Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten rundtur Jotunheimen nord/øst beg. august


7homas

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger råd/ tips/ advarsler til en liten rundtur i Jotunheimen.

Er litt fjellvant, men ikke mer enn det og det er noen år side jeg var aktiv på den fronten. Er i relativt god form etter 14 måneder med jevnlig trening, men det er litt igjen til matchvekt. Er dessuten ikke vant til å gå dagen lang.

  • Er mine planlagte dagsetapper gjennomførbare ?
  • Teltplasser tilgjengelig ?
  • Burde jeg legge inn en hviledag ?
  • Hvor lang tid beregner dere per km ? På lokale turer går jeg oppover på ca 15min/km og nedover på 11min/km, men er da gjennomvåt av svette når jeg kommer til bilen.

Her er planlagt rute:

Dag 1 (mandag)

Tenkt til å kjøre fra ca Gardermoen på morgenen opp til Spiterstulen og begynne å gå mot Gjendebu samme dag forså å telte på passende sted. Usikker på hvor langt jeg rekker/ orker første dag så det kan være alt fra et par timer fra Spiterstulen til nærmere Gjendebu. Har aldri vært på ei fjellhytte og lurer på om det er noe poeng å gå innom da jeg alikevel ikke har tenkt til å overnatte. Kunne i så fall tatt av mot Memurubu før jeg kommer til Gjendebu.

Dag 2

Avhengig av hvor lang jeg kom dagen før, gå over Bukkelægret. Samme gjelder for Memurubu som for Gjendebu med tanke på å stikke innom. Det måtte i så fall være for å møte noen folk og høre om føreforhold. Satser på å komme meg opp fra Memurubu mot Beseggen før jeg telter... igjen kommer det an på hvor langt jeg kom dagen før.

Dag 3

Beseggen og ta til venstre før nedstigning mot Gjendeheim. Telte i nærheten av Grotåe ved Bessvatnet og oppstigning til Besshø. Regner med dette bør la seg gjøre uansett hvor man telter de første 2 nettene.

Dag 4

Topptur Besshø. Ned igjen og pakke/ ta med telt og alt rasket og sett kursen mot Glitterheim. Kanksje komme helt frem til Glitterheim, eller telte på veien.

Dag 5

Avhengig av hvor jeg teltet, evt fortsette til Glitterheim og sette camp forså å gå topptur Ryggjehøe

Dag 6

Pakke og sette kursen via Glittertinden mot Spiterstulen. Alt. la campen stå og gå topptur Glittertinden.

Dag 7

Glitterheim - Spiterstulen i "lavlandet" rundt Ryggjehøe eller topptur Galdhøpiggen fra Spiterstulen (kommer an på hvor jeg endte opp dag 6)

Dag 8 (mandag)

Topptur Galdhøpiggen fra Spiterstulen

Drar i morgen tidlig så trenger svar kjapt :mrgreen:

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har selv planlagt turen med masser af fleksibilitet i form af topturene, som du evt. kan udelade, hvis det viser sig undervejs, at det bliver for meget. Du finder selv ud af undervejs, om det er realistisk at nå det hele. Jeg synes måske, at det er lidt optimistisk dag 4 at nå helt til Glitterheim, efter at du har været på Besshø, men selv om du ikke når til Glitterheim på dag 4, kan du sagtens nå til Spiterstulen dag 7 - på en eller anden måde. En enkelt praktisk oplysning m.h.t. dag 2 (eller natten mellem dag 2 og 3): Jeg har ikke selv gjort det, men jeg har set nogen andre telte ved Bjørnbøltjernet 1475 m mellem Memurubu og Bessvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si så mye om turen og dagsetappene, siden jeg ikke selv har gått der. Men når jeg går lange turer i fjellet (5-7 timer) pleier jeg å beregne 3 km/t i normalt terreng.

