Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første fjellduk


trape

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å kjøpe min første fjellduk. I tillegg til de vanlige funksjonene en fjellduk skal ha ønsker jeg også å bruke den som soveposetrekk.

Det finnes flere merker har jeg skjønt, iallefall Helsport og Jærven. Jeg har overhodet ingen erfaringer med fjellduk, og trenger derfor noen synspunkter på hva som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv Jærven fjellduk, ville ikke brukt den som soveposetrekk siden den samler på kondens og blir etterhverdt våt. Som gapahuk passer den mye bedre.

Har derimot hørt om at Jerven thermo skal være bra saker til å sove i, desverre har jeg bare original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Thermoutgaven, men så har vi dette med vekt... Jeg kjøpte en sovepose i går som veier bare 1100 gram. Denne er nok beregnet for sommerbruk, selv om den har fått oppgitt extremgrense på -11 (tviler på at disse tallene holder mål). Med sine 1100 gram er posen naturlig nok ganske tynn, og det kan jo bli kjølig i høyfjellet, selv om sommeren. Derfor fikk jeg ideen om å supplere med en fjellduk, som man jo bør ha i sekken uansett når man er på lengre turer. Hvis den samler kondens er det kanskje en dårlig ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet tiidligvår (sen april tror jeg det var) med sovepose og jerven thermo. konge :) Våknet opp til tiurleik

Tiurleik, faktisk. :D Må ha vært en flott opplevelse! :) Kanskje det er verdt å se på thermoutgaven en gang til. Den veier jo bare 1500 gram... Tror du det holder med bare denne om sommeren, uten sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sovet i sovepose og jerven thermo, om ikke det var jerven extrem eller hva den heter. Det var midtvinters, kaldt, og det var snøfokk, men funka knallbra det også! Friskt!

Midtvinters? :) Hadde du en veldig varm sovepose i tilleg til duken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var flott det Trape, særlig artig siden turvennene mine ikke hadde trua på mitt valg av soveplass. de la seg lengre ned i høgge for å få høre tiurleik. Kun jeg som fikk :-) Det vet jeg ikke, aldri prøvd den sommerstid. Er jo avhengig av om du er på finnmark-sommer eller sørlands-sommer også da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel relativt midtvinters, ja. Uten at jegkan si jeg husker datoen. Og, ja, jeg hadde vinterpose i tillegg;)

Da burde man være helgardert. ;) Vinterposen min er jeg veldig fornøyd med. (Helsport Austfjorden) Prøver å finne noe glupt å dra med meg på de laange sommerturene, for å spare vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var flott det Trape, særlig artig siden turvennene mine ikke hadde trua på mitt valg av soveplass. de la seg lengre ned i høgge for å få høre tiurleik. Kun jeg som fikk :smile: Det vet jeg ikke, aldri prøvd den sommerstid. Er jo avhengig av om du er på finnmark-sommer eller sørlands-sommer også da ;)

Hehe.. Litt flaks må man ha! ;) Klart jeg må ta hensyn til hvor jeg skal på tur. Det er iallefall snakk om områder som du kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har planer om å kjøpe min første fjellduk. I tillegg til de vanlige funksjonene en fjellduk skal ha ønsker jeg også å bruke den som soveposetrekk.

Det finnes flere merker har jeg skjønt, iallefall Helsport og Jærven. Jeg har overhodet ingen erfaringer med fjellduk, og trenger derfor noen synspunkter på hva som er bra.

Kjøp en jerven thermo versjon i passende størrelse. Etter at den kom i hus har den ikke kommet utav sekken og den tjukkeste soveposen har ikke kommet ned fra loftet.

Jeg er "hobbygramjeger" og fjellduken har faktisk gjort dette litt enklere da jeg har kunnet kutte ut en del dill i sekken ved tur. Sitteunderlag, regnklær, pauseklær m.m.

Kjøp den og bruk den. Hver pause. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en jerven thermo versjon i passende størrelse. Etter at den kom i hus har den ikke kommet utav sekken og den tjukkeste soveposen har ikke kommet ned fra loftet.

