Gå til innhold
  • Bli medlem

Haster! Overbevis meg: Exped Orion Extreme eller Hilleberg Allak?


isogaisa

Anbefalte innlegg

Hei flotte fjellfolk!

Jeg har satt meg fast i klemma mellom Exped Orion Extreme og Hilleberg Allak når jeg nå skal gjøre innkjøp av Teltet (vinter, og der det passer seg resten av året).

Derfor håper jeg det er noen med personlige erfaringer med den ene eller andre av disse som kan gi meg de største pluss og minus + svare subjektivt på et par spørsmål.

Pris er i utgangspunktet ikke et viktig moment i valget her (fordi jeg tjener penger i et par mnd nå istedenfor å være student:), men jeg har (kanskje) fått et veldig godt tilbud på Allaken (5800 kr), så hvis det er den jeg skal ha vil jeg helst kjøpe den med det tilbudet og da må jeg bestemme meg kjapt, noe jeg egentlig ikke har evnen til;) (4500 kr for Orion, men det er ikke hastetilbud)

Jeg hellet i utgangspunktet mot Orion, men der fant jeg to store abere eller spørsmål som stopper meg (merket i rødt). Så oppdaget jeg at Allak hadde noen veldig spennende kvaliteter i seg selv (merket i grønt), som gjør det mer verdig enn bare et alternativ til Orion hvis aberne var for store. Nå er jeg altså ganske jevnt splittet på hva jeg skal prioritere. Så her kommer:

Mine tanker om Orion:

Yes! Utrolig god romfølelse i innerteltet, det blir helt stramt og buet, høyt under taket, mye(?) brattere vegger ved hode og føtter og dermed større ommråde med maks sittehøyde (men føles også mer utsatt for vindfang - nok til at det har særlig å si?)

Yes! Liker veldig godt Exped sine finesser med mange lommer og tørkeloft - min første vinterfjelltur var vi fire stykker (2 på 185 cm, 1 på 170 cm og lille meg på 164 cm) i et lånt North Face VE 25 (3-manns) i syv dager og det fungerte utmerket...på grunn av organisasjonmulighetene med nok lommer - mens vi tok inn en natt på ubetjent DNT-hytte og våknet til utstyrsslagmark fordelt på 4 rom neste morgen

Yes! Ser mye på teltene jeg ser oppslått i fjellet (Vinjerock var jo et eldorado) og synes Expedene kanskje er de som ser strammest og finest satt opp ut (eller kanskje bare Exped-eiere er flinke fjellfolk), selv om dette kanskje ikke er fullt så relevant for et kuppeltelt

Yes! Større fortelt enn Allak sine

Men... Har lest rykter om trange stangkanaler(?) og synes selv det var ufyselig vanskelig å få stengene inn og ikke minst ut da jeg prøvde å sette opp et i butikk. Her vil jeg helst ta forbehold om at det var første gang jeg prøvde å sette opp teltet og dermed dårlig teknikk, og at teltet aldri hadde vært satt opp før slik at kanalene kanskje kan ha vært noe klistra sammen - men jeg blir jo usikker. Har sett at flere her på forumet er fornøyde med teltet, men opplever de i det hele tatt stangkanalene som et irritasjonsmoment eller er det umerkelig etter trening for både en selv og teltet?

Men... Jeg veide dette til 3,4 kg selv i sportbutikken, mens jeg veide Allak til 3,1 kg. Jeg vet ikke i praksis hvor mye disse 300 g utgjør, men det er jo ikke et pluss for Orion - jeg mister muligheten til å si: oki, jeg ser at noe kunne vært bedre, men den er jo i alle fall lettest;) Kommer jeg til å irritere meg over de 300 ekstra eller blir det som et vannglass i havet?

Mine tanker om Allak:

Yes! Utrolig lett å sette opp og ta ned igjen var mitt inntrykk etter et forsøk i butikken. Klips og kortkanaler ser ut til å være en helt topp teknikk.