Åtte dager med lange gåturer kan bli slitsomt når du ikke er vant til det, så jeg ville kanskje vurdert å legge inn en hviledag. Du kan jo se an formen etter hvert, og legge en inn der det passer deg best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selv planlagt turen med masser af fleksibilitet i form af topturene, som du evt. kan udelade, hvis det viser sig undervejs, at det bliver for meget. Du finder selv ud af undervejs, om det er realistisk at nå det hele. Jeg synes måske, at det er lidt optimistisk dag 4 at nå helt til Glitterheim, efter at du har været på Besshø, men selv om du ikke når til Glitterheim på dag 4, kan du sagtens nå til Spiterstulen dag 7 - på en eller anden måde. En enkelt praktisk oplysning m.h.t. dag 2 (eller natten mellem dag 2 og 3): Jeg har ikke selv gjort det, men jeg har set nogen andre telte ved Bjørnbøltjernet 1475 m mellem Memurubu og Bessvatnet.

I løpet av dagen i dag er det blitt avklart at det planlagt møte i Hemsedal tirsdag neste uke muligens utgår da reisefølget rømmer til sør Sverige istedetfor fjellheimen etter å ha sett langtidsvarselet.

Så da er med en gang planene mye løsere og jeg kan ta ting mer som de kommer. Det var ved Bjørnbøltjernet jeg tenkte å telte hvis jeg havnet omtrent der etter 2 dager.

Kan ikke si så mye om turen og dagsetappene, siden jeg ikke selv har gått der. Men når jeg går lange turer i fjellet (5-7 timer) pleier jeg å beregne 3 km/t i normalt terreng.

Åtte dager med lange gåturer kan bli slitsomt når du ikke er vant til det, så jeg ville kanskje vurdert å legge inn en hviledag. Du kan jo se an formen etter hvert, og legge en inn der det passer deg best.

Skal nok vurdere tempoet mitt litt. Kan ikke huske at jeg gikk så svetten rant tidligere, men det kanskje kommer med alderen også :huh: hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo rapportere at turen ble helt annerledes enn planlagt. Måtte legge om planene på sparket.

Sekken ble altfor tung (26kg*) til å gå med tvers over heimen med så jeg snudde i tide på tirsdag og endte opp med å campe et par netter på Spiterstulen og gå opp på Galdhøpiggen på onsdag.

Planen videre var å kjøre rundt til østsiden og gå opp til Bessvatnet på torsdag og slå opp teltet der forså å gå rundt vannet og Besseggen på fredag (i dag), men føttene føltes rimelig dårlige etter Galdhø turen så jeg vurderte det dit hen at jeg ikke ville være i stand til å gå noe særlig hverken torsdag eller fredag, hvilet viser seg å være et rimelig bra estimat....auuu, hehe. Så jeg reiste hjem på onsdag kveld. Mulig jeg resier opp igjen til uka når beina er bedre for å ihvertfall gå Besseggen.

*Med vått telt ble det kanskje 1 kg til.

Aner ikke hvordan jeg skulle ha fått ned vekten uten å kjøpe annet (letter/ dyrere) ustyr da jeg ikke hadde med stort mer enn nødvendig. Kunne trimmet ned 1 kg hvis jeg la igjen kamera bagen og 0,5kg ved å la drammen ligge igjen, emn annet enn det var det kun det nødvendigste (en stor del var så klart mat for 7 dager + litt ekstra i tilfelle, men både frokostene og middagene var dehydrerte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26kg er på badevekta.

Det jeg veide (på badevekt) eller har vekt på (fra nettet) er

Veiet:

Telt Robens Voyager 2EX: 3,9kg (inludert stenger, plugger (uoriginale) og poser og trekk)

Sovepose Helsport Dovre: 1,5 kg

10+10 "hjemmelaget" frokost og middag i vanntett pakksekk: 5kg

Middag: Toro poser delt på to tilsatt 3/4kopp ris eller pasta og tørrmelk basert på melk/ fløtemengde på posen (hadde holdt med 1/2 kopp ris eller pasta)

Frokost: Tilmålt bolle (blanding) Crüsli/ Cheerios/ Special K med 1 skje sukker og 2 skjeer tørrmelk

Kamerabag med kamera: 1kg

Vekt fra nettet:

Sekk Helsport Fjellheimen 85L: 2,8 kg

Liggeunderlag Exped Synmat 7 Pump DLX: 1,1kg (står vekt 1100g utenpå trekket)

Så det er 15,3kg

Lunsj-mat var følgende

16 x polarbrød (2 x polarbrød per dag + 2 ekstra i tilfelle)

