Gå til innhold
  • Bli medlem

floke...til irritasjon!


Gulo Gulo

Anbefalte innlegg

Hei! har fiska mykje med mono sene, men dei siste åra har eg haldt meg kun til fireline, som forsåvidt har fungert godt, utanom heilt i starten, kvar gong eg har ny sene på.. då vert det alltid floke.. Kva gjer eg feil her? Må fireline sveivast på, på en bestemt måte? Her for litt sidan prøvte eg meg på ein annan type som heiter "sufix".. dyr sak som flisa seg opp og i motsetning til fireline var så og seie umogleg å få has på flokane.. :???: Har no kjøpt fireline 0.13.. snella er ei shimano 1000rb om det skulle hjelpe,, Takkar for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! har fiska mykje med mono sene, men dei siste åra har eg haldt meg kun til fireline, som forsåvidt har fungert godt, utanom heilt i starten, kvar gong eg har ny sene på.. då vert det alltid floke.. Kva gjer eg feil her? Må fireline sveivast på, på en bestemt måte? Her for litt sidan prøvte eg meg på ein annan type som heiter "sufix".. dyr sak som flisa seg opp og i motsetning til fireline var så og seie umogleg å få has på flokane.. :???: Har no kjøpt fireline 0.13.. snella er ei shimano 1000rb om det skulle hjelpe,, Takkar for alle svar:)

Det er utrolig viktig å legge på senen i riktig "retning", slik at kveilingen på senen følger kveilinga på snellen. Om man ikke gjør det, så har man en potensiell/tidsinnstilt flokebombe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireline må legges på veldig hardt, helst i butikk hvor de kan justere stramingen. I begynnelsen har jeg også opplevd at det floker seg, men jeg bare drar av det som er flokete, og etter det så er som regel problemet borte. Fireline har null elastisitet, og derfor strammes det heller ikke til, når du sveiver inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) er det ein regel på kor mykje sene eg kan ha på...veit eg kan ha så og så langt, men nokon seier eg kan legge sena jamnt me "toppen" av spolen..medan nokre seier eg bør halde meg til maks 0.5cm under toppen...

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger aldri jevnt med toppen. De fleste sener bygger litt etter at de har vært i kontakt med vann, og blir et lite hår tykkere. Fireline eser ut litt som følge av at de " løser" seg litt opp, og bygger også litt mere etter hvert. 3-4 mm under toppen hjelper veldig. Blir det noe særlig mere, så bremser kastet litt. Jeg bruker aldri tykkere Fireline enn 0,11. det holder i massevis, og jeg har erfart at den dimensjonen vaser minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid tykt på med Fireline da jag alltid kapper av en meter etter en dag med kasting. Setter spolen på en pinne og lar noen holde den stramt imens jeg sveiver den på. Jeg lar sene rulle rett ut fra spolen og inn, men har gjort det andre måten også uten å få problemer. Er i den tro at senen legger seg slik den vil etterhvert uansett så det skal ikke spille så stor rolle.. Legger alltid en tapebit i bunn da Fireline er veldig glatt og kan begynne å spinne på spolen. Har aldri hatt backlash på Shimanosnellene mine, men har sett et par Abu`er lage reir. Sikkert bare tilfeldig..

At Fireline bygger på seg har ikke jeg merket noe av. Er ikke samme slitasjen på senen inne på spolen som det er på tuppen. Jeg bruker stort sett 0,10 og 0,12 Crystal i vann, 0,17 i elv med fortom i Transoptic sene. Får ikke fisk uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit... forstår eg dykk riktig då, om fireline skal sveivast på slik at "flatesida" på senepakken vender mot snella mi? Nokon som har ein link evt eit godt bilete på det:) ein annan ting: ser mange tipsar om chrystal og smoke...kva med denne sjokkgule? Har kun kjøpt smoke før, men no hadde dei kun att den gule, så eg kjøpte den:) det er vel eitt fett? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.