Yes! Jeg har fått inntrykk av at Allak sine luftesystem fungerer veldig godt og at topphatten ikke bare ser godt ut, men også funker godt og gir svært mye fleksibilitet på lufting og utsikt.

Yes! 3,1 kg. 300 g lettere. Jeg kommer både til å ha med ekstra bærer og bruke teltet solo. Nå har jeg bestemt meg for ca. denne vektklassen, men kommer de 300 g til å gjøre noen forskjell på bærekomforten når jeg bærer alene? Hvor mye merker man 300 gram i en sekk mellom 15 og 20 kg eller mer? Eller hvor ofte angrer du på at du ikke har litt lettere telt sånn at du kan ha med den derre ... ?

Yes! Minimalisme har jo en viss tiltrekning det og, og på tross av Exped sin fancy stang og plugg++ pose og telttrekk, så er det noe deilig med Hilleberg sine vanlige tynne lette poser med snøring i toppen, store og supre.

Men... Bare to små ikke-stretch lommer og ikke tørkeloft. Kan jo sikkert sy noen lommer selv, men vil jo øke vekta litt igjen.

Men... Dette er jeg usikker på fordi jeg ikke festet barduner ved oppsett i butikken, men jeg har inntrykk av at Allak ikke står fullt så stramt/kuppelglatt pga klipse/henge opp teknikken, og det gir noe dårligere romfølelse når taket er "bulkete". Noen erfaringer med hvor stramt/"glatt" taket i innerteltet føles når alt er satt opp bra?

Men... Mindre takhøyde, men spesielt det at den skråner "en del" (til å være kuppeltelt) mot hode- og fotende, midt på er det helt fin høyde. Hvordan oppleves dette i bruk (sitte to pers side ved side)?

Men... Mindre fortelt, men jeg skal allikvel klare å varme opp mutlifuelen der tenker jeg, så lenge jeg har kuldegrop (gass om sommeren).

Dette ble en hel avhandling, men hvis du har kommet deg igjennom og har noen egne synspunkter, så bare kjør på!

Dessverre er det bare plass til to i dette forholdet og valget må tas...

---

sjå Isogaisa, og sijan dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt exped sitt i 5 år, og det er et kjempe bra telt. De lure løsningene med tørkehyller og lommer er geniale og blir alltid brukt. Det med trange stangkanaler stemmer ikke hos meg. Glir lett inn. Også når de skal ut. Stemmer at det er bra takhøyde og romslighet, fint å kunne sitte oppreist. Veldig solid bunn i det og, hatt hund i teltet hver gang med store klør og ingen skader. Hatt ingen problemer med det og vil absolutt anbefale det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gode erfaringer med Orion Extreme. Romfølelsen er som du sier massiv, til tross for den reelt sett smale bredden. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i erfaringene om trange stangkanaler, jeg heller. Mitt veide jeg til litt over 3,3. Allaken er sikkert digg, men jeg er fornøyd nok med Orionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som har ment at Orion har litt trange stangkanaler (personlig så er jeg ikke så glad i stangkanaler på innside av ytterteltsduk), men så er jeg jo bortskjemt med klipssystemet til Hilleberg.

Har skrevet litt om teltet i denne tråden.

Men bevares, det er absolutt et knalltelt i en rekke andre henseender, meget god takhøyde og relativt rette endevegger gjør det enkelt å være to i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om Allak:

Yes! Utrolig lett å sette opp og ta ned igjen var mitt inntrykk etter et forsøk i butikken. Klips og kortkanaler ser ut til å være en helt topp teknikk.