1 x tube bacon ost

1 x tube syltetøy

1 x rødvinsalami (ca 20 cm)

1 x elgpølse (ca 15 cm)

Snacks/ energi/ kos

2 x Dronning kokesjokolade

1 x tørket fruktmix

1 x bananchips

1 x kaffepose, kokmalt

1 x 0,5l whisky på 0,5l plastflaske (som man får på polet)

I tillegg hadde jeg med

1 x Coleman feather 442 m/ bensin

1 x 0,6l Optimus Nova fuelflaske m/ bensin

1 x Trangia kjele (fra stormkjøkken)

1 x Trangia lokk (samme)

1 x Trangia kaffekjele (samme)

1 x Trangia kjele håndtak (samme)

1 x skje

1 x tresleiv

1 x kjøkkenveske (litt krydder, oppvaskmiddel, liten svamp)

1 x lighter

1 x tennstål

1 x kopp (stål, doble vegger)

1 x lexan glass lite

1 x kartmappe

2 x 1:50.000 kart

1 x kompass

6 x kopierte sider fra en bok med turer/ ruter/ tips

1 x 5m tau (type klatre-tau, tynt "selvlysende" fra midt på 90-tallet)

1 x Helsport poncho

1 x Vaun regnbukse

1 x Grevling trekk

1 x Helsport silkepose

1 x Phoxx oppblåsbar pute

1 x tilklippet sitteunderlag (skjært ut fra gammelt skum-liggeunderlag)

1 x Northpeak tynn fleece

1 x Lundhags Traverse bukse*

1 x par La Sportiva Typhoon GTX*

2 x sett ull undertøy (*1 x trøye)

1 x ull boxer-brief*

1 x vanlig boxer-brief

4 x par tynne ullsokker (*1 x par)

1 x vaskeklut (håndkle)

1 x Stormberg Lia shorts

1 x Mammut Hoody softshell

1 x par gamasjer

1 x regntrekk til sekk

1 x kniv

1 x førstehjelp

1 x sanitær

1 x solbriller

1 x lue

1 x buff/ hals

*Klær jeg hadde på kroppen så de "teller ikke" på sekk-vekta

Tror det var alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kommer med noen innspill til lista de og så kan sikkert andre supplere.

Mat: Her kan du spare ganske mye på å gå over til real turmat, sjokolade og havregryn. Særlig i stedet for lunsjmaten. På en tur som dette kunne du unnet deg litt luksus ved å stoppe innom hyttene, det ville også spart vekt. Går du forbi selvbetjente hytter supplerer du med rett i koopen, pastablandinger og havregryn. Mange kilo spart.

Kamerautstyret ditt er tungt, men godt utstyr veier jo litt. Men om vekt ødelegger turopplevelsen kan du nøye deg med et kompaktkamera, kanskje?

Trenger du både Trangia kjele ig kaffekjele? Jeg klarer meg fint med kaffekjelen.

Sleiv og oppvaskutstyr er unødvendig, vask for hånd i rennende vann. Bruk skjeen til å røre maten. Glass og kopp, du klarer deg med kopp. Du kan vurdere å investere i en vippkopp av plast, koster 20 kr.

Grevling trekk er unødvendig når du har telt. Lakenpose trengs ikke med så varm pose. Puta kan også droppes, bruk fleecegenseren.

Trenger du regnbukse i tillegg til poncho? Buff klarer jeg meg uten om sommeren. Solbriller er kanskje helker ikke nødvendig, samme med shorts. Blir det skikkelig varmt kan du gå i bar overkropp og boxer.

Og forøvrig teller klær på kroppen for turopplevelsen, så hvis du har lette og gode klær, bruk dem når du kan.

Som du skjønner selv vil du kunne spare mange kilo på å kjøpe lettere telt, sovepose og liggeunderlag, men det var ikke tema her.

Jeg føler meg ganske sikker på at du skal klare å klemme vekta godt under 20 kilo i hvert fall, om du velger å følge noen av disse rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lars fikk med seg det meste, i tillegg så kan du jo tenke på hva det var fra lista di du ikke brukte?

Personlig synes jeg dette er en av de beste tingene med å ha en pakkliste, den er ikke bare for pakking før turen, men også for å skrive notater på etter turen. Hva var unødvendig/ubrukt? Hva vil du bytte ut med noe bedre/lettere? Manglet du noe?

