Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinforbruk Omnifuel


Geb

Anbefalte innlegg

Hvor lenge varer en flaske med bensin?

Dvs den medfølgende flasken, ca 6 dl?

Vil denne vare til 15-20 minutt daglig i 1 uke..?

Effekt sånn ca halvparten på fullt og resten på middels effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror nok du må ha mere enn det uten att jeg skal si det sikkert.

du kan jo se hva gamme skriver om saken http://www.gamme.no/component/k2/item/1282-hvor-mye-drivstoff-trenger-jeg eller enda mere info http://www.rypesteggen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=21:primus-omnifuel-test&catid=9:test-av-utstyr&Itemid=24

er det på sommeren er det jo ikke krisik,men er det her på vinteren så vil jeg nesten si det er "galskap" og ikke ha med seg mere drivstof,når jeg er på tur med junior i vinter (var da 2 år) så brukte jeg mye drivstoff pga varme av telte (bleie skift osv) og da gikk det fort nesten 1 liter på et døgn,skulle jeg reiste aleine på vinteren og ha det "fint" ville jeg nok ha 0.4 liter per døgn så 1 uke på vintertur så ville jeg nok ha med meg

3 liter,men så syns jeg det er noe skiklig dritt og ikke ha det litt godt og varmt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok du må ha mere enn det uten att jeg skal si det sikkert.

du kan jo se hva gamme skriver om saken http://www.gamme.no/...off-trenger-jeg eller enda mere info http://www.rypestegg...tstyr&Itemid=24

er det på sommeren er det jo ikke krisik,men er det her på vinteren så vil jeg nesten si det er "galskap" og ikke ha med seg mere drivstof,når jeg er på tur med junior i vinter (var da 2 år) så brukte jeg mye drivstoff pga varme av telte (bleie skift osv) og da gikk det fort nesten 1 liter på et døgn,skulle jeg reiste aleine på vinteren og ha det "fint" ville jeg nok ha 0.4 liter per døgn så 1 uke på vintertur så ville jeg nok ha med meg

3 liter,men så syns jeg det er noe skiklig dritt og ikke ha det litt godt og varmt :)

Det er snakk om sommerturi dette tilfellet.

Valget står mellom å ta med gass eller bensin.

1stor gassboks (450 gram, er den det ca?),holder det lengre enn en flaske bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommer ja det var jo bra :)

står lit om Gas her http://www.fjellforu...sin#entry226165

fordel med bensin er jo att man vet hvor mye man har igjen,Gas er det rimlig mye vanskligere (lærer det etterhvert men rimlig vansklig)

fordelen med gas syns jeg er att det er enklere og regulere osv,er du uheldig med bensin kan du søle osv :(

når alt kommer til alt er det vel mest hva man er komfortabel med,jeg syns gas er mye bedre på sommere,men det er nok mest pga enklere og tenne opp slipper formare og så er det mye stillere lettere og regulere osv.

jeg vet ikke hvem som gir mest "igjen" dem som skal ha det lite og lett velger somregel en veldig lett gass brenner (topp montert) og gas,men siden du har Omnifuel er ikke det et tema.

videre så er jeg ikke sikker på hva Omnifuel egetlig "liker" best? mener og ha lest tidligere att den brenner best på bensin.

vet ikke om du er noe "gram" jegere eller har liten plass,men siden du har Omnifuel så er det jo ikke være enn og ta med bensinflaska og en 450g gas boks,så kan du få erfaring og se hva du syns :) (husk og ta med dyse slik att du kan bytte mellom gass/bensin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om du er noe "gram" jegere eller har liten plass,men siden du har Omnifuel så er det jo ikke være enn og ta med bensinflaska og en 450g gas boks,så kan du få erfaring og se hva du syns :) (husk og ta med dyse slik att du kan bytte mellom gass/bensin)

Det var jo egentlig en god ide.

Kjøpte megOmnifuel for 2 år siden,men har enda ikke somlet meg til å bruke den enda.

Er derfor ganske "grønn" ang primusbruk.

Har flere (dumme) spørsmål: Går det greit å koble gassboksen av/på etter hver bruk før den legges ned i sekken igjen, eller bør den stå på slangen hele tiden. (den har jo ingen egen ventil)

Har forstått det slik at miljøbensin kan kjøpes i 4-liters kanner. Finnes også 1-litersflasker?

