Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten rundtur Jotunheimen nord/øst beg. august


7homas

Anbefalte innlegg

Annonse

OK, dårlig form ++, høy last og myke såler forklarer bråstoppen.

Kanskje like greit. Om formen hadde vært god, så ville det bare betydd at du kom noen mil avgårde før problemene meldte seg. Det kunne ha blitt en mye lengre og vondere vei tilbake.

Synes forresten at middagsløsningen din ser ganske god ut, men mengden er nok noe å tenke på. Heller du ut innholdet i en pose frysetørret, så ser det ganske puslete ut, men det holder.

Det var jo nettopp derfor jeg snudde når jeg gjorde

Nå vet ikke hvor mye du beveger deg i løpet av en uke, men;

et godt tips for å trene "sekkemusklene" er å konsekvent gå med sekk til hverdags.

Jeg har så og si alltid sekk på meg, med en 7-10 kg i, og jeg går en del i stedet for å benytte kollektivt eller kjøre bil.

Fimax og jeg har diskutert det for flere år siden og vi har samme innstilling til dette, den daglige vekten samt treningen gjør underverker i så måte.

På mange av mine turer har vekten på sekken ligget på +/- 25 kg. og det jeg merker som konsekvens er lavere gangfart men ikke ubehag/smerter.

Du bør også ta en vurdering av skoene dine, med vekten du hadde har såle og stabilitet mye å si.

Jeg trener sykkel/ spinning eller langrenn ca annenhver dag. Har forsøkt jogging, men dobbel prolaps i korsryggen og isjas er ikke spesiellt glad i den formen mosjon.

Begynte å trene regelmessig 17/4-2011 og hadde 110 treningsdager ut året 2011 og totalt tråsyklet jeg 2500km. I år var jeg med på Raumerrittet og etter dette gikk lufta litt ut av treningsballongen, så jeg gikk ned ca 30% på treningsmengden i juli. Som antydet tidligere var det hoftebøyerne (utsiden av toppen låret/ overgang hoft) som merket det, ikke føtter, bein, rygg eller skuldre. Føttene var litt slitne etter klatrturen til Galdhøpiggen dagen etterpå. Gik da med segg på snaut 10 ved avgang (inkl. 2,6ltr vann) og noen kg mindre etter turen da litt lunsj og vann var fortært.

Å traske rundt med 7-10 i sekk til enhver tid er nok for litt spesielt interesserte, men jeg erkjenner villig vekk at jeg undervurderte effekten av sekk på ryggen.

Toroposene er vel fire porsjoner, 1 pose delt i tre+ris/pasta burde vel være en grei porsjon til turbruk? Ideen var knallgod den-tror jeg prøver den på reinsjakta.

Normalt holder en Toro pose med en pakke kjøttdeig til 2 middager for meg. Kanskje 3 hvis jeg koker ris ved siden av.

Måten jeg gjorde dette på var å helle ut posen i en bolle og dele innholdet likt i 2 x 2ltr frysepose. Deretter tilsetter jeg 3/4 kaffekrus ris/ pasta og 2-3 skjeer Viking tørrmelk om det skal være melk/fløte/ creme fraiche i. På hver pose lagde jeg en liten etikett som beskrev innhold og hvor mye vann som skulle tilsettes, f eks "Jeger, ris, 0,7ltr". Vannmengden er enkelt regnet ut ved å ta den mengden som står på Toro posen (halvparten for gryta og halvparten for den tilsatte risen/ pastaen + evt mengden vann som skal tilsettes per skje tørrmelk ihht Viking pakka. Det jeg merket var at jeg nok kunne trukket fra 1dl vann da jeg mått koke bort en del vann for å unngå å få suppe istedetfor gryte. Og som nevnt tidligere i tråden kuttet ned på ris/ pasta til 1/2 kopp.

Kjøttet klarer man seg fint uten i en uke, selv om mye av smaken kommer herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Gik da med segg på snaut 10 ved avgang (inkl. 2,6ltr vann) og noen kg mindre etter turen da litt lunsj og vann var fortært.

...

Kjøttet klarer man seg fint uten i en uke, selv om mye av smaken kommer herfra.

Bære på 2,6 liter vann..? Denne våte sommeren? Til den turen opp på piggen ville jeg ikke hatt mer enn en liter, max. Særlig hvis du også bar på brenner. Da er det jo bare å smelte snø hvis det kniper.

