Gå til innhold
  • Bli medlem

Rapala med stang


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

En liten fugl hvisket meg i øret at Rapala er fin for å få ørret med stang.

Jeg har dorget med Rapala, men aldri kastet med Rapala fra land. Er det noen som har noen kjennskap og gode tips å komme med angående å kaste med Rapala med stang. Hvilken lengde og benevnelser er best.. osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kasta litt med Rapala, og det eneste jeg har å utsette på det (bortsett fra at jeg ikke har fått noe på dem...) er at de er litt for lette og store til å kaste langt med. Du kan sette på bly selvfølgelig, men det har jeg igjen å prøve.

Her er det som står på Rapala sine egne sider:

Teknikk:

Imitasjonsfiske. Original Floater er en flytende allround-wobbler for all slags fiske - for kasting og for dorging, for fiske på dypet eller i overflaten. Kast Original over det punktet du tror fisken står og la den ligge på overflaten et øyeblikk. Når du starter innsveivingen, dykker den ned til sitt naturlige fiskedyp og holder seg der mens du sveiver inn. Hvis du slutter å sveive vil Original stige igjen. Slike variasjoner med innsveivingshastigheten vekker ofte hugg-instinktet hos fisk. Original Floater er også meget god i stilleflytende elv, ved at du kan la strømmen føre den til ønsket startpunkt for innsveiving. Ved fiske på grunne plasser med stor vegetasjon er det også lurt å velge en Original fordi det er lett å kontrollere arbeidsdybden. Det er mulig å få Original til å gå dypere ved å feste litt bly på snøret, men helst ikke nærmere enn 50 cm fra wobbleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kasta litt med Rapala, og det eneste jeg har å utsette på det (bortsett fra at jeg ikke har fått noe på dem...) er at de er litt for lette og store til å kaste langt med. Du kan sette på bly selvfølgelig, men det har jeg igjen å prøve.

Ja - jeg tenkte å bruke den CD typen, som er synkende.

Får prøve det tror jeg. Har ikke så veldig god erfaring med Rappala selv. Syns det er et kjedelig fiske å dorge med i hvert fall - men får se om jeg kommer over noe..

http://www.elbe.no/fisk/produkter/wobblere/rapala_wobbler/673/no

Teknikk:

Imitasjonsfiske. Fisk variert. Wobbleren synker omtrent 30 cm pr sekund, eller ca 1 meter på 3 sekunder. Dermed er det lett å avfiske ønskede dybder, samtidig som det blir lett å begrense bunnapp. Countdown® går nemlig stabilt på den dybden du starter innsveivingen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes wobblere som er mere suited til dette enn lette rapala wobblere. Ja de er kanskje 9-10 cm lange, men det er vel voksen ørret du skal ha? Og en ørret på 500g tar lett en wobbler på 12-13cm. Så da er spørsmålet, hvilke ørret wobblere er gode å kaste med, hvor langt skal du kaste og hva er strømmen i elva du skal fiske. Gir du meg svaret på de to siste spørsmålene skal jeg besvare det første

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes wobblere som er mere suited til dette enn lette rapala wobblere. Ja de er kanskje 9-10 cm lange, men det er vel voksen ørret du skal ha? Og en ørret på 500g tar lett en wobbler på 12-13cm. Så da er spørsmålet, hvilke ørret wobblere er gode å kaste med, hvor langt skal du kaste og hva er strømmen i elva du skal fiske. Gir du meg svaret på de to siste spørsmålene skal jeg besvare det første

Jeg fisker kun i fjellvann - ikke i elv. Har mest brukt tradisjonell spinner etc. og det er ganske storvokste eksemplarer inn i mellom ja. Fikk som nevnt tips om synkende woblere - men lite info om dette. Supert om du har gode tips her. Ser det er enormt stort utvalg i slike woblere. Er for tiden på tur til Sverige - de er jo kjente som storbrukere av dette, og kanskje jeg kan finne noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt i halvsvime når jeg leste.

Rapala fanger fisk, mye fisk. Men hovedårsaken til det er at det er verdens mest solgte wobbler. Jeg er av den oppfatning av at den ikke er særlig god, men kan fiske greit når det er kaldt i vannet.

http://www.fiskersid...dus#entry505411

Der har du en tråd hvor det diskuteres wobblere over 16 sider. Du må lese litt selv, det er primært laksefiske og elv dem diskuteres. Men disse wobblerne, eller mange av de får du kastet med og de fanger garantert mere fisk enn en rapala sett stangtime kontra stangtime.

En annen ting du kan gjøre er å kjøpe en sluk som heter apex. Kjøp i 4" og 5.5" sett på et søkke ca en stanglengde foran apexen og jeg vil tro du vil få en aha opplevelse når det kommer til fangstøkning. Gode farger på apex er nr 156 og 82 (min erfaring). Kaldt vann er blått, ca 10 grader perlemor over der igjen blått og grønt.

Skulle jeg fisket i fjellvann og la oss si en kun fikk fiske med 5 agn til fjellørret (blå, perlemor og grønt) ville den sett slik ut

1. Apex 4" farge 82 og 156 (www.trolling.no)

2. Tomic 4" farge 737, 746 og 398 (www.trolling.no)

3. Varala G11 farge 6, 22 og 55 (http://www.vaarala-v...eng/index2.html)

4. Lofteys Cobra 25G farge 14 og 32 (www.skittfiske.no)

5. HK Varma Lohi wobblere farge L2 og L9 (http://www.hkvarma.com/)

Google de så ser du bilder

Dette er wobblere som ikke veier all verden så anbefaler deg virkelig multifilament snøre og en fortom av monosnøre. 0.10mm er fin fin tykkelse til multi i fjellvann og fortommen din kan være 0.20 monosnøre.

Skitt fiske (fått ørret på alle wobblere nevnt over)

Nevner også en som sølvkroken hadde før, heter Unika. Dessverre umulig å få tak i.

Varala må du nok bestille selv fra leverandør, men det er null stress. Han snakker og skriver ok engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.