Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunsovepose vs allergi


Anbefalte innlegg

Temaet har vert diskutert litt før her på forumet, men jeg føler temaet bør oppyses mer.

Jeg har allergi og husker fra min barndom at jeg ikke tålte noe særlig å ligge i senger med dunputer og dundyne, men det begynner å bli en stund siden det...

Jeg har de siste årene brukt dunjakker med hell og derfor er det fristende å bytte til sovepose av dun også, slik at jeg får redusert vekt og volum på sekken.

Jeg kan selvsagt bare kjøpe en pose og prøve meg frem, men siden skikkelige poser koster en del, kan det være greit å høre om noen har erfaringer, eller kunnskap om dette, før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Temaet har vert diskutert litt før her på forumet, men jeg føler temaet bør oppyses mer.

Jeg har allergi og husker fra min barndom at jeg ikke tålte noe særlig å ligge i senger med dunputer og dundyne, men det begynner å bli en stund siden det...

Jeg har de siste årene brukt dunjakker med hell og derfor er det fristende å bytte til sovepose av dun også, slik at jeg får redusert vekt og volum på sekken.

Jeg kan selvsagt bare kjøpe en pose og prøve meg frem, men siden skikkelige poser koster en del, kan det være greit å høre om noen har erfaringer, eller kunnskap om dette, før jeg kjøper.

Har selv dun allergi, men kjøpte en ny dyr dun sovepose i år og merket ingen ting til det. Men det er igrunn bare å kjøpe å teste ut, merker du noen til allergien er det bare å kjøpe antihistaminer, de fåes reseptfri! er individuelle forskjeller på merkene men en av dem funker garantert. eks Telfast, certizin osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Høres bra ut, godt å høre at du kan bruke dun uten å merke noe!

Jeg sendte også en mail til Sportsnett og lurte på om de hadde erfaringer med allergikere og dun.De svarte at de viste om allergikere som har brukt dunpose med hell. De mente også at en tynn liner inne i posen kunne begrense plagene hvis jeg reagerte mot duna. All honør til Sportsnett for raskt og informativt svar!

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en dunpose når jeg kommer over noen gode tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Høres bra ut, godt å høre at du kan bruke dun uten å merke noe!

Jeg sendte også en mail til Sportsnett og lurte på om de hadde erfaringer med allergikere og dun.De svarte at de viste om allergikere som har brukt dunpose med hell. De mente også at en tynn liner inne i posen kunne begrense plagene hvis jeg reagerte mot duna. All honør til Sportsnett for raskt og informativt svar!

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en dunpose når jeg kommer over noen gode tilbud.

Hørtes bra ut! kan godt anbefale å handle fra campsaver.com kjøpte dunpose der for ca 1000kr, en tredjedel av frisen i norge. hvis du kjøper for over 400 dollar(tror jeg) så sender de gratis! henter du pakken i sverige blir det ingen gebyrer :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min RAB dunsovepose hos theoutdoorshop.com. De har gode tilbud. Og enda bedre: ved levering til Norge blir det trukket fram VAT (MVA) i stor-Britannia, siden oss må betåle 25% ved innførsel. Tror VAT er på omtrent 19%. Det tar vanligvis ikke mer enn en uke for levering.

Det løner seg virkelig å ta en titt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med kjøpp Kjellis. Har og en Koteka 290 selv, ganske nytt, som skal skikkelig testes i fjellheimen neste uke ;-)

Første inntrykk: ufattelig lett og komprimerbart, og ikke noe dunlekkasje til og med nå (det var noen omtaler på det på internett). Men som sagt: ikke testet skikkelig enda.

Kjøpte den hos Sportsnett, forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Høres bra ut, godt å høre at du kan bruke dun uten å merke noe!

Jeg sendte også en mail til Sportsnett og lurte på om de hadde erfaringer med allergikere og dun.De svarte at de viste om allergikere som har brukt dunpose med hell. De mente også at en tynn liner inne i posen kunne begrense plagene hvis jeg reagerte mot duna. All honør til Sportsnett for raskt og informativt svar!