Eg har ingen erfaring med dei to teltmodellane, men eg har to telt med Hilleberg sitt klipssystem (vinter og vår/haust). Eg kan bekrefte at systemet fungerer godt sjølv i dårleg vær og med vindvotter på hendane og eg er aleine om å setje opp teltet. Men det tar lenger tid å setje opp enn eit telt med stangkanalar og stengane halvt itredd ("pulkmetoden").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra Exped Orion til Hilleberg Allak da jeg ikke likte Orion sitt luftesystem som er nede ved bakken, samt at Allak er en fryd å sette opp selv med votter på. På Orion blir det en 10 cm glippe langs ene siden fra bunn av ytterduken og ned til bakken, da luftingen er ved bakken. Fryktelig irriterende med vind/knott/mygg som har fritt leide inn i forteltet. Savner heller ikke tørkeloftet på Orion, da jeg har to snorer knytt i taket på Allak som jeg henger klær på. Har ikke angret et sekund på at jeg byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare godt å si om Orion Extreme. Jeg bruker det mest som padletelt og behøver ikke tenke vekt. Står som heia i vind og snø.

Den glippa langs bakken kjenner ikke jeg igjen med mindre en ikke strammer stangholderne godt etter at stengene er på plass.

Kongetelt! Har dessverre ingen erfaring med Allak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med Allak, og der kan kanskje mine synspunkter komme frem.

Jeg sto nemlig og vippet på samme valg som deg tidligere. Er fan av Exped generelt, men veldig få som har teltet slått opp så man får sett/testet oppsett. Det var en av grunnene for at jeg har Allak per idag.

Mine + på Allak kontra Orion(synsing):

- Stangkanaler og klips = oppsett/nedtagning på null komma niks

- Barduner / bardunstrammesystem

- Hallelujautsikt som oppfordrer til å ligge og se på himmelen uten å bli bitt av myggen

(type soltakfeeling spør du meg)

- 'gjør døren høy, gjør døren bred' ...eller noe sånt. Åpning over hele fjøla istedenfor bare en liten del av langsidene.

- bittelitt bredere

- lufteluker i taket

Mine + på Orion kontra Allak(synsing):

- pris

- More space(takhøyde)

- flere lommer/tørkeloft/duppeditter

Har litt forbedringspunkter på Allak, men det er litt brukerfeil som kommer med trening: nemlig stramming av duk under regnvær...

Har ikke fått duken helt stram, samt at duken henger litt ved gulvet slik at det blir en liten vanndam(i hodeenden).

Og at "takdelen" på innerdøra/teltet er av en slik art at jeg må bruke to hender for å åpne/lukke.

Ellers må jeg nevne at jeg kjøpte Allaken på tilbud, og da ble det 5800nok ut av lommeboka; ikke ille.

Minusdelen med Orion slik jeg ser det i farta må vel være takhøyden og tørkeloftet. Fint med ekstra takhøyde, men spiser ikke tørkeloftet opp den 'ekstra' takhøyden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra Exped Orion til Hilleberg Allak da jeg ikke likte Orion sitt luftesystem som er nede ved bakken, samt at Allak er en fryd å sette opp selv med votter på. På Orion blir det en 10 cm glippe langs ene siden fra bunn av ytterduken og ned til bakken, da luftingen er ved bakken. Fryktelig irriterende med vind/knott/mygg som har fritt leide inn i forteltet./...

Denne glippen kan du stramme inn med nylonbåndlåsene på stangkoppen. Da når teltduken ganske godt ned mot bakken.

.../

Minusdelen med Orion slik jeg ser det i farta må vel være takhøyden og tørkeloftet. Fint med ekstra takhøyde, men spiser ikke tørkeloftet opp den 'ekstra' takhøyden?

Tørkeloftet er ganske stort og pga. bratte, høye vegger henger det høyt nok etter min mening, har tørket bukser, jakker og annet ved behov. Man kan også heve og senke tørkeloftet med hekter eller fjerne det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av de men ser jo noe forskjeller på de. Allak er bredere og lengre i innertelt men har mindre yttertelt. Orion er jo klart høyere også(hele 25cm). Så 300gr mer kan kanskje forsvares.

Allak er vel noe mer egnet til vinterbruk pga bedre lufting i høyden.

Det Exped telt som vel ligner med på Allak i størrelse er Venus. Litt mindre inner, større ytter og samme høyde. Veier 3,2 kilo så litt mer likt i vekt. Venus finnes og i Ultralight versjon på 2,4 kilo.

