Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke tolv sluker ville du tatt med på fjellet?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Et alternativ kan være å modifisere slukene med en enkeltkrok. Det er ikke brått sikkert du får like mye fast fisk, men en slipper å miste 50% av slukene.

Mye rett i det du sier Tyranitar, men dette kan en også unngå ved å fiske kveld eller tidlig morgen. Samt at en finner plasser hvor det er kort vei til dypere vann.

Min erfaring er at fisken står der det er bra tilgang på A. Føde og B. Trygghet.

Å kunne lese vannet en fisker i har nok større betydning for fangstresultatet enn slukene, og sildesluker må jo bøyes litt eller kastes med stive stenger skal en ha noe utbytte av de. Syns de er døde i vannet og kun brukbare i iskalde vann når fisken ikke vil ha mye bevegelse på agnet. En tasmanian i 13G er i mine øyne den ultimate fjellørret sluk. Selv om jeg alt over alt foretrekker wobbler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Mye rett i det du sier Tyranitar, men dette kan en også unngå ved å fiske kveld eller tidlig morgen. Samt at en finner plasser hvor det er kort vei til dypere vann.

Min erfaring er at fisken står der det er bra tilgang på A. Føde og B. Trygghet.

Å kunne lese vannet en fisker i har nok større betydning for fangstresultatet enn slukene

I vatn der fisken står langt ut er det vanlig at fisken kommer inn på grunna om kvelden, natta og morgen, men også da står det en god del fisk langt ute. Under fiske ei natt i sommer fikk jeg i rask rekkefølge to ørreter på nøyaktig 1,5 kg begge to. Den ene tok i vanvittig langt ute (Maksimal kastelengde med 13 fots stang, 0,15 fireline og 25 gram Jensensild), den andre tok i på akkurat samme sluken 2 meter fra land. Denne natta var mye fisk samlet helt inne på grunna, men mye fisk stod fortsatt langt ute. Dette er bare ett av utallige eksempler jeg har der halvparten av fangsten ville uteblitt med dårlig kastelengde.

Hvis du finner plasser der det er kort vei til dypere vann så bruker naturligvis fisken å stå relativt nært land, i marbakken, og da er det ikke alltid nødvendig å nå så langt ut. Men da vil man helst fiske dypt og da trenger man en tung sildesluk som synker effektivt ned mot botten. De aller fleste fiskene står nede langs botten.

Å lese et vatn er selvfølgelig det aller viktigste en fisker kan lære seg og nettopp dette skiller de som ofte får mye stor fisk og de som bare får litt fisk innimellom. Det sies at 10% av fiskerne får 90% av fangsten. Hvor dette tallet kommer fra vet jeg ikke, men jeg tror det har mye for seg. Personlig havner jeg nok i kategorien blant de 10% som får 90% av fangsten.

sildesluker må jo bøyes litt eller kastes med stive stenger skal en ha noe utbytte av de. Syns de er døde i vannet og kun brukbare i iskalde vann når fisken ikke vil ha mye bevegelse på agnet.

Dette er klassisk feil nummer en når det gjelder sildesluker. Du må selv gi dem liv, å bare sveive de rett inn er som oftest dødfødt. Når jeg fisker så jokker jeg nå vanvittig i stanga hele tida. Sildesluker skal sveives inn rykkvis. Fisken tar idet sluken stopper opp. Deretter må man gi et kraftig tilslag. Da sitter den stort sett veldig bra fast i kroken. Jeg ville ikke byttet trippelkroken ut i en enkeltkrok!

Grunnen til at du har fått mer fisk i kaldt vann enn i varmt vann skyldes antakeligvis fisken sitt næringsbehov. Rett etter isløsning, når vatnet fortsatt er iskaldt, er fisken ofte i kanonbett. Da skal den ete seg opp etter en lang vinter. Sent i juli og i august så har ofte vatnet blitt litt for varmt og kombinert med at fisken da har spist seg opp gjør at du må treffe bettet mye bedre på den årstida for å få fangst.

