Gå til innhold
  • Bli medlem

Kinsarvik - Haukeliseter midt/slutt aug. Trenger tips.


Salthaugen

Anbefalte innlegg

Hei.

Planlegger en tur på Hardangervidda i midten/slutten av august. Har ca. 5-6 dager til rådighet mellom jobbuker.

Kinsarvik - Haukeliseter er ei rute som frister, Er dette grei tur for en ganske fersk "fjellvandrer" med mitt tidforåd?

Tenker å ta alle overnattinger i telt. Greit å finne teltplasser på denne ruta?

Hva slags vær å temp kan jeg forvente på denne tida? Alt fra t-shirt til polvotter?

Satser på å fiske en del, både med flue og haspel. Hvordan er fiske her? Noen spesielle vann å styre mot?

Hadde håpet på å være mest mulig selvforsynt med medbrakt enkel mat i tilleg til fangst. Er dette mulig uten å ende opp med

alt for tung sekk? Eller budre jeg pakke lettere å proviantere på hyttene?

Tar imot alle tips med uendelig takknemlighet! Evnt. hendvendelser om turfølge:)

-Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gikk denne turen første uke i juli. Fra mandag til fredag. Vi hadde med telt og var selvforsynte med mat. Overnattet i hytter også, var ikke så veldig heldig med veret, så vi benyttet oss av hytteluksusen for å tørke opp litt!

Vi gikk følgende rute:

Kinsarvik - Stavali - Torehytten - Litlos - Hellevassbu - Haukeli

Dagsetapper mellom 10 og 20km. Vi gikk på veldig mye snø siden vi var tidlig ute. Men en veldig fin tur.

Fisket ikke mye i år, siden det var is på nesten alle vann. Men fisket er godt i området. Var en uke i samme område i fjor, da baserte vi alle middager på fisk, og det gikk fint. Teltplasser er ingen problem!

Temperatur kan fort komme ned mot 0c nattestid iallefall, og det kan variere fra 0 til 20+, så man bør vel vere forberedt på det meste!

Anbefaler en middag og en pils på Litlos :)

Du kan lese mer- og se bilder av årets tur her:

http://mariwedum.com...-pa-vinterfore/

Fisketuren fra august 2011 kan du se video fra her:

http://hansmagne.com...ngervidda-2011/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk denne for en uke siden.

Mye snø i år. Ingen problem, men jeg var glad for å ha med gamasjer og ullvotter inkl vindvotter. I juli var noen av dagene kalde, særlig i høyden - på 1400 moh. Ned mot 2-3 grader, kuling og regn er kaldt!

Ellers er bakken fra Kinsarvik til Stavali lang, bratt og tung, særlig som førsteetappe om du går med tung sekk. Kan være greit å vurdere telting på idylliske Nykkjesøy for å dele denne opp. Ved vannet over Stavali er det fine leirplasser for andre dag. Ellers ingen problem å finne fine leirer for telt.

Jeg brukte 5 og 1/2 gådag m tung sekk (23 kg- mye godsaker) - telting - og 1 og 1/2 hviledag (litt pga været og litt for hvilen).

Vet ikke så mye om fisking, men møtte mange som fisket og rapportene sier at det er mange fine fiskevann og at det ikke er sååå vanskelig å få fisk. Du kan kjøpe fiskekort for hele ruten til 500 kr (vet ikke hvor).

God tur!

+1 for Litlos om du vil innom en hytte på veien. God stemning og god mat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått den turen 4 ganger og tre av de turene startet fra Haukeliseter. Det gjorde jeg for å slippe den laaange stigningen fra Kinsarvik til Stavali men også for å avslutte turen i fantastiske omgivelser. Har brukt fra 8 til 14 dager.

Turen kan klares på 5-6 dager men da må du gå mye og får mindre tid til fiske.(Du orker ikke stå lenge å fiske etter mye gåing, eller kanskje du klarer det!!!???). Kan du, så bruk lenger tid og legg i nn hvile og fiske dag. Jeg går gjerne i to- tre dager , tar så en dag der eg bare tusler rundt og fisker mye, slapper av for så å ta en ny økt. Da vil du kanskje få mer ut av turen. Men for all del, du vil få en av de fineste turene på vidda da du går på vestsiden av vidda og i mer ulent terreng som er finest synes jeg.

Du må ALLTID ha klær med som tar unna for kulde og regn så det skal være i sekken. Gode fiskevann er det overalt på Vidda er min erfaring men de beste ligger ikke alltid langs hovedstiene. Fiskekort kan du kjøpe over nettet, som på Inatur.no.

Som de over nevner kan du gå innom hytter for å kjøpe deg noe snadder, det gir ekstra glede, jeg går innom Litlos for å kjøpe meg et halvt brød som er nybakt, en halvliter cola og snop og det er helt topp for meg. Jeg ligger alltid i telt men en gang vil jeg prøve å ligge i hytte langs turen. Har hørt så mye fint om middag servert og all annen luksus på disse hyttene.

Det var virkelig fint å se hva hmhelland hadde lagt ut på blogg sidene. Og mye nyttige tips. Slike reiseskildringer er svært inspirerende, så eg skal nok på Hardangervidda ut i august eller september, når eg får anledning der....

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.