Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger ny svartkjele, noen tips?


Mikael NJ

Anbefalte innlegg

Hei, var så smart på sist tur at jeg satt kaffekjelen på bålet uten noe vann oppi, Bare for å få tørket den skikkelig. Skulle bort å stramme opp bardunene på pressenningen. Da jeg kom tilbake til bålet og skulle løfte opp kaffekjelen for å pakke den ned, oppdaget jeg at den på mystisk vis hadde blitt gjennomsiktig. Hele bunnen var brent bort... Den feilen gjør jeg ikke igjen. Det var slutten på et flott forhold. Kaffekjelen er veldig gammel og trolig laget av aleminium. Dette betyr selvsagt at jeg trenger ny og i og med at denne er arvet så har jeg aldri kjøpt kjele før. Aner derfor ikke hva som egner seg eller ikke.

Kjelen kan være beregnet på 1-1,5 liter vann. Jeg bruker som regel å ha kjelen over bål og den må derfor tåle det (med vann oppi så klart...). Ellers stiller jeg ikke annet krav en at den har et lokk og et solid håndtak slik at den kan henges med en kjepp over Bålet uten å gå i stykker.

Noen som har noe tips til kjele som kan egne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har gode erfaringer med Eagle Sharp sine bålkjeler, fikk en til jul et år av min gamle arbeidsgiver og den er flittig i bruk.

Leveres i 1,5 l og 4 liters utgave, rustfri og med kopper bunn og den minste koster ikke mere enn et par hundrelapper.

Har stor diameter i bunn og koker derfor relativt for opp en liter vann eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Eagle sine . Har 0,7 og 1,5 liters versjon. Begge har holdt mange år både på bål og primus.

Selges på f.eks XXL men er som regel billigere på Coop. Dvs jeg har bare vært på Coop Obs, sikkert ikke alle Coop som har friluftsutstyr.

Bruker mest den 0,7 kjelen i kombi med et billige kjelesett i stål av samme merke. Da passer 0,7 kjelen oppi den store kjelen på settet.

http://www.xxl.no/vi...le-1-5l-1043961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia. De eneste kjelene jeg har funnet som fungerer flott og som har en utforming som gjør den enkel å gjøre ren selv om du har kokt grøt i den. Blant annet på gunn av stort lokk. :)

De kjelene med stort lokk, helletut og fastmontert håndtak er jo geniale. Du trenger bare en kjele til alle formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler dette belegget varmen fra et bål? Og tåler håndtaket varmen fra et bål? Noe usikker på det..

Har ikke prøvd den enda over bål, men antar at de fleste kjeler vil bli ødelagt av sterk varme/tørrkoking..

Belegget inni kjelen er ikke av den vanlige teflon-typen.

Håndtaket er av en type hardplast som skal tåle varme fra et bål.

30470590_228718_raw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den enda over bål, men antar at de fleste kjeler vil bli ødelagt av sterk varme/tørrkoking..

Belegget inni kjelen er ikke av den vanlige teflon-typen.

Håndtaket er av en type hardplast som skal tåle varme fra et bål.

Siden det er kaffekoking eller vannkoking går det sikkert bra. Jeg har en tendens til å ha kjelen ved bålet hele tiden, for å holde varmen og da ville jeg kanskje vært skeptisk til slikt belegg om det er lite igjen. Veldig lett da - 1,5 liter og litt over 200 gram..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Uff, jeg har store problemer med å sette svindyre, flotte kaffekjeler rett inn i et bål. Jeg har mye fint, titan fra Snow Peak og greier, men i et bål? Aldri i verden!

Jeg har fått noe billig drit på en brukthandel. Polaris står det på den. Har levd et langt liv på en vanlig kjøkkenkomfyr, inntil den havnet på bålet mitt i skogen. Har tørrkokt flere ganger. Ikke noe problem! Problemet er tyngden.

Derfor; Svartkjele til bålet? FRETEX!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett denne bålkjelen mye i bruk. Har selv en større 4 liters variant for store grupper - speidere og sånn - og kan si at fastbrenning og rengjøring i kobberbunnen er helt uproblematisk. Hverken stor eller liten kjele er veldig god å helle av. Typisk "høl" i toppen av kjelen som søler godt dersom du ikke er litt bestemt i bevegelsene. De henger godt i stålbøylene og lokket kan betjenes raskt uten å brenne seg på fingrene takket være tynt gods.

Men, vil du virkelig bruke så dyre, fine ting på bålet? Dette er supert på primus, gjerne de klassiske messingvariantene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett denne bålkjelen mye i bruk. Har selv en større 4 liters variant for store grupper - speidere og sånn - og kan si at fastbrenning og rengjøring i kobberbunnen er helt uproblematisk. Hverken stor eller liten kjele er veldig god å helle av. Typisk "høl" i toppen av kjelen som søler godt dersom du ikke er litt bestemt i bevegelsene. De henger godt i stålbøylene og lokket kan betjenes raskt uten å brenne seg på fingrene takket være tynt gods.

