Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe meg gassbrenner, men hvilken?


Mikael NJ

Anbefalte innlegg

Hei, etter en ukestur i våt skog, så jeg omsider ulempene med å kun satse på bål på slike turer. For det første er det slitsomt å komme frem sliten til leiren for så å måtte lete etter ved, for det andre kan det være en utfordring å finne ved og fyre bål når det har regnet i dagesvis og for det tredje er det vel i bunn og grunn ulovlig å fyre bål mellom 15 april og 15 september :oops:

Har derfor nå bestemt meg for å kjøpe en gassbrenner til vår-, sommer- og høstbruk. Om vinteren fyrer jeg bål uansett. Som den ivrige bålfyreren/pyromanen ( :P ) jeg er så har jeg aldri kjøpt gassbrenner, eller noe slags form for kokeapparat før. Det eneste er at jeg på et par turer har brukt en rødspritbrenner fra krigens morgen (lite effektivt). Jeg lurer derfor på hvilken gassbrenner jeg burde kjøpe, utvalget er jo stort. Jeg tror jeg vil ha en slik toppmontert brenner og tror jeg vil legge meg på 600-800 kr for en slik en.

Noen tips/erfaringer ville jeg satt pris på :smile:

mvh Mikael NJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Björn

Har själv spanat in den här.

http://www.sotooutdoors.com/products/item/OD-1R.html

Enligt säljsnacket så skall den ha en funktion som gör att den leverar full effekt även när det är mindre gas i behållaren eller börjar bli lite kallare.

Min tanke är som Phaser säger att kunna packa brännaren och gasburken i en liten kastrull. Lätt att packa och lätt att bära!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter en ukestur i våt skog, så jeg omsider ulempene med å kun satse på bål på slike turer. For det første er det slitsomt å komme frem sliten til leiren for så å måtte lete etter ved, for det andre kan det være en utfordring å finne ved og fyre bål når det har regnet i dagesvis og for det tredje er det vel i bunn og grunn ulovlig å fyre bål mellom 15 april og 15 september :oops:

Har derfor nå bestemt meg for å kjøpe en gassbrenner til vår-, sommer- og høstbruk. Om vinteren fyrer jeg bål uansett. Som den ivrige bålfyreren/pyromanen ( :P ) jeg er så har jeg aldri kjøpt gassbrenner, eller noe slags form for kokeapparat før. Det eneste er at jeg på et par turer har brukt en rødspritbrenner fra krigens morgen (lite effektivt). Jeg lurer derfor på hvilken gassbrenner jeg burde kjøpe, utvalget er jo stort. Jeg tror jeg vil ha en slik toppmontert brenner og tror jeg vil legge meg på 600-800 kr for en slik en.

Noen tips/erfaringer ville jeg satt pris på :smile:

mvh Mikael NJ

Jeg har denne. Utrolig lett og driftsikker. har brukt den i snart 4 år og har aldri feilet. Bruker lite gass og varmer veldig godt.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gassbrennere-1/optimus-crux-lite.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting jeg ville sett etter, innebygget tenner og god flammespredning om du har tenkt å bruke steikepanne. Du får sett hvor alt går ned i en kjele om plass og vekt er veldig viktig.

Tapatalk

Takk for tips :) Sånn innebygget tenner, er det det samme som piezotenner?

Har själv spanat in den här.

http://www.sotooutdo...item/OD-1R.html

Enligt säljsnacket så skall den ha en funktion som gör att den leverar full effekt även när det är mindre gas i behållaren eller börjar bli lite kallare.

Min tanke är som Phaser säger att kunna packa brännaren och gasburken i en liten kastrull. Lätt att packa och lätt att bära!

Takk for tipset :) Vekt og volum betyr litt ja. Hørtes innteressant ut. Så at de hadde den på outnorth. Er en liten fordel at den kan brukes en og annen kald høstdag, så jeg skal ta en nærmere kikk.

Jeg har denne. Utrolig lett og driftsikker. har brukt den i snart 4 år og har aldri feilet. Bruker lite gass og varmer veldig godt.

http://www.fjellspor...-crux-lite.html

Ikke var den dyr heller :smile: Skal ta en titt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger jeg ut på tur om et par dager igjen planlegger jeg, så må nok innom en butikk for å kjøpe da jeg er usikker på leveringstid på de forskjellige nettbutikkene. Tok en titt på denne (primus easyfuel 2) som de har på xxl, noen som har erfaringer med den? http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/easyfuel-ii-1051776

Er jo en sånn slangemontert gassbrenner, så lurer egentlig på om det er noen vesentlig forskjell på toppmonterte og slangemonterte gassbrennere?

et annet -sikkert typisk- nybegynner spørsmål er; hvis jeg kjøper en gassbrenner fra Primus, må jeg da også kjøpe gassbokser fra dem? Eller kan jeg bruke gassbokser av andre merker.

Og et siste spørsmål. Hvor mye gass pleier dere å ha med på en ukestur? Er sikkert veldig individuelt og vil sikkert variere fra gassbrenner til gassbrenner men spør alikevel. Kommer til å bruke gassbrenneren til å koke kaffe på morgenen (3 min) og koke ris og forhåpentligvis steke Ørret på kvelden (6min).

mvh Mikael NJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Crux jeg også, som backup på lange turer. Bruker til vanlig en bensin -eller parafinbrenner (Svea123R eller Manaslu 96). Ulempen med toppmonterte brennere er at de er noe mer ustødige om grytene er litt store. En slangebrenner er lavere og stødigere, men har flere overganger som kan begynne å lekke. De aller fleste gassbrennerne som bruker bokser med gjenger går om hverandre, da gjengene er standard. Gjengeboksene man kjøper på sportsbutikker eller bensinstasjoner kan brukes på brennere fra Primus. Dette gjelder de blå gjengeboksene fra Biltema også.