Flere jeg kjenner er fornøyd med Orion. Ingen jeg kjenner har Venus eller Allak. Dog bruker de med Orion det stort sett på somern. Var vel en test av slike telt hvor det var noe "småplukk" med orion og Veuns med tanke på vinterbruk.

På mine telt(3 av de) har jeg droppet tørkeloft og heler bindt opp snorer. De er mindre i veien synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ikke Allak men har både Nammatj og Unna og må si meg fornøyd med begge to. Angående det med tørkeloft så har jeg løst dette på Unna ved å henge to snorer i kryss i taket. Innerteltet er ikke fryktelig stramt men helt greit. Ser at Hilleberg skriver at Allak er en lett utgave av Staika. Har en natt i et Staika-telt og synes å huske at innerteltet da var litt vel slapt men det kan også hende at det var noe vi kunne gjort annerledes ved oppsett. Som sagt bare en natt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne glippen kan du stramme inn med nylonbåndlåsene på stangkoppen. Da når teltduken ganske godt ned mot bakken.

Glippen ned til bakken er der fortsatt selv når man strammer stangkoppene så langt det går, på den ene siden av teltet. Mulig det var en produksjonsfeil på mitt telt siden glippen var såpass stor selv etter stramming. Glippen vises jo forøvrig også på youtube-videoen postet ovenfor. Allak har ikke denne problemstillingen da duken går helt ned rundt hele teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glippen ned til bakken er der fortsatt selv når man strammer stangkoppene så langt det går, på den ene siden av teltet. Mulig det var en produksjonsfeil på mitt telt siden glippen var såpass stor selv etter stramming. Glippen vises jo forøvrig også på youtube-videoen postet ovenfor. Allak har ikke denne problemstillingen da duken går helt ned rundt hele teltet.

Det er helt riktig som du skriver at sirkulasjonsglippen er der selv om man strammer til, men den er langt mindre.

Det at Hillebergteltene slutter godt mot bakken er en av grunnene til at jeg ikke valgte få sydd på stormmatter på mitt Jannu. Jeg har skrevet noe om det her:

Personlig ville jeg nok rådet trådstarter å gå for Hillebergteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har et Exped Orion Extreme. Var i utgangspunktet skeptisk til et vintertelt uten snøskjørt/stormmatter nederst på ytterduken. Etterhvert har jeg sett hvordan en liten glippe ned mot bakken sikrer gjennomlufing effektivt og enkelt. Særlig ved primusfyring blir det skikkelig skorsteinseffekt der kald, frisk luft skyver fuktig, brukt luft ut av åpningene ved dørene når det blåser. Ved vindstille, vil varm luft stige og trekke etter seg frisk luft utenfra.

Jeg mener forøvrig at Exped Orion ikke bør sammenliknes med Hilleberg Allak. Tarra er en mer direkte konkurrent.

(Med sin takhøyde og romfølelse er Exped Orion kanskje så stort at det kan sammenliknes med et 3-manns med to fortelt fra Hilleberg, altså Saivo. Da er det i så fall Exped som er det lille, trange teltet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Drar opp denne gamle tråden istedet for å opprette en ny. Er mest interessert i erfaring med 3-persons modellene Allak 3 og Exped Orion Extreme 3 (mulig også UL 3). Det vil brukes av meg og kjæresten, begge på 170 cm ca, i juli/august på fjellet i f.eks. Jotunheimen og Rondane. Pr i dag bruker jeg et Hilleberg Kaitum 3GT som basecamp telt, og et Helsport Lofoten Pro 3 til alt annet. Mulig nytt telt vil erstatte Lofoten 3, og det jeg ønsker fra byttet er bedre takhøyde/romfølelse. Lavere vekt og volum hadde selvfølgelig vært fint, men det er ikke første prioritet nå. Hvordan er det å sitte inne i disse teltene med chairkit? I Lofoten sitter vi med hodet i duken med mindre vi vil sitte og kikke ned i fotenden av teltet. Et annet spørsmål er hvordan Orion er å sette opp? Har testet et Helsport Reinsfjell 3 SL og det var noe knot å tre i stengene ved de kryssende punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få telt har så god innvendig takhøyde som Orion 3 - det er oppgitt 130cm, altså 20 cm høyere enn Allak 3. Det er også lettere, og hvis du går for UL-versjonen er det nesten 1 kilo lettere enn Allak. Å sette opp Orion er helt uproblematisk. Exped har video på youtube som viser oppsett.
Til sommerbruk er UL-versjonen god nok i massevis - men til vinterbruk i uvær i høyfjellet ville jeg stolt mer på et telt med tykkere ytterstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 31.8.2020 den 10.56):

