Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ lyskilde til bål.


tusjmann

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på fjellet med noen venner neste uke, og av tidligere erfaring, så er det vanskelig med ved. Som alternativ koselig og lun belysning til kveldssladderet, så tenkte jeg på en stormlykt eller 2 (klassiske veke i parafin-brennere). Primærdrivstoffet vårt er gass, så jeg er litt usikker på mengden parafin jeg må ha med til en slik lampe, noen som kjenner ca forbruk/time på en slik en?

Alternativt, hvordan er disse gasslampene med netting? Er det fint lys i de, og hvordan er forbruket på de?

Er det andre gode lyskilder jeg bør vurdere? Hva gjør dere andre? Stearin?

Har en sånn ledlampe, men den gir ikke akkurat noe lunt lys:-)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Primus Micron lantern et halvt års tid og er godt fornøyd med den.

Glødenettingen er litt utsatt for brekasje og det er lurt å ha noen reservenettinger i oppbevaringsposen. Disse er enkle å skifte.

Opphengingsvaier blir varm men gir nok avstand til duk/opphengssted til at det ikke er noe problem. Husk å løfte opphengt lampe i både gassboks og vaierkrok.

Gir god stredning og glød i lys og jeg bruker den som varme/tørkekilde i telt. Relativt støysvak, lyden glir inn i øvrig lydbilde i omgivelser og er ikke spesielt sjenerende etter min oppfatning.

Brenntid er mellom 10 og 25 timer på en 225 gr. gassboks, alt etter åpning på brennerventilen.

http://www.fjellforu...micron-lantern/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg veldig enig med Martin,jeg og bruker primus micron laterne,du får kjøpt 2 versioner en med "hard" netting og en med glass,vil anbefale og kjøpe den med neting tror den tåler mere,er den jeg har selv lyser par lumen mindre men ikke mye.

http://www.fjellforu...attach_id=46217

jeg har brukt min kun på vintertid til og holde varmen i teltet etter jeg har skrud av bensin brenneren eller til og lyse,hvis du brukeren den på vinteren eller hvis det er kaldt må du får gud skyld ikke tenne den opp inne i teltet,det kan komme rimlig høye flammer før den "stabiliserer" seg det er pga gassen ikke brenner helt bra rundt 0 grader (eller kaldere)

Den tar veldig liten plass og veier 125gram,er en del filmer info om den jeg er veldig fornøg med den,men som martin sier blir den veldig varm så bruk den som de er en primus dvs med respekt kan for bli hul i telt osv hvis man ikke gjør det (jeg har klart og svi hul i telte mitt pga den her pga får lite respekt)

så hvis du er aleine på tur eller med andre voksne og er vekt bevist og vil ha fint lyst,ville jeg ikke lurt på og kjøpe den,men husk og ta med 3 ekstra "nett" dem tåler ikke så veldig mye,i starten måtte jeg bytte hver gang,men nå har jeg den alltid sammen med kokeutstyret "trygt" pakka inn og har ikke hat noen problemer da :)

var og en del utstyr erfaring på den her men ser ut om det har blitt borte under konvertering

her er bilde av min på tur på vinter http://www.fjellforum.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=46217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../var og en del utstyr erfaring på den her men ser ut om det har blitt borte under konvertering/...

Bare å søke på Primus Micron Lantern så kommer det opp en del brukererfaringer/spørsmål. Mulig at det var en av de du tenke på, svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med litt lunt lys på kvelden, vi har en tendens tilmå sitte litt oppe, og det blir litt stusselig med pannelykter :-). Da blir det kanskje å satse på gasslanterna fremfor stormlykta, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med LED? Jeg har en liten 'lanterne' fra Black Diamond. Funker som gull.

Vet at Primus også har slike LED lanterner.

Har en sånn ledvariant fra før som sagt, de gir riktignok mye lys, men ikke noe fint lys. Det er derfor jeg har lyst på noe organisk, levende og gult lys, som ett bål :-). Stearin er en mulighet, men blir nok for svagt, kanskje fakler, eller så blir det noe drivstoff-drevet, gass lanterne eller stormlykt. Innbiller meg at sistnevnte gir mest stemning, men er usikker på drivstoffforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.