Gå til innhold
  • Bli medlem

Livreddende lightsticks


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 uker senere...

Batterier går i stykker, lampen kan gå i stykker, man kan falle og slå seg, etc.etc.

Jeg ble rådet til lightsticks også på turlederkurset, helt fint det. Billig og lett sikkerhet.

Det er ikke bare helikopter som søker, men gjerne letemannskap på 50 personer +. At man kan bli sett på svært lang avstand er ingen negativ bieffekt... En lykt er uansett alltid med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mykje "kjekt å ha" ein bør ha med på tur. Problemet er at om ein dytter alt "kjekt å ha"

opp i sekken står ein plutseleg att med ein sekk på 50 kilo pluss.

Støtter knadne og Eirik78.

Om du er turleiar på Grønland, Svalbard eller liknande stader kan du vurdere ljosstikkane dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightsticks vil kun fungere når letemannskapene leter på KORREKT sted. Leter de på feil sted vil de ikke se lyset uansett da de, eller vi om det er i nærheten av meg, ikke kikker der du er.

Og som med alt annet så kan også disse feile. Lyspærer kan være defekte/knuste, batterier tomme, ledninger slitt osv, og disse kan være knekt før du hadde tenkt å bruke de.

Men har du plass til de så for all del, ta de med, og knekk ett par når du vet at letemannskapene er innenfor en kilometer eller to når det er mørkt. På dagtid ser eg ikke poenget. Men på kveldstid fungerer de nok ypperlig når man ser i korrekt retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når lykta går i stykker? Det skjedde meg senest for to dager siden inne i en grotte. Flaks at jeg hadde med lyspinner...

Tar heller med to lykter da, enn en lykt og en pinne. De letteste lyktene veier ikke mer enn en pinne eller to. Evt så har man nød-lykt på mobilen. Men for all del, bare å bære med det man vil, men nødvendig er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar heller med to lykter da, enn en lykt og en pinne. De letteste lyktene veier ikke mer enn en pinne eller to. Evt så har man nød-lykt på mobilen. Men for all del, bare å bære med det man vil, men nødvendig er det ikke...

Heller to lykter på 350g hver, enn lyspinner på 20g hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller to lykter på 350g hver, enn lyspinner på 20g hver?

350g hver? Petzl E+Lite veier 27g. Kombinerer du denne med en grei hodelykt som neppe veier noe mer enn 100-150g, får du en mye bedre og sikrere løsning.

Det er vel heller et spørsmål om pris, enn vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller to lykter på 350g hver, enn lyspinner på 20g hver?

Nei jeg tar bare med en jeg. Men heller to enn en lykt og en pinne...

Forøvrig har jeg brukt samme lykt i en årrekke uten problemer, husker ikke en gang når jeg kjøpte den.

Poenget jeg vil frem til handler egentlig ikke om lykter og pinner, men om prinsippet om å ikke pakke mer enn det man faktisk har bruk for. Setter såpass stor pris på å kunne gå 4 dagers tur med telt og ha alt pakket i 35 liters sekk, at jeg ikke er villig til å ta med mer dill enn jeg trenger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.