Jeg synes også det er kjempefint å se hva individuelle ting veier for da skjønner jeg mer om hvor vekta kommer fra. Det virker kanskje søkt å sammenligne en kniv og en ullgenser, men når du ser nærmere på vekta så begynner man å trekke sånne sammenligninger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt matlass :)

Den gode nyheten er at du kan ta med mer snacks/energi/kos neste gang.

Lurer på om de vonde føttene kan komme av to ting: for mye på ryggen og støvlene. Kjenner ikke Typhoon GTX, men de er visstnok ikke beregnet for de tyngste børene. Kanskje for myke såler i forhold til lasten. Ikke en oppfordring til å skifte støvler, men snarere til å få vekten ned.

Tre små vektbomber:

1 x kniv

1 x førstehjelp

1 x sanitær

Her kan det være ting å hente. Min personlige favoritt (fra egen erfaring) er "1 x kniv" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg hivd ut

1 x Grevling trekk

1 x Mammut Hoody softshell

1 x regntrekk til sekk (ponchoen dekker også sekken)

1 x Helsport silkepose

1 x tresleiv

oppvaskmiddel

1 x lexan glass lite

1 x Phoxx oppblåsbar pute (soveposetrekket med klær i gjør jobben)

1 x Vaun regnbukse

sannsynligvis også 1 x par gamasjer, litt avhengig av bukse/støvler

Jeg ville byttet ut følgende

1 x Mammut Hoody softshell med en slik supertynn, veierikkenoe jakke

1 x 5m tau (type klatre-tau, tynt "selvlysende" fra midt på 90-tallet) med 5 meter snøre (feks persiennesnor)

1 x kopp (stål, doble vegger) med snyltekopp, plastkopp eller titiankopp

Liggeunderlag Exped Synmat 7 Pump DLX: 1,1kg (står vekt 1100g utenpå trekket) med Isbjørn/Bamse underlag (650gram spart..)

Telt Robens Voyager 2EX: 3,9kg (inludert stenger, plugger (uoriginale) og poser og trekk) med noe lettere...

Og husk at badevekta med stor sannsynlighet ikke er rett; jeg synes 26kg høres mye ut for den lista di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kommer med noen innspill til lista de og så kan sikkert andre supplere.

Mat: Her kan du spare ganske mye på å gå over til real turmat, sjokolade og havregryn. Særlig i stedet for lunsjmaten. På en tur som dette kunne du unnet deg litt luksus ved å stoppe innom hyttene, det ville også spart vekt. Går du forbi selvbetjente hytter supplerer du med rett i koopen, pastablandinger og havregryn. Mange kilo spart.

Som nevnt på toppen av tråden

1. hadde jeg planlagt at turen skulel vare en del lenger

2. er jeg ikke så vant med å gå i fjellet og har (hadde) aldri vært på en turistforeningen hytte, så det falt meg ikke inn

Kamerautstyret ditt er tungt, men godt utstyr veier jo litt. Men om vekt ødelegger turopplevelsen kan du nøye deg med et kompaktkamera, kanskje?

Ja, med dagens kompakter får man rimelig bra bilder (selv om de ikke kan måle seg med SLR med bra linse)

Trenger du både Trangia kjele ig kaffekjele? Jeg klarer meg fint med kaffekjelen.

I.o.m at jeg la igjen tallerken hadde jeg kun kjele til å både spise og lage mat i og kaffekjelen til å koke kaffe i. Normalt (når jeg camper på MC turer) har jeg faktisk ikek med kaffekjele, men da heller ikke kokekaffe, men pulver. Det var en del av kosen med skikkelig kaffe.

Sleiv og oppvaskutstyr er unødvendig, vask for hånd i rennende vann. Bruk skjeen til å røre maten. Glass og kopp, du klarer deg med kopp. Du kan vurdere å investere i en vippkopp av plast, koster 20 kr.

Kanksje jeg burde ordlagt meg annerledes. Sleiven er av typen plat stekespade, men i tre. I tillegg har jeg kappet håndtaket så den er bare akkurat lang nok. Den veier 30g. Koppen veier mer enn de plastkoppene jeg har (snyltekopp/ vippekopp og "speiderkopp") , men er også overlegent bedre. Glasset var med kun for whiskyen.