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en dunpose når jeg kommer over noen gode tilbud.

sportsnett er veldig flinke folk,syns det er viktig og støtte opp om butikker som faktisk har kompetanse,hvis man ikke gjør det så vil det ikke bli mange butikker i norge igjen som har den kompetansen,vil da bare være "nett butikker" og butikker som bare videre selger fra utlandet osv i fremtiden

Sier ikke att man skal kjøpe av norske butikker får enhver pris,men må si jeg blir noe oppgit over personer som innhenter informasjon og så kjøper av en annen butikk får og spare par % (snakker da gjerne om utstyr til 5000 kr så sparer man 500kr) håper ingen her er hårsåre (var ikke ment som noe personlig angrip osv),jeg jobber ikke fårt sportsnett eller andre sportsbutikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med kjøpp Kjellis. Har og en Koteka 290 selv, ganske nytt, som skal skikkelig testes i fjellheimen neste uke ;-)

Første inntrykk: ufattelig lett og komprimerbart, og ikke noe dunlekkasje til og med nå (det var noen omtaler på det på internett). Men som sagt: ikke testet skikkelig enda.

Kjøpte den hos Sportsnett, forresten...

Høres bra ut Jaap, jeg gleder meg til å få prøvd posen. Er veldig spent på hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ligget en natt i posen (på fjellet, ikke hagen) og jeg er godt fornøyd. Allergien ble ikke nevneverdig plaget av duna, litt såre øyne nå jeg våknet bare, men det trenger vel ikke å komme av dunposen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så godt og høre "kjellis" du opplevde ikke samme som han her alså http://www.idetfri.n...eph-koteka-290/ ,dvs posen "lekte" ikke så mye dun? brukte du noen lakenpose eller sov du "direkte" i posen? (var bare nyskjerig på med tanke på alergien) lyst på ny sommer sovepose selv,så er litt spent på hva du og syns om den posen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg så langt ikke hatt mer enn en natt i posen, men det var ingen dunlekkasjer når jeg våknet i morges.

Det var veldig til lekasje på posen i linken din, håper han fikk reklamert på den.

Jeg har også 200 cm utgaven, jeg er 187 cm og 93 kg, og jeg har god plass i den, jeg liker ikke trange poser. Jeg lå i t-skjorte og boxer, regner med nattetemperaturen var rundt 5 plussgrader og jeg kjente ikke noe antydning til at det var kaldt. Tenker at med lue og ullundertøy skal jeg tåle noen minusgrader også, men det gjenstår og prøve posen før jeg kan konkludere.

Men i allefall er jeg meget godt fornøyd med posen så langt, og ingen alvorlige dunlekkasjer :) Kan komme med mer brukererfaring når jeg har fått noen flere netter i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante saker Kjellis. Jeg er nettopp tilbake fra en flerdags fjelltur i Hemsedal/Hol området, og med det den første seriøse utetest for min Koteka 290. Teltplassen varierte fra oppe i fjellet til helt ned i dalbunnen. Det var faktisk der i dalbunnen hvor det var veldig fuktig (var litt red for klam pose for alt utstyr var meget fuktig), og på samme tiden på det kaldeste: 2°C (utetemperatur). Har faktisk aldri i de siste netter soved bedre enn akkurat denne natta...

Bruker forøvrig støtt silk liner inni og sover vanligvis naken. Jeg er også 187cm (77kg) og var egentlig spent om det gikk an med den 190cm utgaven, etter at jeg spørte Sportsnett. Og det gikk helt greit. Har ikke oplevd noe dunnlakkasje av betydning.

Da har oss (til og med nå) to veldig fornøyde Koteka 290 bruker ;-) For min del særlig i forhold til vekt og kompressionsevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, Jaap :) Kanskje jeg burde kjøpt 190 cm utgaven i stedet, var redd den kom til å bli litt kort.

Jeg skal kjøpe meg en silke liner jeg også, så takler nok posen noen minusgrader også tenker jeg.

Pakkvolum og vekt på posen er veldig tilfredsstillende, spesielt i forhold til syntetiske poser som jeg har brukt frem til nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.