Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske stang til barn og Lukkede sneller


svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

kjøpte en billig sak på vilmark messa til junior og alt før han starta og bruke den (bare kasta rundt på plenen) ble det en sinsyk knytte inn i den.

klarte ikke og få den ut og til slutt ente det med att jeg brukte kniven men klarte og ødlage hele greia.

den kostet 150 kr så får vel hva man betaler får.

jeg vil derfor kjøpe en ny til han,er det mulig og kjøpe en av dem her http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Lukkede-sneller.aspx og en slik her kanskje http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Alivio/Shimano-Alivio-CX-5,6-165UL-1-11gr-Nyhet-2012-136111-p0000067484.aspx eller en annen kort en som er egnet til små sluker.

jeg ser får meg att det er bedre og kjøpe noe bedre kvalitet den gangen her og kansje noe han kan bruke i fremtiden,det er eller ikke feil att det er mulig og legge den sammen da vi går på tur med sekk :)

jeg har aldri fisket selv så er helt ny i det her håper og få litt hjelp :)

han er nå 3.5 år så er vel på tide og komme i gang med fisking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er gå for åpen haspel først som sist. De små tar ting så himla lett at det er litt øving så sitter det. Dem klarer nettbrett, fjernkontroller og pc'r. Hvorfor skal de ikke klare en åpen haspel?

Du får mere kvalitet, han vil få lengre kast og han vil få en BEDRE snelle. Sørg bare for at det er match mellom stang og snelle og at det ikke er for tungt. Hør på nærmeste sportsbutikk og si du skal ha ÅPEN haspel til jr. Med litt faderlig veiledning så er det en storfisker på gang her (og fisk etter åbbor, torsk osv til å begynne med slik at gutten får fisk)

stanga så ok ut, men jeg ville valgt en annen snelle

Denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med eldstejenta noen dager nå (hun er litt over 4 år), hun har ikke rørt en åpen snelle før og knapt en lukket. Etter en time med litt prøving og feiling så fikk hun til kastet og etter noen timer til fisket hun som bare det. Kjøp en god åpen snelle og god stang, så blir det mye kjekkere for junior med en gang........aldri helt skjønt hvorfor man skal spare på utstyret til barna. Er det noen som trenger den hjelpen godt utstyr gir så er det vel nettopp de som skal lære noe nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med eldstejenta noen dager nå (hun er litt over 4 år), hun har ikke rørt en åpen snelle før og knapt en lukket. Etter en time med litt prøving og feiling så fikk hun til kastet og etter noen timer til fisket hun som bare det. Kjøp en god åpen snelle og god stang, så blir det mye kjekkere for junior med en gang........aldri helt skjønt hvorfor man skal spare på utstyret til barna. Er det noen som trenger den hjelpen godt utstyr gir så er det vel nettopp de som skal lære noe nytt.

tør jeg spøre hvilken du kjøpte? høres ut som du har noe som fungere :)

Tusen takk får svar/info,gjør ting enklerer når folk kommer med personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tør jeg spøre hvilken du kjøpte? høres ut som du har noe som fungere :)

Tusen takk får svar/info,gjør ting enklerer når folk kommer med personlig erfaring.

Stanga er en shimano beastmaster 3-14 gram, 7 fot om jeg ikke husker feil, Gansk sikker på att det er denne http://www.xxl.no/fiske/marka-og-fjellfiske/stang/beastmaster-bx-stc-7-8-3-14g-1055680 Det er en god stang som er lett å kaste med.

Snella er en abu garcia lettvektsnelle til rundt 2500 kr. Denne er "overkill" men ble valgt pga vekt siden jeg noen ganger ender opp med å bære utstyr for en familie på 5. Da teller grammene litt. Men et råd jeg fikk en gang var att når man passerte 1000 lappen på snellene så øker kvaliteten veldig. De spoler godt, ingen slark og innsveivingen går rolig og fint. Mens det på billige sneller ofte blir mye rykk og napp, og særlig på de hersens lukkede snellene.

Ellers er et godt råd å ta med junior i butikken, be om å få prøve stang med snelle og se hvordan han bruker den. Att balansen mellom stanga og snella er god er viktig og ikke alltid det samme som passer best for alle. Man ser egentlig med en gang om det er en god eller dårlig kombinasjon.

Og siden det fort blir noen kroner er det greit å ta med noe beskyttelse til både stang og snelle. Da gir utstyret glede i mange år. Jeg hadde et sett til 3000 kroner i 12 år, brukte det mye og det var fortsatt like bra når noen rappet det med seg på en tur i sverige.