Grevling trekk er unødvendig når du har telt. Lakenpose trengs ikke med så varm pose. Puta kan også droppes, bruk fleecegenseren.

Jeg vet ikke om posen er utslitt eller hva, men den er kald som faen, så både grevling og silke ble brukt andre natta. Alternativene jeg har er Ajungilak Tyin (gigantisk) og Summer extreme. Kunne muligens brukt Summer extreme/grevling/silke. Pute ble kjøpt inn nå fordi jeg var lei av å bruke fleece.

Trenger du regnbukse i tillegg til poncho? Buff klarer jeg meg uten om sommeren. Solbriller er kanskje helker ikke nødvendig, samme med shorts. Blir det skikkelig varmt kan du gå i bar overkropp og boxer.

Poncho ble testet på regntur før denne turen og med sekk blir ikke poncho lang nok bak, den dekker akkurat teltet. Solbriller og buff (brettet fire ganger til pannebånd/ ørevarmer) kom til stor nytte på Galdhøpigg turen. Det var sol og man ble blendet av all snøen, i tillegg snødde og blåste det. På vei nedover byttet jeg ut buff med lue..... shorts var litt optimistisk, jeg gikk mest ut ifra bilder jg hadde sett fra Beseggen av folk som gikk der i flott vær i shorts og regnet naturlig nok med at jeg skulle få samme været, haha.

Og forøvrig teller klær på kroppen for turopplevelsen, så hvis du har lette og gode klær, bruk dem når du kan.

Det gjorde jeg et poeng av.

Som du skjønner selv vil du kunne spare mange kilo på å kjøpe lettere telt, sovepose og liggeunderlag, men det var ikke tema her.

Teltet ble kjøpt inn til denne turen, men jeg trengte også et telt som kunne benyttes på MC turer. Det viktigste for meg når jeg handlet var at det var bra fortelt/ vestibyle hvor man kan lage mat i regn/ oppbevare sekken uten at alt blir klissvått. Jeg har et flott Sea to Summit selvstående avlangt kuppel telt, men her er det latterlig små vestibyler som egentlig bare dekker skoene.

Jeg føler meg ganske sikker på at du skal klare å klemme vekta godt under 20 kilo i hvert fall, om du velger å følge noen av disse rådene.

Takk.

og jeg er selvsagt klar over at en del ting er unødvendig, men man skal sette grensen et sted for nødvendig og kos for opplevelsen. Samtidig er det en knivegg hvor for mye kos påvirker opplevelsen. Kjøp av nytt utstyr er også begrenset av kost da jeg langtifra er rik. I en ideell verden har jeg et telt som tåler alt og samtidig kun veier 250g og er en prototype av et nytt materiale Nasa har bedt meg teste ;-)

Mine kommentarer med rødt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lars fikk med seg det meste, i tillegg så kan du jo tenke på hva det var fra lista di du ikke brukte?

Turen ble for kort til å bruke denne teknikken, men metoden er velkjent og jeg har trimmet ned MC oppakknigen på den måten. Det er helt utrolig hvor mye man tror man har bruk for helt til man har båret det rundt og flyttet på det daglig, men aldri brukt det.

Personlig synes jeg dette er en av de beste tingene med å ha en pakkliste, den er ikke bare for pakking før turen, men også for å skrive notater på etter turen. Hva var unødvendig/ubrukt? Hva vil du bytte ut med noe bedre/lettere? Manglet du noe?

Jeg synes også det er kjempefint å se hva individuelle ting veier for da skjønner jeg mer om hvor vekta kommer fra. Det virker kanskje søkt å sammenligne en kniv og en ullgenser, men når du ser nærmere på vekta så begynner man å trekke sånne sammenligninger. :D

Helt klart. Jeg regner med at jeg vil konsentrere meg om kortere turer den nærmeste tiden (året/ par årene) og evt bytte ut enkelte ting med lettere alternativer.

Mine kommentarer med rødt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt matlass :)

I know. Igjen var dette beregnet for 8 dager + nød

Den gode nyheten er at du kan ta med mer snacks/energi/kos neste gang.

