Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tarp


ante321

Anbefalte innlegg

Annonse

Har selv en MSR Z-Wing som jeg er veldig godt fornøyd med. Får plass i en litt stor lomme, leveres dog uten stenger, men det trengs jo ikke (improviser). Størrelsen passer fint til 1-2 personer. Eneste negative er at det kun følger med 2 stk litt korte barduner, men litt paracord eller annet passende bardunsnøre koster jo ikke all verden. ett stort pluss for solid barduneringspunkt på midten, veldig nyttig.

Har brukt denne i vind hvor min Helsport tarp blåste i filler (stoff og silikon skilte lag) helt uten problemer så denne tåler det meste. Husker ikke vekta (google vet nok) men den veier ikke stort og er latterlig liten sammenliknet med f.eks. Helsport sin tarp (som dog er en del større).

La deg ikke skremme av det litt "Star Wars" aktive navnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikk litt på youtube. Mener jeg har sett noen filmer om cuben fibre der. Det er sikkert ikke like sterkt men i forhold til vekten skal det være sterkt. Får telt også i dette materialet. Denne for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg absolutt ikke påstå at jeg vet noe som helst om forskjellige muligheter til tarp o.l. Jeg er generelt veldig nybegynner når det gjelder alt turutstyr, men det jeg har brukt på en ukestur nylig er en biltema presenning. Kvaliteten på selve duken er helt super, dog noe tyngre enn det som har blitt anbefalt her (90g/m2). Maljene er håpløse og ryker bare du ser på dem, men du kan også kjøpe plast-maljer man setter på, fra biltema, og de så ut til å holde. Her er presenningen(e) i nettkatalogen: http://www.biltema.n...esenning-14160/

1,60 x 1,85 m koster 14,90,- + en pakke maljer til 29,90,-. Vekta uten maljene blir da ca 266g om jeg ikke regner feil. Blir jo en del tyngre, men det er vel også 20 ganger så billig som de fleste andre alternativer. Som sakt brukte jeg en slik pressening (større utgave da, som "tak" over camp som ble brukt noen dager), og den holdt supert i store nedbørsmengder og noe vind (ikke veldig mye).

Skjønner vel at det kanskje ikke er hva du er ute etter når du nevner "kjempelett tarp", men som du også sier, vekt er proposjonalt med penger, og sånn sett er dette det desidert beste kjøpet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg absolutt ikke påstå at jeg vet noe som helst om forskjellige muligheter til tarp o.l. Jeg er generelt veldig nybegynner når det gjelder alt turutstyr, men det jeg har brukt på en ukestur nylig er en biltema presenning. Kvaliteten på selve duken er helt super, dog noe tyngre enn det som har blitt anbefalt her (90g/m2). Maljene er håpløse og ryker bare du ser på dem, men du kan også kjøpe plast-maljer man setter på, fra biltema, og de så ut til å holde. Her er presenningen(e) i nettkatalogen: http://www.biltema.n...esenning-14160/

1,60 x 1,85 m koster 14,90,- + en pakke maljer til 29,90,-. Vekta uten maljene blir da ca 266g om jeg ikke regner feil. Blir jo en del tyngre, men det er vel også 20 ganger så billig som de fleste andre alternativer. Som sakt brukte jeg en slik pressening (større utgave da, som "tak" over camp som ble brukt noen dager), og den holdt supert i store nedbørsmengder og noe vind (ikke veldig mye).

Skjønner vel at det kanskje ikke er hva du er ute etter når du nevner "kjempelett tarp", men som du også sier, vekt er proposjonalt med penger, og sånn sett er dette det desidert beste kjøpet ;)

kjøper som regel veldig dyrt utstyr for det er som regel best, holder lengst og er lettest. Men går nok for biltema sin variant!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den største tarpen fra Helsport for et par måneder siden og har prøvd den litt i sommer. Jeg har fjernet stengene, de er alt for tunge.

Et lite minus er at det bare er tre maljer / hull langs den lange kanten. Det blir to for lite hvis du setter den opp som et spisstelt med en stang / pinne i fronten.

Helsport kunne godt kostet på seg noen flere huller. Det ville verken kostet noe eller gitt noe mer vekt. Denne tarpen, uten stenger, veier ca. et kilo.

Litt stor til å ha i lommen, men grei å ha med som en sikkerhet i tilfelle det skulle bli en ufrivillig overnatting ute.

Jeg brukte denne metoden for å feste plugger der det ikke var hull.

http://www.youtube.com/watch?v=VgSVYvNsE88&feature=related

post-4220-0-94622000-1344322090_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min tarp fra Helsport har bare tre huller langs hver side. Dvs. et hull i hvert hjørne og et på midten av hver side. For å sette den opp med en stang som et spisstelt trengs det to ekstra huller langs siden i bakkant.

Jeg sendte en forespørsel til Helsport og ville vite hva det ville koste å få satt i 8 ekstra maljer, og tro det eller ei, det var helt gratis. Kun porto for å sende den til Helsport.

Kanskje det ikke er så dumt å betale litt ekstra for et annerkjent merke like vel.

post-4220-0-68220600-1345156754_thumb.jp

post-4220-0-09794100-1345156772_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tarp fra Helsport har bare tre huller langs hver side. Dvs. et hull i hvert hjørne og et på midten av hver side. For å sette den opp med en stang som et spisstelt trengs det to ekstra huller langs siden i bakkant.

Jeg sendte en forespørsel til Helsport og ville vite hva det ville koste å få satt i 8 ekstra maljer, og tro det eller ei, det var helt gratis. Kun porto for å sende den til Helsport.

