som dette vil koste? Har ikke kjøpt tursko, tursekk (bortimot 90-100 liter tenker jeg holder for meg aleine) og diverse annet utstyr. Har du noen du kan låne utstyr av (helst ikke fottøy)? Det å skulle investere i utstyr kan bli en dyr affære. Legg en del penger i sekk, støvler sovepose og telt, og tenk vekt.

I forhold til klær tenker jeg og ha 2 par av det meste, og ha flisvarmende klær med 1 set regntett utstyr, men tar gjerne tips for hva som er lurt å ta med, med tanke på at det kan bli veldig kaldt til tider. Tenk ull innerst, fleece som mellomlag og vind- og vanntett lag ytterst. Det vil være enklere å råde deg i en retning med en mer presis pakkliste og ruteestimat. Alt etter hvor du befinner deg kan du ha alt fra opp mot sommertemp. på dagtid til full vinter.

Telt har jeg ikke kjøpt, trenger et singelmanns telt, men vil gjerne ha 2 lag med tanke på at det kan bli mye regn og fukt.

Noen som har noen tips for telt under 3000 kroner som kan holde denne reisen? Desto billigere desto bedre, men kvalitet er også veldig viktig.

Følg godt med på salgene som nå kommer til høsten, da vil du kunne få gode telt til en rimelig penge. Et annet alternativ er å bestille fra utlandet.

Alt i alt så trenger jeg alt av tips i forhold til reisemål, utstyr, mat, camp plassering, dyreliv og alt som er nødvendig i forhold til en såpass lang tur./...

Jeg vil klart anbefale deg å starte med noen kortere turer, 2-3 dager og opp mot 9-10 dager, dette for å selv kunne finne ut hva som fungerer for deg. Da tenker jeg på funksjon av utstyr, bli kjent med styrker/svakheter og det å organisere marsj og leirliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har valgt en litt vanskelig årstid for fiske og fottur. I april-mai kan det være mye snø i fjellet og isfisket er på hell. Det er lite å høste fra naturen, så det vil si at det ikke blir lett å skaffe seg mat. Mye varierende snøkvalitet vil også gjør det tungvindt å bevege seg over lange avstander.

Du sier du er uerfaren, så ville det beste alternativet vært å starte fra juli og utover. Jeg mener du vil få en bedre opplevelse da, med bær, fiske, jakt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips.

Jeg vurderte faktisk å flytte turen et par måneder ja.

Er bare såpass rastløs at jeg vil komme meg avgårde, men får vel veie opp med noen småturer før den store.

Er også veldig intressert i områder hvor det er bra å reise på en slik tur, hvis noen har noe input der.

Bra fiske er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spennende du prosjekt du har gitt deg i kast med, men det spørs om du kanskje må endre planene litt. I april er de fleste fiskevann dekt av is. Med mindre du har tenkt å drive med isfiske, så ville jeg utsatt turen et par måneder. De mest interessante områdene er gjerne ikke fiskbare før i juni, juli eller august, alt etter hvor i landet du har tenkt å oppholde deg. I tillegg kan du risikere at sommeren og isløsingen blir så mye som en måned forsinket i forhold til normalen.

I lettgått terreng kan du regne med å bevege deg mellom fire og fem kilometer per time. Det skal derimot ikke så mye til før farten reduseres betraktelig. La oss si at du beveger deg rundt 15 kilometer i luftlinje hver andre dag, så blir dette til sammen rundt 70 mil. Da kan du for eksempel gå frå Femundsmarka til Rago via Børgefjell og Saltfjellet. Disse områdene burde gi deg mange fine og varierte opplevelser, samt by på gode fiskemuligheter.

For enkelhets skyld ville jeg proviantert noen ganger underveis. For eksempel nøtter, havregryn, potetmos, knekkebrød, sjokolade, morrpølse, tørrfisk og Real Turmat er sikre valg. Hvis du har hellet med deg, så får du nok en del fisk i tillegg.

Utstyr blir den største utgiftsposten. En god sekk koster fort både 3000 og 4000. Skikkelige sko får du for mellom 1500 og 2500. Telt er heller ikke billig. XXL har brukt å selge Helsport Ringstind til en overkommelig pris. Dette er et kurant telt. Ellers kan det for komforten sin del være greit med både sovepose og liggeunderlag. Som du ser, så blir det fort noen tusenlapper. Derfor kan det være lurt å følge med på bruktmarkedet. Ellers dukker det opp gode tilbud i nettbutikkene utover høsten og vinteren.

April og mai kan du gjerne bruke til å få noen turer i kroppen. Ikke bare for kroppens skyld, men også for å få litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt over at å være 3 måneder alene er ganske lenge? Min man har vært på en måneds tur på Finnmarksvidda en gang, delt opp i 2 ganger 2 uker og han synes at det var en spesiell erfaring å være så mye alene og hadde en del utfordringer med det. Kanskje kan du planlegge turen ved å besøke noen turisthytter av og til for å snakke litt med folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Ranglefant har tydeligvis forhastet seg litt her. Isfiskesesongen starter som smått i mai. Deretter tar isfisket seg opp utover våren og når toppen rundt St. Hans.

Men tilbake til ekspedisjonen din;

Hvis du er så uerfaren at du ikke engang har fjellstøvler, telt til ørten tusen og tenker å bruke stormkjøkken i 3 måneder så ville jeg seriøst vurdert noen trenigsturer før du starter på ekspedisjonen.

Start med noen helgeturer for så ukesturer. Hvis du er noob på å overleve i naturen har du mye å lære og du vil i læringsprosessen gå på,mange smeller, smeller det kan være smart å unngå på en 3 måneders tur... Du må erfare på egen kropp hva slags klær og utstyr du trenger. Du må feks for all del kassere stormkjøkkenet. En primus gjør jobben tusen ganger bedre.

3 måneder mons alene er så lenge at du risikerer å bli toillat. Å tidvis stikke nasn innom noen DNT hytter er nok en god idé ja.

Lykke til med opptreninga!

(Jeg skal hilse deg lykke til med turen om 2-3 år!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefant har tydeligvis forhastet seg litt her. Isfiskesesongen starter som smått i mai. Deretter tar isfisket seg opp utover våren og når toppen rundt St. Hans.

Det kommer vel an på hvor i landet du er. Skal være flink dersom du finner forhold for isfiske på Vestlandet i mai-juni. Dessuten gikk innlegget mitt mer på den generelle oppfatning av hvilken tid på året det passer best med en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor i landet du er. Skal være flink dersom du finner forhold for isfiske på Vestlandet i mai-juni. Dessuten gikk innlegget mitt mer på den generelle oppfatning av hvilken tid på året det passer best med en slik tur.

Man trenger ikke å lete lenge for å finne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn 2-3 uker med kano og vandring i Femunden, så forsvinner du inn i Rondane også til Jotunheimen. Da vil jeg si du har fått en bra tur med mange spennende fiskevann

Kan man få leid kano som man kan bruke aleine uten noe form for sertifikasjon?

I såfall, vet du ca hvor mye det ville kostet i 2-3 uker?

En kanotur hadde vært veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få leid kano som man kan bruke aleine uten noe form for sertifikasjon?

I såfall, vet du ca hvor mye det ville kostet i 2-3 uker?

En kanotur hadde vært veldig bra for meg.

Her ligger det litt info og tlf.nr til flere som leier ut kano i Femunden: http://anders_gilljam.tripod.com/frames1/afpraktisketips.html#Utleie av kano

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.