Skal på en tur om noen uker, og det kan bli lenge til neste gang. Har ikke lyst å ha stående flere liter bensin i kjelleren over lengre tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassboks har innebygget ventil så bare å skru den av og på som det passer

Takk for svar.

En ting til jeg lurer på er forvarming. Kan dette gjøres med bensinen?

Finner en del motstridende svar på dette. Synsdet blir unødvendig å ta med enda et drivstoff til dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer en flaske med bensin?

Dvs den medfølgende flasken, ca 6 dl?

Vil denne vare til 15-20 minutt daglig i 1 uke..?

Effekt sånn ca halvparten på fullt og resten på middels effekt.

For meg og en kamerat på tur en helg sommerstid, holder 0,6 liter akkurat. Når det gjelder forvarming har jeg aldri brukt noe annet enn bensin til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at miljøbensin kan kjøpes i 4-liters kanner. Finnes også 1-litersflasker?

Skal på en tur om noen uker, og det kan bli lenge til neste gang. Har ikke lyst å ha stående flere liter bensin i kjelleren over lengre tid..

du får kjøpt 1 liter på bensinstasjoner og,har gjort det selv er grønn flaske,er ikke alle som har det inne så greit og kjøpe det før du sitter i bilen og skal på tur ;)

kjøper du den på sportsbutikk så får du en flaske med "tut" som gjør att du kan klemme på den som en "ketsjup" flaske blir da enklere og fylle på drivstoff flasken da det ikke blir noe søl,den koster noen kr mere (koster 99 kr per liter på sportsnett) men er det ikke ofte du bruker det er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Shell selger miljøbensin på enlitersflasker, og treliters kanner. Så at Esso har trelitere de også.

Shell och miljö i en och samma mening? Ok, nu var det alkylatbensinen det handlade om, men det protesteras runt om i världen mot Shell för deras planer på att borra i arktis. Något jag inte ställer upp på och därför bojkottar Shell. Ett exempel:

http://www.3news.co.nz/Polar-bear-joins-London-protest-against-arctic-drilling/tabid/1160/articleID/261633/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shell och miljö i en och samma mening? Ok, nu var det alkylatbensinen det handlade om, men det protesteras runt om i världen mot Shell för deras planer på att borra i arktis. Något jag inte ställer upp på och därför bojkottar Shell. Ett exempel:

http://www.3news.co....33/Default.aspx

Snakk om å kuppe en tråd med 'off topic' prat!!! Jeg foreslår du lager en egen tråd om emnet. Her har det ikke noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shell och miljö i en och samma mening? Ok, nu var det alkylatbensinen det handlade om, men det protesteras runt om i världen mot Shell för deras planer på att borra i arktis. Något jag inte ställer upp på och därför bojkottar Shell. Ett exempel:

http://www.3news.co....33/Default.aspx

Du kan heller støtte Statoil ved å kjøpe femliterskanner da. De gjør seg så fint i ryggsekken. Eller du kan bruke Trangias spritbrenner. Eller våt ved. Ditt valg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Snakk om å kuppe en tråd med 'off topic' prat!!! Jeg foreslår du lager en egen tråd om emnet. Her har det ikke noe å gjøre.

Det var aldrig min avsikt att "kuppe" tråden. Ett företag blev rekomenderat att handla av och jag tycker att det finns etiska problem med det företaget. Jag ser inte att det är fel att ta upp det här.

Jegerjenta tar min inlägg på rätt sätt, tycker jag. Valet ligger hos kunden men man behöver kunnskap för att kunna göra bra val!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg var på tur fra mandag til lørdag i forrige uke, brukte omnifuel 2-3 ganger daglig, og jeg hadde enda bensin igjen i flasken etter endt tur.

Hadde med meg en ekstra flaske, noe som viste seg å være unødvendig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

0,6 liter bensin i 15-20 minuter hver dag i en uke, halvparten på full effekt? Vanlig driftstid på 0,6 liter bensin er omlag halvannen time. Du trenger en flaske ekstra på turen. Til Geb; 2-3 ganger daglig fyring uten å nevne driftstid, forteller meg ikke så mye.

Den som kan leve med en masse pussing og stell med delvis demontering av primusen etter bruk, ser at bensin til forvarming fungerer helt fint. Primusen soter ned, spesielt i sidevind, men driftsstans grunnet bensinforvarming er ikke mulig. Bare ta med rensenål til dysa!

