Gå til innhold
  • Bli medlem

Australia på motorsykkel 2005/06


7homas

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å legge inn litt dyrebilder i tråden dagens bilde, men fant fort ut at jeg ikke klarte å styre meg og at det derfor passer bedre med en egen tråd selv om den ikke er så norsk-fjell-relatert, men det er kanskje noe som har lyst til å reise til Australia og får litt inspirasjon eller noen andre som har vært der og liker å mimre litt. Dessuten er det vel litt spennende med ting du ikke ser her hjemme hver dag ?

Jeg reiste rundt hele kontinentet på motorsykkel i 2005/06. 8 måneder (14/7-05 til 1/3-06) 26.000km.

Bodde i telt det aller meste av tiden. Brukte faktisk opp et nytt telt på de første måneden fra ankomst til nyttår. Sol fra skyfri himmel 99% av tiden dreper teltduker (og alt annet stoff) og sand/ støv tar efektivt livet av bl a glidelåser. Da vi kom tilbake til Melbourne hvor vi hadde "base" var begge inngangene reparert (sydd igjen) med nål og tanntråd og det var hull i taket som var reparert med Biltema duct tape/ gaffa tape

Dette er meg. Selvportrett.

Ved "Balconies" i Grampians national park, VIC (Hele Grampians ble herjet av voldsomme skogbranner ca 1 måned etter vi var der)

Avataren min er fra samme sted og er grunnen til at det heter "Balconies"

Gravelseekers362.jpg

Kartet med ruta tegnet inn med grønn highlight penn. Reiste mot klokka.

(Melbourne-Brisbane-Cairns-Darwin-Broome-Perth-Adelaide-Melbourne-Canberra-Sydney-Dargo-Melbourne)

DSC_0001crop.jpg

Alle bildene mine er tatt med det samme gamle Fuji kompakt kamerat som de andre bildene jeg lagt ut fra Australia i dagens bilde tråden.

Så vi kan jo begynne med dyr og om det er interess kan jeg spe på med natur, arkitektur, solnedganger osv

Dette var på en flott grusvei langs Snowy River i Victoria alpene i VIC, Australia og jeg kom rundt en sving i fint driv (70-80km/t). Rett foran meg sto en Emu mamma med sine 10-12 barn. De fylte hele veien så det var bare å prøve å få stoppet 200kg motorsykkel med fullt campingutstyr og få opp kameraet. Mora tenkte mest på seg sjøl og spratt opp grøftekanten med barna på slep. De kastet opp en del støv så de bakerste så nok ikke helt hvor veien sluttet og grøfta begynte (det er brattere rett til høyre for bildekanten) så de tok sats på feil sted og lignet litt på fulle-menn-med-henda-i-lomma-på-vei-hjem-fra-byen-på-glattisen. Fordi de tryna og sklei ned igjen på veien rakk jeg å få knipset dette bildet av dem. Disse tre barna er ca 1m høye, mora var ca 2m.

Gravelseekers388.jpg

Det er kjøtt på de lårene der.... locust (gresshoppe) lengde ca 7-8cm. Det var et område vi kjørte i et par dager hvor disse svermet.... lit hyggelig å tørke gult gørr av absolutt alt mulig, klær, hjelm, motorsykkel, bagasje...

Gravelseekers375.jpg

Pinnedyr, lengde ca 20cm

Gravelseekers365.jpg

Golden orb spider, lengde ca 12cm

Gravelseekers348.jpg

En skink (type firfisle)

Gravelseekers315.jpg

Stubby tailed lizard

Gravelseekers292.jpg

Også så sinna a gitt

Gravelseekers293.jpg

Skorpion under Yngves telt (MSR - det var bare han som hadde skorpioner under teltet så om du ikke liker dem bør du kjøpe Hilleberg, Black Wolf eller Sea To Summit telt da disse ikke hadde det samme skorpion problemet :mrgreen: ) Den er ikke så stor da når du sammenligner med sandkornene, hehe.

Gravelseekers269.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er visst begrensing på antall bilder i en post så det blir delt opp litt nedover her

I 2005/06, da jeg var der, hadde det vært tørke i 6 år derfor så vi veldig lite slanger (som lever av dyr som lever av innsekter som krever vann)

Gravelseekers262.jpg

Tawny Frogmouth

Gravelseekers193.jpg

Ta-ta lizard (fordi den "vinker" med det ene benet til andre lizards)

Gravelseekers195.jpg

Australske bush bee's (innfødte bier). På størrelse med fluer og veldig hypp på alt som er fuktig. En svett nordmann med motorproblemer fits the bill. De har "mothaker" på bena så det var omtrent umulig å børste dem vekk og de var ikke så villige til å lette på egenhånd heller. De stikker heldigvis ikke (med brodd som europeiske bier, no pun intended).

Gravelseekers190.jpg

Gravelseekers191.jpg

Krokodille. Ferskvann, 2m lang. Forholdsvis ufarlig med mindre du tråkker på en eller svømmer/ bader inn på en hanne's territorium

Gravelseekers188.jpg

En frosk. På et nett. Bak hønsenetting. Ved bordet hvor vi drakk litt, løy litt og generelt festet med tyske, irske, brasilianske, koreanske, japanske og franske (og sikkert noen fler) backpackere.

Gravelseekers172.jpg

Antar en flue av noe slag

Gravelseekers132.jpg

Edderkopp ca 3 cm

Gravelseekers123.jpg

Satt 7-8 av disse i et tre ove teltet mitt inne på en campingplass, Så dem ellers "hele tiden" og "overalt". Kan ha vært ca 75cm vingespenn.

Gravelseekers95.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.