Gå til innhold
  • Bli medlem

2 dager på hardangervidda med barna


Docker

Anbefalte innlegg

Med et værvarsel som ikke var for stygt sett med vestlandske øyner bestemte vi oss på tirsdag for å ta en tur på vidda med de to eldste barna. Siden barna har liten erfaring med å gå med sekk falt valget på Inste Olavsbuvatn, som ligger knappe 2 km fra Rv 7 like ved Halne.

Konemor kjørte oss opp tirsdags ettermiddag, og vi stoppet på Dyranut Fjellstove for middag. Etter min mening en av de bedre stedene å kjøpe mat. Rundt klokka 19 ankom vi Halne og trasket innover mot vannet. Turen gikk helt greit med noen pauser på veien og en million spørsmål om alt fra hvorfor det var snø på sommeren til hvorfor det var vått i myrer. Vi kom inn til vatnet omtrent en time senere og gikk litt rundt for å finne en fin plass til teltet. Den beste plassen var opptatt av en stor familie med Lavvo, hunder og kano, men i fant et greit sted på en voll lengre borte.

post-900-0-49498000-1343340706_thumb.jpg

Framme ved leirplassen

Mens jeg prøvde å huske gamle kunster med å sette opp telt begynte barna å utforske litt, Etter omlag 20 minutter stod det gode særdeles gamle Børgefjell t3 teltet støtt og godt og etter en hurtig utpakking av sekk kom vår nyinnkjøpte venn Optimus Nova+ i gang og varmet godt. Det var nemlig langt fra varmt ute med rundt 6 grader og en god vind rett fra Hardangerjøkulen. Men med litt tomatsuppe og litt sjokolade ble barna fonøyde og hoppet frivillig ned i soveposene for å si natta. Rundt 2 minutter senere sov de og jeg kunne bruke litt tid på nyte solnedgangen før jeg la meg.

post-900-0-96558900-1343341251_thumb.jpg

Solnedgang gav et fint skue i omlag en halvtime.

Ut over natta blåste det en del og noen regnbyer kom og gikk. Det bråket godt i teltet, men ungene sov. Litt værre var det for meg som ble liggende og høre på været til kl 4 før jeg ble overmannet av søvnen.

Dagen etter våknet guttungen rundt kl 9 og vi andre ble kommandert opp. Været var ikke noe særlig, fortsatt mye vind og litt regn, og ikke minst kaldt.

post-900-0-21961100-1343341564_thumb.jpg

Grått og trist vær

Vi brukte derfor god tid på frukosten. Og med mindre gode minner fra teltdager i min barndom hadde jeg før turen vært på Elkjop og svidd av noen kroner på en en Samsung Tab. Noen vil vel si det er "feil" å ta med slikt på telttur, men vi fikk i hvert fall noen koselige timer i teltet med tegnefilmer før vi kledde på oss for å gå ut på dagens eventyr. Barna hadde ikke lyst å fiske, men etter litt om og men så de noen sauer oppi lia som de ville opp og se på. Så vi trasket oppover. Halvveis fant barna derimot en stor stein og sauene ble glemt. Steinen ble på en annen side et lekeapparat i to timer, før vi satte kursen mot teltet og litt mat i magen.

post-900-0-33491700-1343343680_thumb.jpg

Friluftsliv anno 2012

post-900-0-16972300-1343342792_thumb.jpg

Naturens lekeapparat

Siden det var ungenes første tur hadde de fått velge all maten på turen så til lunch ble det nudler med baconbiter. Sunt eller ikke så var mitt mål med turen att de skull ha en god opplevelse så de fikk mye valgfrihet og enkle regler. Etter lunch bestemte de seg for å se en film., mens pappa slappet av. Etter att filmen var ferdig ville de ut igjen, og jentungen ville fiske. Hun har knapt fisket før, så hun fikk en stang med dupp og agn. De første kastene gikk litt i alle rettninger, men etter 1 times tid fik hun til greie kast, uten att det ble så mye fisk. Vannet var iskaldt og de få nappene vi fikk var slappe.

post-900-0-03385600-1343348467_thumb.jpg

Kjempemoro syntes hun selv om fisken ikke ville bite på

post-900-0-22380500-1343350562_thumb.jpg

Denne bekken holdt guttungen i aktivitet i maaaaaaannnnge timer

Etter en stund med fisking gikk hun litt lei og begynte å hjelpe broren med å demme opp en bekk, før de begge ble både kale og slitne. været ble bedre ut over dagen men frisk fjelluft og mye aktivitet gjør sitt. Så vi gikk inn og lagde middag. Etter middag og litt sjokolde i teltet ba begge to om å få legge seg å sove, og 2 sekunder senere sov de. Da benyttet jeg anledningen til å snike meg ut en tur for å gjemme skatter.