Likevel:

Når ble det så tungvindt å ta med seg en liten flaske med rødsprit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den som kan leve med en masse pussing og stell med delvis demontering av primusen etter bruk"

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i denne uttalelsen, med mindre man bruker parafin/diesel..

Med alkylatbensin er jo sotingen så og si fraværende, selv med mye forvarming, vanlig 95okt kan riktignok sote litt under vindforhold, men ikke så mye at det kvalifiserer til "masse pussing og stell etter bruk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva som sotar under forvarminga, er etter mi erfaring veldig avhengig av korleis brennaren er konstruert.

Eg har brukt parafin til forvarming av ein Optimus Nova i 12 år. Det er litt sot akkurat det eg stikk inn fyrstikka, men ellers er brennaren sotfri.

Eg har også ein Primus Multifuel som vert svart av sot etter to oppfyringar når eg forvarmar med parafin. (Parafinen er den same, frå same kanne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur fra mandag til lørdag i forrige uke, brukte omnifuel 2-3 ganger daglig, og jeg hadde enda bensin igjen i flasken etter endt tur.

Hadde med meg en ekstra flaske, noe som viste seg å være unødvendig i dette tilfellet.

Du kan kanskje si litt om hvor stor flaska var?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renset miljøbensin - alkylat soter MYE MER enn rødsprit. Parafin er håpløst. Det eneste drivstoff som ikke soter er etanol, men det er svært giftig. (Bruker bare gressklipperbensin fra Fellesskjøpet, aldri 95 blyfri. Ventilsmøremidlene er giftige.)

Jeg har en Trangia tilpasset Optimus Nova. Jeg har en Primus Express Lander og en Kovea Booster +1. Ingen av disse kan forvarmes med alkylat uten at det soter mye, særlig i sidevind.

Dermed spriker mine erfaringer dramatisk ift flere innlegg på denne tråden. Merkelig. Utfordrer alle å stryke fingrene nedi forvarmerskål og rundt brennhode for å se etter. Veldig rart om ikke folks fingre blir svarte. Med rødsprit blir mine fingre også litt merket uten at jeg kan kalle det sot i vanlig forstand.

Er det ulike krav og forventninger til soting som er ute og går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Forvarming med renset bensin soter etter min standard.

Jeg har riktignok en Omnilite, men etter forrige tur brukte jeg "4-stroke" alkylatbensin fra statoil (man må for all del ikke bruke "2-stroke" versjonen, den inneholder smøreolje!!) og omniliten er like ren nå som da jeg reiste hjemmefra..

Når jeg brukte 95okt sotet den en del under forvarming, men ikke under bruk, måtte riktignok rense brenneren etter tur.

Jeg har også en Trangia spritbrenner, og ALLE kjelene er svarte under og brenneren noe svart.. så den soter nok mer enn omniliten i allefall.

Enten er det som du sier, stor forskjell i hva vi anser som soting, eller Omniliten er langt bedre enn omnifuel (tvilsomt) eller så har noen brukt 2takt alkylatbensin.

For min brenner er faktisk tilnærmet helt ren ved bruk av statoils 4-stroke alkylatbensin, selv etter mange forvarminger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje si litt om hvor stor flaska var?

Det var den medfølgende flasken, og den er i underkant av 6 dl, om jeg ikke husker feil.

I løpet av 6 dager har den kanskje vært brukt i 1,5 time tilsammen.

Det var som sagt mere bensin igjen etterpå, men jeg har ikke målt nøyaktog hvor mye det er.

Hvis noen ikke tro meg kan jeg desverre ikke hjelpe.

Ifølge et kjapt overslag er 6 dl bensin ca 0,5 kg.

1 kg bensin er ca 40.000kJ (husker ikke nøyaktig akkurat nå)

Dvs 0,5 kg er 20.000kJ.

3600kJ er 1 kwh.

20.000/3600 = 5,56kwh

Primusen er 3kW, noe som gir en driftstid på: 5,56/3 = 1 time 51 minutt.

(dette blir på full effekt. Det har ikke jeg brukt hele tiden, så da vil det være noe lengre driftstid)

Da stemmer det at jeg ikke har brukt opp all bensinen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.