Gå til innhold
  • Bli medlem

All around ski


Julien K

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har lest innleggene her i noen måneder og nå har noen spørsmål å stille. Jeg skal snart reise til Bø i Telemark for å gå på skole for friluftsliv, og må kjøpe skiutstyr.

Dette her er deres anbefaling for ski:

Fjellski med stålkanter, moderat spenn, noe innsving (for eksempel Åsnes

Nansen) og med solid rottefelle- eller kabelbinding. Staver med stor trinse, gjerne

kompresjonsstaver. Vi anbefaler dessuten lærstøvler fremfor plaststøvler.

Jeg har ikke gått på ski så mye, men jeg har lest nok om det til å få en basiskunnskap.

Spørsmål... er Nansen ikke for smal til forhold som dyp og løs snø? Jeg kan tenke meg at lærerne ved skolen har mer enn nok erfaring og kan godt anbefale utstyr, men jeg forstår ikke hvorfor så smale ski anbefales.

Er det noen andre ski dere kunne anbefale... og hvorfor? Jeg vil gjerne kjøpe ski her i USA FØR jeg drar så lenge de er av samme kvalitet (tror ikke at Åsnes finnes i usa). Jeg tror at de er mye billigere her enn i Norge.

Rottefelle eller kabelbinding?

Og lær eller plast? Vil man ikke ha mer kontroll når man går nedover?

Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ski på tilbud her hjemme så slipper du å stresse med frakt osv. :-) Du slipper ihvertfall 20% av prisen ift. moms hvis du lurer skiene inn i landet bakveien, men da fordrer det selvfølgelig at du finnet ett godt tilbud i USA. Det er vanlig å finne ski på 50% kampanjer. Jeg har selv funnet Åsnes på 75% rabatt. Slike tilbud fordrer likevel at man er tålmodig og har en stor dose flaks. Trenger man utstyret allerede neste uke så er sjansene små for å få en fin pris...

Fischer selges vel kanskje der borte? Sjekk ut E109. Brede allroundere som er fine utenfor løypene, men ikke like fine å gå i trikkespor med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøp ski på tilbud her hjemme så slipper du å stresse med frakt osv. :smile: Du slipper ihvertfall 20% av prisen ift. moms hvis du lurer skiene inn i landet bakveien, men da fordrer det selvfølgelig at du finnet ett godt tilbud i USA. Det er vanlig å finne ski på 50% kampanjer. Jeg har selv funnet Åsnes på 75% rabatt. Slike tilbud fordrer likevel at man er tålmodig og har en stor dose flaks. Trenger man utstyret allerede neste uke så er sjansene små for å få en fin pris...

Fischer selges vel kanskje der borte? Sjekk ut E109. Brede allroundere som er fine utenfor løypene, men ikke like fine å gå i trikkespor med.

Kjøp ski på tilbud her hjemme så slipper du å stresse med frakt osv. :smile: Du slipper ihvertfall 20% av prisen ift. moms hvis du lurer skiene inn i landet bakveien, men da fordrer det selvfølgelig at du finnet ett godt tilbud i USA. Det er vanlig å finne ski på 50% kampanjer. Jeg har selv funnet Åsnes på 75% rabatt. Slike tilbud fordrer likevel at man er tålmodig og har en stor dose flaks. Trenger man utstyret allerede neste uke så er sjansene små for å få en fin pris...

Fischer selges vel kanskje der borte? Sjekk ut E109. Brede allroundere som er fine utenfor løypene, men ikke like fine å gå i trikkespor med.

Selv har jeg Fisher E 109. De er lette fine utenfor løypene, fine toppturski hvis du ikke skal ta de aller heftigste nedkjøringene, men som sagt over de er for breie for oppkjørte løyper. Derfor har jeg flere par ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nansen er så absolutt ikke en smal ski. Smal i forhold til pudderski osv som kun er designet for nedturen ja..men ikke til fjellski å være. Ettersom linjen heter friluftsliv vil jeg tro de anbefaler breie fjellski som nansen fordi de gir god flyt i nysnø samtidig som de har veldig gode gåegenskaper, smørelomme osv..med andre ord en type ski som funker til å gå langt på alt av føre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.