Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisere multifuel til å bli veldig lett?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Har tenkt tanken å kjøpe en gassbrenner, type Optimus Crux Lite, for å få ned vekt. Men prisen på gass er jo ekstremt mye dyrere hvis jeg skal kjøpe 100g bokser(til korte turer)... Fyrer med tennvæske på min optimus nova, det fungerer bra, literprisen blir da rundt 20kr og jeg har hele tiden full kontroll med forbruk og hvor mye jeg har igjen. En liter gass i 100g bokser tilsvarer 500kr.

Tenker da om det er mulig å skrelle ned på vekta novaen, og finne en mindre pumpe? Kom nylig over en 0,3 liters brenselflaske fra Primus, finnes det pumper som passer i den? Det er jo mye stål i brenneren, vanskelig å gjøre så mye med det.

Er det mulig å enkelt konstruere en brenner som går på flytende drivstoff? Og som yter et par tusen watt..

Vekta bør være lavest mulig men skjønner jo at det blir vanskelig å komme ned på nivået til de letteste gassbrennerne.

Kom gjerne med egne erfaringer.,.

Blir det riktig å veie gassboksen for å kontrollere mengden gass, eller spiller temperatur eller andre faktorer inn? Er jo litt kjipt å dra på tur med to bokser hvis man ikke trenger det, da forsvinner jo hele vitsen med å kjøpe lett brenner.

Hvor lenge varer en 100g beholder på full guffe? Er det full trykk helt til slutt, eller blir flammen mindre og mindre lenge før boksen er tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta prinsippet til svea 123 og bygg denne i lettvektsmaterialer så har man en veldig lett primus. Se youtube om du ikke veit hva dette er.

Eller så kan man modifisere det man har. Skru av beina for eks og bruk steiner rundt brenneren istedet. Men letteste flytende drivstoff brennende er spritbrennere. Da er det mulig å få hele kokeesystemet under 100g pluss sprit. Men 2000w er jeg usikker på.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke så ofte på tur (kanskje 1 gang i mnd) men syns ikke 45 kr eller hva det koster får enn 100g er så ille eventuelt 65kr får 230g,jeg bruker 230 alltid så har jeg "nok" av det men problemet er att jeg kjøper veldig ofte nye og har nå en haug ligende som ikke er brukt opp.

Jeg har og en msr Simmerlite http://www.oslosport...enner-5507.aspx (240gram) så veier flasken rimlig "mye" i gram samenheng 11oz dvs 311 gram og i tilleg har du fuel som skal i den,husker ikke hvor mye bensin veier men blir vel fort 250gram til så er da oppe i 800gram bare får brenneren og drivstoff,med gass kan du vel sikkkert klare deg med 200 gram....

etter lit lesing så ser jeg att primus har kommet med en som veier 239gram OmniLite Ti og flasken der som du henviser til veier 75gram,så da har du jo spart en del gram :) den brenner både gass og bensin,den skal vist nok ikke bråke så mye som den "gammle" modelen. så da er det 600gram får primus sin bensin løsning,er jo ikke så ille det eller

det skal og sies att jeg tror primus sin tar mere plass,men er nok mye bedre regulering

men hvor får du tak i drivstoff til 20kr literen? 4 taks bensin koster jo fort 40 kr literen vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer en 100g beholder på full guffe? Er det full trykk helt til slutt, eller blir flammen mindre og mindre lenge før boksen er tom?

Gassbrennaren er svært avhengig av temperatur. Og temperaturen i boksen går ned når brennaren står og brenn. Derfor vil du nok oppleve at effekten går ned etter ei tid på full guffe. Men dersom boksen får temperert seg att, er effekten like stor att, slik er det heilt til boksen er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.