Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro: The ‘Unique Rongai’ trek


Anbefalte innlegg

Jeg sto på toppen av Uhuru Peak tidlig om morgenen 10. juli 2012. Da jeg skulle velge turoperatør var jeg veldig klar på at jeg ønsket å gå Rongairuten i en 7-dagers variant. Fordi jeg skulle reise rundt i Afrika i etterkant av turen ønsket jeg ikke å bruke et ”ferdigopplegg” inkludert med flybilletter slik som mange norske operatører bruker, men heller bestille turen fra et firma og ordne flybilletter selv.

7-dagersvarianten av Rongairuten har en del forskjeller fant jeg ut. Noen firmaer går korte dagsetapper, mens andre, eksempelvis Zaratours har hviledager i en leir. Jeg hadde alt lest Henry Stedmans glimrende guidebok om Kilimanjaro og fant ut at han også driver et eget turopplegg http://climbmountkil...ngai-treks.html ”The Unique Rongai Trek”. Etter å ha sendt Henry en email med spørsmål om turopplegget ble jeg overbevist om at hans variant av Rongairuten var den beste for meg. Kort fortalt er det ”unike” med ruten at du går høyt og sover lavt. Eksempelvis var vi på dag 4 oppe i 4600 meter høyde men endte opp med å sove på 3900 meter. Alle kom til topps og ingen hadde symptomer på høydesyke.

Rongairuten vi gikk følte jeg meg ganske alene på, ikke mange andre som gikk rundt oss og leirene var også små. Du begynner fra nordøst og får dermed gått ”over” fjellet siden du avslutter på Maranguruten. Dermed får du sett mer av fjellet.

Inkludert flybilletter som jeg ordnet selv ble ikke turen dyrere enn eksempelvis det ecoexpeditions tar som ”begynnerpris” på sine Rongaiturer. Fordelen med å bestille via Henry Steadman er at han har en vanvittig interesse for Kilimanjaro, han har gått alle rutene og er unikt interessert i fjellet, noe hans tre versjoner av den gode guideboken viser. Du kan sende ham en mail med allverdens dumme spørsmål om alt fra utstyr til hvor du får kjøpt ting i Arusha. (Selvsagt må du skrive på engelsk til ham…) http://climbmountkil...t-us/index.html

Stedman organiserer alt det praktiske i bestillingsfasen, du kan oppgradere hotell, bestille safari før eller etter osv, mens selve guidene og bærerne kommer fra www.teamkilimanjaro.com

Alle som bestiller alene får eget telt, et Vango 3-mannstelt. Hadde veldig god plass i teltet med andre ord. Du trenger ikke ta med deg liggeunderlag da alle telt er utstyrt med en skikkelig tykk skumgummimadrass. Mye bedre enn thermarest! De har også med et eget toalettelt med et ok ”kaggedass”. Det er et maks antall deltakere på 8 på hver tur. Da jeg reiste var vi kun 7, og nesten ingen kjente hverandre fra før. En fordel for venner og familie er at teamkilimanjaro har en blogg der det daglig blir lagt ut rapport og bilder fra turen. http://www.teamkilimanjaro.com/blog/ Det er også mulig å leie utstyr fra dem, jeg gjorde det ikke men flere i gruppen min lånte både soveposer og dunjakker. Utstyret var overraskende solid, en av soveposene var faktisk en Mountian Equipment Everest. Det var nesten så jeg angret på at jeg hadde kjøpt meg ny sovepose for turen.

Maten på turen var svært god. Ingen posesupper og real turmat men egen kokk som frambragte de mest fantastiske ting. I tillegg ble jeg hver morgen vekket kl seks av to stk som tilbød te eller kaffe. En halvime seinere kom det varmt vann og såpe for morgenvasken. Følte meg bortskjemt.

I forkant av turen var jeg veldig usikker på utstyr. Mine erfaringer er følgende:

Fjellstøvler: Du trenger ikke stive fjellstøvler som Scarpa Ladka, Crispi Skarven osv. Bruk lette fjellestøvler i stedet. Selv brukte jeg Asolo Syncro. Mange i gruppen min hadde med sandaler, det angrer jeg på at jeg ikke hadde, sikkert fint å bruke i og rundt teltet.