? Der hang jeg ikke med

Lurer på om de vonde føttene kan komme av to ting: for mye på ryggen og støvlene. Kjenner ikke Typhoon GTX, men de er visstnok ikke beregnet for de tyngste børene. Kanskje for myke såler i forhold til lasten. Ikke en oppfordring til å skifte støvler, men snarere til å få vekten ned.

Disse er også nye for turen. Gått med et par turer før turen for å unngå de værste gnagsårene. Jeg merket at de var litt myke på vei ned fra Galdhøpiggen da man ofte tråkker på kanten av steiner og sålen "bretter" seg rundt (den gjør jo ikke det og jeg synes skoene gungerte veldig bra). Det jeg merket meg var at de føltes veldig glatte på både tørre og våte "glatte" stein glater, men etterhvert som de ble litt slitt var det akkurat som om de fikk bedre feste. Jeg gikk kun 3km før jeg snudde med full oppakning så hvis man legger til returen til SPiterstulen og litt vandring fra teltplassen gikk jeg ca 7km med full oppakning. på tirsdag. Jeg er rimelig sikker på at vekta ikke hadde noe særlig innvirkning da jeg gikk med "tom" sekk opp på Galdøpiggen (Sekk 2,8kg, 2,6ltr vann, Kamera 1kg, et par sokker, fleece, litt mat... si totalt snaut 10kg). Men jeg var overasket over at dette betegnes som middels tung tur... jeg skal ikke nærme meg noen "tunge" turer, det er helt klart

Tre små vektbomber:

1 x kniv 180g

1 x førstehjelp 170g

1 x sanitær 450g (tannbørste, 1/2 tube tannkrem (132g), dopapir (145g), mini pakke wet wipes (42g), repsett teltduk og ligge underlag + teiprull (liten svart elektro) (70g) + egenvekt av posen det er pakket i

Her kan det være ting å hente. Min personlige favoritt (fra egen erfaring) er "1 x kniv" :)

Iom at jeg kun hadde med én skje måtte jeg jo ha noe å kappe salami og evt ved med :mrgreen:

Kommentarer i quotet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg hivd ut

1 x Grevling trekk

1 x Mammut Hoody softshell

1 x regntrekk til sekk (ponchoen dekker også sekken) Dette er nok et poeng, men jeg er ikke helt fornøyd med poncho heller da den ikke rekker langt nok ned bak når den skal over sekken og i det hele tatt å få den over sekken mens du har sekken på ryggen er en prøvelse i seg selv. Jeg tror jeg vil se etter et alternativ til poncho faktisk.

1 x Helsport silkepose

1 x tresleiv

oppvaskmiddel

1 x lexan glass lite

1 x Phoxx oppblåsbar pute (soveposetrekket med klær i gjør jobben)

1 x Vaun regnbukse

sannsynligvis også 1 x par gamasjer, litt avhengig av bukse/støvler

Dekket det meste i de tidligere svarene.

Hindsight is twenty/ twenty

Lundhags Treverse har bootloc system (reim som jeg ikke brukte) samt en sånn lissekrok (som jeg brukte) og den holdt stort sett all snø ute. Med tanke på min uerfarenhet trodde jeg det var dypere snø å gå i, men det kan det også være andre steder enn akkurat i det mest brukte tråkket fra Spiterstulen til Galdhøpiggen. Jeg møtte et par som kom fra Leirvassbu til SPiterstulen som så de hadde krysset et langt parti med snø

Jeg ville byttet ut følgende

1 x Mammut Hoody softshell med en slik supertynn, veierikkenoe jakke Hva er det ? Jeg er veldig fornøyd med Mammut jakka så langt. Den er vind og værtett

1 x 5m tau (type klatre-tau, tynt "selvlysende" fra midt på 90-tallet) med 5 meter snøre (feks persiennesnor) Jeg vet ikke helt hva jeg skulle med tauet, så det kunne jeg kanskje bare droppet

1 x kopp (stål, doble vegger) med snyltekopp, plastkopp eller titiankopp Se kommentar over

Liggeunderlag Exped Synmat 7 Pump DLX: 1,1kg (står vekt 1100g utenpå trekket) med Isbjørn/Bamse underlag (650gram spart..) Men det er veldig tynt og min rygg slår seg ofte litt vrang av å ligge for hardt

Telt Robens Voyager 2EX: 3,9kg (inludert stenger, plugger (uoriginale) og poser og trekk) med noe lettere... Se kommentar over

Og husk at badevekta med stor sannsynlighet ikke er rett; jeg synes 26kg høres mye ut for den lista di?

