Gå til innhold
  • Bli medlem

Koke grøt i Terra HE kjelesett.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle koke grøt i mitt terra HE kjelesett, men etter bare to runder med grøt, så sitter det igjen noe fastbrent som er nesten umulig å få vekk.

Ikke har jeg brukt særlig sterk varme heller, bare min optimus 8R på svak varme så det såhvidt koker.

Hva kan gjøres for å unngå denne fastbrenningen? Er det kjelen som er dårlig eller er det for sterk varme som er problemet?

Kan også si jeg opplevde samme problemet i mitt forsvarets alu-kjelesett, hvor det måtte brukes stålull for å fjerne det fastbrente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Er det varmeveksler på kjelen du bruker? Har selv en Jetboil Helios, og det er klin umulig å bruke den kjelen til noe annet enn snøsmelting og vannkoking. Grøt er forøvrig ikke det enkleste å tilberede i tynnbunnede kjeler, selv bruker jeg en forholdsvis tykkbunnet stekepanne til grøt og pasta. Den veier litt, men så får jeg maten ut av den, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om hvordan du kan fjerne det siden det er en teflonkjel, jeg har samme kjelsettet. Hva jeg har erfart er at det spørs helt hvilket kokeapparat du bruker, sist gang brukte jeg primus express stove, et apperat som fordeler varmen mye dårligere enn for eksempel en Primus Omnifuel som jeg osgå har prøvd til å koke grøt på. Da i samme kjelesettet og da brant det seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jo, det er varmeveksler på kjelen tror jeg, "er ikke sikker på om det er det de rillene heter".

Virker som om problemet ligger i som Balle sa, at bunnen på kjelen blir for tynn.

Har prøvd flere type brennere med ca samme resultat.

Da trenger jeg et nytt alternativ til kjele/stekepanne. Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lei av små gryter og panner. Handlet dette. Totalt veier settet 0,870 kg, og det er stekepanna som veier mest (0,5 kg), men du verden så god den er. Den tykke aluminiumsbunnen fordeler varmen godt, og jeg har enda ikke brent fast mat i den slik at den er vanskelig å gjøre ren. Panna og kjelene er av stål, men panna har altså et ekstra aluminiumlag under:

Kasserollesett i rustfritt stål med to innvendig graderte kasseroller på 1,7 og 2,1 liter.

Gripetang og en kombinert stekepanne og lokk med aluminium bunn for best mulig varmefordeling.

Leveres i praktisk mesh bag.

Ikke ille pris heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kokt grøt i dem enda. Kjelene har en slags oppbygning av bunnen midt på, noe som visstnok skal bidra til at vannet sirkulerer bedre under oppvarming. Det jeg merker er at vannet koker ganske fort. Kanskje det bidrar til at grøten ikke setter seg så lett fast også? En annen ting er at den minste gryta passer perfekt til Trangias stekepanne på 18 cm. diameter, slik at den passer perfekt som lokk dersom du ikke ønsker å slepe på hele settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testet nå i helgen Optimus Terra HE kjelesett og brukte kjelen med varmeveksler til å koke opp vann og stekepannen og den andre kjelen med teflonbelegg når jeg hadde oppi andre ymse ting. Fikk ikke noe brent mat ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.