Kan ellers legge til att att jeg og gutten i huset ved en anledning måtte kjøpe et sett slik billig sett på en lokal coop-butikk. Betalte 349,- for den. Grunnen var att vi hadde glemt igjen utstyret hjemme. Skal ikke si att det ikke funket, men mye glede forsvant på fisketuren og den ligger nå ubrukt langt baki boden. Skal man først kjøpe et sett med snelle og stang så ville jeg beveget meg opp på de som koster 999,- Da gjør man et greit nok kompromiss er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk anbefaling fra skittfiske om den her

fra skittfiske

"

Det som gjør denne stangen til en "junior" stang er at det er litt glassfiber i carbon-blandingen, noe som gjør at stanga tåler litt røffere bruk.

"

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Haspelstenger,sneller/Alle/Okuma-Safina-7-5-20gr--30-RD-snelle-Kjøpt-løst-798,--136954-p0000068329.aspx

får vel ta med junior og prøve litt tusen takk får info Docker,har havnet litt i samme "sak" som deg dvs må bære får 4 stk så teller lit gram her og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått bra anbefalinger.. kjøp for all del ikke lukkede sneller eller noe som koster veldig lite.. barna vil få en dårlig fiskeopplevelse fra start.. Shimano beastmaster er en råbra stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et slikt barnesett med lukket snelle som første stang til min elste sønn da han var 3 - 4 år. Den var kjempefin og virker helt fint enda. Nå er han 17 år, men har selvfølgelig skiftet ut denne med bedre saker. Med denne erfaringen gjorde jeg det samme med nete sønn, fem år senere. Etter noen få fisketurer gikk stang og snelle i søppla. 90% av fisketurene gikk med til å hjelpe sønnen med fiksing av snelle og snøre. Den neste stanga ble med åpen haspelsnelle.

Nylig kjøpte jeg en ny stang til ham. Et sett, jeg tror det kom fra Høgård. Billig, men bra nok til å gå på kaien og langs land for en gutt på 12 år tenkte jeg.

Jeg tok feil. Utrolig at en slik leverandør av fiskeutstyr vil sette navnet sitt på disse tingene. Ok tredelt stang, men snella var noe simpel plast som ikke duger til noe mer enn å henge i butikken. Snøret ser ut som en spiralfjær når det kommer ut fra spolen og legger seg i løkker og knuter så snart det blir litt slakk.

Ny snelle og snøre er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kjøper sett så er dette KOMPROMI produkter, det kan f.eks være en ok stang, men dårlig snelle, dårlig sene osv. Og dette er nok beregnet på de som skal fiske bitte litt.

Det er nevnt før i tråden, men generelt sett går grensen på 999,- åpne haspelsneller over dette er hovedsakelig av god kvalitet.

Ja det er litt vanskeligere å kaste med, men dette lærer de små utrolig fort. Min lille frøken har fisket litt og hun behersker multisneller til en viss grad, men det er åpen haspel hun foretrekker, og med dette

har hun også best kontroll på kastene.

Skal en kjøpe sett er det sett som er satt sammen av den respektive butikken en skal velge. Sett satt sammen fra produsent er det samme som å kjøpe bil med rust i ramme, rådebank og dekk som har gått 14 sesonger. Funker til en viss grad en liten periode, er man heldig virker de en litt lenger stund.

En annen ting en bør ha litt i bakhode er om en kjøper snelle med front eller bakbrems. Her er det smak og behag, selv er man en ivrig tilhenger av frontbrems.

Når en sportsfiske spire skal såes er det absolutt en fordel at utstyret er pålitelig, men kanskje viktigst er det at en tar med de på plasser det er god sjans for å få fisk. Og det er en skog av utstyr tilgjengelig, Shimano Stella er ikke nødvendig å kjøpe som en førstegangssnelle. Men det er nødvendig å investere i en snelle som er av kvalitet, og dessverre er det ikke så mange av disse til under 1000kr. Og som jeg nevnte i mitt første innlegg bør det være "match" mellom stang og snelle. Et annet tips kan være å styre unna flankene av sneller, med dette mener jeg ikke kjøp UL eller tungt fiske snelle. Gå for en allround, f.eks en shimano snelle i 2000 klassen. Da kan de små kunne benytte snella både etter små åbbor/ørret i 1-2hektos klassen og opp til kysttorsk i 2-4kgs klassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.