Den natta jeg nevnte tidligere i dette innlegget er et godt eksempel på det. I slutten av juli er ikke fisken sulten lengre, og du må treffe de intense bettperiodene for å få skikkelig storfangst (bortsett fra småfisk), en og annen slenger forekommer naturligvis. Rett etter isløsning får man jamt over mer fisk hele tida, uansett tid på døgnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 Abu droppen spinnere 6 og 9 gram

3-10 Diverse Panther Martin Spinnere 6-9 gram i forskjellige farger/mønster

11-12 Et par sildesluker for god kastelengde

Spinnere er etter min erfaring fantastiske til ørretfiske, uansett størrelse på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hitil i år landet omlag 140 fjellørreter med vekter frå 100-1200 gram. Alle tatt på store sildesluker som atomsilda og jensensilda i vektene 18-25 gram. Fargene raud/svart og raud/orange går igjenn med meg, men har fått ein del på svart/sølv også. Tideligare fisket eg kun med skjeisluk og spinnar, nå bruker eg desse helder sjeldent. Men er greit og ha spinner til små elver og bekker og skjeisluk for og fiske høgt i vatne.

Mine 12 slukar til fjellfiske må bli slik : 3 spinnere, svart og kobber. 3 spesial(18gr), raud/kobber, svart og sølv. 6 atomsilda(20-25gr), svart/raud og orange/gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor jeg skrev at sildesluker må kastes med stive stenger, med mine 3-14 1-10 grams stenger ville det å rykke og nappe for å lage liv blitt heller mission impossible. Syns dermed at sildesluker ala jensen pirken umodifisert ikke klassifiseres som sportsfiske redskap, da en må bruke stokker for å kunne fiske med de. Møresilda derimot lager jo en del liv selv, og der vil høyere saktere innsveiving ha god effekt.

Og det kan nok være at i mange vann er det langgrunt og en derfor må langt ut, men i litt brådype vann står ikke ørreten nødvendigvis langt unna marbakken. Har i år kilosfisk fra gjende (møresilda 15g kobber/sort) og 7.6kgs ørret fra mjøsa (3" devon) temmelig tett på land. Så er ikke med på at en må kaste over halve vannet for at en skal få ørret av litt størrelse.

Som dere sikkert skjønner jeg ingen fan av Jensen pirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg Jensensild, ikke Jensen Pirken (men den funker sikkert også). Ser ikke poenget i å fiske med 3-14 grams stenger. bruker 7-30 grams stenger og skal love deg at det er gøy å kjøre storørret på den typen stenger også. Jeg sa ikke at man konsekvent må kaste langt for å få storørret, har fått tokilos noen meter fra land i sommer, men hvis man tredobler kastelengden (bruker 25 gram jensensild isteden for 12 grams speisal feks og lang stang..) så dobler man fangsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit alternativ om man vil fiske lett er atomsilda i 12g. Den har jeg brukt mye de siste åra. gul/oransje og rød/svart. Fungerer både på fjellet og i skogsvann. I likhet med de fleste andre slike sluker bør den fiskes rykkvis.Kan love at den går langt nok med ei lett 9-fot stang og tynn multi.

Selv har jeg ørretstenger fra 5 fot 0,5-6g opp til 12,6 fot 7-35g. Hver til sitt bruk. Å diskutere hva som er "best" blir litt håpløst ettersom ørretfiske på fjellet kan være så mangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Slenger meg på her et halvt år for seint... Er mye fine tips, møresilda, spesial lill auren. Ville gådd for 3 typer, der møresilda og spesial er med hvertfall, noen små og andre opp til 12 g, og variert fargekombinasjonene mest mulig, vi vil jo at slukene skal synes godt under varierende lysforrhold. Ville også lagt til en dupp og ett lite flueetui blandt annet striking caddis eller hva di der heter, har hadd god erfaring med disse reinstyrs hår fluene en får ifra butikken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.