Primus Easyfuel II skal være en veldig bra brenner. Så vidt jeg vet er det samme brenner som står i den fra Trangia.

PS: Toppmonterte brennere har som regel ikke forvarmingsrør, og takler ikke flytende gass ut gjennom brenneren (om den skulle velte under bruk). De kan lage flammekaster. Primus Easyfuel er en slik med forvarmingsrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et siste spørsmål. Hvor mye gass pleier dere å ha med på en ukestur? Er sikkert veldig individuelt og vil sikkert variere fra gassbrenner til gassbrenner men spør alikevel. Kommer til å bruke gassbrenneren til å koke kaffe på morgenen (3 min) og koke ris og forhåpentligvis steke Ørret på kvelden (6min).

mvh Mikael NJ

Jeg pleier å ha med meg en 100g boks på helgatur og da er det en del gass igjen. Koker da vann til to Real, nudler eller suppe to ganger samt to kopper kaffe.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enligt säljsnacket så skall den ha en funktion som gör att den leverar full effekt även när det är mindre gas i behållaren eller börjar bli lite kallare.

Er nok redd for ideen om at regulatorer skal fungere bedre ved lavere temperaturer bare er en myte...

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/pressure_regulators_myth_part1.html (krever abonnement)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok redd for ideen om at regulatorer skal fungere bedre ved lavere temperaturer bare er en myte...

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/pressure_regulators_myth_part1.html (krever abonnement)

Enig! Jeg har lest artikkelen og har Soto OD-1R selv. Jeg bruker kun denne gassbrenneren vår, sommer og høst men har opplevd at effekten reduseres når temperaturen kryper ned mot 0. Uansett er dette min favoritt toppmonterte gassbrenner. Anbefales!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Er nok redd for ideen om at regulatorer skal fungere bedre ved lavere temperaturer bare er en myte...

Misstänkte att det kunde vara så. Blir alltmer anhängare av lagstiftning som säger att reklam inte får vara vilseledande... Men kul att läsa att OS gillar den, då finns den fortfarande med som kandidat för mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Omni til "helårsbruk" men har også en liten gassbrenner til sommerbruk. En liten grei sak fra Biltema.

http://www.biltema.n...pedition-17607/

Hatt den 2 år og ikke gått i filler noe enda, tenner virker hver gang. Eneste som er ulempe er at kjelestøtter er litt glatte i starten. Men det løste seg ved å sette bålkjelen på den, den har jo litt rester og sot fra bål under. KJøper og stort sett gassen på Biltema. Alle bokser har fungert uten tull. Har kjøpt Powergas 2 ganger hvorav en hadde en rar feil med ventil så jeg måtte skru fast brenner veldig hardt ellers mistet den futten, så etter det har jeg bare kjøpt Biltema sine.

Selv om mye på Biltema ikke er top of the edge, f.eks telt, soverposer så har denne brenner vært super.

Alterntiv er jo en lavere brenner som f.eks Easyfuel. De står litt stødigere og har bredere kjelestøtter men veier og mer.

har kjøpt støtte til boksen til gassbrenner. Fungere veldig bra, billig er den også http://www.xxl.no/vi...ootrest-1013724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav brenner med slange a la Easy Fuel 2 (har selv) er en fordel i vind også.

Ett annet triks er å snu boksen hvis det er kaldt for å få mer futt, den muligheten har ikke toppmonterte brennere.

Innebygd tenner er utrolig praktisk.

Forbruket er røflig 1 time pr. 100 gram gass, enkel huskeregel.

Jeg steiker mye fisk og koker endel utenfor teltet, og kjøpte derfor vindbeskytter/bunnreflektor (149 kr) som er gull verdt å tenke på hvis behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dersom du er en ihuga bålfyrer og til og med innrømmer litt pyromane tendenser...bør du seriøst vurdere en liten primus for flytende drivstoff før du kanskje likevel ender opp med gass som planlagt. Legg merke til en av de primusene Jegerjente nevner; Svea 123R. Dette er et sjarmtroll uten sidestykke som i tillegg er driftsikker, solid og samtidig kompakt.

Engangsinvesteringen vil sprenge budsjettet på 6-800 kroner. Vær da klar over at primusen går på kjemisk renset gressklipperbensin til brøkdelen av prisen for gassbokser.

Bånnsolid leverandør av Svea123R; http://www.uniflamesupply.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, må bare takke for hjelpen og mange tips. Kan herved erklære at de norske skoger står trygt igjen. Endte opp med en primus easyfuel 2 og har brukt den på et par turer nå. Veldig fornøyd med den :grin:

TrondA:

Litt sent svar, men veldig mange takk alikevel.

var ikke i tankene mine at kostnadene av drivstoffet over tid kanskje ville gjort en primus gående på flytende brennstoff billigere enn en gassbrenner.

blir vel å kjøpe en primus for flytende drivstoff etterhvert også. og da skal jeg huske å ta en titt på svea123R ;-)

mvh Mikael NJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny brenner.

Hvis du har lavt budsjett og vekt ikke betyr alt, koster det ca. 600 kr (brukt) for en Optimus 111 på en av forsvarets overskuddslager.

Den funker i alt slags vær, og nokså stille for å bruke flytende drivstoff. Selv bruker jeg renset parafin/bensin, da slipper jeg unna vedlikeholdet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.