Jeg synes også det, men det var uansett for tungt for mine hofter. Det begynte å verke/ brenne i hoftebøyerne etter maks 1 km så det var helt riktig å snu da jeg gjorde.

Igjen kommnetarer i rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet at du skulle dra frem en halvkilo rambokniv eller noe, men du er smartere enn meg for fire år siden :)

8 dager middag + 8 dager frokost + 1 nød (skjønt frysetørret som nødmat er kanskje ikke det lureste) = 17 pakker frysetørrete middagspakker (for anledningen Fuizion) á 110 gr er 1.87 kg.

Den store fienden når du pakker mat er vann.

Når vekten på normal mat går ned, så kan du ta med mer smakfult, kompakt, høyenergi fór - alias "snop". Foreslår at du går noen helgeturer og ser hvordan kroppen reagerer på det. For min egen del slår det om på timeplanen for mat. Middag og frokost, ja. Men lunsj går ut til fordel for flere småmåltider gjennom dagen.

Tror nok at støvlene er helt fine, men det høres ut som om sålene er for myke i forhold til lasten. Til 26 kg bør du ha såler som i høyden har antydning til bøy, langt fra brette. Gjett hva det var som fikk svi hver gang støvlene nærmet seg en brett?

Ren gjetning ettersom jeg ikke kjenner støvlene, men kom ned til ca 15 kg og verden underveis blir litt mer koselig.

Et lite filosofisk innspill her.

Lasten og svarene dine kan tyde på at du legger stor vekt på leiropplevelsen? Da kan det være en tanke å bite i seg den tunge sekken, gå slik at du kan slå leir noen dager og gå dagsturer derfra.

DNT-rutene er lagt opp med hytte i hver ende og turopplevelsen i midten. Da kan man gå langt med lite på ryggen. Noe som passer for de av oss som ser på gåingen som et mål i seg selv. Jeg tror mange av svarene du får vil være farget av vandrere og lettpakkere - i alle fall er mine svar det.

Om målet er å gå langt, så må sekken ned i vekt eller du må kraftig opp i form og ha andre støvler. Å gå med tung sekk over langt tid er en sterkt undervurdert idrettsgren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det Grimmer skriver her. Du må jo kjenne selv på komfortgrensene dine og hva du trives med. For min del veier trivselen med lett sekk opp for eventuelle småting i leir.

Har aldri angret på det, men derimot flere ganger angret på at sekken har vært for tung. Men hadde jeg for eksempel skulle slått leir noen dager, ville sekken vært tyngre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet at du skulle dra frem en halvkilo rambokniv eller noe, men du er smartere enn meg for fire år siden :)

8 dager middag + 8 dager frokost + 1 nød (skjønt frysetørret som nødmat er kanskje ikke det lureste) = 17 pakker frysetørrete middagspakker (for anledningen Fuizion) á 110 gr er 1.87 kg.

Den store fienden når du pakker mat er vann.

Når vekten på normal mat går ned, så kan du ta med mer smakfult, kompakt, høyenergi fór - alias "snop". Foreslår at du går noen helgeturer og ser hvordan kroppen reagerer på det. For min egen del slår det om på timeplanen for mat. Middag og frokost, ja. Men lunsj går ut til fordel for flere småmåltider gjennom dagen.

Tror nok at støvlene er helt fine, men det høres ut som om sålene er for myke i forhold til lasten. Til 26 kg bør du ha såler som i høyden har antydning til bøy, langt fra brette. Gjett hva det var som fikk svi hver gang støvlene nærmet seg en brett?

Ren gjetning ettersom jeg ikke kjenner støvlene, men kom ned til ca 15 kg og verden underveis blir litt mer koselig.

Et lite filosofisk innspill her.

Lasten og svarene dine kan tyde på at du legger stor vekt på leiropplevelsen? Da kan det være en tanke å bite i seg den tunge sekken, gå slik at du kan slå leir noen dager og gå dagsturer derfra.