Dagen etter våknet jeg tidlig, og lenge før jeg åpnet øynene viste jeg att været var blitt fint. Hintet kom i form av att jg badet i svette i posen, halsen var tørr og lufta svei når jeg pustet den inn slik bare et solvarmt telt kan få til. Jeg vekket ungene som umiddelbart løp ut i frisk luft de og. Siden teltet var ubrukelig i sola og vi skule møte skyssen vår kl 15 paket vi ned teltet før vi lagde frokost. Panebrød med smør og noe søtt og klissete på toppen.

post-900-0-54642900-1343349246_thumb.jpg

Frokost i det fri med leiren ltt strødd utover.

Etter frokost fikk ungene Gpsen og beskjed om å dra på skattejakt. Kvelden før hadde jeg gjemt en del ting rundt om og lagret hver enkel som et punkt i en rute. Guttungen vet noenlunde hvordan det fungerer og den neste timen løp de rundt og stllheten ble kun avbrutt av enkelte gledeshyl når de fant skattene. I mellomtida fikk jeg pakket og styrt på og når de kom tilbake var alt klart for en liten fisketur fø vii gikk mot bilen.

Vel framme ved bilen viste det seg att mor hadde tenkt å overraske oss der vi teltet med det resultat att vi gik forbi hverandre uten å se hverandre. Så de var ved teltplassen vår når vi var ved bilen. Dermed måtte vi vente på de en stund før vi satte kursen heimover. Regner med att turen var fin for de fo begge to vil på tur igjen snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fin tur rapport "Docker" ser ut som dere har kost dere enda være ikke var helt med dere får og si det pent :)

jeg er 100% enig med deg vedrørende tur og tilrette leging,når jeg er på tur med junior på 3 år så er det og med en tablet (med filmer på) og snop og han kan selv velge hva han vil ha med seg (innen får rimlighetes grenser) har vært på flere turer igjenom vinteren og sommeren,og det har vært en success siden han var 1 år, hvis turen blir en dårlig opplevelse over gjentatte ganger så tror jeg ikke det er noe spesielt lurt,da blir det hverfall ikke noe mere lyst til og reise på tur :)

Håper du legger ut flere tur rapporter etterhvert,veldig moro og lese andre sine turopplevelser både store og små,motiviverende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at barna dine har hatt en aldeles strålende opplevelse, og det virker jo som far selv har hatt noen fine dager med avkommet. Synd at du og mor klarte å gå forbi hverandre da hun skulle overraske dere.

Det å legge opp turen på barnas premisser, bl.a med valg av mat og aktiviteter samt å ta med tab., er absolutt lurt. :)

Takker for turrapporten, Docker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport. Gull verdt å la ungene få gode turopplevelser. Det er ganske utrolig hvor mye barna faktisk greier, men som det sies over- på barnas premisser. Det ser det ut til at du har fått til. Koselig lesning med tilhørende bilder.

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger :)

Skal ikke se bort fra att det blir flere turer og rapporter på oss. Ungene har mast hver dag om ny tur og jeg hadde en kjempeopplevelse med de. Godt å se att det som gav meg mine beste minner i barndommen fortsatt slår ann.

Skattejakten med GPSen var nok høydepunktet for de. Så lærte de litt og mens de holdt på, de er 4 (snart 5 ) og 7 år så alt som er nytt lærer de i et tempo som forundrer meg like mye hver gang.

Børgefjell t3 er fortsatt et godt telt det, og en av få ting som ikke har blitt byttet ut gjennom årene. Tror nok det skal få gjøre tjeneste noen år til og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Herlig rapport! En tablet er ikke feil hvis det får unga med ut neste gang :) Og man må nok bare innse at ting har forandret seg endel de siste 20 åra med tanke på barns vaner med tv, spill osv selv om det ikke er hva man ønsker nødvendigvis :)

 

Satte pris på denne rapporten, og gjør at jeg gleder meg til å ta med småtrolla mine på tur til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.