Men, vil du virkelig bruke så dyre, fine ting på bålet? Dette er supert på primus, gjerne de klassiske messingvariantene!

Takk for svar.

En svartkjele er jo ment til å være din turkamerat i laaaaang tid. Så i årene fremover blir det vel en relativ billig investering spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bruker selv Eagle sine . Har 0,7 og 1,5 liters versjon. Begge har holdt mange år både på bål og primus.

Selges på f.eks XXL men er som regel billigere på Coop. Dvs jeg har bare vært på Coop Obs, sikkert ikke alle Coop som har friluftsutstyr.

Bruker mest den 0,7 kjelen i kombi med et billige kjelesett i stål av samme merke. Da passer 0,7 kjelen oppi den store kjelen på settet.

http://www.xxl.no/vi...le-1-5l-1043961

Denne har jeg også (1,5 liter) og er kjempefornøyd. Har holdt godt i flere år med bruk på både bål og primus. Jeg liker at den er rustfri og tåler en trøkk, dessuten blir den bare finere og finere jo mer den blir brukt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, var så smart på sist tur at jeg satt kaffekjelen på bålet uten noe vann oppi, Bare for å få tørket den skikkelig. Skulle bort å stramme opp bardunene på pressenningen. Da jeg kom tilbake til bålet og skulle løfte opp kaffekjelen for å pakke den ned, oppdaget jeg at den på mystisk vis hadde blitt gjennomsiktig. Hele bunnen var brent bort... Den feilen gjør jeg ikke igjen. Det var slutten på et flott forhold. Kaffekjelen er veldig gammel og trolig laget av aleminium. Dette betyr selvsagt at jeg trenger ny og i og med at denne er arvet så har jeg aldri kjøpt kjele før. Aner derfor ikke hva som egner seg eller ikke.

Kjelen kan være beregnet på 1-1,5 liter vann. Jeg bruker som regel å ha kjelen over bål og den må derfor tåle det (med vann oppi så klart...). Ellers stiller jeg ikke annet krav en at den har et lokk og et solid håndtak slik at den kan henges med en kjepp over Bålet uten å gå i stykker.

Noen som har noe tips til kjele som kan egne seg?

Jeg har en gammel svartkjele etter min bestefar. Den er mer enn 130 år gammel, laget av en lokal smed. Ellers fikk jeg en Ilovan kjele i 1957. Det ligger mye nostalgi i de to første, men de ble for store. De siste 5 årene har jeg brukt den minste kaffekjelen fra Trangia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel svartkjele etter min bestefar. Den er mer enn 130 år gammel, laget av en lokal smed. Ellers fikk jeg en Ilovan kjele i 1957. Det ligger mye nostalgi i de to første, men de ble for store. De siste 5 årene har jeg brukt den minste kaffekjelen fra Trangia.

Ja, da snakker vi antikk svartkjele med sjel, hadde låst den eldste inni en glassboks og hatt stående i stua ;) Er forøvrig foreløpig fornøyd med de kjelene jeg kjøpte og nå har jeg vann oppi før jeg hiver dem over bålet eller gassbrenneren ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ett par gamle kjeler, der den ene er plukket opp fra ett loppemarked og den andre fra en gammel kraftstasjon. Begge er av typen som ble satt på vedkomfyrer i riktig gamle dager . Og de har rett fasong med lang helletut. Ypperlig til kaffe, men ikke til å lage havregrøt i. Der passer de moderne kjelene med kort helletut og stort lokk mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel svartkjele etter min bestefar. Den er mer enn 130 år gammel, laget av en lokal smed. Ellers fikk jeg en Ilovan kjele i 1957. Det ligger mye nostalgi i de to første, men de ble for store. De siste 5 årene har jeg brukt den minste kaffekjelen fra Trangia.

Ja, da snakker vi antikk svartkjele med sjel, hadde låst den eldste inni en glassboks og hatt stående i stua ;) Er forøvrig foreløpig fornøyd med de kjelene jeg kjøpte og nå har jeg vann oppi før jeg hiver dem over bålet eller gassbrenneren ;-)

Oppdaget noe artig her en dag. Leste en bok om Marius Eriksen, berømt skiløper og jagerflyger under krigen. I boken som heter Marius - skiløper - jageress - krigsfange står det å lese på side 12 om hans farfar, blikkenslager i Skien hadde laget en kaffekjele som er lik den jeg beskriver den hadde patent nr 39844. Marius var født i 1922, slik at kaffekjelen må være fra ca 1850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget noe artig her en dag. Leste en bok om Marius Eriksen, berømt skiløper og jagerflyger under krigen. I boken som heter Marius - skiløper - jageress - krigsfange står det å lese på side 12 om hans farfar, blikkenslager i Skien hadde laget en kaffekjele som er lik den jeg beskriver den hadde patent nr 39844. Marius var født i 1922, slik at kaffekjelen må være fra ca 1850

Noe så kult :smile: Tror ikke det er mange som eier en så gammel svartkjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.