Få telt har så god innvendig takhøyde som Orion 3 - det er oppgitt 130cm, altså 20 cm høyere enn Allak 3. Det er også lettere, og hvis du går for UL-versjonen er det nesten 1 kilo lettere enn Allak. Å sette opp Orion er helt uproblematisk. Exped har video på youtube som viser oppsett.
Til sommerbruk er UL-versjonen god nok i massevis - men til vinterbruk i uvær i høyfjellet ville jeg stolt mer på et telt med tykkere ytterstoff.

Godt å høre at Orion ikke er like knot å få opp som Reinsfjell var! Vinterstid holder vi oss til hytta, men skulle vi ønske å sove i telt har jeg jo fortsatt Kaitum. UL-versjonen har jeg gått bort ifra i og med at dørene til innerteltet kun har myggnetting i toppen. Vil ha myggnetting i hele døren. Ellers ser Fjellreven Abisko Dome 3 også litt fristende ut. Erfaringsmessig telter vi stort sett på høyfjellet juli/august, og mai/juni/september/oktober holder vi oss til skog og snaufjell. Kuppeltelt på denne størrelsen har noen ulemper mhp hvor mye vind de tåler, men gjennomsnittshastigheter opp til 10-15 m/s burde gå fint?

Endret av Julie_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Julie_G said:

UL-versjonen har jeg gått bort ifra i og med at dørene til innerteltet kun har myggnetting i toppe

Aha, det var jeg ikke klar over. Orion Extreme har myggnetting i hele døren.

 

1 hour ago, Julie_G said:

Kuppeltelt på denne størrelsen har noen ulemper mhp hvor mye vind de tåler, men gjennomsnittshastigheter opp til 10-15 m/s burde gå fint?

Overhodet ikke noe problem :-) . Det er jo bare en middels kuling. Orion er et litt annerledes kuppeltelt, det nærmeste er vel å si at det er en kombinasjon av kuppel- og tunneltelt.
Her er en vindtest
av Orion Extreme i 35,7 m/s - det er orkan!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha sommertelt og har Kaitum i backup så kan du jo gå for noe lettere enn disse da.
Bruker selv Big Agnes Copper SPur UL2. Finnes og i 3 manns og har fått Top pick/Editors Choice flere ganger i utelandet. 
Bra plass og lav vekt. 
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-tent/big-agnes-copper-spur-hv-ul3
Addnature,.no pleier å ha de men og mulig du må kjøpe fra utland, det gjorde jeg men med bedre dollarkurs enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Skal du ha sommertelt og har Kaitum i backup så kan du jo gå for noe lettere enn disse da.
Bruker selv Big Agnes Copper SPur UL2. Finnes og i 3 manns og har fått Top pick/Editors Choice flere ganger i utelandet. 
Bra plass og lav vekt. 
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-tent/big-agnes-copper-spur-hv-ul3
Addnature,.no pleier å ha de men og mulig du må kjøpe fra utland, det gjorde jeg men med bedre dollarkurs enn i dag.

Det har du helt rett i. Jeg har smått begynt å kikke på lettere alternativer, og skal legge Copper Spur på listen. Har også sett på Tarptent Stratospire 2 og Drop/DanDurston X-mid 2P. Spørsmålet er om romfølelsen og forteltene vil være store nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.