Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur i østmarka?


msfoster

Anbefalte innlegg

God kveld, godtfolk.

Tenkte jeg skulle prøve meg på en liten fisketur i østmarka lørdag-mandag denne helgen.

Er det noen her som er godt kjent, og som har noen tips til vann og hva jeg kan vente av fisk?

Er det mye folk i marka generelt? Hvor går jeg om jeg ikke vil treffe på noen hver halvtime?

Det hadde vært ypperlig med utgangspunkt fra Losby Gods, men er ikke noe krav. Kjører bil, så det meste er innen rekkevidde.

Har tittet en del på ut.no, men der nevnes kun fiskevann langt fra hverandre.

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OFA er stedet å fiske etter tips -> www.ofa.no

Der har du tips, forum, fangstrapporter og kart over bestander i marka.

Åpenbart har du jo start i Mønevann, Fløyta og Geitsjøen.

Men du har røvere som Endtjerna, Morterudvann, Huketjerna, Sætertjerna osv. Vanskelig å gå 'feil'.

Det kommer bare ann på hva du skal få på kroken, om du har kano etc.

Generelt er mitt syn at så lenge du holder deg unna E6en(e) i marka(Østmarka), så slipper man som regel unna folk.

Med E6en, så mener jeg hovedfartsårene inn til hytter/stuer, mellom disse eller til populære utfartssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Jeg ser gjerne ørret, abbor, harr og røye på kroken. Fisker med haspelutstyr fra land.

Hvilke arter huser de forskjellige vannene?

Morterudvann er jo litt utenfor "E6" ser det ut for. Hva får jeg av fisk her?

Igjen, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette svaret kommer litt for sent og at du allerede har dratt, men mitt tips til turer i Østmarka er å oppsøke Østmarka Naturreservat som ligger innenfor Røyrivann. Her inne treffer du sjeldnere folk og området er litt penere og mer spesielt enn resten av marka, mener jeg. Det er dessuten masse flotte vann her!

Om du padler kano så er jo ruta lagt, da følger du "motorveien" til innerst i Røyrivann og deretter Nordre Krokvann, Tappenbergvann, Midtre Krokvann og Søndre Krokvann.

Om du går til fots eller sykkel så er det enklest å følge veien fra Losby inn til Røyrivannskoia, deretter kan du gå litt andre veier og oppsøke masse forskjellige vann.

Et annet tips kan jo være å kjøpe OFA Fiskekartbok, da får du en fin oversikt over alle vannene i Østmarka og Nordmarka.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.