For å kompensere for tapt kjøttsmak (pluss energi) er det fint å slenge i en buljongterning. De har også en del salt, noe som gjør at vann lettere bindes i kroppen, og man trenger å drikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bære på 2,6 liter vann..? Denne våte sommeren? Til den turen opp på piggen ville jeg ikke hatt mer enn en liter, max. Særlig hvis du også bar på brenner. Da er det jo bare å smelte snø hvis det kniper.

For å kompensere for tapt kjøttsmak (pluss energi) er det fint å slenge i en buljongterning. De har også en del salt, noe som gjør at vann lettere bindes i kroppen, og man trenger å drikke mindre.

Haha, nei jeg la igjen det meste i teltet, men visste ikke hvordan vannforekomsten var oppover, derfor tok jeg med vann. Det gikk å få tak i friskt vann omtrent halveis fra Spiterstulen så jeg kunne fylt der, men det er lett å si etter at en har kommet tilbake. Neste gang. Snøen oppver derfra ville jeg ikke ha puttet i munnen da den stort sett var rød av alger med unntak av nysnøen de aller siste metrene mot toppen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei jeg la igjen det meste i teltet, men visste ikke hvordan vannforekomsten var oppover, derfor tok jeg med vann. Det gikk å få tak i friskt vann omtrent halveis fra Spiterstulen så jeg kunne fylt der, men det er lett å si etter at en har kommet tilbake. Neste gang. Snøen oppver derfra ville jeg ikke ha puttet i munnen da den stort sett var rød av alger med unntak av nysnøen de aller siste metrene mot toppen.

Det er bare å grave gjennom det øverste laget med rødt. Hvit og fin snø under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje som å banne i kirken, men hva med å overnatte på hyttene? Det koster jo en god del mer og man blir mye mindre fleksibel, men da klarer du deg fint med 6-12kg sekk, noe som ikke er spesielt merkbart. Da kan man nyte turen i mye større grad. Det er vel kun et fåtall DNT-hytter som faktisk er stappfulle til tider (typisk i Rondane/Jotunheimen), mens i resten av landet så er det såvidt folk. Jeg har vært på endel selvbetjente hytter og der har man ofte hele hytta for seg selv. (Selvbetjent = det er mat på hytta, Ubetjent = du må ha med mat selv).

Har vært tre turer til Galdhøpiggen når jeg var 8, 12 og 14. Husker det var litt slit opp mot toppen, men lett ned igjen. Nå, med en god del flere kg å dra på tipper jeg at jeg hadde syntes turen var bra slitsom. Det er vel beregnet 4 timer opp og 2 timer ned i gangtid fra Spiterstulen. Husker jeg gikk på ca akkurat de tidene når jeg var 8 (ja, jeg tok tiden på alt, 4:15:xx på vei opp, 2:00:15 på vei ned). Nå hadde jeg sikkert brukt en time eller to ekstra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å grave gjennom det øverste laget med rødt. Hvit og fin snø under...

Ok, hadde som sagt ikke med kokeapparat opp så det er ikke noe poeng egentlig.

Dette er kanskje som å banne i kirken, men hva med å overnatte på hyttene? Det koster jo en god del mer og man blir mye mindre fleksibel, men da klarer du deg fint med 6-12kg sekk, noe som ikke er spesielt merkbart. Da kan man nyte turen i mye større grad. Det er vel kun et fåtall DNT-hytter som faktisk er stappfulle til tider (typisk i Rondane/Jotunheimen), mens i resten av landet så er det såvidt folk. Jeg har vært på endel selvbetjente hytter og der har man ofte hele hytta for seg selv. (Selvbetjent = det er mat på hytta, Ubetjent = du må ha med mat selv).

Har vært tre turer til Galdhøpiggen når jeg var 8, 12 og 14. Husker det var litt slit opp mot toppen, men lett ned igjen. Nå, med en god del flere kg å dra på tipper jeg at jeg hadde syntes turen var bra slitsom. Det er vel beregnet 4 timer opp og 2 timer ned i gangtid fra Spiterstulen. Husker jeg gikk på ca akkurat de tidene når jeg var 8 (ja, jeg tok tiden på alt, 4:15:xx på vei opp, 2:00:15 på vei ned). Nå hadde jeg sikkert brukt en time eller to ekstra. :D

Neida, ikke i det hele tatt. Kommer helt klart til å vurdere hytter i framtiden.

Hadde en drøm basert på gamle minner om turer og telt som jeg ønsket å gjenskape, men undervurderte nok noen viktige elementer i planleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.