Jeg er "hobbygramjeger" og fjellduken har faktisk gjort dette litt enklere da jeg har kunnet kutte ut en del dill i sekken ved tur. Sitteunderlag, regnklær, pauseklær m.m.

Kjøp den og bruk den. Hver pause. Anbefales.

Takker for svar!

Jeg forstår det sånn at den kan brukes til veldig mye. Tror rett og slett at jeg tar deg på ordet og går til anskaffelse av en sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg forstår det sånn at den kan brukes til veldig mye. Tror rett og slett at jeg tar deg på ordet og går til anskaffelse av en sånn.

Du kommer bare på flere og flere ting den kan brukes til. Jeg har og en original som jeg bruker som bunnduk hvis teltet ligger i skygge om morgene. Tarp for å skape skygge hvis ikke. Jeg har også alltid med meg noen meter tynn line. (for eksempel fra paracord.no)

Du blir ikke misfornøyd.

Som et siste tips - best pris får du ved personlig oppmøte ved fabrikken på Odda. (Men ser det kan bli "litt" langt for deg...) Da får du også et lass med tips. Finner du en på tilbud et sted - pass på at det ikke er den gamle utgaven uten primaloft for. Du vil ha med primaloft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer bare på flere og flere ting den kan brukes til. Jeg har og en original som jeg bruker som bunnduk hvis teltet ligger i skygge om morgene. Tarp for å skape skygge hvis ikke. Jeg har også alltid med meg noen meter tynn line. (for eksempel fra paracord.no)

Du blir ikke misfornøyd.

Som et siste tips - best pris får du ved personlig oppmøte ved fabrikken på Odda. (Men ser det kan bli "litt" langt for deg...) Da får du også et lass med tips. Finner du en på tilbud et sted - pass på at det ikke er den gamle utgaven uten primaloft for. Du vil ha med primaloft.

Tusen takk for nyttige tips! Det blir nok litt langt til Odda, men den er nok verdt pengene uansett hvor jeg kjøper den. Jeg skal følge litt med i de forskjellige nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Exclusive med 80 gr/m Primaloft. Veldig allsidig i bruk til å veie 1,6 kg, men bare den som sovepose... det kan være greit om temperaturene holder seg over null. Under null bør du supplere med diverse soveposer og/eller klær. Eventuelt gå for dobbel foring (og vekt...).

Hadde en ganske hustrig opplevelse med posen i pinsen - elendig leirplass hvor det var is på vannpyttene bortover på morgenkvisten. Hadde pakket etter høysommeren på dagen under tregrensen og ikke etter hva som var på fjellet på natten. Så egentlig min feil, men husk at til og med Jerven har begrensninger.

Kondens er ikke et så stort problem i de forete posene, men har du muligheten, så er det lurt å lufte.

Blir egentlig mer og mer glad i Orginal - så enkel konstruksjon, så nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerven sine duker er veldig bra. Vanlige fjellduker har litt annet bruksområde for meg enn termoduk (Jeg bruker hunter). Dersom jeg bruker orginal- type duker med kamo på en side og aluminum- trekk på den andre siden: Så er bruksområdet for meg gapahuk foran telt (Som et tarp) og evt. solbeskyttelse på telt. Se her: http://blog.villmark...nattesvnen.html . Dersom bruksområdet er ekstra isolasjon eller ligge på post som her:http://m.villmarkshi.../kamuflert.html / isfiske og annet- Så er termo å foretrekke. Jeg har postert på fjellrev og sky arter når jeg har fotografert i denne og det går greit selv om det regner og er trasig vær. Siste er også fin til å legge unger i for at de skal få varmen i pulk eller slede eller til dårlig pelsa hunder (f.eks: fuglehunder) under jakt.. Orginaltype- duker (også billigere) er ok til å bruke til å koble sammen kamoflasjetelt på leik: http://m.villmarkshi.../pan-igjen.html

Bruksområdene er mange. Etter min mening er disse to dukene veldig forskjellige i hva som er praktisk å bruke på tur. Jeg er enig i de som mener at fora duker kan brukes som grevling, men at dette gir kondens i en orginal duk og er lite egnet i felt.

Du vet hva som passer deg. Lykke til.

PS: For meg så er nok jerven hunter den duken jeg bruker hyppigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.