DNT-rutene er lagt opp med hytte i hver ende og turopplevelsen i midten. Da kan man gå langt med lite på ryggen. Noe som passer for de av oss som ser på gåingen som et mål i seg selv. Jeg tror mange av svarene du får vil være farget av vandrere og lettpakkere - i alle fall er mine svar det.

Om målet er å gå langt, så må sekken ned i vekt eller du må kraftig opp i form og ha andre støvler. Å gå med tung sekk over langt tid er en sterkt undervurdert idrettsgren.

Slutter meg til det Grimmer skriver her. Du må jo kjenne selv på komfortgrensene dine og hva du trives med. For min del veier trivselen med lett sekk opp for eventuelle småting i leir.

Har aldri angret på det, men derimot flere ganger angret på at sekken har vært for tung. Men hadde jeg for eksempel skulle slått leir noen dager, ville sekken vært tyngre ja.

Nei, rambokniven lå igjen hjemme sammen med sirkelsaga og skjøteledningen, hehe.

Hovedproblemet mitt, som faktisk stoppet turen, var nok at jeg ikke er vant til å gå med sekk. Jeg er i rimelig god fysisk form etter bl.a. mye sykling og spinning, men det er andre muskler og ikke minst ledd som belastes. Legg til litt dårlige gener og historikk med vonde ledd og rygg så tror jeg det var den største feilen jeg gjorde.

Når det gjelder maten har jeg bare testet Aventure food middag én gang, samt protein sjokolade av noe amerikansk merke. Nå leser jeg rundt på forumet at Real og andre er betraktelig bedre enn Adventure food, men prisen på disse kombinert med smaksopplevelse fra tidligere fristet ikke til gjentakelse. Jeg har testet et par av mine ferdigpakkede middager (én på turen og én etter hjemkomst) og jeg kunne nok ha delt en Toro pose i 3 samt kjørt 3/4 eller 1/2 mengde ris/ pasta og alikevel ha hatt med rikelig mat, men mye mindre total mengde uten å dø av det. Det fine med alle Toro middagen jeg har liggende nå er jo at de fortsatt kan brukes som middag så får jeg heller bite i eplet og invistere i noen pakker Rea og se om det er noe for meg.

Leiropplevelsen er egentlig ikke avgjørende, men jeg er nok merket av å ha turet med (offroad) motorsykkel hvor vekt ikke er avgjørende, kun volum.

Jeg har ikke giddet å veid de enda, men det er mulig det hadde vært lurere å ta med Optimus Nova brenneren istedetfor Coleman 442. Coleman'en er bedre på alle måter, men kansje tyngre.

"Å gå med tung sekk over langt tid" burde vel strengt talt vært OL gren.... spesiellt når man ser hvor mye annet rart de har med. Hadde nok vanket noen norske medaljer der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bensin regner dere med går med til 1 ukes tur ?

I.o.m at jeg har turet på sykkel har det aldri vært noe tema å gå tom for den fylles bare opp igjen fra sykkelen når det trengs. På denne turen hadde jeg med full tank på Coleman'en + 0,6ltr fuel flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dårlig form ++, høy last og myke såler forklarer bråstoppen.

Kanskje like greit. Om formen hadde vært god, så ville det bare betydd at du kom noen mil avgårde før problemene meldte seg. Det kunne ha blitt en mye lengre og vondere vei tilbake.

Synes forresten at middagsløsningen din ser ganske god ut, men mengden er nok noe å tenke på. Heller du ut innholdet i en pose frysetørret, så ser det ganske puslete ut, men det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke hvor mye du beveger deg i løpet av en uke, men;

et godt tips for å trene "sekkemusklene" er å konsekvent gå med sekk til hverdags.

Jeg har så og si alltid sekk på meg, med en 7-10 kg i, og jeg går en del i stedet for å benytte kollektivt eller kjøre bil.

Fimax og jeg har diskutert det for flere år siden og vi har samme innstilling til dette, den daglige vekten samt treningen gjør underverker i så måte.

På mange av mine turer har vekten på sekken ligget på +/- 25 kg. og det jeg merker som konsekvens er lavere gangfart men ikke ubehag/smerter.

Du bør også ta en vurdering av skoene dine, med vekten du hadde har såle og stabilitet mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.