Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjel til familebruk på gass


Initium

Anbefalte innlegg

Tenkte kjøpe en ny kjele til den nye gassbrenneren min, Primus Gravity EF

Vi går pr idag bare dagsturer, og kjelen skal være for å kunne variere mellom stekte pølser, stekte burgere og kanskje en gryterett eller 3. :-P

Mao ikke de HELT største utfordringene.

Vi er 4 personer, to gutter på 8 og 5 som eter ganske mye når de får mat de liker servert på tur...

Jeg har tenkt kjøpe EN kjel, gjerne med lokk. Non-stick belegg høres jo ganske clever ut, jeg valgte en Primus Litech stekepanne, som kostet noen kroner mer enn de helt billigste.

Jeg syns Litech Trek Kettle ser veldig fin ut, men den er bare på 1 liter, og det for lite om vi fire skal lage en pose suppe eller så tror jeg. Man tilsetter jo typisk 8dl væske, endel kjøtt ( som blir for vår del ferdigstekt fra hjemme ) og posens innhold. Da blir 1l kjel litt snaut, tror jeg ?. Eta PowerPot på 1,2l med fast håndtak kan gå med et nødskrik, men de fins også i 1,7 og 2l utgaver, her trenger man dog et sånt løst " saksehåndtak ". Mer holde styr på....

Ser også at Powerpot kjelene har noen form for varmeveksler / varmefordeler i bunnen, effekten av dette kan sikkert diskuteres ?

Prisen er rundt 300kr for begge to, til å leve med. Andre forslag jeg kanskje ikke har tenkt på ?

Forresten er det kjekt om det er å få, eller aller helst leveres med, en oppbevaringspose til kjelen. Også er det jo fint om kaffekjelen min går neddi, den er ca 17cm i dia, og 11cm høy...

Eller bør jeg se på kjeler fra ANDRE leverandører enn Primus ? Mackenzie finnes f.eks på XXL, usikker om de har løse kjeler av det fabrikatet.... kaffekjelen virket veldig skjør egentlig, men solid nok sikkert...., og er dette et eget XXL brand forresten ?

Hvem har forresten Coleman på nett eller i butikk her på berget.. ?

Mange spørsmål, håper på gode svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstod det slik at du ville ha en større kjele. Jeg hadde ikke noe spesielt i tankene, bortsett fra at jeg har vært inn hos Trangia før for å se etter tilsvarende, uten at jeg har kjøpt noe selv. Ved ettersjekk nå ser jeg at det kanskje ikke fylle ditt behov, men dette kan kanskje være noe: http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kjeler-bestikk/baalkjele-4-5-l-m-lokk-1009439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Trangia Billy 2.5 ltr. kjelen du ser her:

http://www.trangia.se/english/2925.original_accessories.html

Fast håndtak, passelig for gryteretter, mos etc. for oss på 2 voksne og 2 barn (8 og 10 år) uten at det flyter over. Kaffekjelen passer perfekt oppi.

Kjelen er ca.11-11,5cm høy med lokk (9cm uten) og 19cm med innsving til 17cm dia. nede.

Var på ferie i Sverige og betalte 179 SEK uten cover.

Regn med å betale 100-lappen mer i Norge.

Cover No 27 passer på denne kjelen mener jeg. (Hadde cover fra gammelkjelen Pro-Tec som passet)

Non-Stick belegg har den ikke, men det går helt greit så lenge man legger den i bløtt rett etter bruk/vasker før det tørker inn.

Edit, der var den til ok pris:

http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kjeler-bestikk/baalkjele-2-5-l-m-lokk-1009438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryta på 1,4 liter er vel ikke for stor? Når du nevner at en liter er litt i underkant? :-P

Denne har jeg og liker godt: http://komplettfriti...stfri-kjele-29l

Neida, 1,4l er fint, men den du linket til, var da en god del større enn det ?

Uansett - mange gode tips. Tror jeg holder meg til Non-stick kjel, da kan man lage litt havregrøt og eggerøre også, om det kniper skikkelig.

Forsøke finne noen som har Primuskjeler på nett, evt snakke med en sportbutikk som bestiller en til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.