Sovepose: Mange butikkansatte i sportsbutikker vil påstå at du ikke trenger en tjukk sovepose siden ”første natten er altfor varm”. Selv opplevde jeg frost om nettene alle dager bortsett fra første natten. Husk at siste natten på Horombo Camp som er den vanligste nedstigninsruten ligger på nesten 4000 meter. Det er kaldt alle nettene og på grunn av høyden fryser du lettere. Sats derfor på en sovepose som tåler minst 15 minus.

Dagstursekk: Jeg brukte en på 35 liter med vannblære i. Den bør være stor nok til at du kan ta med deg alt du kan få bruk for. Hovedsekken/bagen vil du ikke se igjen før du kommer til leiren.

Dunjakke: Den brukte jeg kun om natten på toppdagen. (Du starter toppdagen ca ved midnatt.) Med en gang solen kom fram på toppen ble den egentlig for varm. Jeg var imidlertid heldig på toppen siden det ikke blåste. Guiden fortalte at med ordentlig vind kan det bli effektive minus 20 på toppen om morgenen. Dunjakken var veldig bra å ha om natten da vi gikk, har du imidlertid en skikkelig god fleece under en goretexjakke, og flere lag ull enn normalt vil jeg tro det holder. Jeg er likevel glad for at jeg hadde dunjakke og vil anbefale det.

Regnbukse: Jeg hadde med en goretexbukse, brukte den kun om natten på toppturen. Opplevde ikke regn, men tror nok en vindtett/vannavvisende bukse bør være med.

Gode vintervotter er også greit å ha på toppen.

Duffelbag: Vi ble anbefalt å ta med duffelbag på 70-90 liter. Den kan maks veie 15 kg. Dette er det altså bærene som bærer. Jeg hadde imidlertid en på 120 liter med meg. Dette var en stor fordel fordi jeg bare kunne slenge alt oppi om morgenen og bruke lite energi på å pakke.

Drikke: Vi fikk ferdig renset vann hver dag. Dette har imidlertid en bismak og jeg vil derfor anbefale at du tar med deg noe sporsdrikkepulver eller saft osv.

Diamox: Jeg fikk reisevaksiner på Volvat, sykepleieren som ga meg vaksinene var veldig negativt innstilt til diamox av forskjellige årsaker. Fastlegen min ga meg imidlertid resept uten problemer. Aner ikke om det er noen som vil nekte deg respet på Diamox, men skulle du være uheldig eller ha glemt å ta det med, så er det visst mulig å kjøpe på apoteket i Arusha. (Dette er imidlertid ikke noe jeg vet sikkert.)

Malariatabletter trenger du ikke på fjellet, men det kan være greit om du skal reise rundt i Tanzania.

Vaksine for ”turistdiare” kan også være greit å ta.

Kort oppsummert: Henry Stedman er en mann du kan spørre om alt du lurer på om Kilimanjaro. Bestiller du tur via ham får du bokens hans gratis. Det kan likefult være en ide å lese boken før du bestiller hvis du er usikker på hvilken rute du vil gå og generelt om Kilimanjaro. Hvis du ikke må være omgitt av Bergnas og Norrønaklær er det interessant å dra på fjelltur med utlendinger, jeg var eneste nordmann, ellers var det amerikanere, briter og en australier med på turen. Kombinasjonen av Henry Stedmans organisering før turen og teamkilimanjaros organisering av selve turen var noe jeg var svært fornøyd med. Jeg tviler på at jeg kommer til å ta en ny Kilimanjarotur, men skulle jeg gjort det en gang til ville jeg bestilt via Henry Stedman/teamkilimanjro også neste gang!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fin rapport. Henry Steadman er jo en legende på flere områder. Reiser selv ned i september, dog ikke med han. Veldig nyttig informasjon du kom med angående utstyret. Har en kompis som akkurat har kommet hjem, og mye av erfaringene er sammenfallende. Det gjør det mye lettere for oss kommende reisende å pakke riktig. :-) Godt å høre du kom opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at jeg hadde noen problemer med magen selv om den oppførte seg noe "ukonvensjonellt" til tider uten at jeg skal komme for mye inn på det.. På vei ned til Gilmans Point etter toppen avslørte imidlertid soloppgangen at det var ganske mange andre som tydeligvis hadde hatt akutte problemer med magen. Enkelte steder både luktet det og lå toalettpapir midt i stien. Litt skuffende, selv om jeg til dels kan forstå at "må du så må du.." Guiden min påsto forøvrig at det ikke var uvanlig med folk som ikke gjorde "nr. 2" i løpet av hele fjellturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.