Gå til innhold
  • Bli medlem

primus lot seg ikke "slå av"


determeg

Anbefalte innlegg

Hei, opplevde for noen dager siden at min rødsprit-primus ikke lot seg slå av, så jeg måtte vente til rødspriten var brukt opp, som resultat var jeg tom for rødsprit og det ble ikke noe mer te/real på meg.

Hjemme testet jeg primus-en og da fungerte alt som vanlig, men jeg har begynt å lure på om det kan være noe galt med primus-en eller om slik bare hender en sjelden gang. Noen som vet? Det er ganske dumt å gå tom for rødsprit tidlig på en lang dagstur, har ikke alltid med meg reserve. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bruke noe annet til å kvele flammen med?

Trangia har vel også et lokk som du kan bruke til å "justere" flammen med så det ikke blir så varmt...

Ellers vil du etter at du blir mer erfaren, vite hvor mye sprit du trenger, og dermed ikke fylle den helt opp. Det er ikke vanskelig å finne seg en liten egnet flaske til å ha spriten i...

http://www.trangia.se/core/files/Spiritburner%20art.no%20602500.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i Ranglefant sin trangia PDF, og som Ranglefant selv sier, at man skal tilpasse spritmengden etter behov og slukker flammen med "spareringen" i lukket stilling. Ellers har jeg 0% erfaring med sprit til annet enn drikking. :)

Spritbrennere er lettere enn bensinbrennere, færre deler, riktignok dårligere effekt og er ikke sikker på hvor bra rødsprit fungerer i -30 grader. Nå kan også noen Optimus 111 modeller brenne sprit som fuel.

Edit- En spritbrenner er ingen primus. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir rimlig "off topic" det her men hva er grunnen til att man bruker sprit brenner vs bensin?

Kvart til kvart sitt bruk. Spritbrennaren er veldig billig. Solgt i sett med vindskjerm og fleire kjelar og steikepanne (vert kalla stormkjøkken), er prisen gjerne rundt halvparten av kva ein typisk bensinbrennar kostar. For den som vil ha billig utstyr, anten som nybyrjar eller for bare sjeldne turar, er spritstormkjøkkenet midt i blinken. I motsetning til gass, fungerer sprit også i kuldegrader. Så det er fullt brukbart til påsketuren, sjølv om ein ikkje må finne på å bruke det inne i teltet.

Bensinbrennaren er å få i bråkebrennar og stillebrennar. Men spritbrennaren som ikkje arbeider under trykk, er så godt som lydlaus.

Sjølv brukar eg ha med meg ein fyllt spritbrennar på dagsturar. Denne er liten og lett, går nedi kaffikjelen, og kan enkelt koke opp to kaffikjelar dersom det ikkje er ved til bål i nærleiken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia har vel også et lokk som du kan bruke til å "justere" flammen med så det ikke blir så varmt...

VIKTIG: Dette lokket er også ment å slukke med(da bare steng det helt igjen og legg over). Det vanlige lokket er for transport og om denne brukes til å slukke med mener jeg nå dette kan skade pakningsringen som er på innsiden.

(Tips: Husk å tøm den for rødsprit etter tur og la den tørke litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svarene, ja, det var slik at rødspriten kokte, men da var nok det hele bare blitt litt for varmt. Og det er en god idé å ikke ha så mye sprit i brenneren (da blir jo denne lettere) og heller ta med sprit på en liten flaske.

(grunnen at jeg velger rødsprit fremfor (renset) bensin er at jeg går for det jeg tenker er midre giftig når jeg først er ute i naturen på kosetur og skal lage noe bra å spise eller drikke, men hadde jeg trengt optimal effektivitet osv. så ville jeg sikkert valgt annerledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svarene, ja, det var slik at rødspriten kokte, men da var nok det hele bare blitt litt for varmt. Og det er en god idé å ikke ha så mye sprit i brenneren (da blir jo denne lettere) og heller ta med sprit på en liten flaske.

(grunnen at jeg velger rødsprit fremfor (renset) bensin er at jeg går for det jeg tenker er midre giftig når jeg først er ute i naturen på kosetur og skal lage noe bra å spise eller drikke, men hadde jeg trengt optimal effektivitet osv. så ville jeg sikkert valgt annerledes)

Et lite tips dersom det skulle skje igjen. Dersom brenneren står på bakken så setter du bare kjelen opp ned over brenneren og da slukker den ca innen et minutt når det er tomt for oksygen inni der. :) (Funker ikke i et stormkjøkken som har lufting under)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvart til kvart sitt bruk. Spritbrennaren er veldig billig. Solgt i sett med vindskjerm og fleire kjelar og steikepanne (vert kalla stormkjøkken), er prisen gjerne rundt halvparten av kva ein typisk bensinbrennar kostar. For den som vil ha billig utstyr, anten som nybyrjar eller for bare sjeldne turar, er spritstormkjøkkenet midt i blinken. I motsetning til gass, fungerer sprit også i kuldegrader. Så det er fullt brukbart til påsketuren, sjølv om ein ikkje må finne på å bruke det inne i teltet.

Bensinbrennaren er å få i bråkebrennar og stillebrennar. Men spritbrennaren som ikkje arbeider under trykk, er så godt som lydlaus.

Sjølv brukar eg ha med meg ein fyllt spritbrennar på dagsturar. Denne er liten og lett, går nedi kaffikjelen, og kan enkelt koke opp to kaffikjelar dersom det ikkje er ved til bål i nærleiken.

Jeg har begynt å sette pris på stillheten når jeg bruker spritbrenner. De gass og bensinbrennere(pocket rocket, trangia gassinnsats og omnifuel) jeg har bråker en god del mens rødspritbrenneren er helt lydløs. Det liker jeg på tur. Jeg har det jo ikke travelt, så rødsprit har blitt foretrukket brenner i sommerhalvåret i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.