Gå til innhold
  • Bli medlem

Storfugljakt med kombi


EinarW

Anbefalte innlegg

Hei, skal på storfugljakt i høst, og tenkte jeg skulle ta med kombien.

Jeg har ikke vært på storfugl jakt før, og kunne godt tenke meg noen tips om noen har... :roll:

Men jeg har hørt at noen bruker helmantel når den er på storfugljakt med rifle, stemmer dette? Er det best å bruke helmantel på denne formen for jakt? Tenker da også litt på sikkerhet... Jeg har en kal. 222.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den største usikkerheten med toppjakt på skogsfugl er jo at fuglen sitter nettopp i toppen av treet, i alle fall over deg... altså skyter du opp i lufta...

det viktigste er altså at du er fullstendig sikker på at kula faller ned et sted der sjansen for å treffe noen er minimal. blir man truffet av ei kule er det jo farlig uansett, men ekspanderende ammunisjon er vel forbudt i krig nettopp fordi det skader mest?? altså er kanskje helmantel tryggest??

dette kommer fra en nokså uerfaren jeger som bare har tenkt litt,,,

men er det ikke litt vanskelig å kombinere støkkjakt med toppjakt, som er en slags snikjakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hei, skal på storfugljakt i høst, og tenkte jeg skulle ta med kombien.

Jeg har ikke vært på storfugl jakt før, og kunne godt tenke meg noen tips om noen har... :roll:

Men jeg har hørt at noen bruker helmantel når den er på storfugljakt med rifle, stemmer dette? Er det best å bruke helmantel på denne formen for jakt? Tenker da også litt på sikkerhet... Jeg har en kal. 222.

ew

Til storfugl jakt anbefaler jeg deg hagle, med snikjakt. En storfugl trykker ofte lenge før den letter, som kan være rett ved siden av deg. Hagle er også etter min mening det riktige våpenet når tiuren skal felles!

uansett så holder storfuglen til i gammel barskog, ofte i myrterreng i bjørkeskog også. Den sitter ofte helt stille i ro gjemt mellom trærne, så ser (hører)du gammeltiuren reise, nøl ikke med å skyte, for den er uhyre rask for¨å ta skjul mellom trærne.

Storfugl- jakt er en av de mest krevne formene for jakt, husk på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Skal det skytes med helmantel må man velge 'nokså' butte kuler. Gode treff er selvfølgelig veldig viktig :wink:

Med en litt lurvete treff med spiss kule, så kan tiuren fly langt før den i det hele tatt skjønner at den er truffet.

Uansett så vil det som oftest ikke være fordelaktig å jakte med kombi før etter et godt snølag, i håp om at du kommer over beitende fugl i topp. Men det er en av de fineste jaktformene når vær og føret klaffer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.