Kanskje det ikke er så dumt å betale litt ekstra for et annerkjent merke like vel.

Kan du legge ut link til hvilken det er? Den ser da fin ut og vil passe meg alene til høsten og vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tarp fra Helsport har bare tre huller langs hver side. Dvs. et hull i hvert hjørne og et på midten av hver side. For å sette den opp med en stang som et spisstelt trengs det to ekstra huller langs siden i bakkant.

Jeg sendte en forespørsel til Helsport og ville vite hva det ville koste å få satt i 8 ekstra maljer, og tro det eller ei, det var helt gratis. Kun porto for å sende den til Helsport.

Kanskje det ikke er så dumt å betale litt ekstra for et annerkjent merke like vel.

Hvorfor 8, hadde det ikke vært nok med 4? To ekstra på hver langside.

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe magasinets tarp i 3x4 meter. Denne har så vidt jeg vet 10 festepunkter i kanten og to på duken langs etter den lange bretten: (http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=5360)

Har du noen ide om hvordan dette vil bli for å sette opp som spisstelt? Trenger du de 5 punktene i bakkant som du har bestilt, eller er det nok med 4 som magasinets utgave har?

Tony_: Jeg antar at det er Helsport Nordmarka tarp han har: http://www.helsport.no/no/produkter/FJELLUTSTYR/Fjellutstyr_produkter/Tarp

Edit: Jeg ser at magasinets tarp har oppgitt vekt til 990 gram med barduner, mens Helsport sin er på 1,1kg for duken. Materialet for Helsport er Polyester PU, 2000 mm, mens magasinet oppgir vanntett polyester. Rart at det da skal være 100 grams forskjell på de to dukene. Noen som vet noe her?

Endret av ost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den Helsport tarpen selv nettopp - etter å ha vurdert att og fram lenge. Stengene er av stål så dette er ikke noe man bærer langt! Vi brukte den i sommer som solskydd for teltet på campingtur. Til det bruket var den veldig bra - og vi drar aldri mer på tur uten tarpen i bilen. Men stengene er altså alt for tunge og nesten ubrukbare til turbruk...

Et annet lite ankepunkt - Jeg liker best å stappe ting i poser, men for å få denne tarpen ned i pakkposen må man være to og brette og rulle. Ikke så lett når man er alene eller det er vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe denne eller magasines til bruk som pausetak, og kanskje også overnatting i det fri etter hvert, for familen. Vi er nå 5 stk, og jeg tror jeg bør opp i denne størrelsene for at det skal bli tak nok....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har selv en MSR Z-Wing som jeg er veldig godt fornøyd med. Får plass i en litt stor lomme, leveres dog uten stenger, men det trengs jo ikke (improviser). Størrelsen passer fint til 1-2 personer. Eneste negative er at det kun følger med 2 stk litt korte barduner, men litt paracord eller annet passende bardunsnøre koster jo ikke all verden. ett stort pluss for solid barduneringspunkt på midten, veldig nyttig.

Har brukt denne i vind hvor min Helsport tarp blåste i filler (stoff og silikon skilte lag) helt uten problemer så denne tåler det meste. Husker ikke vekta (google vet nok) men den veier ikke stort og er latterlig liten sammenliknet med f.eks. Helsport sin tarp (som dog er en del større).

La deg ikke skremme av det litt "Star Wars" aktive navnet :)

Fant denne halvgamle tråden i min søken etter tarp. Er begeistret for MSR som merke og vurderer tarp nå, men finner ikke noen som heter z-wing. Mener du Zing? Den er rundt 3kg, så kanskje litt stor, men E-wing er til 2 personer og veier litt under halvkiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så meget interessant ut. Noen som vet noe om kvaliteten på denne kontra Helsport sin?

Kan ikke gi deg noen sammenligning med Helsport men har hatt den tarpen noen fra Magasinet noen år nå. Den fungere like fint.

Har vært med på vind så den smalt og blafret så jeg ventet på at den skulle revne, men så skjedde ikke. Er med barduner på den som er rimelig lange. Godt med fester på den og. Prismessig er den jo også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'ost', on 17 Aug 2012 - 11:58, said:

snapback.png

Denne så meget interessant ut. Noen som vet noe om kvaliteten på denne kontra Helsport sin?

Hatt den fra magasinet i 3 år nå.. For meg har den hvert grei, holdt meg tørr og beskyttet mot vind. Ikke fått noen hull enda. Men jeg har hvert forsiktig med bålet i kombinasjon med tarpen.

Ut fra erfaringer fra andre som har kjøpt denne, er ikke tarpen glad i glør fra bålet.

Men tror at slike tarper generelt ikke er glad i slikt. Helsport sin kjenner jeg ikke, men har noen Helsport produkter. Kvaliteten på disse produktene er bra.

Åge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne halvgamle tråden i min søken etter tarp. Er begeistret for MSR som merke og vurderer tarp nå, men finner ikke noen som heter z-wing. Mener du Zing? Den er rundt 3kg, så kanskje litt stor, men E-wing er til 2 personer og veier litt under halvkiloen.
Beklager, tok feil av navnet i farta. Det er en MSR E-Wing, jeg er forøvrig fortsatt like fornøyd med den.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte til slutt helsport sin tarp, 3x4 meter. Sendte den til helsport og fikk satt på 8 ekstra maljer, litt som REs. Veier over ett kg, men til min familie på to store og tre små er det godt nok.

Det som mangler nå er bardunposer slik som Exped sine, eller lage noe selv. Sliter max med bardunsalat.

Endret av ost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.